Pod lupou: Koenigsegg CCX - hurikán ze Švédska

Pod lupou: Koenigsegg CCX - hurikán ze Švédska: titulní fotka Již 10 let buduje Christian von Koenigsegg svou vizi supersportu nejvyšší kategorie. Posledním krokem na jeho cestě za ideálem je model CCX, který má výkon 593 kW (806 k).

Přestože se nový model Koenigsegg CCX na první pohled jeví téměř k nerozeznání od předchozích modelů CC a CCR, jsou na něm provedeny rozsáhlé úpravy především s ohledem na požadavky amerického trhu. Novinka je tak o něco větší, bezpečnější a prostornější v interiéru. Příď vozu dostala nový nárazník se spoilerem, který odolává nárazové zkoušce ve vyšší rychlosti. Také v sobě má rozměrnější otvory pro přívod chladícího vzduchu k brzdám a mlhové světlomety. Na bocích před koly byly ještě umístěny poziční světla, také vyžadovaná americkými předpisy. Lehce přepracován byl také tvar hlavních světlometů, aby lépe pasoval k novému nárazníku.

Největších úprav se dočkala záď vozu. Aby vůz splnil požadovaný zadní nárazový test, byla záď prodloužena o 88 mm. Při bočním pohledu pak vyniknou její hranatější proporce. Nezbytné prodloužení nabídlo konstruktérům také více prostoru pro tlumič výfuku. Při pohledu na záď upoutají dvě trojice kruhových svítilen a ve spodních dvou třetinách větrací otvory po celé šířce vozu a dvojice rozměrných difuzorů. Mezi nimi ústí elegantně skrytá lichoběžníková koncovka výfuku. Velmi originálně je řešen přívod čerstvého vzduchu k sání výkonného motoru. Díky patentově chráněnému systému se podařilo udržet stejnou výšku vozu a přitom díky snížené střední části střechy a otevřenému motorovému prostoru tak může motor dýchat bez omezení.

Změny se ovšem nedotkly jen vnějšího vzhledu. Velké zásahy se dělaly také pod kapotou. Koenigsegg je jedním z mála malých výrobců supersportovních vozů, který vyvinul kompletní vůz včetně motoru. Ten je umístěn podélně před poháněnou zadní nápravou a o jeho koncepci jasně vypovídá označení V8. Z objemu 4,7 litru disponuje díky dvěma mechanickým odstředivým kompresorům Rotrex dodávajícím vzduch pod tlakem 1,2 baru výkonem 593 kW (806 k) při 6900 ot/min a točivým momentem 920 Nm při 5700 ot/min. Tyto zdrcující hodnoty navíc podává při krmení běžným benzínem s 91 oktany(!!) Sací potrubí je z uhlíkového kompozitu, výfukové potrubí pomáhá dostat katalyzátory co nejblíže motoru a všechno koordinuje zcela přeprogramovaná řídící jednotka.

Výkon je přes dvoukotoučovou spojku průměru 215 mm, sekvenční šestistupňovou převodovku a samosvorný diferenciál přenášen na zadní 20“ kola. Ta jsou osazena pneumatikami Michelin 335/30 R 20. Přední kola jsou o palec menší a obuta do pneumatik 255/35 R 19. Obě nápravy jsou lichoběžníkové s plynokapalinovými seřizovatelnými tlumiči a ke kompozitnímu středovému dílu karosérie je upevňují trubkové pomocné rámy. Ráfky jsou standardně hořčíkové, ale na přání jsou k dispozici z uhlíkového kompozitu. Ty druhé jsou o 3 kg/kus lehčí než hořčíkové. Stejně tak jsou v nabídce dva druhy brzd. Standardní jsou kovové o průměru 362 mm a hliníkovými třmeny se šesti pístky na všech kolech. Na přání jsou pak keramické o průměru 380 mm a třmeny s 8 pístky. Keramické brzdy šetří další 2 kg na každém kole.

Interiér sice nebyl cíleně přepracováván po stránce designu, ale zato se díky nové konstrukci sedadel podařilo získat o 50 mm nad hlavami cestujících více i přesto, že výška vozu 1120 mm zůstala proti předchůdcům nezměněna. Sedadla jsou opět postavena na kompozitní kostře, ovšem tentokrát již disponují seřizováním opěradla.

Díky nízké hmotnosti 1180 kg a výborně zpracované aerodynamice, se vůz dokáže rozjet z 0–100 km/h za vynikající 3,2 sekundy a dosáhne nejvyšší rychlosti 395 km/h. To vše bez speciálních zásahů do podvozku jaké jsou nutné u nejrychlejšího vozu současnosti – Bugatti Veyron. Také cenou jej poráží, protože v plné výbavě přijde CCX 510 tis. Euro, což je o dobrou čtvrtinu méně za prakticky stejné výkony. Jen to jméno nemá tak bohatou historii…

Koenigsegg CCX
Rozměry 4 293×1 996×1 120 mm
Motor 4,7 l, V8, kompresor
Výkon (kW/k) 593 kW (806 k)/6 900 ot.
Kroutící moment 920 Nm/5 700 ot.
Hmotnost 1180 kg
0–100 km/h 3,2 s
Maximální rychlost 395 km/h
Počet koní na tunu 683

Fotogalerie

  • Pod lupou: Koenigsegg CCX - hurikán ze Švédska: fotka 1
  • Pod lupou: Koenigsegg CCX - hurikán ze Švédska: fotka 2
  • Pod lupou: Koenigsegg CCX - hurikán ze Švédska: fotka 3
  • Pod lupou: Koenigsegg CCX - hurikán ze Švédska: fotka 4
  • Pod lupou: Koenigsegg CCX - hurikán ze Švédska: fotka 5
  • Pod lupou: Koenigsegg CCX - hurikán ze Švédska: fotka 6
  • Pod lupou: Koenigsegg CCX - hurikán ze Švédska: fotka 7
  • Pod lupou: Koenigsegg CCX - hurikán ze Švédska: fotka 8
  • Pod lupou: Koenigsegg CCX - hurikán ze Švédska: fotka 9
  • Pod lupou: Koenigsegg CCX - hurikán ze Švédska: fotka 10
  • Pod lupou: Koenigsegg CCX - hurikán ze Švédska: fotka 11
  • Pod lupou: Koenigsegg CCX - hurikán ze Švédska: fotka 12
  • Pod lupou: Koenigsegg CCX - hurikán ze Švédska: fotka 13
  • Pod lupou: Koenigsegg CCX - hurikán ze Švédska: fotka 14
  • Pod lupou: Koenigsegg CCX - hurikán ze Švédska: fotka 15
  • Pod lupou: Koenigsegg CCX - hurikán ze Švédska: fotka 16

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
Re: Koenigsegg - budoucí ikona? Bugatti vs. Koenigsegg 21.07.2009  19:45
Koenigsegg - budoucí ikona? Autom 04.01.2008  19:58
Vstoupit do diskuse ›
  • Přidat příspěvek:





Nejčtenější

Plakát týdne

BMW M4 Cabrio

Anketa

Který nový supersport se vám líbí?
Počet hlasů: 5333 | Zobrazit seznam všech anket