Test - Benelli Adiva 125: pomocník na každý den

Test - Benelli Adiva 125: pomocník na každý den: titulní fotka Skútr se sklápěcí střechou vždy přitáhne pozornost a praktičnost tohoto prvku snad asi není třeba komentovat. Přesně taková je Benelli Adiva 125 s jednoválcem o výkonu 9 kW (12 k). Ochrání střecha bikera i při prudkém dešti?

Jaká je Benelli Adiva 125

Značka Benelli vznikla již v roce 1921 kdy bratři Benelliové sestrojili první dvoutaktní motocykl. Od té doby však uplynula pěkná řádka let, během kterých postupně přešli ke čtyřtaktním motorům. Následovaly větší či menší závodní i jiné úspěchy, ale také zklamání a neúspěchy.

V roce 1971 donutily finanční problémy rodinu Benelliových prodat firmu. Za velké snahy a finanční podpory nového majitele se už bohužel nepodařilo dosáhnout takových úspěchů jako dřív. Od roku 2005 patří italská Benelli čínskému výrobci Qianjiang, který má v plánu dostat Benelli zpět na závodní okruhy.

My jsme však neměli k dispozici žádný supersportovní stroj, ale velmi praktický skútr s jednoválcovým, vzduchem chlazeným, čtyřtaktním motorem o objemu 125 cm3, u kterého se o přenos síly na asfalt se stará variátor. Odpružení má vpředu teleskopickou vidlici s průměrem kluzáků 33 mm a zdvihem 88 mm a vzadu je kyvná vidlice z hliníkových profilů, odpružená dvěma bočními tlumiči se zdvihem 95 mm. O bezpečné zastavení se stará vepředu kotouč o průměru 220 mm s dvoupístkovým třmenem na kole o rozměrech 120/70 R13 a stejný kotouč je i na zadním kole o rozměrech 130/70–12. Suchá hmotnost Adivy je 135 kg a nádrž má na 10 litrů.

Vyzvedávám tento velký, ale komfortní stroj, a při pohledu k temným nebesům je mi jasné, že tentokrát se mi střecha nad hlavou, kterou právě tento skútr vyniká, bude opravdu hodit. Ještě vyřizujeme formality, při kterých se mi do rukou dostává panel od rádia. Přemýšlím, co s ním a začínám chápat až při příchodu ke skútru. Motocykl totiž obsahuje takové lahůdky, jako je rádio, zásuvka na 12V, kufr, do kterého by spousta z nás dala týdenní nákup, a nespočet odkládacích přihrádek.

Do zavazadlového prostoru se dají uložit dvě integrální přilby a stále zbývá dost místa pro batoh či cokoliv jiného, ale pouze do okamžiku než složíte střechu. V ten moment můžete na přilbu v kufru zapomenout . Další zajímavostí jsou například výstražné blinkry nebo anténa, která (pravděpodobně vlivem opotřebení) čas od času sama spadne do boku a šířka skútru se nelichotivě zvětší.

Na palubní desce naleznete analogový tachometr a ukazatel paliva, naopak digitálně jsou vám zobrazovány údaje, jako jsou např. hodiny, teploměr nebo počítadlo kilometrů. Opravdovou „vychytávkou“ je dvojice reproduktorů umístěná v prostoru pod řidítky. V případě, že máte integrovanou přilbu, je to s posloucháním lehce komplikovanější, ale i přes menší rozruch mezi chodci v okolí křižovatek můžete bez problému poslouchat např. dopravní informace nebo vaše oblíbené písničky.

Jízdní dojmy

Poskládám se pod střechu, začnu startovat a za okamžik se ozývá velmi ostrý a sportovní zvuk. S touhou po zjištění, jak se bude tohle stvoření chovat na silnici, pomalu vyrážím. Motor je velice pružný a svižný, dokáže tohohle 135 kg těžkého „drobečka“ rozjet po rovině na nějakých 110 km/h. Bohužel pokud máte střechu nad hlavou, začne s vámi cca od 70km/h cvičit každé fouknutí větru a stává se jízda dosti nepříjemnou. Zhruba po deseti minutách jízdy mě samozřejmě potkává déšť, ale všechno zlé je k něčemu dobré a mám alespoň možnost zjistit, jestli ta střecha opravdu funguje.

Po patnácti kilometrech v průtrži mračen přijíždím domů a úsměvem na rtech, S téměř suchým oblečením zjišťuji, že střecha opravdu není pouze na ozdobu. Pravým palcem sáhnu po červeném tlačítku, kterým se obvykle u motocyklů vypíná motor. Začne na mě za předním sklem mávat stěrač a motor stále běží. Není to však jediné překvapení které na vás u Adivy čeká.

Odpoledne deštivé počasí ustalo, sklápím střechu a vyrážím na další projížďku. Trošku mě zarazil brzdný účinek přední kotoučové brzdy, který byl výrazně horší, než u rozměrově stejné zadní brzdy. Postupně během testu se brzdný účinek stále zhoršoval, jelikož na brzdových destičkách nebylo téměř žádné obložení. Nicméně šlo zřejmě jen o testovaný kousek, výměna brzdových destiček stojí 150–300 Kč, nové destičky pak 250–400 Kč.

Do zatáček se Adiva nehrne s příliš velkou lehkostí, ale po troše přemáhání si užívám i okresní serpentiny. Pomalu se stmívá a já po menší zastávce u kamaráda odjíždím směrem domů. V tom mě ale zarazí zamlžené plexi sklo. Jelikož je natolik veliké, že se nelze dívat jinudy než skrz něj, musel jsem chvíli, ač trošku komicky jet ve stoje a počkat, než se skrz ofukovací otvory mlha vypaří. Otírat plexi příliš nepomáhalo a tak bude snad jediným řešením zakoupit nějaký anti-mlžící sprej.

Dalším nepříliš pozitivním zážitkem je jízda ve dvou. Sedlo je pro jednoho příliš dlouhé, takže opření se o zadní opěrku nepřipadá v úvahu, a pro dva je zase místa málo. Na druhou stranu, když bych měl za sebou nějakou pěknou spolujezdkyni…

Závěr, plusy a mínusy

Tento skútr je stvořen pro denní ježdění do práce či do školy a i přes větší rozměry se nezalekne dopravní zácpy. Jízdu zpříjemní mnohými vychytávkami, kterými klasické skútry nedisponují. Toto celé zabalené do atraktivního kabátku je právě Benelli Adiva, která pochytá veškerou pozornost kolem vás.

+ motor
+ střecha v dešti
+ rádio
- jízda ve dvou
- místo v kufru po složení střechy
- špatná ovladatelnost ve vyšších rychlostech

Zkušenosti majitele servisu Scootland.cz

Hynek Přidal: „Benelli použilo při konstrukci vlastního skútru vzduchem chlazený motor Piaggio Leader. Ten patří mezi velmi spolehlivé, jen je nutné dodržovat interval výměny oleje každé 3 000 km a mazat plně syntetickým mazivem. Pokud je tato podmínka splněna, nebudou s motorem prakticky žádné problémy. Oživit se dá montáží variátoru Malossi (4 000 Kč), který byl i na testovaném skútru. Ten přinese výrazné zlepšení dynamiky, především ve zrychlení a jízdě do kopce. Další možností je zvýšení objemu na 170 cm3, které dále přidá na síle v kopcích a společně s delším převodem i posune maximální rychlost na úroveň 110–130 km/h po rovině.“

„Adiva patří mezi skútry, které na silnici často neuvidíte, což pro majitele znamená kromě příjemného pocitu individuality také řadu nevýhod. Sehnat náhradní díly v rozumné době je prakticky nemožné, i na běžné věci, jako sklíčko blinkru, se běžně čeká i půl roku. Další špatnou zprávou jsou ceny náhradních dílů, které mohou být u vybraných součástek opravdu astronomické. Jako příklad mohu jmenovat bočnice za 4 000 Kč/ks či čelní okno v ceně 18 000 Kč. Abych ale jen nestrašil, testovaná Adiva slouží již druhou sezonu prakticky bez investic, měnily se pouze pneumatiky, destičky, řemen variátoru a stěrač. Používám jej se od února do prosince a stojí jen když je na silnici sníh nebo námraza.“

Technické údaje

Technické údaje Benelli Adiva 125
Rok výroby 2001
Celkové rozměry 1950 × 780 × 1659
Rozvor / výška sedla 1440 mm / 650 mm
Motor, objem 4dobý jednoválec, 124 cm3
Počet ventilů / chlazení nz / vzduch
Výkon 8,8 kW (12 k) / 9 000 ot.
Točivý moment 10 Nm / 7 000 ot.
Převodovka variátor
Kola (vpředu/vzadu) 120/70–13, 130/70–12
Brzdy (vpředu/vzadu) 1× kotouč 220 mm / 1× kotouč 220
Přední vidlice teleskopická vidlice
Zadní odpružení jednoramenná kyvná vidlice
Nádrž 10 l
Suchá hmotnost 135 kg

Autor textu a fotografií: David Kárný; za půjčení skútru děkujeme firmě Scootland – skútry, scooter tuning, servis, náhradní díly .

Fotogalerie

  • Test - Benelli Adiva 125: pomocník na každý den: fotka 1
  • Test - Benelli Adiva 125: pomocník na každý den: fotka 2
  • Test - Benelli Adiva 125: pomocník na každý den: fotka 3
  • Test - Benelli Adiva 125: pomocník na každý den: fotka 4
  • Test - Benelli Adiva 125: pomocník na každý den: fotka 5
  • Test - Benelli Adiva 125: pomocník na každý den: fotka 6
  • Test - Benelli Adiva 125: pomocník na každý den: fotka 7
  • Test - Benelli Adiva 125: pomocník na každý den: fotka 8
  • Test - Benelli Adiva 125: pomocník na každý den: fotka 9
  • Test - Benelli Adiva 125: pomocník na každý den: fotka 10
  • Test - Benelli Adiva 125: pomocník na každý den: fotka 11
  • Test - Benelli Adiva 125: pomocník na každý den: fotka 12
  • Test - Benelli Adiva 125: pomocník na každý den: fotka 13
  • Test - Benelli Adiva 125: pomocník na každý den: fotka 14
  • Test - Benelli Adiva 125: pomocník na každý den: fotka 15
  • Test - Benelli Adiva 125: pomocník na každý den: fotka 16
  • Test - Benelli Adiva 125: pomocník na každý den: fotka 17
  • Test - Benelli Adiva 125: pomocník na každý den: fotka 18

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.

  • Přidat příspěvek: