Honda Africa Twin: Velký návrat

Honda Africa Twin: Velký návrat: titulní fotka I prestižní výrobce motorek někdy udělá chybu. Honda přestala před dvanácti lety vyrábět legendární XRV750 Africa Twin. Nyní však omyl napravuje, přichází nová. Konečně!

Označení Africa Twin nesla vlastně už XRV650 z let 1988 a 1989, ale v tom samém roce v prosinci uvedla Honda o skoro sto kubíků silnější stroj, vlastně cestovně sportovní enduro, které vycházelo z úspěšného dakarského speciálu NXR. Kapalinou chlazený tříventilový vidlicový dvouválec měl objem 742 cm3, standardní výkon 46 kW (byly k dispozici i verze s 25–44 kW) a motorky charakterizovala hlavně dvojice hlavních světel. Nenáročné a praktické stroje byly použitelné každodenně i mimo asfalt a oblíbili si je hlavně cestovatelé. Jenže po čtrnácti letech jejich výroba skončila…

Nyní se Afrika (jinak jí nikdo u nás neřekne) vrací, s předchůdcem má však společný pochopitelně jen název, a to ještě ne celý. Po prototypu z loňské podzimní milánské výstavy EICMA přichází sériový stroj. Honda už na něj navnadila, ale s fotkami a kompletními specifikacemi vyrukovala až 24. července. CRF1000L, jak zní firemní kód, už tedy nemá ve dvojitém ocelovém kolébkovém rámu sedmpade, nýbrž čtyřtaktní litr. A navíc řadový čtyřventil s hlavou Unicam a dvěma svíčkami na každý válec. Z objemu 998 cm3 dává 70 kW (95 koní) při 7500 otáčkách. Prakticky nevibruje, protože dostal vyvažovací hřídel. Ten pohání i vodní a olejová čerpadla, vodní se nachází v pouzdře mokré spojky, tlakové olejové ve spodní části klikové skříně. Kupříkladu baterie je zase umístěna u hlavy válců.

Převodovka je šestistupňová přímo řazená a na zadní řetězem poháněné kolo přenáší 98 N.m/6000 min-1. Za příplatek bude i dvouspojkový automat. Ten má normální manuální režim s řazením tlačítky, komfortní D a sportovní S. Terénní G, kdy spojka méně prokluzuje, lze zkombinovat s jakýmkoli módem, ústrojí DCT se kombinuje i s detekcí svahu. Nastavitelné vidlice dodala domácí Showa. Přední plovoucí kotouče s průměrem 310 mm zajišťují pořádnou deceleraci, stejně jako jediný zadní 256mm. Čtyř-, respektive dvoupístkové třmeny pocházejí z dílen taktéž japonského Nisinu. Pneumatiky mají rozměr 90/90–21 a 150/70–18, zadní kolo je tedy o tři palce menší. Klasika, stejně jako dráty uvnitř. Obě jsou od sebe vzdálena 1575 mm, čtvrtmetrová světlost zajišťuje slušné schopnosti i na nezpevněních komunikacích. Motorka váží s náplněmi minimálně 228 kg.

Enduro svého předchůdce připomíná, je však opticky štíhlejší. Musí mít zákonitě i dva reflektory, byť pod společným krytem. Výška sedla nad zemí se dá nastavit v rozmezí 20 mm (870 nebo 850 mm) a do nádrže se vejde přesně 18,8 l benzinu. V terénu pomůže i kontrola trakce Honda Selectable Track Control (HSTC) s třemi možnostmi nastavení. ABS pro zadní kolo se dá vypnout, což potěší divochy… Nebo si rovnou koupí základ s manuálem, který moderní elektronická udělátka nemá. Ušetří navíc čtyři, respektive oproti DCT dokonce celých 14 kilo na váze. Pravda, když ji ověsí kufry na dlouhou cestu, zase dost přibere, ale neztratí nic z jízdních vlastností, jen hrátky jí nepůjdou. Kapotáž i plexi jezdce ochrání před nepřízní počasí.

Nová Afrika se začne prodávat ještě koncem letošního roku. I v Evropě. Postavila Honda zase univerzální komfortní mašinu na každodenní cesty do práce i napříč světadíly?

Fotogalerie

  • Honda Africa Twin: Velký návrat: fotka 1
  • Honda Africa Twin: Velký návrat: fotka 2
  • Honda Africa Twin: Velký návrat: fotka 3
  • Honda Africa Twin: Velký návrat: fotka 4
  • Honda Africa Twin: Velký návrat: fotka 5
  • Honda Africa Twin: Velký návrat: fotka 6
  • Honda Africa Twin: Velký návrat: fotka 7
  • Honda Africa Twin: Velký návrat: fotka 8
  • Honda Africa Twin: Velký návrat: fotka 9
  • Honda Africa Twin: Velký návrat: fotka 10
  • Honda Africa Twin: Velký návrat: fotka 11
  • Honda Africa Twin: Velký návrat: fotka 12
  • Honda Africa Twin: Velký návrat: fotka 13
  • Honda Africa Twin: Velký návrat: fotka 14
  • Honda Africa Twin: Velký návrat: fotka 15
  • Honda Africa Twin: Velký návrat: fotka 16
  • Honda Africa Twin: Velký návrat: fotka 17
  • Honda Africa Twin: Velký návrat: fotka 18
  • Honda Africa Twin: Velký návrat: fotka 19
  • Honda Africa Twin: Velký návrat: fotka 20
  • Honda Africa Twin: Velký návrat: fotka 21
  • Honda Africa Twin: Velký návrat: fotka 22
  • Honda Africa Twin: Velký návrat: fotka 23
  • Honda Africa Twin: Velký návrat: fotka 24
  • Honda Africa Twin: Velký návrat: fotka 25
  • Honda Africa Twin: Velký návrat: fotka 26
  • Honda Africa Twin: Velký návrat: fotka 27
  • Honda Africa Twin: Velký návrat: fotka 28
  • Honda Africa Twin: Velký návrat: fotka 29
  • Honda Africa Twin: Velký návrat: fotka 30
  • Honda Africa Twin: Velký návrat: fotka 31
  • Honda Africa Twin: Velký návrat: fotka 32
  • Honda Africa Twin: Velký návrat: fotka 33
  • Honda Africa Twin: Velký návrat: fotka 34
  • Honda Africa Twin: Velký návrat: fotka 35
  • Honda Africa Twin: Velký návrat: fotka 36
  • Honda Africa Twin: Velký návrat: fotka 37
  • Honda Africa Twin: Velký návrat: fotka 38
  • Honda Africa Twin: Velký návrat: fotka 39
  • Honda Africa Twin: Velký návrat: fotka 40
  • Honda Africa Twin: Velký návrat: fotka 41


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.

  • Přidat příspěvek:





Související články

Tato značka na Moje.auto

Nejčtenější

Plakát týdne

BMW M4 Cabrio

Anketa

Který nový supersport se vám líbí?
Počet hlasů: 5904 | Zobrazit seznam všech anket