Test BMW K1200R Sport: návyková záležitost

Test BMW K1200R Sport: návyková záležitost: titulní fotka Test - Jednou z letošních novinek od BMW je model K1200R Sport. Polokapotovaný motocykl je poháněn řadovým čtyřválcem o objemu 1 157 cm3, který má výkon 120 kW (163 k).

Modelová řada BMW K1200

Německý výrobce motocyklů, společnost BMW Motorrad, představil polokapotovanou motorku K1200R Sport loni na podzim na domácí výstavě Intermot v Kolíně nad Rýnem. Srdcem motocyklu je kapalinou chlazený řadový čtyřválec, který tepe v celé modelové řadě K1200.

BMW se postavilo do opozice sportovním japonským motocyklům s modelem K1200S, kde je pohonná jednotka naladěná na výkon 123 kW (167 k) v 10 250 ot/min a maximální točivý moment 130 Nm je k dispozici v 8 250 ot/min. Deficit zhruba 20 koní oproti konkurenci je vyvážen progresivnější křivkou výkonu, vyšším točivým momentem a přenosem síly na zadní kolo přes kardan. Nevýhodou je hmotnost přes 220 kg, ale tento stroj budou milovat řidiči vyšších postav, kteří se neposkládají na malé japonské jednostopé střely.

Čtyřválec našel uplatnění i ve dvojici velkých cestovních motocyklů K1200GT a K1200LT. První jmenovaný stroj má výkon 112 kW (152 k) při 9 500 ot/min. a maximální točivý moment je 130 Nm při 7 750 ot/min. K1200GT (Gran Tourismo) je výborným parťákem pro dlouhé, ale dynamické přesuny mezi dvěma body na mapě, které mohou být vzdálené i několik stovek kilometrů. K1200LT je jedním z mála obřích cesťáků, kterému ve velikosti mohou konkurovat snad jen Honda Goldwing nebo Harley-Davidson Electra Glide.

BMW K1200R Sport

Předlohou pro K1200R Sport je roadster K1200R, nejsilnější naháč na světě. Kopie tvarů z futuristického roadsteru je patrná už při letmém pohledu na motocykl. Přes čirou optiku masky je vidět stejnou dvojici světlometů, jako u zmiňovaného naked-biku nebo cestovního endura R1200GS.

Celá stavba motocyklu K1200R Sport působí velmi masivně. Je to způsobeno 1 580 mm dlouhým rozvorem. Dominantní příď motorky je podpořena velkým blokem motoru, vysokým krytem nádrže a štíhlou zádí.

Sportovní dojem budí netradiční podvozek: zavěšení předního kola BMW Motorrad Duolever a jednoramenná zadní vidlice s kardanem BMW Motorrad Paralever. Samotná 17palcová hliníková kola mají dynamický nádech a vše je podtrženo jedním dlouhým a velkým tlumičem výfukového systému, který může někomu připomínat vojenskou protitankovou střelu.

V mostovém hliníkovém rámu je vodou chlazený čtyřtaktní čtyřválcový motor. Agregát se čtyřmi ventily na válec je stejně jako v roadsteru naladěn na 120 kW (163 k) v 10 250 ot/min a maximální točivý moment 127 Nm je k dispozici v 8 250 ot/min.

Už jen podle čísel je patrné, že půjde o pěknou bestii. BMW uvádí, že K1200R Sport akceleruje z nuly na stovku pod 3 s. Polokapotovanou mašinu krotí dvojice kotoučů o průměru 320 mm s čtyřpístkovými třmeny vpředu a na zadní ose je jeden menší kotouč s průměrem 265 mm s dvoupístkovými brzdiči.

Přístrojová deska a ovládání tlačítek

Když jsem si před motosalonem AuTec v Praze-Stodůlkách sedl na polokapotovanou motorku K1200R Sport, byl jsem mile překvapen. Vzpřímený posez, tvarované sedlo je měkké tak akorát, řídítka jsou ve správné výšce. Zmiňoval jsem se o optické mohutnosti a délce stroje, ale pro vyšší motorkáře, jako jsem já se svými 191 cm, je K1200R Sport správnou vodou na mlýn.

Otáčím klíčkem, čekám, až zhasne dioda kontroly systému, a mačkám startér. Motor naskočí bez větších problému hned napoprvé. Po nastavení zpětných zrcátek vyrážím směrem na Jižní spojku a poté na výpadovku navazující na dálnici D1. Palubní deska má tři hlavní ukazatele: otáčkoměr a tachometr jsou ve dvou elipsovitých analogových budících, zbytek údajů najdete na LCD vpravo dole.

Digitální displej zobrazuje celkové kilometry, dva tripmastery, stav paliva v nádrži, teplotu chladící kapaliny, hodiny, zařazenou rychlost, dojezd, průměrnou spotřebu a aktuální venkovní teplotu. Výhradu bych měl k ovládání zobrazení informací na LCD: tlačítkem Info na levé straně řídítek ovládám palubní počítač, ale ukazatele o stavu kilometrů se musí přehazovat malým tlačítkem přímo na palubní desce. Je to trošku nešťastné řešení, ovládat ukazatele dvojicí tlačítek umístněných daleko od sebe.

Další mínus má BMW za ovládání směrových ukazatelů. Na levé straně řídítek je tlačítko pro levý blinkr, napravo má blinkr také svůj knoflík. A navíc se zapnutá směrová světla vypínají opět vpravo. Myslím, že tradiční malá páčka na levé straně, kterou používají všichni ostatní výrobci motocyklů, je více než dostačující.

Jízdní dojmy

Ovládání některých tlačítek hoďme za hlavu, na všechno se dá zvyknout, je to jen otázka času. Vyjíždím do běžného městského provozu a začínám se proplétat mezi vozy. Na motocyklu je znát delší rozvor a vyšší hmotnost, která s plnou nádrží přesahuje hranici 230 kg. Proto K1200R Sport při jízdě po městě vyžaduje více pozornosti a pevnou ruku, ale na druhou stranu musím motorku pochválit, poslouchala přesně každý můj povel.

Během prvních kilometrů se seznamuji s motocyklem. Celkem hodně řadím a proto jsem nějakou dobu hledal, kde je ukryto těch papírových 163 koní. Maximální točivý moment 127 Nm motocykl krásně roztáhne i z minimálních otáček a je téměř jedno, jakou rychlost mám právě zařazenou. Nástup výkonu probíhá v nižších otáčkách plynule, ale to tajemství se ukrývá až od cca 8 000 ot./min.

Otevírá se přede mnou dálnice D1 a říkám si, že nastal čas dát celému stádu konečně nažrat. Z pětky podřazuji na trojku, v ten moment mi konečně uhýbá auto z levého pruhu do prostředního, a já dávám plný plyn. Otáčky nečekaně rychle letí nahoru a zátah motorky je jednoduše famózní. Na tváři se mi rozlije úsměv a v hlavě mi klíčí myšlenka: „S tímhle strojem bude ještě hodně legrace…“

Projev řadového čtyřválce byl syrový, ve vyšších otáčkách byla cítit hrubá síla, ta tam byla nějaká jemnost. Stejný pocit jsem měl i z šestistupňové převodovky. Ano, byla přesná, ale při změně rychlosti byla potřeba nohou vynaložit větší síla. Mně to vůbec nevadilo, ba právě naopak: jak jsem psal, motorka K1200R Sport je pro pořádné chlapy.

I přes moji výšku odvádí přední štítek dobrou práci, při cestovní rychlosti 130–140 km/h mně obtékající vzduch téměř nevadil. Problémy s nepříjemnou turbulencí začínaly až po překročení mety 150 km/h.

Testovaný motocykl K1200R Sport měl příplatkové elektronicky nastavitelné odpružení ESA. Mohl jsem si i během jízdy tlačítkem na levé straně řídítek zvolit jeden ze tří režimů Comfort – Normal – Sport. Největší rozdíl při jízdě byl znát při přechodu nejtužšího podvozku Sport na nejměkčí Comfort, kdy jsem měl pocit, že přesedám ze sportovní motorky na nějaké cestovní enduro. Režim Sport jsem bohužel téměř nepoužíval, stav našich českých silnic mi toho moc nedovolil. Ale pokud najdete pěkný úsek silnice, např. s nově nataženým asfaltem, doporučuji nastavit nejtužší podvozek a tahat za plyn, co se dá.

Verze Comfort se krásně uplatnila na dálnici D1 při transferu motocyklu z Prahy do Brna a zpět. Špatně usazené betonové panely pobere podvozek v režimu Comfort téměř bez problémů a já se v sedle jen lehce pohupoval, žádné tvrdé rázy do pozadí a páteře. Poslední režim, Normal, který jsem používal během testu nejčastěji, tvoří přechod mezi dvojicí zmiňovaných nastavení podvozku.

Spolujezdkyně si během kratšího výletu trochu stěžovala na tvrdší sedlo, ale naopak chválila prostor pro druhého pasažéra. Další kladné body pasažérka dala celkovému pohodlnému posedu a madlům. Během testu palubní počítač ukazoval průměrnou spotřebu mezi 6,2 l a 7,3 l. Bavorské motocykly si obvykle potrpí na Natural 98, ale při absenci tohoto paliva lze jezdit i na Natural 95.

Závěr, plusy a mínusy

Dle mého soudu tvoří polokapotovaný motocykl BMW K1200R Sport dobrý přechod mezi roadsterem K1200R a sportovním strojem K1200S. Praktický větrný štítek opravdu funguje jak má a silný motor se dá využít pro dravou a rychlou jízdu, i pro menší odpolední výlety ve dvou.

Mne osobně K1200R Sport velmi zaujal, protože jde o velký motocykl, na kterém jsem se nemusel kvůli své vyšší postavě hrbit. Výkon 163 koní nemá ve své třídě konkurenci a nastavitelný podvozek ESA rozšiřuje možnosti využití motocyklů.

Plusy a mínusy pro BMW K1200R Sport
+ výkonný motor
+ podvozek
+ neotřelá image
+ využitelnost
- ovládání směrových světel
- cena motocyklu

Technické informace

Technické údaje BMW K1200R Sport
Celkové rozměry 2 228×856×1 230 mm
Rozvor / výška sedla 1 580 mm / 820 mm
Motor, objem 4taktní řadový 4válec, 1 157 cm3
Počet ventilů / chlazení 16 / kapalina
Výkon 120 kW (163 k) / 10 250 ot./min
Točivý moment 127 Nm / 8 250 ot./min
Převod / převodovka kardan / 6stupňová
Rozměr a typ kol 17palcová, litá
Rozměr pneu (vpředu/vzadu) 120/70 ZR17, 180/55 ZR17
Brzdy vpředu 2× kotouč 320 mm, 4píst. třmeny, ABS
Brzdy vzadu 1× kotouč 265 mm, 2píst. třmen, ABS
Přední odpružení Duolever
Zadní odpružení jednoram. kyvná vidlice, Paralever
Objem nádrže 19 l
Průměr. spotřeba v testu 6,58 l na 100 km
Suchá hmotnost 215 kg
Cena (květen 2007) 389 600 Kč

Foto: Libor Zhoř.

Fotogalerie

  • Test BMW K1200R Sport: návyková záležitost: fotka 1
  • Test BMW K1200R Sport: návyková záležitost: fotka 2
  • Test BMW K1200R Sport: návyková záležitost: fotka 3
  • Test BMW K1200R Sport: návyková záležitost: fotka 4
  • Test BMW K1200R Sport: návyková záležitost: fotka 5
  • Test BMW K1200R Sport: návyková záležitost: fotka 6
  • Test BMW K1200R Sport: návyková záležitost: fotka 7
  • Test BMW K1200R Sport: návyková záležitost: fotka 8
  • Test BMW K1200R Sport: návyková záležitost: fotka 9
  • Test BMW K1200R Sport: návyková záležitost: fotka 10
  • Test BMW K1200R Sport: návyková záležitost: fotka 11
  • Test BMW K1200R Sport: návyková záležitost: fotka 12
  • Test BMW K1200R Sport: návyková záležitost: fotka 13
  • Test BMW K1200R Sport: návyková záležitost: fotka 14
  • Test BMW K1200R Sport: návyková záležitost: fotka 15
  • Test BMW K1200R Sport: návyková záležitost: fotka 16
  • Test BMW K1200R Sport: návyková záležitost: fotka 17
  • Test BMW K1200R Sport: návyková záležitost: fotka 18
  • Test BMW K1200R Sport: návyková záležitost: fotka 19
  • Test BMW K1200R Sport: návyková záležitost: fotka 20
  • Test BMW K1200R Sport: návyková záležitost: fotka 21
  • Test BMW K1200R Sport: návyková záležitost: fotka 22
  • Test BMW K1200R Sport: návyková záležitost: fotka 23
  • Test BMW K1200R Sport: návyková záležitost: fotka 24
  • Test BMW K1200R Sport: návyková záležitost: fotka 25
  • Test BMW K1200R Sport: návyková záležitost: fotka 26
  • Test BMW K1200R Sport: návyková záležitost: fotka 27
  • Test BMW K1200R Sport: návyková záležitost: fotka 28
  • Test BMW K1200R Sport: návyková záležitost: fotka 29
  • Test BMW K1200R Sport: návyková záležitost: fotka 30
  • Test BMW K1200R Sport: návyková záležitost: fotka 31
  • Test BMW K1200R Sport: návyková záležitost: fotka 32
  • Test BMW K1200R Sport: návyková záležitost: fotka 33

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
Re: Nádhera... "neregistrovaný" 16.11.2008  19:39
To se mi nezdá Rejpal 22.02.2008  08:28
Re: Nádhera... Ozzy 02.05.2007  18:45
Re: hodnocení??? Roman Daněk 02.05.2007  15:09
hodnocení??? %dada.zak 02.05.2007  15:02
Nádhera... %Honza007 02.05.2007  09:23
Vstoupit do diskuse ›
  • Přidat příspěvek:





Související články

Tato značka na Moje.auto

Nejčtenější

Plakát týdne

BMW M4 Cabrio

Anketa

Který nový supersport se vám líbí?
Počet hlasů: 4820 | Zobrazit seznam všech anket