Citroën ZX: Probuzený vulkán

Citroën ZX: Probuzený vulkán: titulní fotka Existují auta, která vlastně jen tak pospávají. Občas odvezou svého majitele na nákup nebo na výlet, ale vzrušení z dynamické jízdy po klikaté okresce od nich nečekejte.

Podobně na tom byl kdysi i tento citroën, jenž byl v sérii vybaven motorem 1.4i. Jeho majitel, Michal Piskáček jej ovšem později osadil dvoulitrem z modelu Volcane v tom okamžiku se pod kapotou lehkého auta doslova probudil vulkán.

Dárek k Michalovým osmnáctinám byl původně určen na dopravu do školy. Postupem času se však Michal pustil do úprav, které vyvrcholily na podzim uplynulého roku, kdy se svým totálně pozměněným Citroenem pokosil většinu soupeřů v kategorii French Scene největší tuzemské tuningové soutěže a umístil se v jejím finále na pěkném stříbrném místě. K takové metě ovšem vedla docela dlouhá cesta, kterou si spolu s Michalem zkusíme projít od úplných začátků až do závěrečného finiše.

Původně se jednalo o úplně sériové pětileté auto z roku 1993 bez jakýchkoliv úprav, které Michal, původem z Dobřan u Plzně, postupně dovybavil patnáctipalcovými koly a sníženými pružinami. Exteriér vozu vylepšil předním nárazníkem od firmy Musketier a lízátkem od stejné firmy, které namontoval ještě navíc pod přední nárazník. S tím souvisel i další úkon – nalakování tuningového polotovaru do barvy karosérie. A když už byl náš tuner u toho lakování, nechal nalakovat i originální nárazník, který zůstal vzadu. Bez černých plastikových pruhů vypadalo auto hned o něco lépe. Poté se Michal soustředil už jenom na interiér, do kterého pořídil několik modrých doplňků a na autohifi zástavbu. V takové podobě auto vydrželo prakticky až do konce roku 2003.

Tehdy si Michal pod vlivem dojmů nasbíraných z několika absolvovaných tuningových srazů usmyslil, že by po několika letech mohl na autě opět něco změnit. Auto snížil skoro na maximum a to jak vpředu, tak i vzadu (vzadu má ZX klasické zkrutné tyče, které bylo nutné přesadit), nasadil na daný vůz velká 17palcová kola Alutec a namontoval laděný výfuk. Přední nárazník od Musketiera i zadní sériový nárazník v té době vyměnil za nové nárazníky zhotovené podle vlastního návrhu na zakázku od kamaráda Tomáše. V takovém stavu s autem absolvoval celou tuningovou sezónu 2004.

„Michal v hlavě nosil už nějakou dobu myšlenku na totální přestavbu karosérie a implantaci silného motoru“

Na jejím konci Michal opět jako už každoročně rozmýšlel, co dál. V hlavě nosil už nějakou dobu myšlenku na totální přestavbu karosérie a implantaci silného motoru z modelu 1.9 Volcane. Cílem měla být radikální proměna tak „ošklivého“ sériového auta, jakým je právě ZX. Úprava, která se na tuzemské, ale i evropské tuningové scéně jen tak nevidí. V zimě na přelomu let 2004 až 2005 se do toho se svým kamarádem Járou pustil. Auto dostalo nově vytvarované kulaté lemy blatníků, které byly navíc rozšířeny. Karosérie byla celá zahlazena a odstraněno bylo všechno, co se Michalovi zdálo sebeméně zbytečné: kliky, zámky, lišty, střešní žlábky a anténa. Zamračená kapota a přední blatníky byly navíc upraveny pro montáž čirých světlometů z Peugeota 306. Zadní světla jsou použity z tvarově podobného Opelu Astra F a s nimi naopak souvisí úprava zadního víka zavazadlového prostoru. To pozbylo nejen stěrače, ale bylo celé kompletně zahlazeno. A že se v sériovém provedení jedná o docela náročný tvar! Odstraněn byl i úchop se zámkem, který nahradil dálkově ovládaný elektromagnet. Završením všech karosářských úprav bylo přesunutí hrdla nádrže dovnitř auta a zavaření jeho původního vývodu.

Po doladění všech karosářských detailů přistoupil Michal k výměně motoru. Původní motor o objemu 1360 cm3 putoval z auta ven, místo něj zaujal pozici silnější 1.9 se 122 koňmi, původem z pětidvéřového modelu Volcane, vybavený nerezovým výfukovým potrubím s prostředním tlumičem z Octavie RS. Dvojitá oválná koncovka výfuku je pak vyvedena přímo uprostřed zadního nárazníku. Pro lepší plnění bylo na motor namontováno přímé sání s otevřeným fitrem K&N (s chromovaným pouzdrem Eufab).

Kompletní proměnou prošly i brzdy. Vpředu jsou použity větší kotoučové brzdy z motorizace 1.9 s drážkovanými kotouči od ATE, zadní náprava je nová kotoučová, použitá z konstrukčně příbuzného Peugeotu S16. Pevně snížený podvozek Michal vyměnil za stavitelný od V-Maxx, vzadu pak použil tuhostně nastavitelné tlumiče Koni. Snížení dosahuje vpředu hodnoty cca 90 mm, vzadu pak o něco méně – 80 mm.

„Celý rok pracujete na autě, na srazech se skoro neukážete, a když už tak jenom jako host. A celou tu dobu spřádáte plány a plníte si svůj sen“

Jak už bylo předesláno, auto bylo značně rozšířeno, zejména pak blatníky, které musí pojmout kola BSA v rozměru 7J17 s relativně nízkým ET 25 mm, které jsou navíc vystaveny pomocí 35 mm podložek vpředu a 65 mm podložek vzadu. Na těchto chromovaných válcích jezdí Michal teprve rok, sezónu 2006 absolvoval na stejně velkých discích značky Mille Miglia. Ale to přeskakujeme vlastně do budoucnosti a přitom toho našeho tunera ještě tolik čeká. Ještě stále je rok 2005 a Citroen stojí pořád v garáži.

Všechny vyjmenované úpravy trvaly Michalovi a jeho kamarádovi Járovi Hejlovi prakticky jeden celý rok. Chápete tu abstinenci? Celý rok pracujete na autě, na srazech se skoro neukážete, a když už tak jenom jako host. A celou tu dobu spřádáte plány a plníte si svůj sen. K tomu je zapotřebí hodně trpělivosti. Práce na autě pokračovaly postupnými krůčky až do okamžiku, kdy bylo konečně připraveno na odvoz do lakovny, kam se vydalo hned následující zimu. Tam také Citroen strávil prakticky celý zbytek zimy a jaro. Michal dlouho přemýšlel o barvě, ale nakonec zvolil jistotu od osvědčeného výrobce. V květnu 2006 bylo konečně hotovo a „vymalováno“; a Michalův „Citrón“ se mohl konečně pochlubit novým kabátem v barvě Mystic Autumn (Mystický podzim) od veleznámé firmy House of Kolor.

Následovalo ustrojení auta a když bylo konečně hotovo, ukázal se Michal se svým staronovým projektem na prvních tuningových srazech, kde se také přihlásil do Tuning Cupu. Exteriér mělo auto v té době opravdu výrazný a auto se objevilo hned na stránkách časopisů, ale co se interiéru týče, bylo vidět, že tam bude potřeba přes následující zimní pauzu ještě zapracovat. O tom náš tuner dobře věděl, a jakmile se sezóna nachýlila ke konci, opět se zavřel s autem do garáže a pustil se do vnitřku. Ke slovu se dostala flokovací pistole, Michal také očalounil hifi zástavbu a vyleštil, resp. nechal pochromovat spoustu dílů v motorovém prostoru.

„Pod fialově zelenou kamizolou Citroenu už do dálky svítí na bílo nalakovaná ramena a brzdy a na žluto pak dokonce celá zadní náprava“

Tehdy také osadil interiér novými polohovatelnými sedačkami Raceland, potažené béžovou alcantarou. Podobný odstín má i koženkové čalounění hifi instalace anebo flokem potažené plastové díly v interiéru včetně palubní desky. Té dominuje nejen béžová barva floku, ale také 30cm volant JOM, hlavice řadicí páky s osvětlením a pedály stejnojmenné značky. ZX se startuje pomocí tlačítka a pro přehled o spotřebě elektrické energie přidal náš tuner i voltmetr s ampérmetrem. Přístroje jsou, stejně jako celý interiér včetně řadicí páky, modře osvětleny.

Novou sezónu už „Citrón“ uvítal s airbrushi v interiéru i v motorovém prostoru od Michalova známého „Cézara“, již zmíněnými chromovanými koly BSA obutými do pneumatik Falken ZE-512 v rozměru 205/40, a bíle nalakovanými podběhy. Podběhy ovšem nejsou jediná část podvozku, která byla nalakována. Pod fialově zelenou kamizolou Citroenu už do dálky svítí na bílo nalakovaná ramena a brzdy a na žluto pak dokonce celá zadní náprava, která dobře kontrastuje s blyštivým chrómem.

Takto nevšedně upravený Citroen ZX zaujme prakticky každého kolemjdoucího. Jak jsme se měli možnost přesvědčit na vlastní oči, za jedoucím autem se lidé otáčejí, div si krky nevykroutí. A když Michal někde zastaví? Hned se musí objevit nějaký obdivovatel s dotazy, „Co je to za lak?“, případně „Co je to vůbec za auto?“. Možná proto právě Michalovo ZX zaujalo přísnou porotu při finále Tuning Cupu. Anebo že by to bylo to lesní zátiší s připraveným táborákem, do kterého náš úpravce stylizoval jeho prezentaci? Těžko soudit. Jisté je jen jedno, Michala ještě v letošní sezóně dozajista uvidíme. Skoro hotové auto prodávat nehodlá a chce si jednoduše užívat. Možná ho napadne několik vylepšení, ale nám se svěřil se svým hlavním cílem: chtěl by se i s Citroenem konečně podívat na největší francouzský tuningový sraz, na GTI Tuning International do francouzského Magny Cours…

CITROEN ZX 1.9i (1.4i)
rok výroby 1993
MOTOR
zážehový řadový čtyřválec, uložený vpředu podél, pohon předních kol
Rozvod OHC se dvěmi ventily na válec
příprava směsi elektronické vstřikování benzínu
zdvihový objem 1 905 cm3
nejvyšší výkon 90 kW/122 k
při 6 000 ot/min
nejvyšší točivý moment 150 Nm
při 3 000 ot/min
Vmax 201 km/h
zrychlení 0–100 km/h 10,2 s
ÚPRAVY
zástavba motoru 1.9i z modelu ZX 5D Volcane místo původního 1.4i, otevřený filtr K&N s chromovaným pouzdrem Eufab, odstraněné EGR ventil, nerezové výfukové potrubí, prostřední tlumič z Octavie RS, zadní laděný s dvojitou oválnou koncovkou, leštěné a chromované příslušenství
PŘEVODOVKA
pětistupňová manuální
LITÁ KOLA
BSA, chromovaná 7×17 palců ET25
PNEUMATIKY
Falken ZE-512 205/40–17
PODVOZEK & BRZDY
vpředu stavitelný podvozek V-Maxx, vzadu přesazené zkrutné tyče a tlumiče Koni, snížení cca 90/80 mm, rozšiřovací podložky 35/65 mm, přední nerezová rozpěra, vpředu vnitřně chlazené drážkované kotouče ATE a brzdiče z modelu 1.9, vzadu kotoučová náprava z Peugeotu 306 S16 s jednoduchými kotouči
KAROSÉRIE
nové kulaté lemy blatníků, rozšířené blatníky, zahlazená karosérie, zavařené kliky, zámky, lišty, střešní žlábky, anténa, prodloužená kapota a zadní víko, zavařené hrdlo nádrže, vyvedené uvnitř auta, přední i zadní nárazník vyrobený z laminátu na míru podle vlastního návrhu, přední čirá optika z Peugeotu 306, zadní světla z Opelu Astra F, modré neony pod autem, homologované fólie
LAKOVÁNÍ
flip-flop metalíza „Mystický podzim“ od House of Kolor, lakované různé části podvozku do bílé (ramena, brzdy, podběhy) a žluté (zadní náprava), motor v krémové barvě s airbrushi
INTERIÉR
polohovatelné sedačky Raceland čalouněné alcantarou, volant JOM 30 cm, řadička s modrým osvětlením, pedály JOM, startování tlačítkem, přídavné přístroje: voltmetr, ampérmetr, bílý podklad přístrojů, modré osvětlení přístrojů i interiéru, plastové díly lakované krémovou barvou s airbrushem, flokované, hifi zástavba a zavazadlový prostor čalouněný koženkou,
AUDIO & VIDEO
CD receiver Panasonic CQ-C9903N, monoblok Magnat Phantom, čtyřkanálový zesilovač Whitney, vpředu komponentní reproduktory Spectron, vzadu ovály Panasonic a koaxiální reproduktory Magnat, subwoofer Emphaser EBR 112XT3, kapacitory 1F Mundorf, 1,2F Rodek

Fotogalerie

  • Citroën ZX: Probuzený vulkán: fotka 1
  • Citroën ZX: Probuzený vulkán: fotka 2
  • Citroën ZX: Probuzený vulkán: fotka 3
  • Citroën ZX: Probuzený vulkán: fotka 4
  • Citroën ZX: Probuzený vulkán: fotka 5
  • Citroën ZX: Probuzený vulkán: fotka 6
  • Citroën ZX: Probuzený vulkán: fotka 7
  • Citroën ZX: Probuzený vulkán: fotka 8
  • Citroën ZX: Probuzený vulkán: fotka 9
  • Citroën ZX: Probuzený vulkán: fotka 10
  • Citroën ZX: Probuzený vulkán: fotka 11
  • Citroën ZX: Probuzený vulkán: fotka 12
  • Citroën ZX: Probuzený vulkán: fotka 13
  • Citroën ZX: Probuzený vulkán: fotka 14
  • Citroën ZX: Probuzený vulkán: fotka 15
  • Citroën ZX: Probuzený vulkán: fotka 16
  • Citroën ZX: Probuzený vulkán: fotka 17
  • Citroën ZX: Probuzený vulkán: fotka 18
  • Citroën ZX: Probuzený vulkán: fotka 19
  • Citroën ZX: Probuzený vulkán: fotka 20
  • Citroën ZX: Probuzený vulkán: fotka 21
  • Citroën ZX: Probuzený vulkán: fotka 22
  • Citroën ZX: Probuzený vulkán: fotka 23
  • Citroën ZX: Probuzený vulkán: fotka 24
  • Citroën ZX: Probuzený vulkán: fotka 25
  • Citroën ZX: Probuzený vulkán: fotka 26
  • Citroën ZX: Probuzený vulkán: fotka 27
  • Citroën ZX: Probuzený vulkán: fotka 28
  • Citroën ZX: Probuzený vulkán: fotka 29
  • Citroën ZX: Probuzený vulkán: fotka 30
  • Citroën ZX: Probuzený vulkán: fotka 31
  • Citroën ZX: Probuzený vulkán: fotka 32
  • Citroën ZX: Probuzený vulkán: fotka 33
  • Citroën ZX: Probuzený vulkán: fotka 34
  • Citroën ZX: Probuzený vulkán: fotka 35
  • Citroën ZX: Probuzený vulkán: fotka 36
  • Citroën ZX: Probuzený vulkán: fotka 37
  • Citroën ZX: Probuzený vulkán: fotka 38
  • Citroën ZX: Probuzený vulkán: fotka 39
  • Citroën ZX: Probuzený vulkán: fotka 40
  • Citroën ZX: Probuzený vulkán: fotka 41
  • Citroën ZX: Probuzený vulkán: fotka 42
  • Citroën ZX: Probuzený vulkán: fotka 43
  • Citroën ZX: Probuzený vulkán: fotka 44
  • Citroën ZX: Probuzený vulkán: fotka 45
  • Citroën ZX: Probuzený vulkán: fotka 46
  • Citroën ZX: Probuzený vulkán: fotka 47
  • Citroën ZX: Probuzený vulkán: fotka 48
  • Citroën ZX: Probuzený vulkán: fotka 49
  • Citroën ZX: Probuzený vulkán: fotka 50
  • Citroën ZX: Probuzený vulkán: fotka 51
  • Citroën ZX: Probuzený vulkán: fotka 52
  • Citroën ZX: Probuzený vulkán: fotka 53
  • Citroën ZX: Probuzený vulkán: fotka 54
  • Citroën ZX: Probuzený vulkán: fotka 55
  • Citroën ZX: Probuzený vulkán: fotka 56
  • Citroën ZX: Probuzený vulkán: fotka 57
  • Citroën ZX: Probuzený vulkán: fotka 58
  • Citroën ZX: Probuzený vulkán: fotka 59

Tapety na plochu

  • Citroen ZX
  • Citroen ZX
  • Citroen ZX

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
mas email? zxkar 28.12.2013  00:22
motor šťoura 03.10.2009  19:11
Re: hanzy88 majitel 16.02.2009  14:00
Re: JnD majitel 16.02.2009  13:56
hanzy88 %hanzy88 30.01.2009  00:14
JnD JnD 17.01.2009  19:17
Svetla jojkoM88 11.01.2009  19:13
super %Baggs 16.09.2008  13:30
znak radys 20.08.2008  20:26
Re: Tuning? Vrchní kritik 04.08.2008  17:19
Re: Tuning? %Katrin 30.07.2008  08:49
Tuning? Wlasac.no.more 25.07.2008  20:49
Re: znak Citroenu King 21.07.2008  08:19
Re: znak Citroenu Rudy_742 19.07.2008  22:04
znak Citroenu stillkac 19.07.2008  20:19
cena %vod.ry 19.07.2008  15:37
Vstoupit do diskuse ›
  • Přidat příspěvek:





Související články

Nejčtenější

Plakát týdne

BMW M4 Cabrio

Anketa

Který nový supersport se vám líbí?
Počet hlasů: 11928 | Zobrazit seznam všech anket