Harmon Splinter: 600koňový špalek

Harmon Splinter: 600koňový špalek: titulní fotka Kdyby žil houslař Antonio Stradivari, je naprosto jasné, co by parkovalo v jeho garáži.

Myšlenka vozu vyrobeného ze dřeva není nová, ale tohle bude první kus vyrobený vědeckými metodami. Má spoustu dílů, které by podle očekávání měly být z kovu, přesto byste s nimi mohli zatopit v krbu. Hlavním konstruktérem je 27letý Joe Harmon, promující student na univerzitě v Severní Karolíně.

Dříve, než začnete odsuzovat tuhle myšlenku a říkat si, že je zbytečná a vůz musí být nebezpečný, dejme prostor autorovi. „Nepokoušíme se nic prodat, nezachraňujeme svět, nehlásáme, aby někdo jezdil dřevěným autem. Tenhle projekt považujte za úsilí studenta. Pokoušeli jsme se pouze o prozkoumání možností materiálů, chtěli jsme se něco naučit, podělit se o naše zkušenosti a povzbudit kreativitu,“ vysvětlil Joe.

Asi vám bude připadat divné, jak může fungovat dřevěný automobil s běžným motorem, který produkuje dost tepelného záření na to, aby ze Splinteru udělalo nejrychlejší pochodeň na světě. Jenže, vážně si myslíte, že konstruktér byl tak zabedněný, aby s tím nepočítal? Pojďme se podívat pod nejekologičtější karoserii na světě.

Horké křídlo

Nejhezčí kůlna jakou jste kdy viděli, bude mít před zadní nápravou 32ventilový osmiválec Northstar o objemu 4,6 l. Aby celohliníkový motor dostal pořádné grády, namontovali k němu dva kompresory typu Roots a čtyři (!) mezichladiče. Celkový výkon se tak vyšplhá na 600 (možná až 700) koní. Za jednotkou se nachází 6stupňová manuální převodovka a samosvorný diferenciál Getrag.

Výfukový systém postavili z nerezové oceli tak, aby potrubí vedlo nad motorem, uprostřed vozu, až do zadní části. A zde je první finta – za agregátem není sběrná trubka, kde by se koncentrovala tepelná energie, ale od každého válce je vedena větev až k zádi. Těsně před koncem se kanály spojí a k odvodu tepla se využije křídlo, které zde bude fungovat také jako tlumič výfuku.

Neuvěřitelně je sestavené také šasi. Centrálním nosníkem se stane podélný dřevěný tunel, k němuž se připojí jednotlivé laminované panely podvozku a vytvoří uzavřený monokok .

Ze dřeva bude dokonce většina komponentů závěsů kol a dokonce odpružení. Podívejte se na fotky a uvidíte, že spodní i horní (nestejně dlouhá) trojúhelníková ramena na přední nápravě jsou vyřezaná z vrstvených dřevěných desek. Pérování bere na sebe příčně uložená listová pružina, konstruktér tedy použil stejný princip jako u Corvette. Na rozdíl od Chevroletu, který ji má vyrobenou z kompozitů, tady se ke slovu dostalo, hádejte co…

Znáte Malkuru?

Joe Harmon přemýšlel nad použitím klasických vinutých pružin z ocele, ale pak podle přepočtů zjistili, že listy vyfrézované ze stromu nazvaného Malkura Oranžová, známého svým pevným dřevem, dokonale vyhovují. Stejný princip odpružení aplikovali také na zadní nápravě, jen s tím rozdílem, že kola jsou vedena dvojicí podélných a příčných ramen. Jinak všechny dřevěné díly jsou kvůli pevnosti na koncích opatřené ocelovými pouzdry. Aby těch překvapení nebylo málo, z oblíbené potravy termitů budou také příčné zkrutné stabilizátory, takže z kovu jsou pouze těhlice a stavitelné tlumiče.

Dřevěné brzdy by zřejmě sloužily jako dokonalý generátor žáru a zároveň zapalovač, proto auto dostane sportovní odvrtávané a drážkované kotouče s vnitřním chlazením o průměru 355 mm, kombinované se 6pístkovými třmeny. Ty zadní budou mít průměr 305 mm. Za dokonalá umělecká díla lze považovat kola. Svým tvarem připomínají disky z vozů značky Spyker, ale nizozemské modely se spoléhají na lehké slitiny. Třídílné ráfky Splinteru mají centrální část z laminovaného dřeva, obruč a náboj vyfrézovali z hliníku. Přední kola mají 19 palců a jsou na nich pneumatiky Michelin Pilot Sport 2 o rozměru 265/35 ZR19, vzadu mají o palec více a gumy 335/30 ZR20.

Podle propočtů bude mít Harmon Splinter hmotnost 1133 kg, což hravě postačí k dosažení maximální rychlosti přes 190 mil/h (304 km/h), otázkou ovšem zůstává, kdo se to pokusí.

Fotogalerie

  • Harmon Splinter: 600koňový špalek: fotka 1
  • Harmon Splinter: 600koňový špalek: fotka 2
  • Harmon Splinter: 600koňový špalek: fotka 3
  • Harmon Splinter: 600koňový špalek: fotka 4
  • Harmon Splinter: 600koňový špalek: fotka 5
  • Harmon Splinter: 600koňový špalek: fotka 6
  • Harmon Splinter: 600koňový špalek: fotka 7
  • Harmon Splinter: 600koňový špalek: fotka 8
  • Harmon Splinter: 600koňový špalek: fotka 9
  • Harmon Splinter: 600koňový špalek: fotka 10
  • Harmon Splinter: 600koňový špalek: fotka 11
  • Harmon Splinter: 600koňový špalek: fotka 12
  • Harmon Splinter: 600koňový špalek: fotka 13
  • Harmon Splinter: 600koňový špalek: fotka 14
  • Harmon Splinter: 600koňový špalek: fotka 15
  • Harmon Splinter: 600koňový špalek: fotka 16
  • Harmon Splinter: 600koňový špalek: fotka 17
  • Harmon Splinter: 600koňový špalek: fotka 18
  • Harmon Splinter: 600koňový špalek: fotka 19
  • Harmon Splinter: 600koňový špalek: fotka 20
  • Harmon Splinter: 600koňový špalek: fotka 21
  • Harmon Splinter: 600koňový špalek: fotka 22
  • Harmon Splinter: 600koňový špalek: fotka 23
  • Harmon Splinter: 600koňový špalek: fotka 24
  • Harmon Splinter: 600koňový špalek: fotka 25
  • Harmon Splinter: 600koňový špalek: fotka 26
  • Harmon Splinter: 600koňový špalek: fotka 27
  • Harmon Splinter: 600koňový špalek: fotka 28
  • Harmon Splinter: 600koňový špalek: fotka 29
  • Harmon Splinter: 600koňový špalek: fotka 30
  • Harmon Splinter: 600koňový špalek: fotka 31
  • Harmon Splinter: 600koňový špalek: fotka 32
  • Harmon Splinter: 600koňový špalek: fotka 33
  • Harmon Splinter: 600koňový špalek: fotka 34
  • Harmon Splinter: 600koňový špalek: fotka 35
  • Harmon Splinter: 600koňový špalek: fotka 36
  • Harmon Splinter: 600koňový špalek: fotka 37
  • Harmon Splinter: 600koňový špalek: fotka 38
  • Harmon Splinter: 600koňový špalek: fotka 39
  • Harmon Splinter: 600koňový špalek: fotka 40
  • Harmon Splinter: 600koňový špalek: fotka 41
  • Harmon Splinter: 600koňový špalek: fotka 42
  • Harmon Splinter: 600koňový špalek: fotka 43
  • Harmon Splinter: 600koňový špalek: fotka 44
  • Harmon Splinter: 600koňový špalek: fotka 45
  • Harmon Splinter: 600koňový špalek: fotka 46
  • Harmon Splinter: 600koňový špalek: fotka 47
  • Harmon Splinter: 600koňový špalek: fotka 48
  • Harmon Splinter: 600koňový špalek: fotka 49
  • Harmon Splinter: 600koňový špalek: fotka 50
  • Harmon Splinter: 600koňový špalek: fotka 51
  • Harmon Splinter: 600koňový špalek: fotka 52
  • Harmon Splinter: 600koňový špalek: fotka 53
  • Harmon Splinter: 600koňový špalek: fotka 54
  • Harmon Splinter: 600koňový špalek: fotka 55
  • Harmon Splinter: 600koňový špalek: fotka 56
  • Harmon Splinter: 600koňový špalek: fotka 57
  • Harmon Splinter: 600koňový špalek: fotka 58
  • Harmon Splinter: 600koňový špalek: fotka 59
  • Harmon Splinter: 600koňový špalek: fotka 60
  • Harmon Splinter: 600koňový špalek: fotka 61
  • Harmon Splinter: 600koňový špalek: fotka 62
  • Harmon Splinter: 600koňový špalek: fotka 63
  • Harmon Splinter: 600koňový špalek: fotka 64
  • Harmon Splinter: 600koňový špalek: fotka 65
  • Harmon Splinter: 600koňový špalek: fotka 66
  • Harmon Splinter: 600koňový špalek: fotka 67
  • Harmon Splinter: 600koňový špalek: fotka 68
  • Harmon Splinter: 600koňový špalek: fotka 69
  • Harmon Splinter: 600koňový špalek: fotka 70

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
ree yrer 30.12.2007  18:40
respekt atomato 21.12.2007  14:46
Kvalitka uher 21.12.2007  02:13
Vstoupit do diskuse ›
  • Přidat příspěvek:





Nejčtenější

Plakát týdne

BMW M4 Cabrio

Anketa

Který nový supersport se vám líbí?
Počet hlasů: 5904 | Zobrazit seznam všech anket