Pod lupou: Aston Martin V12 Vanquish - tygr na silnici

Pod lupou: Aston Martin V12 Vanquish - tygr na silnici: titulní fotka Král silniční džungle nikdy nemá problém zničit jakoukoliv kořist. Dvanáctiválcové monstrum má pod kapotou 460 koní a silnější verze S dokonce 520 koní a 577 Nm.

Jednou z nejprestižnějších automobilek na světě je tradiční britská značka Aston Martin. Tento výrobce se specializací na vysoce výkonné a přitom luxusní vozy představil v roce 2001 v Ženevě model s názvem V12 Vanquish. Koncept tohoto vozu byl představen již v první polovině roku 1998. Sportovní kupé bylo výsledkem spolupráce s automobilkou Ford, pod níž Aston Martin patřil od roku 1998, a byla největší investicí do nových technologií u této značky.

V12 Vanquish je vlajkovou lodí Aston Martinu. Designérem vozu je Ian Callum, kterému se podařilo splnit požadavky na vůz s tradicí, luxusním pojetím a dynamickým vzhledem. Zdařilý design karoserie, která je kompletně z hliníku, moderní technologie a výkonný dvanáctiválcový motor jsou hlavní trumfy Vanquishe.

Aston Martin V12 Vanquish má pod kapotou tiše dřímající vidlicový dvanáctiválec o objemu 6.0 l. Když sednete za volant, nastartujete a dupnete na plyn, z tiše předoucí kočičky se stane šelma s výkonem 338 kW (460 k) v 6 800 ot. Maximální kroutící moment 542 Nm nastupuje v 5 500 ot. Špičková je i šestistupňová sekvenční převodovka, kde změna převodového stupně trvá pouze 250 milisekund (pro srovnání: Vanquish řadí rychleji než mrknete okem).

Výkon motoru se přenáší na zadní kola o rozměrech 285/40 ZR 19. Přední náprava má obutí v podobě kol 255/40 ZR19 a pneumatiky dodala firma Yokohama. Proti silnému dvanáctiválci se do opozice staví brzdová soustava od světoznámé firmy Brembo. Velké větrané a rýhované kotouče mají průměr 355 mm vpředu a 330 mm vzadu. Ve výbavě nechybí ABS a elektronická distribuce brzdné síly EBD.

Aston Martin V12 Vanquish S

Pod jednoduchým označením „S“ se u Vanquishe skrývá celá řada nenápadných, ale precizních úprav, směřujících k maximalizaci požitku z řízení. Exteriér byl pečlivě optimalizován, zejména pro lepší aerodynamické vlastnosti, kterým slouží přebudované vzduchové náběry v předním nárazníku a změněný tvar zadního víka s třetím brzdovým světlem, redukujícího vztlak a aerodynamický odpor až na cx 0,32. Nový tvar dostaly i zadní lampy.

Interiér taktéž nezůstal ušetřen detailních změn, vedoucích k posílení sportovního fleuru a zlepšení kontaktu řidičova těla s vozidlem. Nové vrcholné provedení nabízí sportovnější skořepinové sedačky a precizní čalounění.

Podvozek poskytuje bezprostřednější odezvu díky tvrdšímu pružení i tlumení a řízení s kratšími řídicími tyčemi a změněnou geometrií přední nápravy zaručuje lepší kontakt s řízenými předními koly. Pozadu nezůstaly ani brzdy s drážkovanými plovoucími kotouči, vpředu zvětšenými o 23 na výsledných 378 mm a brzděnými šestipístkovými třmeny (dříve čtyřpístkové) s účinnou plochou destiček zvětšenou o 21%. Odolnost proti fadingu se zvětšila o třetinu. Vzadu se průměr 330 mm nezměnil, ale díky tloušťce, zvětšené o 2 mm došlo k nárůstu tepelné kapacity o 21%. Podíl na těchto markantních zlepšeních má i nový materiál brzdových segmentů.

Motoráři s ocitli v delikátní situaci, kdy některé konfekční limuzíny začaly nabízet vyšší výkon než jejich vrcholný supersport, proto si vzali ponaučení v závodech a na dosavadní dvanáctiválec o výkonu 460 koní aplikovali celou řadu změn. Výsledkem je lepší odezva na plynový pedál, pod kterým se ukrývá výsledných 383 kW (520 k), čímž si Vanquish udržel těsný náskok před bavorským postrachem M5. Klasický Vanquish zůstává vedle nového skvostu nadále v prodeji a jistě pomůže zvyšovat rekordní prodeje, které Aston Martin zaznamenal po jeho uvedení.

Aston Martin V12 Vanquish S Ultimate Edition

Aby toho nebylo málo, tak anglická automobilka Aston Martin letos připravila limitovanou edici supersportovního Vanquishe S. Ultimate Edition má pouhých 40 kusů a všechny vozy jsou už objednány nebo dokonce zaplaceny.

A co je nového? Aston Martin Vanquish S Ultimate Edition má speciální černou barvu díky perleťovému laku Ultimate Black, nové čalounění interiéru a doplňky obložení z černého chromu. Nechybí ani štítek s označením edice a pořadovým číslem.

Aston Martin V12 Vanquish V12 Vanquish S
Rozměry 4666×1923×1318 mm 4620×1905×1306 mm
Motor 6.0 l V12 6.0 l V12
Výkon (kW/k) 338 kW (460 k)/6500 388 kW (520 k)/7000
Kroutící moment 542 Nm/5000 577 Nm/5800
Hmotnost 1835 kg 1875 kg
0–100 km/h 4,9 s 4,8 s
Maximální rychlost 306 km/h 321 km/h
Počet koní na tunu 251 277

Fotogalerie

  • Pod lupou: Aston Martin V12 Vanquish - tygr na silnici: fotka 1
  • Pod lupou: Aston Martin V12 Vanquish - tygr na silnici: fotka 2
  • Pod lupou: Aston Martin V12 Vanquish - tygr na silnici: fotka 3
  • Pod lupou: Aston Martin V12 Vanquish - tygr na silnici: fotka 4
  • Pod lupou: Aston Martin V12 Vanquish - tygr na silnici: fotka 5
  • Pod lupou: Aston Martin V12 Vanquish - tygr na silnici: fotka 6
  • Pod lupou: Aston Martin V12 Vanquish - tygr na silnici: fotka 7
  • Pod lupou: Aston Martin V12 Vanquish - tygr na silnici: fotka 8
  • Pod lupou: Aston Martin V12 Vanquish - tygr na silnici: fotka 9
  • Pod lupou: Aston Martin V12 Vanquish - tygr na silnici: fotka 10
  • Pod lupou: Aston Martin V12 Vanquish - tygr na silnici: fotka 11
  • Pod lupou: Aston Martin V12 Vanquish - tygr na silnici: fotka 12

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
Re: kvalitní článek cze2k 12.12.2007  17:36
Re: kvalitní článek Roman Daněk (Autofun.cz) 12.12.2007  06:54
kvalitní článek cze2k 11.12.2007  19:01
Vstoupit do diskuse ›
  • Přidat příspěvek:





Nejčtenější

Plakát týdne

BMW M4 Cabrio

Anketa

Který nový supersport se vám líbí?
Počet hlasů: 11704 | Zobrazit seznam všech anket