Dueltest - Kawasaki Versys 650 vs. Honda XL700V Transalp

Dueltest - Kawasaki Versys 650 vs. Honda XL700V Transalp: titulní fotka Legendární cestovní motocykl střední třídy, Honda Transalp, letos přijíždí v novém kabátku. Protivník v podobě Kawasaki Versys je na scéně teprve druhou sezónu, ale má velké ambice vybojovat ve své třídě pevné postavení.

Letošní motorkářská sezóna je v plném proudu a řada bikerů s cestovatelskými ambicemi zvažuje, co pořídit za stroj s kvalitním motorem, dobrým podvozkem, komfortním posezem za řídítky a aby se dal projet i nějaký lehčí terén. Další požadavek: aby to nebyla „velká neobratná kráva“ a aby mě to nestálo tolik, co malé auto.

Všechny výše zmiňované požadavky splňuje námi testovaná dvojice motocyklů: Kawasaki Versys 650 a Honda XL700V Transalp.

Tip: Koho zajímají velká cestovní endura, přečtěte si srovnávací testík Hondy Varadero a Moto Guzzi Stelvio.

Představení Kawasaki Versys 650

Nové cestovní enduro Kawasaki Versys je postaveno na bázi úspěšného modelu ER-6n. Název je složen ze dvou anglických slov VERsatile SYStem (univerzální systém) a už odtud je možné vytušit nasazení motocyklu: nabídnout zákazníkovi univerzální bike, který zvládne několik jízdních stylů a bude mu dobře v různých typech prostředí (město, okresky, dlouhé transfery, lesní cesta…)

Masce dominuje vypouklý světlomet ve tvaru hříbku a manuálně nastavitelné plexisklo pro usměrnění proudícího vzduchu nad řidiče. Prolis od světlometu navazuje na palivovou nádrž, pod kterou je řadový dvouválec o objemu 649 ccm. Kapalinou chlazený, čtyřdobý agregát má výkon 47 kW (64 k) v 8 000 ot./min a maximální točivý moment 61 Nm nastupuje v 6 800 otáčkách. Výfukový systém je podobně jako u verze ER-6n zakončen pod zadní kyvnou vidlicí a splňuje emisní normy Euro 3. Výkon je na zadní kolo přenášen pomocí šestistupňové převodovky a řetězu.

Podvozek má vpředu obrácenou, plně nastavitelnou vidlici s trubkami o průměru 41 mm, vzadu je kyvka s netradičně uchyceným tlumičem. Brzdový systém má ABS a vpředu dva profilované kotouče o průměru 300 mm, vzadu je jeden menší kotouč. O sportovním nasazení není pochyb, potvrzují to i 17palcová kola z lehkých slitin.

Suchá hmotnost Versyse je 181 kg. Zákazníci si budou moci zvolit ze tří barev: černé, zelené a modré a cena je 195 000 korun.

Představení Honda XL700V Transalp

Na loňských podzimních výstavách představila Honda tři velké novinky pro rok 2008. Vlajkové biky, supersportovní CBR1000RR Fireblade a naháče CB1000R, které jsme vám popsali v dřívějších článcích, pojďme se podívat na all-road motocykl XL700V Transalp.

Jméno Transalp se v motocyklovém světě objevilo poprvé v roce 1987, kdy Honda představila model XL600V. Stroj prošel několika facelifty, ten poslední velký proběhl v roce 2000. I přestože motocykl neměl moderní design, zákazníci spíše sázeli na kvalitu zpracování a dostupnost náhradních dílů.

Novinka pro rok 2008 přijíždí ve zcela novém kabátku: na masce je kulatý světlomet, lépe řešené přední plexisklo odvádí více obtékajícího vzduchu mimo řidiče, masivnější boční kapotáž ve tvaru australského bumerangu lépe chrání kolena, pohodlnější sedlo oceníme při delších výletech a kryt motoru při jízdě mimo asfalt.

Pod kapotou je nový, kapalinou chlazený dvouválec o objemu 680 ccm. Agregát s přímým vstřikováním paliva disponuje výkonem 44,1 kW (60 k) v 7 750 ot/min, maximální točivý moment je rovných 60 Nm. Motorkář bude mít k dispozici pětistupňovou převodovku a ti pozorní už tuší, že Transalp má stejnou techniku, jako cestovní model NT700V Deauville. Rozdíl mezi dvojicí motocyklů je v sekundárním převodu, Transalp má řetěz, Deauville kardan.

Provozní hmotnost (kerb weight = hmotnost motocyklu včetně standardního vybavení, všech náplní a plné nádrže) je 214 kg. Nový Transalp se bude prodávat v barvách: zlatá, modrá, šedá a červená a cena v současné době je 189 900 Kč. V příplatkové výbavě nechybí doplňky určené především k cestování, jako jsou vyhřívané gripy, plastové kryty rukojetí, zavazadlový systém s dvojicí bočních kufrů a top-casem o objemu 45 l, tankvak, satelitní navigace s integrovaným systémem Bluetooth atd.

Jízdní dojmy: Kawasaki Versys 650 (aneb jak to vidí Óčko)

Téměř pokaždé, když testujeme stroj stojící mimo „čistokrevnou“ kategorii, jsem nakonec spíše zklamán, než příjemně překvapen. Obvykle za skvělým designem těchto univerzálních mašin velmi pokulhává motor nebo podvozek stroje, a proto si říkám, že za tohle bych své peníze nikdy nedal. U Versysu je ale všechno jinak.

Design Kawy sází na futuristické a neokoukané prvky, což je samozřejmě dobře, ale ne každému to hned sedne. Mne osobně vzhled stroje nikterak neoslnil, ale postupem času najednou vše začalo dávat smysl. Stroji dominuje velké přední světlo, které se dále v ladných křivkách propisuje do tvaru nádrže a celé přední masky. Zadní část je laděna spíše do sportovna a je zakončena světlem z LED. Kontrast mezi oběma částmi není naštěstí příliš výrazný a dává tušit, kam všude chce stroj zabrousit…

Poměrně úzká a vysoká stavba motorky napovídá, že jízdní poloha bude vhodná i na delší cestování, což podporuje malý větrný štítek (manuálně výškově nastavitelný) a od pohledu široké a prostorné sedlo.

Poloha za řídítky je cestovně vzpřímená, stupačky v ideální poloze, velký bílý otáčkoměr a LCD panel krásně čitelný, ovládací prvky přesně tam kde mají být, zkrátka vše na výbornou. Zmiňovaný štítek bezchybně pracuje až k hranici 160 km/h, poté se dostaví nepříjemné turbulence, které jezdce nutí zalehnout. Prostorné a měkké sedlo dodává jízdě na komfortu, stejně jako měkčí nastavení podvozku. Není ale třeba žádných obav, když říkám měkčí, myslím tím vlastně ideální vzhledem ke kvalitě našich cest.

Trubkový rám v kombinaci s odpružením zadního kola umístěný na pravé straně, motor či koncovka výfuku pochází od sestřičky ER-6, která je oproti Versysu ušita do sportovnějšího kabátku. Versys má nový podvozek, stejně jako všechny plasty či přístrojovou desku, ale i přesto je jasně cítit příslušnost k řadě ER-6. Soudě podle prvního pohledu, stojí před námi stroj určený na každodenní svezení do práce, odpolední řádění v oblíbených zatáčkách, či svezení na dlouhých výletech po krajině.

Podobných „univerzálních mašin od pohledu“ znám hromadu, ale bohužel ona všestrannost a použitelnost pak zmizela po pár ujetých kilometrech. Motor Versysu dobře znám z již zmíněné ER-6, kde mne maximálně příjemně překvapil. Proto jsem v tomto ohledu žádnou chybu nečekal. Řadový dvouválec se Kawě opravdu povedl. Neuvěřitelná chuť a síla motoru pod plynem letět hladce do otáček, mi vryje úsměv do tváře pokaždé, když dávám „full gas“, a to vše v doprovodu zuřivého chroptění koncovky výfuku… na šestpade prostě senzace! Při volnoběhu zní jako zahradní traktor (až mě to zprvu rozesmálo), ale stačí lehce pootočit plynem… a jsme opět na čistokrevné Kawě. Motor o výkonu 64 kobyl dokáže mašinu rozpohybovat silně a rychle už odspodu, kvalty řazené krátce za sebou tento dojem ještě umocňují. Po překročení hranice 8 000 otáček začne motor ztrácet dech a je lepší rychle řadit, než zbytečně čekat na zásah omezovače.

I při ostřejší jízdě na nerovném povrchu se Kawa nerozhoupe a vše pobere s ledovým klidem. Průjezd zatáčkami ji nečiní nejmenší problém i na špatných silnicích a dá se sní jet opravdu velmi sportovně. Pouze v pomalých a utažených zatáčkách malinko „padala na ucho“, ale i to se dá vychytat lehkým přidáním plynu. Brzdy jsou stejně jako zbytek stroje výborné. Osobně bych ocenil více síly a citlivosti, ale vzhledem k nasazení mašiny musím být nakonec spokojen.

Během našeho testu jsme s Versysem projeli téměř všemi kouty naší krásné země a musím uznat a zároveň vyseknout hlubokou poklonu výrobci, že není moc mašin, které by se hodily lépe na naše silnice a každodenní ježdění. Kromě toho Versys nabídne dostatek pohodlí na dlouhé cesty, stejně jako potenciál k sportovnímu odreagování v oblíbených zatáčkách. Dále tu máme jedinečný vzhled, nízkou cenu a ta úžasná zelená… není co řešit!

Jízdní dojmy: Honda Transalp (aneb jak to vidí Óčko)

V dnešní době, kdy jednotlivé značky zbrojí s konkrétními modely jedna proti druhé, stojí tenhle stroj s dlouhým rodokmenem téměř mimo veškeré dění. Nehledejte žádné technické vychytávky, revoluční řešení nebo exkluzivní design. Tohle Transalp evidentně nemá a ani mít nechce. Jeho ambice tkví v něčem zcela jiném: pohodová jízda, bezpečné ovládání a jistota, s kterou řidiče provede všemi kouty světa.

Klasické řešení vzhledu motorky jen zlehka koketuje s moderními trendy a spíše čerpá z dobrého koncepčního řešení předešlých modelů, což je u motocyklu s takovou tradicí, jakou má Transalp, jen dobře.

Oválné přední světlo s čirou optikou působí v masce jako výrazný novotvar a ne každému se hned líbí. Boční plasty stále drží podobné křivky jako u staršího modelu, ale vše je dynamičtěji a moderněji přepsáno obdobně jako u podsedlových plastů a zadního světla. Co ale vypadá pořád stejně, je motor.

O tom, že poloha za řídítky je stejně pohodlná jako posezení v kancelářské židli ředitele banky není třeba pochybovat. Tradičně široké a měkké sedlo, vzpřímená jízdní poloha, řídítka perfektně padnoucí do ruky, co víc si ortodoxní cestovatel může přát. Jedna věc mě napadá… mohli udělat o kapánek silnější motor.

Slovo tradiční je i zde na místě, a to i v souvislosti se slabinou stroje, kterou je motor. Pár koní a krouťáku navíc sice dostal, především díky navýšení objemu, ale ta špetka ostrého koření mu stále chybí. „Pět rychlostí vysázím rychleji než bych chtěl a cesta utíká také pomaleji než bych chtěl“… opravdu hloupá nepřímá úměra, ale myslím na ni během jízdy celkem často. Jakmile se dostanu z „rychlejších“ cest někam do zatáček, na vše zapomínám a užívám si stoického klidu stroje a to i v relativně velkých náklonech. Nerovnosti našich silnic zvládá podvozek stroje s přehledem.

Podobně si stojí i při výletech mimo asfalt, kde bude skladba polních a lesních cest. Zde asi nejvíce oceníte hodný motor. Dávkování síly na zadní kolo je přesné a nemusíte se tak bát, že byste zadek utrhli v prvním zatáčce jeté pod plynem. Stačí ale pár větších nerovností jdoucí rychle po sobě a podvozek hned ukáže své limity. Proto se raději vracím zpět tam, kde má Transalp své místo… na zpevněné cesty.

Nejvíce radosti jsem si s tímto strojem užil překvapivě ve městě. Klidný motor, relativně měkký podvozek v kombinaci se skvělou ovladatelností a hbitostí jsou tou pravou kombinací na rychlé přesuny po ulicích a v městských kolonách. Vím, že to nebyl hlavní cíl výrobce, ale tady se Transalp cítí opravdu jako ve svém živlu. K dokonalosti určené pro dravý městský provoz postrádám pouze silnější přední brzdu. Velký odpor páčky vyžaduje použít někdy všechny prsty a přesto není brzdný efekt nikterak závratný. V dnešní době hodně podprůměrný výkon.

Novými majiteli Transalpa se tradičně nestanou milovníci sportovní jízdy a ani offroadový nadšenci, ale cestovně založení jezdci, kteří rádi jezdí na velké výlety, stejně jako denně do práce či na krátké vyjížďky po okolí. To vše velmi pohodlně, bezpečně, ve dvou a především tradičně spolehlivě!

Závěrečné shrnutí a konkurence

Ondra popsal vše podstatné, já jen připíšu pár krátkých poznámek: Versys je jednoznačně sportovnější, je zde vidět a cítit, že je zaměřen na mladší bikery, Transalp se svým klidným projevem jízdy spíše osloví střední vrstvu zákazníků, kteří se „už vyblbnuli“ a chtějí poznat kus světa ze sedla motorky. Výše zmíněné podtrhuje silnější motor a ostřejší brzdy u Kawy, naopak Honda má komfortnější posez a lepší doplňkovou výbavu na cestování.

Pro řadu bikerů je důležitým ukazatelem také spotřeba. S oběma motocykly jsme během testu najezdili téměř 1 000 km a v soutěži o nižší průměrnou spotřebu vítězí o fous Transalp (5,86 l na 100 km) před Versysem (5,97 l na 100 km). Když započítáme 20litrovou nádrž Transalpu (Versys má o litr menší), dostáváme se k teoretickému dojezdu 341 km u Hondy a 318 km u Kawasaki.

Srovnání s konkurencí – mezi cestovní endura střední třídy jistě patří i Ducati Multistrada 620, která se ale přestala vyrábět (její vetší sestřičku, Multistradu 1100 jsme testovali loni), určitě nesmím vynechat Suzuki V-Strom 650 (49 kW, 60 Nm, suchá hmotnost 194 kg, cena 179 900 Kč) a letošní novinka od Yamahy v této kategorii se jmenuje Teneré (36 kW, 57,5 Nm, suchá hmotnost 183 kg, cena 189 900 Kč). Z evropských protivníků bych jmenoval BMW F650GS (37 kW, 60 Nm, suchá hmotnost 175 kg, cena 211 600 Kč).

Oficiální video

Kawasaki Versys

Honda Transalp

Technické informace

Technické údaje Kawasaki Versys 650 Honda XL700V Transalp
Celkové rozměry 2 125×1 315 mm (d x v) 2 250×905×1 305 mm
Rozvor / výška sedla 1415 / 835 mm 1515 / 841 mm
Motor, objem 4dobý řadový 2válec, 649 ccm 4dobý 2válec do V, 680 ccm
Vrtání x zdvih 83×60 mm 81×66 mm
Kompresní poměr 10,6:1 10:1
Počet ventilů / chlazení 8 / kapalina 8 / kapalina
Výkon 47 kW (64 k) v 8 000 ot./min 41 kW (56 k) v 7 750 ot./min
Točivý moment 62 Nm v 6 800 ot./min 60 Nm v 5 500 ot./min
Převod / převodovka řetěz / 6stupňová řetěz / 5stupňová
Rozměr a typ kol 17palcová, litá 17 a 19palcová, drátěná
Rozměr pneu (vpředu/vzadu) 120/70 R17, 160/60 R17 100/90 R19, 130/80 R17
Brzdy vpředu 2× kotouč 300 mm, 2pístek 2× kotouč 256 mm, 2pístek
Brzdy vzadu 1× kotouč 220 mm, 1pístek 1× kotouč 240 mm, 1pístek
Rám dvojitý páteřový ocelový dvojitý páteřový ocelový
Přední vidlice USD vidlice, průměr 41 mm, zdvih 150 mm teleskop. vidlice, průměr 41 mm
Zadní odpružení kyvná vidlice, centrální tlumič, zdvih 145 mm kyvná vidlice, centrální tlumič Pro-link
Nádrž 19 l 20 l
Průměr. spotřeba v testu 5,97 l na 100 km 5,86 l na 100 km
Suchá hmotnost 181 kg 214 kg (provozní hmotnost
Základní cena (červenec 2008) 195 000 Kč 189 900 Kč
Cena s ABS (červenec 2008) 215 000 Kč 207 900 Kč

Velké díky patří spoluautorovi testu, kterým je „Očko“ = Ondřej Helešic.

Foto: David Kárný.

Fotogalerie

  • Dueltest - Kawasaki Versys 650 vs. Honda XL700V Transalp: fotka 1
  • Dueltest - Kawasaki Versys 650 vs. Honda XL700V Transalp: fotka 2
  • Dueltest - Kawasaki Versys 650 vs. Honda XL700V Transalp: fotka 3
  • Dueltest - Kawasaki Versys 650 vs. Honda XL700V Transalp: fotka 4
  • Dueltest - Kawasaki Versys 650 vs. Honda XL700V Transalp: fotka 5
  • Dueltest - Kawasaki Versys 650 vs. Honda XL700V Transalp: fotka 6
  • Dueltest - Kawasaki Versys 650 vs. Honda XL700V Transalp: fotka 7
  • Dueltest - Kawasaki Versys 650 vs. Honda XL700V Transalp: fotka 8
  • Dueltest - Kawasaki Versys 650 vs. Honda XL700V Transalp: fotka 9
  • Dueltest - Kawasaki Versys 650 vs. Honda XL700V Transalp: fotka 10
  • Dueltest - Kawasaki Versys 650 vs. Honda XL700V Transalp: fotka 11
  • Dueltest - Kawasaki Versys 650 vs. Honda XL700V Transalp: fotka 12
  • Dueltest - Kawasaki Versys 650 vs. Honda XL700V Transalp: fotka 13
  • Dueltest - Kawasaki Versys 650 vs. Honda XL700V Transalp: fotka 14
  • Dueltest - Kawasaki Versys 650 vs. Honda XL700V Transalp: fotka 15
  • Dueltest - Kawasaki Versys 650 vs. Honda XL700V Transalp: fotka 16
  • Dueltest - Kawasaki Versys 650 vs. Honda XL700V Transalp: fotka 17
  • Dueltest - Kawasaki Versys 650 vs. Honda XL700V Transalp: fotka 18
  • Dueltest - Kawasaki Versys 650 vs. Honda XL700V Transalp: fotka 19
  • Dueltest - Kawasaki Versys 650 vs. Honda XL700V Transalp: fotka 20
  • Dueltest - Kawasaki Versys 650 vs. Honda XL700V Transalp: fotka 21
  • Dueltest - Kawasaki Versys 650 vs. Honda XL700V Transalp: fotka 22
  • Dueltest - Kawasaki Versys 650 vs. Honda XL700V Transalp: fotka 23
  • Dueltest - Kawasaki Versys 650 vs. Honda XL700V Transalp: fotka 24
  • Dueltest - Kawasaki Versys 650 vs. Honda XL700V Transalp: fotka 25
  • Dueltest - Kawasaki Versys 650 vs. Honda XL700V Transalp: fotka 26
  • Dueltest - Kawasaki Versys 650 vs. Honda XL700V Transalp: fotka 27
  • Dueltest - Kawasaki Versys 650 vs. Honda XL700V Transalp: fotka 28
  • Dueltest - Kawasaki Versys 650 vs. Honda XL700V Transalp: fotka 29
  • Dueltest - Kawasaki Versys 650 vs. Honda XL700V Transalp: fotka 30
  • Dueltest - Kawasaki Versys 650 vs. Honda XL700V Transalp: fotka 31
  • Dueltest - Kawasaki Versys 650 vs. Honda XL700V Transalp: fotka 32
  • Dueltest - Kawasaki Versys 650 vs. Honda XL700V Transalp: fotka 33
  • Dueltest - Kawasaki Versys 650 vs. Honda XL700V Transalp: fotka 34
  • Dueltest - Kawasaki Versys 650 vs. Honda XL700V Transalp: fotka 35
  • Dueltest - Kawasaki Versys 650 vs. Honda XL700V Transalp: fotka 36
  • Dueltest - Kawasaki Versys 650 vs. Honda XL700V Transalp: fotka 37
  • Dueltest - Kawasaki Versys 650 vs. Honda XL700V Transalp: fotka 38
  • Dueltest - Kawasaki Versys 650 vs. Honda XL700V Transalp: fotka 39
  • Dueltest - Kawasaki Versys 650 vs. Honda XL700V Transalp: fotka 40
  • Dueltest - Kawasaki Versys 650 vs. Honda XL700V Transalp: fotka 41
  • Dueltest - Kawasaki Versys 650 vs. Honda XL700V Transalp: fotka 42
  • Dueltest - Kawasaki Versys 650 vs. Honda XL700V Transalp: fotka 43
  • Dueltest - Kawasaki Versys 650 vs. Honda XL700V Transalp: fotka 44
  • Dueltest - Kawasaki Versys 650 vs. Honda XL700V Transalp: fotka 45
  • Dueltest - Kawasaki Versys 650 vs. Honda XL700V Transalp: fotka 46
  • Dueltest - Kawasaki Versys 650 vs. Honda XL700V Transalp: fotka 47
  • Dueltest - Kawasaki Versys 650 vs. Honda XL700V Transalp: fotka 48
  • Dueltest - Kawasaki Versys 650 vs. Honda XL700V Transalp: fotka 49
  • Dueltest - Kawasaki Versys 650 vs. Honda XL700V Transalp: fotka 50
  • Dueltest - Kawasaki Versys 650 vs. Honda XL700V Transalp: fotka 51
  • Dueltest - Kawasaki Versys 650 vs. Honda XL700V Transalp: fotka 52
  • Dueltest - Kawasaki Versys 650 vs. Honda XL700V Transalp: fotka 53
  • Dueltest - Kawasaki Versys 650 vs. Honda XL700V Transalp: fotka 54
  • Dueltest - Kawasaki Versys 650 vs. Honda XL700V Transalp: fotka 55
  • Dueltest - Kawasaki Versys 650 vs. Honda XL700V Transalp: fotka 56
  • Dueltest - Kawasaki Versys 650 vs. Honda XL700V Transalp: fotka 57
  • Dueltest - Kawasaki Versys 650 vs. Honda XL700V Transalp: fotka 58
  • Dueltest - Kawasaki Versys 650 vs. Honda XL700V Transalp: fotka 59


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
Re: Co Jawa ??? chuj 10.09.2008  23:14
Co Jawa ??? Markys 20.07.2008  01:21
Re: Jsou rozdílný Golias 04.07.2008  14:57
Jsou rozdílný Bonkers 04.07.2008  13:45
Re: f650GS - kecate ;-) Roman Daněk (Autofun.cz) 04.07.2008  13:04
f650GS - kecate ;-) Tosuja 04.07.2008  12:48
Vstoupit do diskuse ›
  • Přidat příspěvek:





Související články

Nejčtenější

Plakát týdne

BMW M4 Cabrio

Anketa

Který nový supersport se vám líbí?
Počet hlasů: 11697 | Zobrazit seznam všech anket