Test - Ducati Monster S2R 1000

Test - Ducati Monster S2R 1000: titulní fotka V redakci jsme už testovali Monstera S2R a dost nás zajímalo, zda bude litrová verze jiná, než objemově menší osmistovka. Vzhledově stejné motorky měly jeden zásadní rozdíl. Jaký? To se dozvíte v našem testu.

Na začátku léta byl domluvený test nejsilnějšího Monstera S4R Testastretta, kde je kapalinou chlazený dvouválec o výkonu 96 kW (130 k). Bohužel se z logistických důvodů nezdařilo a my dostali na test slabší litrový Monster S2R 1000. Když jsem se dověděl, že budu jezdit na „eSdvaeRce“, hlavou mi blesklo: „Ach jo, to bude stejný, jak ta osmistovka, co byla onehdy…“ Ne ne, vážení čtenáři, neměl jsem pravdu, jeden zásadní rozdíl mezi S2R a S2R 1000 je. Více v následujícím tes­tu.

Tip: Přečtěte si test Ducati Monster S2R.

Představení Ducati Monster S2R 1000

O vzhledu Monsteru už bylo napsáno dost, jisté je, že klasické Monstří retro tvary se stále líbí. Verze S2R a S4R jsou však od té „standardní“ malinko odlišné. Ne každý je unesen z dvojice výfukových tlumičů vyvedených na pravý bok stroje, přesto tím motorka získává vzhledově určitou dávku exkluzivity. Laik asi jen těžko rozezná jednotlivé kubatury verzí S2R a S2R 1000. Pouze malinký nápis po bocích stroje objasní o jaký kousek vlastně jde.

Námi testovaný S2R 1000 byl vyveden v černo – bílé barevné kombinaci. Proti dříve testované osmistovce ve sportovní červeno – bílé, je černé lakování luxusnější a možná i důstojněji. „Rychlé pruhy“ a sportovní vzhled však jasně naznačují, kterým směrem se řada Monster ubírá.

V příhradovém rámu z ocelových trubek je vzduchem chlazený agregát o objemu 992 cm3. Dvouválec s desmodromickým rozvodem ventilů má vrtání a zdvih 94×71,5 mm. Výkon pohonné jednotky je 70 kW (95 k) v 8 000 ot/min. a maximální točivý moment 94 Nm nastupuje v 6 000 ot./min. Vše se přenáší přes 6stupňovou převodovku a řetěz na zadní kolo.

Odpružení S2R 1000 má vpředu obrácenou, plně nastavitelnou vidlici Showa s průměrem trubek 43 mm a zdvihem 130 mm, vzadu je jednoramenná kyvná vidlice s centrální nastavitelnou tlumící jednotkou Sachs Monoshock. Litá, 17palcová kola se pěti paprsky obouvají pneumatiky o rozměrech 120/70 ZR17 vpředu a 180/55 ZR17 vzadu. Brzdový systém od světoznámé firmy Brembo má na přední ose dvojici kotoučů o průměru 320 mm, vzadu je jeden menší kotouč.

Pro zákazníky je motocykl nachystán ve třech barevných variantách: černá, červená a stříbrná. Co z kompletního výčtu chybí, je cena motocyklu: Ducati si cení Monster S2R 1000 na 299 tis. Kč.

Jízdní dojmy

Sportovní poloha za řídítky stroje potěší dravější jezdce a každého, kdo na Monsteru nejel, navíc překvapí to, že i sportovní rozložení trojúhelníku řídítka–sedlo–stupačky může být pohodlné. Tento dojem navíc podpoří velmi luxusní a prostorné sedlo (spolujezdec je na tom o poznání hůře). Vyšší řidiči s delšíma nohama si možná na delších trasách budou stěžovat na více pokrčené nohy, ale není to nic kritického. Přístrojová deska je stejná, jako u osmistovkové sestřičky.

Proplétání se městem je velmi zábavné, pohrávání si s plynovou rukojetí znamená vždy prudký start vpřed doprovázený krásnou zvukovou kulisou litrového dvouválce. Obratnost stroje v provozu je vynikající, prostupnost dlouhými kolonami je samozřejmostí. Suchá spojka je mnohem citlivější, což přináší přesnější dávkování, ale páčka vyžaduje silný stisk a při popojíždění na jedničku si celkem hodně procvičíte levé předloktí.

Mimo město zvyšuji rychlost a stroj pohybuje stále sebevědoměji. Neustále mám však pocit, že jede pomaleji než jak ukazují přístroje. Takto zmást se mě snažil perfektně fungující přední štítek nad světlem. Výborně odvádí vzduch nad hlavu i ramena a to i přes to, že se ve vyšších rychlost značně třese.

Dostatek informací o charakterových vlastnostech Monsteru jsem zjistil v serpentinách. Zde se asi nejvíce projevoval jistý neklid podvozku. V zatáčkách se stroj malinko vlnil a při prudké akceleraci jsem měl pocit, jako by stroj plaval na zadním kole. Jistou roli samozřejmě hraje stav obutí a především konkrétní nastavení podvozku, které jsme během dvoudenního testu neměli čas měnit.

Nepříjemné chvilky mi připravila přední brzda. I přes obecně výborné brzdy Brembo vyžadovala testovaná motorka pevnější stisk páčky. Většina zatáček se dá i z vysokých rychlostí ubrzdit dvěma prsty, čtyřpístkové třmeny jsou znát, ale našly se i takové brzdové momenty, které vyžadovaly více síly, než dva prsty nabízí. Po krátkém laborování s polohou přední brzdové páčky se vše zlepšuje. Pedál zadní brzdy má však příliš dlouhý chod na to, aby se brzda dala nějak efektivněji využít, ale i zde se dá vše nastavit.

Spolujezdec se sveze pouze po odmontování krytu zadní části sedla. Madla jsou proklatě nízko a jsou téměř bez využití, pasažér se mnohem pohodlněji opíral o nádrž a o řidiče. Na druhou stranu se dá předpokládat, že Monstera si nekoupí biker, který uvažuje o častých výletech s přítelkyní.

Během testu byla průměrná spotřeba 6,53 l naturalu 95 na 100 km, což při nádrži s objemem 14 l nabízí teoretický dojezd 214 km. Při rovnoměrné rychlosti na dálnici si Monster S2R 1000 vzal 6,2 l / 100 km. Naopak při ostré jízdě se spálilo 7,3 l na 100 km.

Jak jsem v úvodu deklaroval, motocykly Ducati Monster S2R a S2R 1000 jsou od pohledu totožné stroje. Dokud jsem nevyzkoušel litrovou verzi, říkal jsem si, že mě S2R 1000 nemůže ničím překvapit. Je tu jeden zásadní rozdíl: výkon agregátu. Osmistovka má 77 koní a 73 Nm, litrová verze je o 18 koní a 21 Nm silnější. Vzhledem k mé robustnější postavě a hmotnosti přes metrák je vyšší výkon potřeba a jízdu jsem si mnohem více užíval, protože jsem litrového Monstera nemusel tolik hnát do otáček.

Kritizované vibrující plexisklo u S2R je stejně špatné u litrové verze, ale z praktického hlediska funguje dobře a z pohledu designu je výborné. Přední brzdový systém má větší kotouče a čtyřpístkové brzdy, což je lepší než u S2R, ale rozhodně nedosahuje kvalit jiných litrových naháčů např. z japonské produkce ve stejné cenové kategorii.

Poslední praktická rada směřuje ke krovce zadního sedla. Během focení jsme ji odmontovali a následně opět přišroubovali. Bohužel jsem dva šrouby pořádně nedotáhl a po zhruba 30 km jízdě se oba kvůli vibracím dvouválce vykroutily a zmizely někde v okolí Brna. Proto doporučuji pořádně dotahovat. Tímto bych chtěl poděkovat klukům z D Mota, autorizovaného dealera Ducati v Brně, za flexibilní pomoc.

Pár slov závěrem

Přestože se naháče Ducati Monster vyrábí poměrně dlouho, má stále co nabídnout. Své příznivce si najde v řadách začínajících bikerů, kteří mají na výběr z verzí 695 a S2R, stejně jako mezi zkušenými střelci, pro které je zde S2R 1000, S4R a S4R S. Ať už si vyberete jakéhokoliv Monstera, budete s přehledem přitahovat pozornost kolemjdoucích a na vyjížďkách moto-srazů se rozhodně neztratíte. Mezi klady patří nadčasový design, skvělé jízdní vlastnosti a značka Ducati.

Plusy a mínusy pro Ducati Monster S2R 1000
+ design
+ jízdní vlastnosti
+ hmotnost
+ spotřeba
- vibrující plexisklo
- brzdy

Redakční hodnocení

Hodnocení se vztahuje na redakcí testovaný motocykl a je hodnocen v kontextu s jeho konkurenty v dané třídě.

Motor je hodnocen v poměru k jeho konkurentům s přibližně stejnými parametry a objemem. Nelze proto z desetibodového hodnocení výkonu jednoválcového motoru s objemem 660 cm3 usuzovat, že se vyrovná litrovému řadovému čtyřválci se stejným hodnocením.

Pro všechny hodnocené parametry platí pravidlo, že vše je hodnoceno v kladném smyslu slova. (Např. hodnocení Ergonomie = 10 → velmi pohodlná pozice řidiče; naopak Spotřeba = 10 → velmi nízká spotřeba.)

Hodnocení
Design 9
Motor 8
Zvuk 9
Převodovka 8
Podvozek 8
Brzdy 7
Ergonomie 8
Spotřeba 9
Spolujezdec 6
Jízda městem 7
Delší trasy, dálnice 8
Sport 8
Celkové hodnocení – průměr: 7,92

Technické informace

Technické údaje Ducati Monster S2R 1000
Celkové rozměry délka 2 105 mm / výška 1 222 mm
Rozvor / výška sedla 1 440 mm / 800 mm
Motor, objem 2válec do L, 992 cm3
Vrtání x zdvih 94×71,5 mm
Kompresní poměr 10:1
Počet ventilů / chlazení 4 / vzduch
Výkon 70 kW (95 k) v 8 000 ot./min
Točivý moment 94 Nm v 6 000 ot./min
Převod / převodovka řetěz / 6stupňová
Rozměr a typ kol 17palcová, litá
Rozměr pneu (vpředu/vzadu) 120/70 ZR17, 180/55 ZR17
Brzdy vpředu 2× kotouč 320 mm, 4pístek
Brzdy vzadu 1× kotouč 245 mm, 2pístek
Rám příhradový rám z ocelových trubek
Přední vidlice USD vidlice, průměr 43 mm, zdvih 130 mm
Zadní odpružení jednoram. kyvná vidlice, Monoshock
Nádrž 14 l
Průměr. spotřeba v testu 6,53 l na 100 km
Suchá hmotnost 178 kg
Cena (červenec 2007) 299 000 Kč

Fotografie k testu pořídil Libor Zhoř.

Fotogalerie

  • Test - Ducati Monster S2R 1000: fotka 1
  • Test - Ducati Monster S2R 1000: fotka 2
  • Test - Ducati Monster S2R 1000: fotka 3
  • Test - Ducati Monster S2R 1000: fotka 4
  • Test - Ducati Monster S2R 1000: fotka 5
  • Test - Ducati Monster S2R 1000: fotka 6
  • Test - Ducati Monster S2R 1000: fotka 7
  • Test - Ducati Monster S2R 1000: fotka 8
  • Test - Ducati Monster S2R 1000: fotka 9
  • Test - Ducati Monster S2R 1000: fotka 10
  • Test - Ducati Monster S2R 1000: fotka 11
  • Test - Ducati Monster S2R 1000: fotka 12
  • Test - Ducati Monster S2R 1000: fotka 13
  • Test - Ducati Monster S2R 1000: fotka 14
  • Test - Ducati Monster S2R 1000: fotka 15
  • Test - Ducati Monster S2R 1000: fotka 16
  • Test - Ducati Monster S2R 1000: fotka 17
  • Test - Ducati Monster S2R 1000: fotka 18
  • Test - Ducati Monster S2R 1000: fotka 19
  • Test - Ducati Monster S2R 1000: fotka 20
  • Test - Ducati Monster S2R 1000: fotka 21
  • Test - Ducati Monster S2R 1000: fotka 22
  • Test - Ducati Monster S2R 1000: fotka 23
  • Test - Ducati Monster S2R 1000: fotka 24
  • Test - Ducati Monster S2R 1000: fotka 25
  • Test - Ducati Monster S2R 1000: fotka 26
  • Test - Ducati Monster S2R 1000: fotka 27
  • Test - Ducati Monster S2R 1000: fotka 28
  • Test - Ducati Monster S2R 1000: fotka 29
  • Test - Ducati Monster S2R 1000: fotka 30
  • Test - Ducati Monster S2R 1000: fotka 31
  • Test - Ducati Monster S2R 1000: fotka 32
  • Test - Ducati Monster S2R 1000: fotka 33
  • Test - Ducati Monster S2R 1000: fotka 34
  • Test - Ducati Monster S2R 1000: fotka 35
  • Test - Ducati Monster S2R 1000: fotka 36
  • Test - Ducati Monster S2R 1000: fotka 37
  • Test - Ducati Monster S2R 1000: fotka 38
  • Test - Ducati Monster S2R 1000: fotka 39
  • Test - Ducati Monster S2R 1000: fotka 40

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
pripomienky k testu mikulec 07.08.2008  16:00
Re: Re: Re: Re: Super test jirik 09.08.2007  10:39
Re: Re: Re: Super test "neregistrovaný" 02.08.2007  21:53
Re: Re: Super test %AliM 02.08.2007  13:15
SV "neregistrovaný" 02.08.2007  09:10
SV "neregistrovaný" 02.08.2007  08:08
stefan "neregistrovaný" 02.08.2007  00:27
Re: Super test stano 01.08.2007  22:39
Super test %AliM 01.08.2007  22:12
rovnovážná rychlost pětiprdelní opice 01.08.2007  17:18
Vstoupit do diskuse ›
  • Přidat příspěvek: