Test: Honda Civic Type R - Hothatchi-do

Test: Honda Civic Type R - Hothatchi-do: titulní fotka Tak, jako středověcí samurajové žili podle přísného kodexu válečníka – bushido, stejně nekompromisními pravidly se řídí auta s označením Type R a stejný životní postoj vyžadují i od svých řidičů. Máte na to?

Jestli je pro vás zosobněním japonské kultury tamagotchi, tak snad ani raději nečtěte dál. Pokud se ale nedokážete ubránit úžasu při pohledu na origami, bonsaie, japonské zahrady nebo vám imponuje zásadovost samurajů, pak možná dokážete pochopit, proč je Honda Civic Type R přesně taková, jaká je, proč pohrdá módními trendy a přesto je vyhledávána automobilovými entuziasty stále více a více.

Pohled tygra

Je to zkouška odvahy – zkuste se Civicu upřeně dívat do „očí“. Buďte si jistí, že to budete právě vy, kdo mrkne dříve a uhne pohledem jinam. Třeba na jeho oblé a aerodynamicky velmi čisté tělo, doplněné dech beroucími detaily trojúhelníkových tvarů – mlhovkami, klikami, koncovkami výfuků, zadních světel nebo bočním prosklením. Za tři roky na trhu už jste si asi vyzkoušeli, že futuristická palubka téhle Hondy není ani nepřehledná, ani samoúčelná a už vůbec ne neútulná, Type R ale navíc interiér obohacuje o výrazně profilovaná sportovní sedadla s fantastickým bočním vedením. Vlastně jsem s výjimkou recar v Corse OPC asi zatím v sériovém autě neseděl v lepších. Je jen škoda, že jsou umístěna docela vysoko.

Před sebou mám stejný volant jako u běžných verzí, jemuž ale nelze vůbec nic vytknout a nebyl tedy důvod jej nahrazovat. Atmosféru ještě dotváří kovová kulička na konci řadicí páky, kovové pedály, štítek se sériovým číslem na středovém tunelu a rudé podbarvení přístrojů. Stačí už jen otočit klíčkem v zapalování a stisknout tlačítko Engine Start – vzpomínku na patrně první sériové auto se startovacím tlačítkem – roadster Honda S2000.

Posedlost otáčkami

Daunsajzink? Honda dělá maloobjemové motory už šedesát let. Turbo? Přestože největší úspěchy značky ve formuli 1 jsou spojeny s érou přeplňovaných patnáctistovek, na spočítání oturbených benziňáků v celosvětové nabídce by vám asi stačily dva prsty jedné ruky. Honda místo toho spoléhá na DOHC i-VTEC. Tahle mantra snad všech milovníků atmosférických motorů totiž zajišťuje hned dvě velmi příjemné věci současně – vysoký litrový výkon a fakt hodně vysoké otáčky. Ano, v těch nízkých se dvoulitr o výkonu 201 koní chová jako každý podobný motor, který musí rozhýbávat nějakých 1350 kg – auto sice akceleruje, ovšem malý točivý moment způsobuje, že za těchto podmínek asfalt zrovna netrhá. Už nyní si ale nelze nevšimnout toho, jak rychle a spontánně reaguje motor na pohyby elektronického plynového pedálu – tohle se vám u turbomotorů stát nemůže. Jako s každou správnou hondou začíná být s CTR zábava po překročení 4000 otáček, i ty jsou ale ničím ve srovnání s okamžikem, kdy dojde k přepnutí motoru na ostrou vačku. Stane se tak v 5400 otáčkách – zvuk motoru se změní z temného huuu na ostřejší baaa a čtyřválec teprve teď dostává tu pravou chuť do života.

Snad s každou jednotlivou otáčkou navíc se stává akcelerace intenzivnější a silně návykový zvuk motoru cítím až v morku kostí. Šest tisíc… šest a půl… sedm… 7500. Mám pocit, že tohle nikdy neskončí. Osm tisíc za minutu, 8100 a motor stále nepolevuje. 8200 a o zlomek vteřiny později mě z nirvány vytrhává štěkající omezovač. Sakra – proč tak brzo? „Vítek“ by určitě bez mrknutí oka dal i devět-deset tisíc. Které jiné auto s cenou pod jeden a půl milionu vás takhle vtáhne do děje? Na přemýšlení ale není čas. Pravá ruka chytne hlavici řadičky a krátkým, naprosto přesným a především neuvěřitelné hladkým a plynulým pohybem dává vyšší kvalt. Nejsem si schopen vybavit sportovní manuální převodovku, která by fungovala lépe. Zpřevodování je optimální – otáčky padají nad 5500 otáček, tedy do ostré zóny VTEC a představení může pokračovat. Nemyslete si ale že byste po pár kilometrech z auta vystupovali tak „vyhučení“ jako z CTR minulé generace. Odtlumení motoru je totiž celkem dobré, neunavuje, ale zároveň zůstáváte v centru dění. Rychlá elektronika umožňuje dávat při podřazování precizní meziplyny a perfektní rozložení pedálů přímo vybízí k brzdění špičkou boty a dávání meziplynu patou.

Zkouška dospělosti

Ti, co někdy řídili nejnovější Civic Type R, se dělí na dvě skupiny. Jedni tvrdí, že dokáže být tajpár velmi rychlý prakticky na jakémkoli povrchu. Ti druzí neměli odvahu to vyzkoušet… a proto můžete na tohle auto slyšet dost rozporuplné názory. Faktem je, že si Honda moc nepomohla tím, že u osmé generace z auta vychodila dvojitý lichoběžník a nahradila ho torzní příčkou. Hrůza – tohle řešení měla naposledy třetí generace někdy v polovině osmdesátých let. Různí „experti“ už z toho jasně poznají, že musí být podvozek CTR špatný. Nebo?

Pravdou je, že absence nezávislého zavěšení vzadu má určitě vliv na to, že je v zatáčkách míra nedotáčivosti o trochu větší, než u těch nejlepších v této kategorii. Faktem také je, že na to, že jde o hot-hatch, se na můj vkus Type R v zatáčkách naklání víc, než by mi bylo příjemné. A nelze přitom přehlédnout, že je současně pérování vozu opravdu hodně tvrdé. To nezní jako dobré sladění tvrdých tlumičů s měkkými pružinami. Následkem toho se CTR na horším povrchu neustále natřásá, poskakuje, kývá a zmítá, což může mnohé řidiče odradit od toho, aby erku pořádně šlápli na krk. Pokud ale tohle překonáte, zjistíte, že je honda pekelně rychlá, má spoustu přilnavosti na přídi a ještě více na zádi, takže je téměř vyloučené, že by vás překvapil po nějaké jezdecké chybě přetáčivý smyk zadní nápravy. Přicházející nedotáčivost navíc ve většině případů vyřeší lehké pootočení volantem, v případě nouze pak chvilkové vyšlápnutí spojky.

Tvrdým pérováním na nerovnostech netrpí ani jízdní stabilita, drobné odskakování charakteristické pro všechna tvrdá auta nemá vliv na jistotu v zatáčkách. Výsledkem tohoto nastavení je, že má řidič díky poctivému kopírování povrchu k dispozici tolik informací a vjemů, že ho jízda samotná naprosto pohltí a užívá si tak každý metr jízdy. Těžko říci, zda to byl záměr konstruktérů nebo kouzlo nechtěného, faktem ovšem je, že civic je auto rychlé a plné emocí, ale dostat z něj maximum fakt nedokáže každý. Svezení s Type R tak představuje rozhodně určitou výzvu, která láká. To je ta dobrá zpráva. Tou špatnou je, že honda vyžaduje až příliš nekompromisní přístup řidiče a vůbec nic by se nestalo, kdyby nabídla podobně emotivní svezení při výrazně komfortnějším naladění šasi. Sportovní a tvrdý podvozek totiž není jedno a to samé…

Je tu ovšem něco, kvůli čemu možná tajpáru odpustíte i zvláštně nastavené šasi. A to je řízení. Necelé 2,3 otáčky mezi krajními polohami volantu v kombinaci s příjemně nastaveným a vyváženým posilovačem s nulovými mrtvými polohami způsobuje, že CTR zatáčí jako ďas – pohnete volantem o milimetr a o tolik se pootočí i kola. Uděláte prudký vyhýbací manévr a poslovač ani neztuhne, ani nezměkne. Řízení je prostě fantastické a dle mého názoru překonává i to ve Focusu ST. Brzdy mají plynulý nástup (možná až moc – ostřejší by nebyl na škodu), perfektně se dávkují a mají značnou odolnost proti vadnutí, a to i při okruhovém zatížení.

Hothatchi-do

Jako měli samurajové svůj kodex bushi-do, Civic Type R se řídí tím vlastním – říkejme mu třeba hothatchi-do. Pod drze vyzývavou karoserií se skrývá špičková technika v podobně atmosférického motoru, jenž pracuje jako ty nejlepší hodinové strojky. Řidič je díky špičkovému řazení, řízení i sedadlům ve středu dění a prostřednictvím až přehnaně komunikativního podvozku má přehled o tom, co se děje s předními i zadními koly. Je sice pravda, že by Honda měla hodně přidat co se sladění jízdních vlastností a jízdního komfortu, ale i přesto poskytuje ve své třídě nenapodobitelné jízdní zážitky a zábavu za volantem. Civic není nejrychlejší, nemá nejvýkonnější motor, ani nejlepší podvozek. Ale kombinací svých vlastností vytváří osobitý komplet, který lze považovat na jeden z nejlepších ve třídě. Rovinkovým závodníkům bych ale přece jen doporučil nějakou jinou značku.

…jooo, pokud snad jste ve fázi vyjednávání se svou drahou polovičkou, že CTR využijete určitě lépe než Renault Scénic, nezapomeňte se zmínit, kolik má civic vzadu místa pro nohy, že má Magic seats, kufr o objemu 415 l a stojí teď v plné palbě jen 639 000 korun. Padne vám do náruče. ;-)

Technické údaje

Motor:
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (k (kW) / ot/min): 201 (148) / 7800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 193 / 5600
Dynamika a spotřeba
Maximální rychlost (km/h): 235
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 6,6
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 12,7 / 7,0 / 9,1
Rozměry a hmotnosti:
Velikost kufru (l): 415
Objem nádrže (l): 50
Provozní hm. / nosnost (kg): 1338 / 362
Rozměr pneu: 225/40 R 18

Hodnocení

Motor 1,29
Výkon $1$
Odezva plynu $1$
Zvuk motoru/výfuku $1$
Pružnost $3$
Rozložení pedálů $1$
Ochota vytáčet se $1$
Redline $1$
Převodovka 1,25
Přesnost řazení $1$
Snadnost řazení $1$
Vůle v kulise $1$
Délka drah $1$
Jízdní vlastnosti 1,86
Přilnavost přední/zadní nápravy $2$
Stabilita zadní nápravy $1$
Nedotáčivost/pře­táčivost $2$
Náklony v zatáčkách $3$
Chování na nerovnostech $3$
Strmost řízení $1$
Účinek posilovače $1$
Brzdy 1,75
Nástup $3$
Účinek $2$
Dávkování $1$
Stabilita zádě $1$
Komfort 2,75
Odhlučnění podvozku $3$
Aerodynamický hluk $1$
Tvrdost pérování $4$
Tlumení přejezdů nerovností $3$
Interiér 1,67
Velikost volantu $1$
Tloušťka věnce volantu $2$
Poloha za volantem $2$
Rozměry sedadel $2$
Boční vedení sedadel $1$
Tvar řadicí páky $2$
Fun faktor $1$
Výsledná známka 1,65

Tip: Jak hodnotíme na AUTOFUN auta a proč?

Fotogalerie

  • Test: Honda Civic Type R - Hothatchi-do: fotka 1
  • Test: Honda Civic Type R - Hothatchi-do: fotka 2
  • Test: Honda Civic Type R - Hothatchi-do: fotka 3
  • Test: Honda Civic Type R - Hothatchi-do: fotka 4
  • Test: Honda Civic Type R - Hothatchi-do: fotka 5
  • Test: Honda Civic Type R - Hothatchi-do: fotka 6
  • Test: Honda Civic Type R - Hothatchi-do: fotka 7
  • Test: Honda Civic Type R - Hothatchi-do: fotka 8
  • Test: Honda Civic Type R - Hothatchi-do: fotka 9
  • Test: Honda Civic Type R - Hothatchi-do: fotka 10
  • Test: Honda Civic Type R - Hothatchi-do: fotka 11
  • Test: Honda Civic Type R - Hothatchi-do: fotka 12
  • Test: Honda Civic Type R - Hothatchi-do: fotka 13
  • Test: Honda Civic Type R - Hothatchi-do: fotka 14
  • Test: Honda Civic Type R - Hothatchi-do: fotka 15
  • Test: Honda Civic Type R - Hothatchi-do: fotka 16
  • Test: Honda Civic Type R - Hothatchi-do: fotka 17
  • Test: Honda Civic Type R - Hothatchi-do: fotka 18
  • Test: Honda Civic Type R - Hothatchi-do: fotka 19
  • Test: Honda Civic Type R - Hothatchi-do: fotka 20
  • Test: Honda Civic Type R - Hothatchi-do: fotka 21
  • Test: Honda Civic Type R - Hothatchi-do: fotka 22
  • Test: Honda Civic Type R - Hothatchi-do: fotka 23
  • Test: Honda Civic Type R - Hothatchi-do: fotka 24
  • Test: Honda Civic Type R - Hothatchi-do: fotka 25
  • Test: Honda Civic Type R - Hothatchi-do: fotka 26
  • Test: Honda Civic Type R - Hothatchi-do: fotka 27
  • Test: Honda Civic Type R - Hothatchi-do: fotka 28
  • Test: Honda Civic Type R - Hothatchi-do: fotka 29
  • Test: Honda Civic Type R - Hothatchi-do: fotka 30
  • Test: Honda Civic Type R - Hothatchi-do: fotka 31
  • Test: Honda Civic Type R - Hothatchi-do: fotka 32
  • Test: Honda Civic Type R - Hothatchi-do: fotka 33
  • Test: Honda Civic Type R - Hothatchi-do: fotka 34
  • Test: Honda Civic Type R - Hothatchi-do: fotka 35

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
Re: CTR 7G riderhenry 07.11.2008  15:37
Re: CTR 7G %babo 07.11.2008  00:14
Re: CTR 7G riderhenry 05.11.2008  10:41
Re: CTR 7G %babo 04.11.2008  23:33
Re: CTR 7G riderhenry 04.11.2008  19:31
Re: CTR 7G %babo 04.11.2008  17:22
Re: CTR 7G riderhenry 04.11.2008  00:43
Re: nic nie je ako kedysi babo83 03.11.2008  23:35
Re: nic nie je ako kedysi Aleš 03.11.2008  21:03
Re: nic nie je ako kedysi %babo 03.11.2008  17:24
Re: nic nie je ako kedysi Doyle 03.11.2008  17:06
Re: nic nie je ako kedysi %babo 03.11.2008  17:00
Re: nic nie je ako kedysi Doyle 03.11.2008  16:38
Re: nic nie je ako kedysi %babo 03.11.2008  16:18
Re: nic nie je ako kedysi Doyle 03.11.2008  16:08
Re: nic nie je ako kedysi %babo 03.11.2008  15:35
Re: nic nie je ako kedysi xx11 03.11.2008  15:24
Re: nic nie je ako kedysi %babo 03.11.2008  15:15
Re: nic nie je ako kedysi %babo 03.11.2008  15:13
Re: nic nie je ako kedysi xx11 03.11.2008  14:27
Re: nic nie je ako kedysi xx11 03.11.2008  14:26
Re: nic nie je ako kedysi Vajtus 03.11.2008  14:21
Re: nic nie je ako kedysi xx11 03.11.2008  14:11
Re: nic nie je ako kedysi babo83 03.11.2008  13:54
nic nie je ako kedysi xx11 03.11.2008  13:28
Re: CTR 7G babo=babo83 03.11.2008  10:54
Fórum Civic 8G e_czech 03.11.2008  09:31
Re: CTR 7G doomsnoopy 03.11.2008  07:23
Re: CTR 7G Babo000000 03.11.2008  03:07
Re: CTR 7G %babo 02.11.2008  23:41
Vstoupit do diskuse ›
  • Přidat příspěvek:





Související články

Tato značka na Moje.auto

Nejčtenější

Plakát týdne

BMW M4 Cabrio

Anketa

Který nový supersport se vám líbí?
Počet hlasů: 11919 | Zobrazit seznam všech anket