Test - Kawasaki Z750: je to rošťák

Test - Kawasaki Z750: je to rošťák: titulní fotka Společnost Kawasaki pro letošní sezónu připravila novou generaci obou naháčů, Z750 a Z1000. Jaký byl "Malý Zed" v týdenním testu? Naváže na skvělé prodejní výsledky svého předchůdce?

Japonský výrobce motocyklů, společnost Kawasaki, měl ještě loni ve své nabídce čtyři základní naháče: ER-5, ER-6n, Z750 a Z1000, přičemž ke dvěma z nich se vyráběly ještě polokapotované sestřičky: ER-6f a Z750S. Letos byl základní model ER-5 postupně nahrazen ER-6n, ER-6f zůstala, oba „Zedové“ se dočkali generační obměny a z nabídky zmizela polokapotovaná verze Z750S.

Tip: V létě jsme testovali nejsilnějšího naháče z produkce Kawasaki, model Z1000. Srovnejte si oba modely, které vzhledově vypadají téměř totožně.

Jaká je Kawasaki Z750?

Historie „Malého Zeda“, jak se motorce přezdívá, se píše od roku 2004. Tehdy nasadil japonský výrobce motocyklů, společnost Kawasaki, na trh model Z750, který nahradil zastaralé ZR 7. Nový naháč přišel s agresivním a neotřelým designem a svoji silnější rukou rozhrábl střední třídu pouličních rváčů. Úspěch se dostavil co nevidět a v loňském roce se Kawasaki Z750 stala druhou nejprodávanější motorkou v Evropě.

Po třech letech se objevuje druhá generace modelu Z750, kterou Kawasaki představilo na loňské výstavě EICMA v italském Milánu. Nový naked-bike se designem opírá o předchozí generaci, ale úspěšně následuje nastavené linie staršího a silnějšího bratra. Má ostřeji střižený přední světlomet, jehož postranní špice se pomyslně protahují do „čertích rohů“. Nad maskou je přístrojový panel, který je stejný, jako u modelu Z1000 nebo ZX-6R Ninja. Podobně designově řešené budíky se poprvé objevily na modelu ER-6n a letos tento prvek přebral i šestkový Hornet od Hondy.

Kromě masky je další velký rozdíl vidět především v tlumiči výfukového systému, Z750 má koncovku pouze na pravé straně, Velký Zed má „bambitky“ na obou strananách. Při detailním zkoumání je rozdílů v detailech mnohem více, jako je např. řešení předních blinkrů, kdy naháč „sedmpade“ má směrová světla u masky, kdežto Z1000 má blinkry na bočních plastových krytkech chladiče; ale na druhou stranu je řada prvků téměř totožná, jako např. zmiňovaná palubka nebo zadní část motocyklu.

Jednou z nejdůležitějších částí motocyklu je agregát a Kawasaki Z750 pohání čtyřdobý řadový čtyřválec o objemu 748 ccm. Motor se šestnácti ventily disponuje výkonem 78 kW (106 k) v 10 500 ot./min a maximální točivý moment 78 Nm nastupuje při 8 300 ot./min. Vše se přenáší přes šestistupňovou převodovku a řetěz na zadní kolo o rozměrech 180/55 ZR17, vpředu je pneumatika 120/70 ZR17.

Double Zed team: 2006 versus 2007 (srovnání)

Asi nejzajímavější na celém testu bylo generační srovnání Kawasaki Z750. Na severu Brna si dávám dostaveníčko s kamarádem a motorkářem Ivanem, se kterým jsem dokonce spal ve stanu (ve vší počestnosti :), když jsme jeli Hochalpenstrasse. Přijíždí na „Malém Zedovi“, stříbrná barva (možná titanově šedá), rok výroby 2006, a staví ho vedle testovací motorky, kupodivu taky Z750 stříberné barvy, jen o rok novější.

Největší designové rozdíly jsou patrné hned na provedení masky motocyklů, tvaru zrcátek a bloku motoru. Dále je na nula-sedmičce obrácená přední vidlice, jinak profilovaná nádrž a dvojitá, trojúhelníková koncovka výfukového systému oproti jednoduchému dlouhému válci na nula-šestce. Přístrojová deska novějšího modelu je s velkým analogovým otáčkoměrem přehlednější. Rozdílů je opět mnohem více, ale než je rozepisovat do podrobna, raději se mrkněte na fotky.

Kecání s Ivanem je sice zajímavé, nicméně oba se chceme projet na „té druhé“ motorce. Sedám na nula-šestku a jedeme směr Svitavy a před Lipůvkou doprava, protáhnout Zedíky do zatáček mezi Šebrovem a Blanskem. Už po první jízdě mám pár subjektivních dojmů: loňský model má drsnější, nebo možná lépe řečeno syrovější chod motoru, ale kolem 6–7 tis. otáček se vibrace od motoru začnou na chvíli přenášet do celého stroje. Jakmile ale přesáhnu cca 8 000 ot/min, vibrace jsou fuč. Bohužel střední pole otáček na naked-biku každý používá celkem často a v tomto směru má nevibrující nula-sedmička výhodu. Novější Zed má i hladší průběh výkonu a citlivější plynovou rukojeť.

Kde nová „sedmpade“ získává další body, je určitě zvuk: dvojitá koncovka má drsnější a probarvenější projev, který více sedí ke streetfighterům střední třídy. Starší Zed má plošší sedlo, ze kterého nesklouzávám směrem k nádrži jako u druhé generace, a také se z něj malinko lépe vysedává do zatáček. Naopak u nula-sedmičky je cítit, že v Kawasaki hodně zapacovali na podvozku: přední obrácená vidlice lépe bere nerovnosti a měl jsem z ní jistější pocit při průjezdu zatáčkou v hlubším náklonu.

Na brzdách jsem žádné mínus nenašel, celý systém s dvojicí kotoučů o průměru 300 mm vpředu a jedním menším vzadu je u obou modelů více než dostačující. Při jízdě se brzdy dobře dávkovaly, plynulý nástup byl čitelný, bez žádného nepříjemného zakousnutí třmenů do kotoučů. Starší Zed získává plus, že si vedle nastavitelné vzdálenosti páčky přední brzdy si můžete nastavit i vzdálenost páčky spojky.

U první generace Zeda je mnohem více místa pod sedlem spolujezdce, u nula-sedmičky je problém schovat povinnou moto-lékárničku. Při stejném rytmu a tempu jízdy si starší Z750 řekl o 0,7 l paliva na 100 km méně, a protože jsme si motorky pravidelně střídali, nešlo tedy jen o hmotnostní rozdíl jezdců. Pokud by se někdo pídil po číslech, Z750 (2006) má výkon 81 kW (110 k) v 11 000 ot./min, 75 Nm při 8 200 ot/min a suchou hmotnost má o 8 kg nižší než jeho nástupce. Když to poměrově srovnám na počet koní na tunu, nula-šestka má 564, kdežto nula-sedmička má „jen“ 522, což už nějaký ten rozdíl je.

Jízdní dojmy a verdikt druhého redaktora

Jízdní dojmy s novou Kawasaki Z750 připojil i kolega Ondřej Helešic: Osobně jsem se velmi těšil na svezení s Z750. Litrový „brácha“ v nás zanechal jen ty nejlepší dojmy a stejně jsem to čekal i od sedmpade. Pěkně zostra střižený kabátek okouzluje asi většinu milovníků nakedbiků, zejména v zeleném provedení je opravdu „k sežrání“. Při prvním ohledání mě zaujalo, jak moc se svoji velikostí blíží litrovému sourozenci. Inu sedmpade jasně ukazuje, že má „svaly a ramena“, jako ti nejsilnější.

Stejně jako z designu stroje jsem byl unešený i z motoru. Naprosto lineární zátah od nejnižších otáček je okořeněn nástupem síly kolem sedmi tisíc otáček a pak stejně hladce táhne až do svého maxima. Opravdu přesné a bezchybné byly reakce vstřikování paliva na povely mojí pravé ruky. První, co mě napadlo bylo, že takhle pěkně to snad žádná jiná neumí… Snad jen Z1000.

Přestože motor svým výkonem výrazně nepřesahuje hodnoty šestistovek stejné kategorie, je rozdíl během jízdy opravdu patrný. Především díky většímu krouťáku táhne o dost silněji už z nižších otáček a na pružném zrychlení je rozdíl cítit pochopitelně nejmarkantnější.

Cestování přes město je s Z750 skutečně pohodové, především díky již zmíněnému vstřikování a lineárnímu nárůstu výkonu, nikde žádné škubání či poskakování. Zed působí dojmem kompaktní motorky a má výbornou prostupnost v zácpách a kolonách. Jakmile se dostanete mimo město a chcete jet pořádnou střelbu, stačí jej držet ve vyšších otáčkách a z klidného stroje se rázem stane rozzuřený býk. Uklidňující na tom je, že vás motor nikde nepřekvapí zběsilým zátahem, takže máte vše servírováno přesně tak, jak chcete.

Co mě ale opravdu překvapilo, bohužel negativně, bylo chování podvozku. Při pomalejší jízdě si toho ani moc nevšímáte, tedy kromě občasného pohupovaní na terénních nerovnostech. Ale pokud jedete sportovně, je to znát… v zatáčkách trpěl Zed neochotou držet stopu. Při přejetí i menších nerovností se podvozek rozhoupe a táhl mě ze zatáčky ven. Stejně se choval i na kvalitnější cestě, zejména když jsem potřeboval stopu utáhnout, nebo korigovat chod motoru. Chyba byla především v zadním tlumiči, který byl až příliš „vyměklý“. Musím však podotknout, že podvozek se dá do jisté míry nastavit a navíc mohlo jít jen o vadu konkrétního testovací kousku, který si za jednu testovací sezónu od novinářů jistě prožil své…

Nebýt tohoto problému, těžko bych mohl Z750 vytknout něco zásadního. Brzdy stroje, přestože nejsou radiální, odvádí svoji práci na výborné úrovni a oproti podvozku mne několikrát uchránily před možnou krizovkou. Ukazatele na přístrojovce jsou perfektně čitelné a navíc dobře vypadají. Pokud bych měl Z750 někomu doporučit, asi by to byla kategorie jezdců, kteří už mají zkušenosti se silnějším strojem a chtějí víc, než „drtit šestku ve vysokých otáčkách“.

Spotřeba, konkurence, plusy a mínusy

Během testu byla průměrná spotřeba 7,071 l naturalu 95 na 100 km, což s nádrží o objemu 18,5 litrů nabízí teoretický dojezd kolem 262 km. Při rovnoměrné rychlosti si Kawasaki Z750 vzala 6,12 l / 100 km. Naopak při ostré jízdě nebyl problém spálit 7,81 litrů na sto kilometrů. Asi více kubíků v motoru se podepsalo na vyšší spotřebě, než jsem měl u konkurence, ale není to nic dramatického: Hornet i Fazer S2 měl průměrnou spotřebu pod 7 l na 100 km.

V kategorii střední třídy naked biků je konkurentů pro Kawasaki Z750 (78 kW, 209 tis. Kč) hodně, jako je např. klasická japonská dvojka šestistovek Honda CB600F Hornet (78 kW, 209 tis. Kč), kW a Yamaha FZ6 ve verzi S2 (78 kW, 209 tis. Kč). Nesmíme zapomínat na Evropské konkurenty v podobě Aprilie SL750 Shiver (78 kW, 209 tis. Kč), BMW F800S (78 kW, 209 tis. Kč) a Ducati S2R(78 kW, 209 tis. Kč).

Plusy a mínusy pro Kawasaki Z750
+ ostrý design streetfightera
+ zátah oproti šestistovkám
+ zvuk
+ prostupnost v kolonách
- spotřeba
- tvar sedla

Naměřené hodnoty

Všechny naměřené hodnoty jsou pouze orientační.

Převody
Rychlostní stupeň Rychlost (km/h) Naměřené ot./min
2. 50 4000
4. 90 4900
6. 130 5800
Omezovač 12 400 ot./min
Akcelerace
Rychlostní stupeň Měřená rychlost Změřený čas
3. 60–120 km/h 5,13 s
5. 90–150 km/h 9,25 s
Brzdy
První měření 100–0 km/h 32 m
Desáté měření 100–0 km/h 35 m

Redakční hodnocení

Hodnocení se vztahuje na redakcí testovaný motocykl a je hodnocen v kontextu s jeho konkurenty v dané třídě.

Motor je hodnocen v poměru k jeho konkurentům s přibližně stejnými parametry a objemem. Nelze proto z desetibodového hodnocení výkonu jednoválcového motoru s objemem 660 cm3 usuzovat, že se vyrovná litrovému řadovému čtyřválci se stejným hodnocením.

Pro všechny hodnocené parametry platí pravidlo, že vše je hodnoceno v kladném smyslu slova. (Např. hodnocení Ergonomie = 10 → velmi pohodlná pozice řidiče; naopak Spotřeba = 10 → velmi nízká spotřeba.)

Redakční hodnocení motocyklu
Design 8
Motor 7
Zvuk 8
Převodovka 8
Podvozek 8
Brzdy 8
Ergonomie 8
Spotřeba 7
Spolujezdec 7
Jízda městem 9
Delší trasy, dálnice 7
Sport 8
Celkové hodnocení – průměr: 7,75

Technické informace

Technické údaje Kawasaki Z750
Celkové rozměry 2 085×805×1 100 mm
Rozvor / výška sedla 1 400 mm / 815 mm
Motor, objem čtyřdobý řadový čtyřválec, 748 ccm
Vrtání x zdvih 68,4×50,9 mm
Kompresní poměr 12,0:1
Počet ventilů / chlazení 16 / kapalina
Výkon 78 kW (106 k) v 10 500 ot./min
Točivý moment 78 Nm v 8 300 ot./min
Převod / převodovka řetěz / 6stupňová
Rozměr a typ kol 17palcová, litá
Rozměr pneu (vpředu/vzadu) 120/70 ZR17, 180/55 ZR17
Brzdy vpředu 2× kotouč 300 mm, 4pístek
Brzdy vzadu 1× kotouč 250 mm, 2pístek
Přední vidlice USD vidlice, průměr 41 mm
Zadní odpružení kyvná vidlice, centrální tlumič
Nádrž 18,5 l
Průměr. spotřeba v testu 7,07 l na 100 km
Suchá hmotnost 203 kg
Cena (říjen 2007) 209 000 Kč

Fotografie k testu pořídil Libor Zhoř. Za půjčení helmy na test děkujeme firmě Bonmoto.

Oficiální video

Fotogalerie

  • Test - Kawasaki Z750: je to rošťák: fotka 1
  • Test - Kawasaki Z750: je to rošťák: fotka 2
  • Test - Kawasaki Z750: je to rošťák: fotka 3
  • Test - Kawasaki Z750: je to rošťák: fotka 4
  • Test - Kawasaki Z750: je to rošťák: fotka 5
  • Test - Kawasaki Z750: je to rošťák: fotka 6
  • Test - Kawasaki Z750: je to rošťák: fotka 7
  • Test - Kawasaki Z750: je to rošťák: fotka 8
  • Test - Kawasaki Z750: je to rošťák: fotka 9
  • Test - Kawasaki Z750: je to rošťák: fotka 10
  • Test - Kawasaki Z750: je to rošťák: fotka 11
  • Test - Kawasaki Z750: je to rošťák: fotka 12
  • Test - Kawasaki Z750: je to rošťák: fotka 13
  • Test - Kawasaki Z750: je to rošťák: fotka 14
  • Test - Kawasaki Z750: je to rošťák: fotka 15
  • Test - Kawasaki Z750: je to rošťák: fotka 16
  • Test - Kawasaki Z750: je to rošťák: fotka 17
  • Test - Kawasaki Z750: je to rošťák: fotka 18
  • Test - Kawasaki Z750: je to rošťák: fotka 19
  • Test - Kawasaki Z750: je to rošťák: fotka 20
  • Test - Kawasaki Z750: je to rošťák: fotka 21
  • Test - Kawasaki Z750: je to rošťák: fotka 22
  • Test - Kawasaki Z750: je to rošťák: fotka 23
  • Test - Kawasaki Z750: je to rošťák: fotka 24
  • Test - Kawasaki Z750: je to rošťák: fotka 25
  • Test - Kawasaki Z750: je to rošťák: fotka 26
  • Test - Kawasaki Z750: je to rošťák: fotka 27
  • Test - Kawasaki Z750: je to rošťák: fotka 28
  • Test - Kawasaki Z750: je to rošťák: fotka 29
  • Test - Kawasaki Z750: je to rošťák: fotka 30
  • Test - Kawasaki Z750: je to rošťák: fotka 31
  • Test - Kawasaki Z750: je to rošťák: fotka 32
  • Test - Kawasaki Z750: je to rošťák: fotka 33
  • Test - Kawasaki Z750: je to rošťák: fotka 34
  • Test - Kawasaki Z750: je to rošťák: fotka 35
  • Test - Kawasaki Z750: je to rošťák: fotka 36
  • Test - Kawasaki Z750: je to rošťák: fotka 37

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
rocniky NOnameista 18.08.2008  14:52
poradte mi pls parazite-FX 06.02.2008  15:00
Re: Plexi Roman Daněk (Autofun.cz) 23.01.2008  20:48
Plexi VojtaSS 23.01.2008  20:20
Re: uveze mě Z 750? Roman Daněk (Autofun.cz) 22.01.2008  19:54
uveze mě Z 750? Vladimír Komárek 22.01.2008  18:33
Re: Re: Zed Cernik 05.11.2007  12:33
Re: pan daněk Roman Daněk (Autofun.cz) 20.10.2007  15:45
Re: Zed Roman Daněk (Autofun.cz) 20.10.2007  15:40
pan daněk delph 20.10.2007  13:08
Zed %astony 20.10.2007  12:29
Vstoupit do diskuse ›
  • Přidat příspěvek:





Související články

Nejčtenější

Plakát týdne

BMW M4 Cabrio

Anketa

Který nový supersport se vám líbí?
Počet hlasů: 11920 | Zobrazit seznam všech anket