13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie

13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: titulní fotka GTI Tuning International patří k největším akcím tohoto druhu v Evropě. První červencový víkend do Magny Cours zamířila také malá výprava z Čech a my vám tak můžeme nabídnout exkluzivní reportáž a velice bohatou fotogalerii ...

Dnešní článek jsem se rozhodl vzít trošku z jiného konce. Nebudeme se detailně zabývat jednotlivými vystavovanými exponáty, od toho tu máme spousty fotek. Nebudeme ani dopodrobna popisovat program této jedinečné akce. A už vůbec se nechci zabývat tím, kolik v Magny Cours bylo různých stánků a atrakcí, jen abych splnil redakcí požadovaný počet znaků. Prostor tentokrát dostane Michal, kapitán české výpravy, která se do Francie vydala na vlastní pěst a vezme to z části za mě. Ze země galského kohouta si přivezl spousty pozitivních i negativních zážitků, a tak máte možnost se dozvědět, jak probíhala strastiplná cesta, co je na GTI k vidění, jaký styl tuningu Francouzi preferují nebo jak je to s organizací a chováním účastníků. Postřehy jsou velice zajímavé a asi překvapí hodně z těch, kteří nadávají na domácí tuningové srazy. To už ale trošku předbíhám, vezmeme to hezky popořadě …

Cesta aneb horší to být nemohlo …

Výlet do Magny Cours ležel Michalovi v hlavě už nějaký ten pátek. Každý obyčejný člověk by sehnal partu lidí zapálených pro stejnou věc, sebral auto a vyrazil. To by ale Michal nesměl mít v garáži totálně překopaný Citroen ZX, se kterým mimochodem velice úspěšně boduje v české soutěži AZ pneu Tuning Cup. Jelikož ve Francii příliš upravených vozů tohoto typu také nejezdí, byl Michal pochopitelně zvědavý, co na něj tamní tuneři řeknou. A tak nám karavana nakonec čítala celkem tři vozy, z nichž ten jeden se pohodlně vezl na vozíku. Cesta dlouhá 1100km probíhala bez komplikací, takže se nebudeme zabývat zastávkami na protažení zlámaných těl a návštěvami WC, ale posuneme se za francouzské hranice, kdy do cíle zbývalo nějakých 400km. Ty správné problémy začaly totiž právě zde a ke slovu se poprvé dostává Michal:

„Vše klapalo tak jak má a v 6 hodin ráno jsme se sešli s druhou posádkou a mohlo se vyrazit dále. Bohužel po pár kilometrech se Audi „kousla“ a museli jsme zastavit přímo na dálnici. Samozřejmě problém. Auto nešlo nastartovat. Situaci ještě zhoršilo malé podcenění, jelikož doprovodný Opel neměl tažné zařízení. Auta se dostala s menšími problémy na parkoviště do nejbližšího městečka a nám nezbývalo než začít zařizovat odtah z Čech. Část výpravy vyrazila na sraz zajistit místa pro stany a zbytek musel dlouhé hodiny čekat. Aby toho nebylo málo, z Magny Cours jsme ještě jednou museli zpátky za klukama, jelikož si v autě nechali nějaké věci. Upravený Citroen nakonec dojel na okruh po ose v sobotu ráno. Zjištění, že v Audi, která si to mířila na odtahovce zpět do Čech, zůstaly nějaké osobní věci, stan, spacáky a samozřejmě vybavená kamera s foťákem, zakončilo naši „úspěšnou“ cestu a tak nám nezbylo nic jiného, než navštívit nejbližší obchod a nakoupit aspoň pár základních věcí. Fotogalerie tedy mohla být daleko kvalitnější, ale teď už se nedá nic dělat“.

Pár obecných informací o akci

Po všech cestovních lapáliích se konečně celá výprava mohla začít věnovat samotné akci. Všichni sem totiž přijeli kvůli pořádným tuningovým autům a času nebylo nazbyt. Atmosféru 13. ročníku GTI Tuning International Michal popisuje následujícím způsobem:

„Příjezd na sraz je možný již od pátku odpoledne, cca kolem čtvrté hodiny je povolen vstup do areálu, který platí 24 hodin. Vstupné činilo 40 Euro na osobu a zahrnovalo veškeré doprovodné akce a vstupy na jednotlivé areály či plochu, kde se vystavovalo nebo spalo. V prostorách určených ke stanování jsou zděné budovy s toaletami a sprchami, o čemž si v Čechách můžeme většinou nechat jenom zdát. Je ale pravda, že u nás se srazy nekonají na okruzích pro Formuli 1, ale spíše na opuštěných vojenských letištích. Vstup na okruh, který je výstavní plochou, je otevřen od rána do večera. Kolem deváté se areál s auty uzavře a funguje pouze areál na spaní. V uzavřeném prostoru pro vystavování je možno zanechat auta i s výzdobou do druhého dne. Abyste sem svůj vůz vůbec dostali, musíte podobně jako u nás projít přes přísnou porotu. Náš Citroen ZX hladce prošel a pořadatelé z něj byli opravdu nadšení, což nás ohromně potěšilo. Část vnitřního areálu byla k dispozici firmám vystavujícím své showcary, kola, auto-hifi zástavby, různé oblečení, výfuky a mnohé další příslušenství. Nacházelo se zde i občerstvení, které bylo na naše poměry ale docela drahé. Na dalších čtyřech velkých parkovištích jste mohli natrefit opět na vystavovaná auta. Po celý den na okruhu probíhaly doprovodné akce. Drift, sprinty, dragstery – prostě vše, co na závodní okruh patří. Travnatá plocha a stojící U-rampa byla pod taktovkou dvou bláznivých motorkářů, kteří předváděli na svých strojích neskutečné kousky. Nebáli se populárních back-flipů, přeskakovali moderátora a divákům připravili adrenalinovou show. O pár desítek metrů dále bylo velké podium, kde se představovala auta, u kterých nemohly chybět ani hezké holky. Počasí během srazu bylo ideální. V sobotu ráno sice jemně pršelo, ale déšť brzy ustal, obloha se vyjasnila a nastal neskutečný hic. Podobný scénář panoval i v neděli, ale horko už nebylo tak strašné.

Vystavované kousky a velká konkurence

Asi nikoho nepřekvapí, že valnou většinu vystavovaných vozů mají na svědomí domácí tuneři, tedy Francouzi. Hojné zastoupení ovšem mají také země Beneluxu (zejména Belgičané), Španělé, ale můžete potkat také Italy a další zástupce evropských národů. Českou republiku v letošním roce zastupoval výhradně Michal a ostudu domácímu tuningu určitě neudělal, spíše naopak. Na GTI byla vyhlášena také soutěž Show & Shine, kdy ocenění dostala TOP 20 celého srazu, nejlepší auta od profesionálních úpravců nebo nejlepší tuningové kluby. Michal vnímal vystavovaná auta a také reakce na svůj vůz zhruba takto:

„Sraz byl obrovský a auta nádherná. Nestačili jsme fotit, žasnout a natáčet. Samozřejmě na obyčejnější příruční foták a telefony … bohužel. Sobota proběhla bez obtíží a večer se lehce popilo a grilovalo nějaké to dobré maso. Samozřejmě se vystavoval i Citroen a Francouzi byli u vytržení. Jak už bylo řečeno, moc tuningových Citroenů ZX ve Francii nejezdí, a tak nás jejich obdivné pohledy opravdu těšily. Neděle probíhala v podobném stylu – jídlo, fofrem na sraz a znova probírat mraky upravených aut“.

Český vs. francouzský styl tuningu

Když jsem se postupně prokousával galerií z GTI, u některých fotek jsem si říkal, kam dali ti Francouzi rozum. Úpravy šly místy do úplných extrémů, které už hraničí s poruchou na mozku – říkal jsem si, jak s tímhle proboha legálně jezdí? Kam se na ně hrabou někteří čeští experti. Musím ale uznat, že na spočítání naprostých extrémů mi stačily prsty jedné ruky a pokud tahle „auta“ byla dovezena na vozíku, je vlastně vše v pořádku. Show je show. Francouzský styl je opravdu mírně jiný a nikomu nebudu nutit svůj subjektivní názor, udělejte si každý obrázek sám. Jak můžete vidět, na své si přišel opravdu každý. Decentní kousky střídají opravdu nabušená performance auta, vedle nich stojí showcary poutající extrémními bodykity a hifi instalací. Michal se na francouzskou scénu podíval očima zkušeného úpravce:

„Na srazu bylo nespočetně krásných auto od těch starších až po úplně nové modely. Od českých tuningových vozů se však trošku liší. Nenajdete tolik řezání, vytahování a broušení jako u nás. Spíše se koupí díl na auto, napasuje se, zahladí – vykituje a nastříká. Francouzi jsou ovšem mnohem dál v úpravách interiérů a úložných prostor. Ty mají opravdu vychytané do posledního detailku. Hodně laminátů a doplňků. Vozy jsou podstatně barevnější a nápaditější než u nás. Opouští se od brutálně výkonných montáží muziky a do zadních prostor putují bary, kulečníkové stoly, přírodní motivy a různé laminátové doplňky. I z venku auto vypadá jinak, hodně preferují drátěná kola a velké, hodně velké rozměry kol. Co se týče karosařiny, hodně se liší od originálu vozu, snaží se o co nejvíce úprav a člověk má problém leckdy rozpoznat, o jaké auto vlastně jde“.

České vs. francouzské chování na srazech – zlaté Čechy!

Závěr článku vám asi mírně pokazí dojem z celé akce a nepotřebuje další komentář. Takhle to ale ve Francii bylo a Michal byl velice rozčarován, čemuž se vůbec nedivím:

„Závěrem musím zmínit neovladatelné chování francouzských účastníků srazu. Nejen, že pálí gumy a jezdí s prominutím jako hovada (to známe i z ČR, že …), ale baví se i tím, že zapalují světlice a míří s nimi na stany a na ostatní účastníky srazu. Sami jsme byli svědky zapálení jednoho stanu, který lehl popelem. Ještě větší zábavu však našli v hoření aut. V momentě, kdy autu, které neskutečně trápili a tůrovali, došel benzín, neváhali a snažili se ho zapálit!!! Když nechytl motor, zapálili sedačky a čekali, co se bude dít. Samozřejmě auto chytlo a je nenapadlo nic chytřejšího než začít přikládat. Podotýkám, že to vše se odehrávalo mezi stany a ostatními auty. V areálu nebyla žádná policie, bezpečnostní služba, sanitky či pořadatelé. Hasiči se dostali na místo cca za půl hodiny a již neměli co hasit. V tomto ohledu jsou naše české srazy podstatně více a lépe hlídané. I když se také občas stane nešťastná událost. Při opouštění areálu jsme viděli asi 20 míst, která lehla popelem. Stany, automobily, ohořelé pneumatiky a jiné nespecifikovatelné věci – no prostě hrůza!!! I přes všechny tyto věci a potíže s dopravou jsme si ale 13. ročník GTI v Magny Cours náležitě užili …“.

A co vy, jak se vám francouzská auta líbí?

Fotogalerie

  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 1
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 2
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 3
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 4
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 5
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 6
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 7
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 8
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 9
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 10
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 11
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 12
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 13
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 14
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 15
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 16
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 17
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 18
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 19
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 20
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 21
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 22
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 23
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 24
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 25
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 26
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 27
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 28
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 29
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 30
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 31
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 32
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 33
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 34
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 35
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 36
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 37
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 38
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 39
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 40
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 41
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 42
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 43
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 44
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 45
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 46
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 47
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 48
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 49
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 50
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 51
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 52
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 53
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 54
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 55
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 56
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 57
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 58
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 59
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 60
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 61
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 62
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 63
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 64
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 65
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 66
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 67
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 68
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 69
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 70
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 71
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 72
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 73
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 74
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 75
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 76
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 77
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 78
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 79
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 80
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 81
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 82
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 83
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 84
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 85
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 86
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 87
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 88
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 89
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 90
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 91
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 92
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 93
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 94
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 95
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 96
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 97
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 98
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 99
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 100
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 101
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 102
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 103
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 104
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 105
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 106
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 107
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 108
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 109
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 110
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 111
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 112
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 113
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 114
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 115
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 116
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 117
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 118
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 119
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 120
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 121
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 122
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 123
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 124
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 125
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 126
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 127
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 128
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 129
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 130
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 131
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 132
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 133
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 134
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 135
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 136
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 137
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 138
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 139
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 140
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 141
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 142
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 143
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 144
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 145
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 146
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 147
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 148
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 149
  • 13. GTI Tuning International, Magny Cours, Francie: fotka 150

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
Hodně zajímavé Katyspunto 23.07.2008  22:06
Umělé Misa 23.07.2008  17:00
tuzing Christolin 19.07.2008  19:00
No to je fakt Jakub.. 16.07.2008  19:57
Neuvěřitelné.... Sleeper 16.07.2008  00:01
Re: tuzing King 15.07.2008  11:07
humus kushnus 15.07.2008  08:16
Humus Bonkers 14.07.2008  23:42
tuning mikro 14.07.2008  23:03
Re: tuzing Ridick777 14.07.2008  20:22
Re: tuzing anonympous 14.07.2008  18:33
tuzing %babo 14.07.2008  16:52
Vstoupit do diskuse ›
  • Přidat příspěvek:





Související články

Nejčtenější

Plakát týdne

BMW M4 Cabrio

Anketa

Který nový supersport se vám líbí?
Počet hlasů: 5997 | Zobrazit seznam všech anket