BMW 318is: MEN AT WORK

BMW 318is: MEN AT WORK: titulní fotka SAKRA JAKÉ CHLAPY V PRÁCI TO TEĎ MAJÍ NA MYSLI, ŘÍKÁ SI JISTĚ SURFUJÍCÍ ČTENÁŘ AUTOFUNU PŘI LETMÉM POHLEDU NA NÁZEV TOHOTO ČLÁNKU ...

V KAŽDÉM PŘÍPADĚ JE ÚPLNĚ VEDLE KAŽDÝ, KDO BY SI POD TÍM PŘEDSTAVIL NĚJAKÉHO SILNIČÁŘE SE ZABOŘENOU LOPATOU DO KUPY ŠTĚRKU, COŽ JE ASI NEJZNÁMĚJŠÍ PODOBA TOHOTO SLOVNÍHO SPOJENÍ. A PŘITOM JE TO TAK JEDNODUCHÉ.

Majitel této bavorské stíhačky, Luboš Trnka, je jednoduše chlap v nejlepších letech a spolu se svým kamarádem Štěpánem si s autem skutečně vyhrál – prostě zapracoval. Ale co vám budeme vyprávět, znáte přece chlapy. Jak rostou a stárnou, tak se mění jenom jejich hračky. Lubošova cesta tak vedla od malých angličáků přes auta na kabelové ovládání až po jeho aktuálně největší hračku, kterou je tenhle černý BMW 318iS z roku 1990. E30 v tomto karosářském provedení je někdy uváděna jako dvoudveřový sedan, jindy zase jako kupé, ale to není v tomto případě tak důležité. Důležité je, co má toto na dnešní poměry lehoučké auto pod kapotou. Na svou dobu moderní, ba dokonce pokrokový šestnáctiventilový čtyřválec se základním výkonem 100 kW umožňuje dosáhnout rychlostí přes 200 km/h, při kterých je auto stále dostatečně stabilní. K tomu mu pomáhá nejen už v sérii výborný podvozek, ale i později vylepšené naladění sportovními pružinami BaG a tuhostně stavitelnými tlumiči Koni.

Luboš si vybral BMW z čistě s prozaického důvodu. Prostě se mu líbil už od doby, kdy se začal vyrábět. A v době, kdy byl pro něj konečně finančně dostupný, si ho bez váhání pořídil. To se psal rok 2001, přesněji 4. duben. Od té doby prošlo auto mnoha různými změnami. Luboš nezačal s tuningem hned zostra, ale pěkně polehounku a potichounku, bez hlučného výfuku, neonů, stroboskopů a rychlých samolepek. Auto nejprve maličko snížil pružinami H&R, nasadil patnáctipalcová, volant od firmy Victor a otevřený filtr K&N. Později nechal zatmavit okna, nasadil přední nárazník Rieger, vyměnil ledvinky, mračítka a zadní tlumič s DTM koncovkou od Laityngu a auto vypadalo hned o něco lépe. Dá se dokonce říct o mnoho lépe než sériovka.

„V tuzemských tuningových a odborných kruzích se tomu říká „upgrade syndrom“, který nutí člověka stále měnit a měnit komponenty za lepší a lepší“

Později se ovšem u Luboše rozvinula tuningová nemoc do fáze číslo dvě. Tehdy začal být nespokojený s tím, co právě namontoval. V tuzemských tuningových a odborných kruzích se tomu říká „upgrade syndrom“, který nutí člověka stále měnit a měnit komponenty za lepší a lepší. Někteří jedinci pak trpí velmi vzácnou odnoží „upgrade syndromu“, kdy mění komponenty za lepší ještě předtím, než je vůbec stačili namontovat. To se naštěstí u našeho tunera nestalo. Znelíbily se mu pouze kola a co víc, i ta barva, původní BMW schwarz metallic, se mu už nezdála dostatečně černá. Vyměnit kola, to šlo lehce. Původní patnáctky vystřídaly nové Keskiny KT3 v rozměru 9×16 palců, kterým nechal Luboš u svého kamaráda Štěpána Marka dodatečně vyleštit límce. Štěpán je totiž vyhlášený odborník právě na leštění.

Co se nových šatů týče, auto dostalo nový černý háv, který Lubovi konečně zdál dostatečně černý. A aby to nebylo málo, přidal náš úpravce navrch nové křídlo, vyměnil sériové tlumiče za již zmíněné žluté „koníky“, pružiny H&R za BaG, přední nárazník Rieger za model od firmy Lumma, naopak prahy Rieger přidal a auto nechal očipovat. Nebo načipovat? Prostě upravit program v řídící jednotce. Na detaily jsem se Luboše neptal, ale doufám, že to nebylo za moc, jinak by to bylo asi nejdražších 32 kilobajtů dat na autě… Čiptuning by měl autu přidat asi 12 koní za předpokladu použití Naturalu 98.

„Karbonem nechal dále potáhnout kapotu motoru a pustil se asi do největšího oříšku – laminátové zástavby muziky do zavazadlového prostoru“

Potom přišla sezóna 2006, a protože se Lubovo auto na tuningových srazech docela líbilo, sebral odvahu a přihlásil ho do soutěže Tuning Cup, aby bylo více vidět a aby mohl porovnat síly s ostatními. Co ovšem Luboš dopředu netušil, bylo, že tímto odstartuje kolotoč dalších a dalších úprav. To protože chtěl auto dotáhnout do nějaké konkrétní podoby a zároveň se chtěl umístit na co nejlepším místě v kategorii BMW. Takže nastoupil do motorového prostoru s leštičkou, potáhl hadice, vyměnil přední sedačky za sportovní, namontoval rozpěry a na finále i nový zadní nárazník. Karbonem nechal dále potáhnout kapotu motoru a pustil se asi do největšího oříšku – laminátové zástavby muziky do zavazadlového prostoru. Což bylo v případě E30 docela složité, protože chtěl mít zároveň bezproblémový přístup k rezervnímu kolu, k nářadí, lékárničce atd. S tímto mu velmi pomohl a vlastně jej i vyprovokoval kamarád Štěpán, bez jehož pomoci by se to asi nepodařilo.

A výsledek? První místo v BMW Scene! Jedním slovem bomba. Tak to Luboše vyhecovalo, že se přihlásil i do dalšího kola. To už se vrhnul do leštění motorového prostoru ve větším měřítku. Byla to šílená práce, při které nevěřil, že se dá také leštit (ručně) doslova do krve. Náš úpravce má moc rád vyleštěné motory u starších aut, je to sice moc a moc práce, ale výsledek je úžasný. Tady bych se zastavil. Samozřejmě, že existují místa a díly, kde je ruční práce nezbytností. Naštěstí ale už existují postupy, jako třeba chemické leštění hliníku, vhodné na fázi předleštění, které ušetří mnoho práce. A když si teď Štěpánova leštící firma pořídila tzv. leštící „pračku“, tak to teprve bude něco.

„Štepán také připravil Lubošovi překvapení v podobě vysněných třídílných kol WRD Superstar, které mu nejen sehnal, ale i zrenovoval a vyleštil“

Dalším se šílených úkolů, které náš úpravce absolvoval, byla demontáž a hlavně zpětná montáž palubní desky v miniaturní garáži, kde se dají otevřít dveře maximálně na 30 cm. Nakonec se to podařilo, takže ji nechal očalounit do černo-červené alcantary spolu se zadními sedačkami, předními i zadními výplněmi dveří a středním tunelem do stejného odstínu, jako jsou přední sedačky. Toto se podařilo díky firmě Evy Svobodové – Auto Designu. Zbývalo už jen zlacení a chromování, což byla zase parketa pro kamaráda Štěpána. Ale to nebylo vše… Štepán také připravil Lubošovi překvapení v podobě vysněných třídílných kol WRD Superstar, které mu nejen sehnal, ale i zrenovoval a vyleštil. Že jsou to opravdu krasavci japonští sedmnáctipalcoví, o tom se můžete přesvědčit na vlastní oči právě tady.

Poslední z úprav – lakování podběhů krémovou barvou, se zhostil kamarád Michal, který práci dokončil přes noc těsně před velkým finále Tuning Cupu. Konečně byla Lubošova „tříca“ přesně podle jeho představ a bylo možné vyrazit bojovat. Tentokrát to stačilo sice „jen“ na 3. místo (já osobně jsem Lubošovi přiřkl místo druhé), ale Luboš má z celé práce velmi dobrý pocit. Jak jste na tom vy? Pro mě je Lubomír Trnka jasným favoritem, který už je se svým autem úplně na konci toho, co mohl dosáhnout. Přesto mám takovou vizi a jak si tak znovu pročítám rozhovor s Lubošem, nejsem sám. Vhodným pokračováním by byla E30 M3, ať už původní, Evo I, Evo II či Cecotto nebo Ravaglia. Na ní by ty WRDčka vypadaly také dobře a kdyby Luboš zúročil dosavadní zkušenosti s 318iS, bylo by to krásné auto. Kdo ví, třeba se dočkáme…

BMW 318iS (E30)
rok výroby 1990
MOTOR
zážehový řadový čtyřválec, uložený vpředu podél, pohon zadních kol
rozvod DOHC se čtyřmi ventily na válec
příprava směsi elektronické vícebodové vstřikování benzínu
zdvihový objem 1 795 cm3
nejvyšší výkon 100 kW/136 k
při 6 000 ot/min
nejvyšší točivý moment 172 Nm
při 4 600 ot/min
Vmax 202 km/h
zrychlení 0–100 km/h 9,9 s
ÚPRAVY
leštěné sání s trubkou většího průřezu, sportovní filtr K&N, svíčky Denso Iridium Power, čip Flash Motors, laděné výfukové potrubí od svodů včetně tlumiče na zakázku Kit Car – Sport, zkrácené řazení Bidrin, kovové pancéřování hadic; leštěné víko ventilů, víčko filtru oleje, váha vzduchu, alternátor, chromovaná rozpěra Wiechers, řemenice, vrtule a držák alternátoru, vzpěry zvedání kapoty, tmavý kryt rozdělovače; pozlacené víčko oleje, chladiče, kryt svíček, + a – baterie, šrouby, matice, zrcadla u podběhů, chladiče, akumulátoru a na spodní straně kapoty
PŘEVODOVKA
pětistupňová manuální
LITÁ KOLA
třídílné WRD Superstar s dodatečně leštěnými límci a středovými plochami, pozlacené šrouby a středová matice vpředu 8×17 palců vzadu 9,5×17 palců
PNEUMATIKY
Nexen N3000 vpředu 205/40–17 vzadu 245/40–17
PODVOZEK & BRZDY
sportovní pružiny BaG, tlumiče Koni Sport s nastavitelnou tuhostí, snížení vpředu 60 mm, vzadu 40 mm; duralové podložky 20 mm; vpředu a vzadu rozpěry Wiechers; vpředu vnitřně chlazené vrtané kotouče HPR, vzadu jednoduché kotouče, podběhy lakované do krémové barvy, červeně lakované brzdové třmeny
KAROSÉRIE
zalisované a mírně vytažené lemy blatníků, přední kapota potažená karbonem, anténa přemístěna ze zadního blatníku na střechu, přední nárazník Lumma s lízátkem, zadní nárazník Seidl, prahy Rieger, mračítka a ledvinky Kamei, zadní křídlo a zrcátka typ M3, zadní světla FK Automotive, přední blikače čiré, ztmavená okna, hliníkové mřížky v předním a zadním nárazníku; pozlacené víčko nádrže, šrouby a zavírání víka kufru; chromované zvedáky víka kufru a zavírání dveří, zrcadlo na spodní straně kapoty
LAKOVÁNÍ
černý metalický lak z palety Lotus
INTERIÉR
přední anatomické sedačky Raceland, veškeré čalounění černo-červená alcantara (palubní deska, výplně dveří, střední tunel a zadní plato), na podlaze a tunelu červený koberec Revexpo, volant R1, hliníkové pedály, řadicí páka chrom-kůže, duralové stahovací kličky, chromovaný hasicí přístroj, polepy přístrojů, hliníkové koberce vlastní výroby, leštěné prahové lišty; audio zástavba audio vlastní výroby s dvojitým dnem pro rezervu a bočními kapsami pro povinnou výbavu a nářadí, víko kufru se zrcadly, červeně lakovaná madla zavírání dveří a kryt ruční brzdy, černo-červené lakování laminátové zástavby v kufru, airbrush
AUDIO & VIDEO
CD receiver Panasonic CQ-RDP383N, dva zesilovače Pyle Millenium PLM-201, dvoupásmové a třípásmové reproduktory Sony Xplod ve dveřích a zadní platu, dva 30cm subwoofery Magnat XTC 1200

Fotogalerie

  • BMW 318is: MEN AT WORK: fotka 1
  • BMW 318is: MEN AT WORK: fotka 2
  • BMW 318is: MEN AT WORK: fotka 3
  • BMW 318is: MEN AT WORK: fotka 4
  • BMW 318is: MEN AT WORK: fotka 5
  • BMW 318is: MEN AT WORK: fotka 6
  • BMW 318is: MEN AT WORK: fotka 7
  • BMW 318is: MEN AT WORK: fotka 8
  • BMW 318is: MEN AT WORK: fotka 9
  • BMW 318is: MEN AT WORK: fotka 10
  • BMW 318is: MEN AT WORK: fotka 11
  • BMW 318is: MEN AT WORK: fotka 12
  • BMW 318is: MEN AT WORK: fotka 13
  • BMW 318is: MEN AT WORK: fotka 14
  • BMW 318is: MEN AT WORK: fotka 15
  • BMW 318is: MEN AT WORK: fotka 16
  • BMW 318is: MEN AT WORK: fotka 17
  • BMW 318is: MEN AT WORK: fotka 18
  • BMW 318is: MEN AT WORK: fotka 19
  • BMW 318is: MEN AT WORK: fotka 20
  • BMW 318is: MEN AT WORK: fotka 21
  • BMW 318is: MEN AT WORK: fotka 22
  • BMW 318is: MEN AT WORK: fotka 23
  • BMW 318is: MEN AT WORK: fotka 24
  • BMW 318is: MEN AT WORK: fotka 25
  • BMW 318is: MEN AT WORK: fotka 26
  • BMW 318is: MEN AT WORK: fotka 27
  • BMW 318is: MEN AT WORK: fotka 28
  • BMW 318is: MEN AT WORK: fotka 29
  • BMW 318is: MEN AT WORK: fotka 30
  • BMW 318is: MEN AT WORK: fotka 31
  • BMW 318is: MEN AT WORK: fotka 32
  • BMW 318is: MEN AT WORK: fotka 33
  • BMW 318is: MEN AT WORK: fotka 34
  • BMW 318is: MEN AT WORK: fotka 35
  • BMW 318is: MEN AT WORK: fotka 36
  • BMW 318is: MEN AT WORK: fotka 37
  • BMW 318is: MEN AT WORK: fotka 38
  • BMW 318is: MEN AT WORK: fotka 39
  • BMW 318is: MEN AT WORK: fotka 40
  • BMW 318is: MEN AT WORK: fotka 41
  • BMW 318is: MEN AT WORK: fotka 42
  • BMW 318is: MEN AT WORK: fotka 43
  • BMW 318is: MEN AT WORK: fotka 44
  • BMW 318is: MEN AT WORK: fotka 45
  • BMW 318is: MEN AT WORK: fotka 46
  • BMW 318is: MEN AT WORK: fotka 47
  • BMW 318is: MEN AT WORK: fotka 48
  • BMW 318is: MEN AT WORK: fotka 49
  • BMW 318is: MEN AT WORK: fotka 50
  • BMW 318is: MEN AT WORK: fotka 51
  • BMW 318is: MEN AT WORK: fotka 52
  • BMW 318is: MEN AT WORK: fotka 53
  • BMW 318is: MEN AT WORK: fotka 54
  • BMW 318is: MEN AT WORK: fotka 55
  • BMW 318is: MEN AT WORK: fotka 56
  • BMW 318is: MEN AT WORK: fotka 57
  • BMW 318is: MEN AT WORK: fotka 58
  • BMW 318is: MEN AT WORK: fotka 59
  • BMW 318is: MEN AT WORK: fotka 60

Tapety na plochu

  • BMW 318is
  • BMW 318is
  • BMW 318is

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
Serviceumc Serviceoik 27.03.  09:52
Re: Nerozumím peterchef 11.01.2012  09:56
:-) MadMaxx II 12.03.2009  09:01
Dvořis %Dvořis7 08.09.2008  21:06
Nerozumím DratOS 23.08.2008  16:39
Krása Enwi 06.08.2008  23:43
??? %honzi325 27.07.2008  22:34
Re: 318is Mpower Mr.1 23.07.2008  20:41
Re: dost hrozny Mr.1 23.07.2008  20:40
Mřížky?? Rudy_742 19.07.2008  22:14
325i Entrix 15.07.2008  01:36
skoda toho vykonu riderhenry 14.07.2008  23:38
Re: 318is Mpower Shr3k 14.07.2008  19:57
Re: 318is Mpower Lubos 14.07.2008  15:27
325 kryshot 14.07.2008  12:55
Re: BMW Hannibal 14.07.2008  11:49
BMW %V6TDI 13.07.2008  23:08
Re: Ach jo Vrchní kritik 13.07.2008  17:01
Ach jo Vasut 13.07.2008  15:55
Re: no comment Shr3k 13.07.2008  14:52
318is Mpower master of puppets 13.07.2008  13:03
no comment olin007 13.07.2008  12:06
Tuzing despect 13.07.2008  00:32
E30 misoo 12.07.2008  14:46
Re: dost hrozny Vrchní kritik 12.07.2008  11:06
dost hrozny vwlupo 12.07.2008  10:08
tunn matheus 12.07.2008  10:01
Vstoupit do diskuse ›
  • Přidat příspěvek:





Související články

Tato značka na Moje.auto

Nejčtenější

Plakát týdne

BMW M4 Cabrio

Anketa

Který nový supersport se vám líbí?
Počet hlasů: 11691 | Zobrazit seznam všech anket