Test - BMW G650 Xmoto: hračka do města

Test - BMW G650 Xmoto: hračka do města: titulní fotka BMW Motorrad představil na loňském domácím motosalonu Intermot zcela novou modelovou řadu G650. My testovali verzi Xmoto, rebela, kterému je nejlépe v městském provozu.

BMW Motorrad představil na loňském domácím motosalonu Intermot zcela novou modelovou řadu G650. V nabídce se objevila hned trojice motocyklů: motard Xmoto, cestovní enduro Xcountry a ostrý offroad Xchallenge.

Společných prvků na všech třech typech motocyklů je hned několik: zcela nový litý rám z oceli a hliníku, přední upside-down vidlice s plynovým tlumičem, zadní kyvná vidlice, výfukový systém, převodovka a motor. Pohonnou jednotkou je nejnovější verze jednoválce, který je už v řadě F650 a vzniká ve spolupráci s italskou Aprilií. Vodou chlazený, čtyřventilový agregát má výkon 39 kW (53 k) v 7 000 ot/min a maximální točivý moment 60 Nm je k dispozici v 5 250 ot/min. Pětistupňová převodovka a řetěz posílají výkon na zadní kolo. Slušnou obratnost předesílá suchá hmotnost stroje, která se podle verze pohybuje mezi 144–148 kg. Brzdový systém má jeden kotouč o průměru 300 mm vpředu i vzadu a za příplatek si můžete pořídit ABS.

BMW G650 Xcountry je univerzální motocykl, který se nebojí polních či lesních cest, ale neztratí se ani na asfaltové silnici. Vpředu je 19palcové kolo s pneumatikou 100/90, vzadu je rozměr 130/70 R17. Ze zmiňované trojice bude zřejmě nejvhodnějším společníkem na delších cestách, protože má široké, výškově nastavitelné sedlo pro dva pasažéry. U XMota a XChallenge jde u spolujezdce spíše o nouzové sedlo pro krátké přesuny.

BMW G650 Xchallenge dává všem jasně najevo, že jeho domov je mimo silnice. Po vzoru modelu HP2 má vysoké zdvihy pružících jednotek a velká kola o rozměru 21" vpředu a 18" vzadu. Zadní kyvná vidlice má moderní vzduchové odpružení.

Jaké je BMW G650 Xmoto?

BMW G650 Xmoto působí z dané trojice nejmenším dojmem. Může za to kompaktní maska, kde tvar světlometu připomíná Mišáka Mickeyho bez jednoho ucha. Masivní upside-down vidlice s trubkami o průměru 45 mm, silniční 17palcová litá kola s pneumatikami 120/70 vpředu a 160/60 vzadu, vysoké a úzké sedlo a název Xmoto jasně dávají najevo, že před vámi stojí motard, supermoto a funbike v jedné podobě.

Mám 191 cm a měl jsem problém ze sedla, které má výšku 890 mm, dosáhnout nohama na zem. Nějak jsem nepochopil, proč má silniční motorka tak nesmyslně dlouhé zdvihy (vpředu 270 mm, vzadu 230 mm) a zmiňované vysoko položené sedlo. Menší lidi podle mne nemají šanci si jízdu užít, protože na každých světlech budou muset řešit, jak z Xmota vysednout na jednu stranu, aby nespadly. Na druhou stranu, když už jsem si na pozici za řídítky zvykl, musím uznat, že vzpřímená pozice bez pokrčených nohou má něco do sebe.

Kde naopak pochválím Xmoto, je motor. Kapalinou chlazený, čtyřtaktní agregát se čtveřicí ventilů má výkon 39 kW (53 k) v 7 000 ot/min a maximální točivý moment 60 Nm je k dispozici v 5 250 ot/min. Když to srovnám s jednoválcem u Aprilie Pegaso 650 Factory, na kterém jsem jezdil týden předtím, Xmoto jde progresivněji do otáček a má silnější zátah ve středním pásmu. Motor je plusem pro Xmoto, ale pětistupňová převodovka byla mínusem. Velmi špatně se hledal neutrál, vždy jsem musel kvalty shodit až na jedničku a poté páku zvednout. A k tomu ještě ne vždy tam neutrál skočil, občas jsem si opět přeřadil na dvojku. Ve finále to vypadalo, že jsem na křižovatce klapal levou nohou, jak kašpárek na gumičce.

Velmi strohá přístrojová deska byla skoro až spartánského typu: digitální tachometr měl pod sebou pouze jeden další údaj, a mohl jsem si zvolit, co chci mít zobrazeno: hodiny / trip / odo / napětí v baterii. Na absenci otáčkoměru jsem si zvykl celkem rychle, co mi ale vadilo, že hadice od přední brzdy vedou přímo přes zorné pole palubky. V praxi to znamená, že jsem často nevěděl, kolik jedu a když jsem to chtěl zjistit, musel jsem se naklonit.

Ve městě je BMW G650 Xmoto jako ryba ve vodě. Rychlé manévrování a kličkování v hustém provozu je pro motarda samozřejmostí, vše je ještě umocněno nízkou suchou hmotností, která je u Xmota 147 kg. Mnohem horší je to na dálnici, kde se ukazují stejné prvky, jako u Pegasa. Padesátikoňový motor a pětistupňová převodovka znamenají, že v rychlostech kolem 150 km/h motorce dochází dech. Nejhorší ale byly vibrace v rychlostech nad 120 km/h. Xmoto je první motorka, u které mi po cestě na dálnici z Prahy do Brna bolely od vibrací klouby v prstech na rukou. A to nebylo způsobeno špatných vyvážením předního kola, to se motorka chová jinak.

Kde ale Xmoto sbírá body k dobru, jsou utažené zatáčky. Jednoválec dobře tahá od nižších otáček a překlápění motorky ve vlásenkách šlo téměř samo. Na off-roadové trati se chová motard čitelně a teprve tady máš testovací jezdec ocenil dlouhé zdvihy odpružení a možnost vypnout ABS. Naopak má Xmoto rezervy v brzdovém systému. Motard má jiný brzdový systém, než jeho kamarádi řady G650: vpředu je větší kotouč o průměru 320 mm a čtyřpístkový třmen, vzadu je jeden menší kotouč. Brzdy od firmy Brembo byly i na Pegasu, ale radiální třmeny na předním kotouči byly znát. Tam, kde jsem brzdovou páčku u Pegasa mačkal jen jedním prstem, u Xmota jsem musel pořádně zabrat dvojicí prstů nebo použít celou ruku.

Co mě ale příjemně překvapilo, byla nízká spotřeba paliva. Během testu byla průměrná spotřeba 5,54 l naturalu 95 na 100 km, což s nádrží o objemu 9,5 l nabízí teoretický dojezd kolem 171 km. Při rovnovážné rychlosti si BMW G650 Xmoto vzalo 4,92 l / 100 km. Naopak při ostré jízdě se spálilo 5,97 l na 100 km. Stupačky pro spolujezdce jsou za příplatek, ale buďme upřímní, Xmoto není motorka pro dva.

Názor druhého redaktora

Kolega a kamarád, Aleš Kárný, přináší své poznatky a jízdní dojmy s BMW G650 Xmoto:

Jako již poněkolikáté použiji pro prvotní dojem jedno slovo, tentokrát to ovšem nebude až tak pozitivní. Napadá mě „divná“. Nevím přesně proč. Je to jen můj subjektivní dojem, ale prostě jsme si nepadli do noty. Přestože měřím 185 cm, nedosáhnu pořádně na zem a jsem z toho poněkud nesvůj. Zkusím tedy najít nějaká jiná pozitiva.

Nastartuji, dávám jedna a vyrážím. Reakce na plyn je zvláštní, motor se chová jak načipovaný turbodiesel. Rychle se vytáčí, ale v horním spektru otáček umírá a je třeba bleskem řadit. To však není až tak snadné, protože převodovka jde dost ztuha. Proskákal jsem se až k pětce (víc rychlostí se do krytu motoru nevešlo) a začíná se dít něco, co mě u téhle motorky poněkud nepříjemně překvapilo. Vibrace! Při rychlosti nad sto kilometrů v hodině motor tak silně vibruje, že po pár kilometrech se vám klepou ruce jako starému alkoholikovi. Kdyby to byl nějaký ostrý motard (třeba Husaberg FS 650e), ještě bych to pochopil, ale v BMW? No nevím, nevím.

Zkouším tedy brzdy. Reakce je poněkud vláčná, chápu že jeden kotouč je méně jak dva, ale přece jen jsem od čtyřpístků čekal trošku víc. Vypínatelné ABS funguje dobře, zabírá relativně pozdě a tak ho zařadím mezi klady. Podvozek je relativně tvrdý, bohužel není vyvážený a tak při prudším zabrzdění jde předek hodně dolů, tím pádem se odlehčí zadní kolo a motorka začne být dost nervózní.

Další věc, která mě utkvěla v paměti je sedlo. Je relativně úzké, což by na funbiku až tak nevadilo, ale jen velmi obtížně se na něm hledá cestovní poloha. Co mě ovšem dostalo, jsou budíky. Nejenže chybí otáčkoměr (asi u BMW nechtěli, abyste věděli co se děje s motorem za jízdy), ale tak strohou palubku jsem už dlouho neviděl. Prostě rychlost a hodiny, víc nepotřebujete.

Mám-li být upřímný, takhle motorka mě nezaujala. Je to asi otázka zvyku, možná věrnosti značce, ale za víc než 240 tisíc bych si dokázal představit i něco lepšího. Nepříliš přesvědčivý motor, poněkud nevyvážené jízdní vlastnosti spolu s vláčnými brzdami mě dohromady dávají celek, který bych označil jako průměrný a tak ho lze doporučit je skutečně skalním příznivcům této baworské značky.

Závěr, plusy a mínusy

BMW G650 Xmoto je motocykl, se kterým je největší zábava na silnici a díky dobré obratnosti nachází využití především ve městě nebo na utažených zatáčkách. Kvůli vysokým vibracím ve vyšších rychlostech a úzkému sedlu je téměř nepoužitelné na delší trasy a rezervy má v brzdovém systému. Naopak potěší nízká spotřeba a slušný zátah motoru ve středních otáčkách. Když by ale mělo přijít na lámání chleba, já bych sáhl po mnohem praktičtějšímu modelu Xcountry. BMW Xmoto se hodí těm, co mají v garáži pořádnou motorku na delší cesty a hledají funbike na vyblbnutí nebo na protáhnutí se městem.

Plusy a mínusy pro BMW G650 Xmoto
+ výkon motoru ve středních otáčkách
+ nízká spotřeba
+ hmotnost
+ fungující a vypínatelné ABS
- převodovka
- přední brzda
- vibrace ve vyšších rychlostech
- vysoké sedlo

Redakční hodnocení

Hodnocení se vztahuje na redakcí testovaný motocykl a je hodnocen v kontextu s jeho konkurenty v dané třídě.

Motor je hodnocen v poměru k jeho konkurentům s přibližně stejnými parametry a objemem. Nelze proto z desetibodového hodnocení výkonu jednoválcového motoru s objemem 660 cm3 usuzovat, že se vyrovná litrovému řadovému čtyřválci se stejným hodnocením.

Pro všechny hodnocené parametry platí pravidlo, že vše je hodnoceno v kladném smyslu slova. (Např. hodnocení Ergonomie = 10 → velmi pohodlná pozice řidiče; naopak Spotřeba = 10 → velmi nízká spotřeba.)

Redakční hodnocení motocyklu
Design 7
Motor 9
Zvuk 7
Převodovka 5
Podvozek 7
Brzdy 6
Ergonomie 9
Spotřeba 9
Jízda městem 9
Delší trasy, dálnice 5
Sport 8
Celkové hodnocení – průměr: 7,36

Technické informace

Technické údaje BMW G650 Xmoto
Celkové rozměry 2 155×907×1 190 mm
Rozvor / výška sedla 1 500 mm / 880 mm
Motor, objem 4dobý jednoválec, 652 cm3
Vrtání x zdvih 100×83 mm
Kompresní poměr 11,5:1
Počet ventilů / chlazení 4 / kapalina
Výkon 39 kW (53 k) v 7 000 ot./min
Točivý moment 60 Nm v 5 250 ot./min
Převod / převodovka řetěz / 5stupňová
Rozměr a typ kol 17palcová, litá
Rozměr pneu (vpředu/vzadu) 120/70 ZR17, 160/60 ZR17
Brzdy vpředu 1× kotouč 320 mm, 4pístek
Brzdy vzadu 1× kotouč 240 mm, 1pístek
Rám trubkový rám z ocelových profilů
Přední vidlice USD vidlice, průměr 45 mm, zdvih 270 mm
Zadní odpružení kyvná vidlice, centrální tlumič, zdvih 215 mm
Nádrž 9,5 l
Průměr. spotřeba v testu 5,54 l na 100 km
Suchá hmotnost 147 kg
Cena (červenec 2007) 241 600 Kč

Fotografie k testu pořídil Libor Zhoř.

Fotogalerie

  • Test - BMW G650 Xmoto: hračka do města: fotka 1
  • Test - BMW G650 Xmoto: hračka do města: fotka 2
  • Test - BMW G650 Xmoto: hračka do města: fotka 3
  • Test - BMW G650 Xmoto: hračka do města: fotka 4
  • Test - BMW G650 Xmoto: hračka do města: fotka 5
  • Test - BMW G650 Xmoto: hračka do města: fotka 6
  • Test - BMW G650 Xmoto: hračka do města: fotka 7
  • Test - BMW G650 Xmoto: hračka do města: fotka 8
  • Test - BMW G650 Xmoto: hračka do města: fotka 9
  • Test - BMW G650 Xmoto: hračka do města: fotka 10
  • Test - BMW G650 Xmoto: hračka do města: fotka 11
  • Test - BMW G650 Xmoto: hračka do města: fotka 12
  • Test - BMW G650 Xmoto: hračka do města: fotka 13
  • Test - BMW G650 Xmoto: hračka do města: fotka 14
  • Test - BMW G650 Xmoto: hračka do města: fotka 15
  • Test - BMW G650 Xmoto: hračka do města: fotka 16
  • Test - BMW G650 Xmoto: hračka do města: fotka 17
  • Test - BMW G650 Xmoto: hračka do města: fotka 18
  • Test - BMW G650 Xmoto: hračka do města: fotka 19
  • Test - BMW G650 Xmoto: hračka do města: fotka 20
  • Test - BMW G650 Xmoto: hračka do města: fotka 21
  • Test - BMW G650 Xmoto: hračka do města: fotka 22
  • Test - BMW G650 Xmoto: hračka do města: fotka 23
  • Test - BMW G650 Xmoto: hračka do města: fotka 24
  • Test - BMW G650 Xmoto: hračka do města: fotka 25
  • Test - BMW G650 Xmoto: hračka do města: fotka 26
  • Test - BMW G650 Xmoto: hračka do města: fotka 27
  • Test - BMW G650 Xmoto: hračka do města: fotka 28
  • Test - BMW G650 Xmoto: hračka do města: fotka 29
  • Test - BMW G650 Xmoto: hračka do města: fotka 30
  • Test - BMW G650 Xmoto: hračka do města: fotka 31
  • Test - BMW G650 Xmoto: hračka do města: fotka 32
  • Test - BMW G650 Xmoto: hračka do města: fotka 33
  • Test - BMW G650 Xmoto: hračka do města: fotka 34

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
BMW 650 AXE efekt 19.07.2009  01:02
Re: Re: Re: odpověd pro ALEXE Roman Daněk (Autofun.cz) 20.08.2007  07:09
Re: Re: Re: odpověd pro ALEXE ALEX 17.08.2007  22:30
Re: Re: odpověd pro ALEXE Jirka GS 17.08.2007  19:21
Re: odpověd pro ALEXE ALEX 17.08.2007  09:27
odpověd pro ALEXE Jirka GS 16.08.2007  22:36
Re: Jirka ALEX 16.08.2007  09:43
Jirka "neregistrovaný" 15.08.2007  22:03
Re: Re: Re: Re: Vykon/Vaha??? ma 15.08.2007  10:55
Re: Re: Re: Vykon/Vaha??? Wartburg 353W 07.08.2007  01:48
Hmotnost "neregistrovaný" 06.08.2007  23:05
Hmotnost zban 06.08.2007  23:05
Re: Re: Vykon/Vaha??? 996 Turbo 06.08.2007  16:26
Re: Vykon/Vaha??? Wartburg 353W 06.08.2007  01:30
Vykon/Vaha??? 996 Turbo 05.08.2007  23:36
Nejsem žádnej velkej odborník Vlada 05.08.2007  22:01
+ hmotnost ? "neregistrovaný" 05.08.2007  14:50
Vstoupit do diskuse ›
  • Přidat příspěvek:





Související články

Tato značka na Moje.auto

Nejčtenější

Plakát týdne

BMW M4 Cabrio

Anketa

Který nový supersport se vám líbí?
Počet hlasů: 5359 | Zobrazit seznam všech anket