Aprilia a Moto Guzzi den 2008

Aprilia a Moto Guzzi den 2008: titulní fotka Importér motocyklů Aprilia a Moto Guzzi připravil pro novináře a vybrané zákazníky předváděcí akci svých motorek v Kořenově v Jizerských horách. Nechyběly novinky, jako je Moto Guzzi Stelvio 1200, Griso 1200 8v nebo Aprilia NA850 Mana.

Když mi do mailu přišla pozvánka na Aprilia – Moto Guzzi den, představení a možnost se projet na novinkách tohoto roku, neváhal jsem s odpovědí. Po výborných zkušenostech z loňské akce jsem se těšil na páteční testovací dopoledne, nicméně jsem měl obavu z počasí, které bylo celý týden deštivé a na pátek „televizní rosničky“ také nevěstily nic dobrého.

Při stylu registrace testovacích jízd „kdo dřív přijde, ten dřív pojede…“ se nám vyplatilo přivstat si a zjistit, že počasí opravdu není ideální. Nízká teplota (zhruba +10 C), jako rtuť šedé mraky a cestou z Prahy do Kořenova sem tam drobné mrholení nevěstilo nic dobrého.

Nicméně po vynikající snídani se mi nálada zlepšila a po registraci, kdy jsem měl na testovací kartě několik jízd, jsem se už pořádně těšil na motorky. Stejně, jako před rokem, stály na parkovišti naleštěné a připravené novinky letošní sezóny: Aprilia SL750 Shiver, NA850 Mana a dvě Pegasa 650; Moto Guzzi mělo zastoupení v modelech Stelvio 1200, Griso 1200 8v, Griso 1100, Breva 1100 a V7 Classic.

Aprilia NA850 Mana

Na tuhle motorku jsem se velmi těšil, protože přináší revoluční systém řazení a má řadu dalších vychytávek. Mana má vzhled klasického street-biku, masku tvoří jednoduchý oválný světlomet, přístrojový panel a přední obrácená vidlice. Při pohledu z profilu na kolemjdoucí vykukuje trubkový rám a ve falešné nádrži se ukrývá velký úložný prostor. Samotnou nádrž na 15 l paliva najdete v silnější zadní části motocyklu, samotné hrdlo je pod sedadlem spolujezdce.

Manu pohání kapalinou chlazený čtyřtaktní dvouválec do L s objemem 839 cm3. Agregát je naladěn na výkon 55 kW (75 k) v 7 250 ot/min a maximální točivý moment 76,5 Nm nastupuje v 5 750 ot/min. Nižšímu výkonu motoru je přizpůsobena revoluční převodovka s možností automatického řazení nebo sekvenční volby rychlostního stupně. V automatickém režimu řazení si řidič bude moci vybrat mezi módy Touring, Sport, Rain (cestovní, sportovní nebo déšť). U sekvence může biker řadit nejen pomocí nožního pedálu, ale i ovládáním tlačítek na levé straně řidítek.

V praxi má Mana ploché a dostatečně prostorné sedlo, široká řídítka jsou níže položená, což přináší více váhy na rukou v zápěstí. Startovat se musí stejně jako u skútru se zmáčknutou přední brzdou a pak už jen točíte plynem (bez řazení). Mana se celkem bez problémů dostane na rychlost 150 km/h, což je pro české silnice více než dostačující.

Na testovací rovince jsem dosahoval různých rychlostí při jednotlivých režimech řazení: Rain – 100 km/h; Touring – 115 km/h; Sport – 125 km/h a sekvenční řazení – 135 km/h.

I změna režimu řazení je znát, zkoušel jsem akceleraci na jedné delší rovince s letmým startem (cca v 50 km/h) a při variantě do deště (Rain) jsem měl na konci rovných 100 km/h. Při standardním řazení Touring jsem na stejném „cílovém“ místě měl rychlost cca 115 km/h a po přepnutí na Sport dosáhla Mana rychlosti 125 km/h.

Sekvenční řazení mi sedlo více pomocí tlačítek na řídítkách, nožní páka byla krátká a s mojí jedenáctkou nohou se mi špatně řadilo nahoru (špatně se mi podsouvala špička boty pod řadičku, což by samozřejmě šlo přenastavit, ale nebylo třeba, tlačítka fungovala bezchybně). Při sekvenčním řazení se daly sypat kvalty nahoru i pod plným plynem a o momentu přeřazení mě informovala postupně se rozsvěcující čtveřice diod. V tomto režimu jsem na své testovací rovince dosáhl rychlosti cca 135 km/h.

Aprilia SL750 Shiver

Inovace vzhledu celého motocyklu je znát v každém detailu. Aprilia se pokusila vytvořit nejen opticky krásný, ale i kompletně funkční naked-bike. Zajímavou kompozici tvoří hliníkový rám, přední příhradovou část doplňuje zadní odlitek. Podvozek doplňuje přední upside-down vidlice s trubkami 43 mm a zdvihem 120 mm. Vzadu je masivní kyvná vidlice s efektivním umístněním tlumící jednotky po pravé straně.

Brzdový systém obsahuje dva kotouče o průměru 320 mm s radiálními čtyřpístkovými třmeny, vzadu je kotouč o průměru 245 mm s dvoupístkovým třmenem. Stejné brzdy najdete na vlajkových motocyklech Aprilie, jako je supersportovní RSV nebo litrový naháč Tuono. Sedmnáctipalcová kola z lehkých slitin jsou obuta do pneumatik Dunlop Sportmax o rozměrech 120/70 ZR17 vpředu a 180/55 ZR17.

Pohonnou jednotkou je kapalinou chlazený vidlicový dvouválec s osami válců v úhlu 90 stupňů. Agregát o objemu 750 cmm má čtyři ventily na válec a přímé vstřikování paliva. Výkon motoru s kompresním poměrem 11:1 je 70 kW (95 k) v 9 000 ot/min. a maximální točivý moment 82,5 Nm nastupuje v 7 000 ot/min. Síla dvouválce se přenáší přes šestirychlostní převodovku a řetěz na zadní kolo.

Dvouválcový motor Shiveru jde ostře do otáček a táhne krásně od spodu. Radiální třmeny se zakusují do předních kotoučů pěkně zostra, ale nechybí jim cit a výborné dávkování.

Při prvním přímém kontaktu s motocyklem malinko překvapí stavba vyšší a užší stavba stroje, v kombinaci se širokými řídítky mi připomíná jízdní pozici na motardu, ale držení těla je malinko sportovnější. Dvouválcový motor jde ostře do otáček, táhne krásně od spodu, ale nejvíce síly projeví mezi 6 000 a 8 500 ot/min. Špičkové jsou brzdy, radiální třmeny se zakusují do předních kotoučů pěkně zostra (což já rád), ale nechybí jim cit a výborné dávkování, které lze ovládat jedním prstem.

Tvrdý sportovní podvozek skvěle dokresluje celkové nasazení Shiveru, na větších nerovnostech netrpěl odskakováním kol a v utažených zatáčkách od Tanvaldu do Kořenova perfektně držel stopu. Další plus má Shiver v zadní partiích, kde se ostré hrany propisují i o tvaru výfuků a naked-bike má i přes všechny ty emisní a hlukové normy skvělý zvuk véčkového dvouválu.

Slovo závěrem…

V dalších vyjížďkách jsme mimo jiné zkusili i cestovní enduro Moto Guzzi Stelvio a pořádného naháče, Griso 1200 8v, ale obě motorky máme tento měsíc na týdenní redakční test, takže se můžete těšit na podrobnější hodnocení.

Chválíme výběr místa a zázemí, které pořadatel akce vybral a připravil. Počasí se moc ovlivnit nedá, ale naštěstí kolem poledne silnice oschly natolik, že jsme si mohli dovolit i ostřejší jízdu a vyzkoušet tak podvozek v zatáčkách a výkon motoru při při akceleraci.

Předváděcí den pokračoval v pátek odpoledne, na kdy byly pozvání zástupci autorizovaných dealerů a v sobotu se jízd mohli zúčastnit i vybraní zákazníci.

Poděkování za pozvání na akci Aprilia a Moto Guzzi v Kořenově patří výhradnímu dovozci zmíněných motocyklových značek do České republiky, společnosti A Spirit a.s..

Foto: Ondřej Helešic.

Fotogalerie

  • Aprilia a Moto Guzzi den 2008: fotka 1
  • Aprilia a Moto Guzzi den 2008: fotka 2
  • Aprilia a Moto Guzzi den 2008: fotka 3
  • Aprilia a Moto Guzzi den 2008: fotka 4
  • Aprilia a Moto Guzzi den 2008: fotka 5
  • Aprilia a Moto Guzzi den 2008: fotka 6
  • Aprilia a Moto Guzzi den 2008: fotka 7
  • Aprilia a Moto Guzzi den 2008: fotka 8
  • Aprilia a Moto Guzzi den 2008: fotka 9
  • Aprilia a Moto Guzzi den 2008: fotka 10
  • Aprilia a Moto Guzzi den 2008: fotka 11
  • Aprilia a Moto Guzzi den 2008: fotka 12
  • Aprilia a Moto Guzzi den 2008: fotka 13
  • Aprilia a Moto Guzzi den 2008: fotka 14
  • Aprilia a Moto Guzzi den 2008: fotka 15
  • Aprilia a Moto Guzzi den 2008: fotka 16
  • Aprilia a Moto Guzzi den 2008: fotka 17
  • Aprilia a Moto Guzzi den 2008: fotka 18
  • Aprilia a Moto Guzzi den 2008: fotka 19
  • Aprilia a Moto Guzzi den 2008: fotka 20
  • Aprilia a Moto Guzzi den 2008: fotka 21
  • Aprilia a Moto Guzzi den 2008: fotka 22

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.

  • Přidat příspěvek: