Krize drtí motorsport i výrobce sporťáků

Krize drtí motorsport i výrobce sporťáků: titulní fotka Honda odchází z formule 1, Audi to zabalilo v ALMS, Corvette hrozí prodej, u Ferrari klesá poptávka po autech. Kdo bude další?

Asi by bylo špatné, tvářit se, že je všechno FUN v době nastalé finanční krize, která může mít na automobilový průmysl podobný dopad jako ekonomická krize v třicátých letech minulého století. Jaké průšvihy už přinesla? A je to jen začátek klouzačky?

Asi největší událostí motoristického světa je minulý týden oznámený odchod Hondy z formule 1, a to v době, kdy prakticky celou letošní sezonu obětovala přípravám na tu příští, kdy se za pomoci Rosse Brawna mohla vrátit mezi nejlepší týmy. Závodní stáj je nyní na prodej za pouhou libru. Jestli ho v současné době někdo koupí, je otázkou. Honda čelí v posledních dvou měsících v Americe meziročnímu 30% poklesu – a to patří ještě mezi recesí méně zasažené firmy. Vynaložení 350 000 000 euro na sezonu 2009 se tak stalo zbytečným luxusem. Honda ale zůstává v motocyklových závodech, i nadále bude dodávat motory sérii IRL (týmy za pohonné jednotky platí) a Acura bude pokračovat v sérii ALMS.

Ze série American Le Mans naopak odchází kvůli nastalému klimatu tovární tým Audi, jenž se nyní soustředí pouze na samotnou čtyřiadvaceti­hodinovku v Le Mans. Vstup turbodieselových motorů na severoamerický trh se tedy odkládá?

Že je koncern General Motors na pokraji bankrotu už určitě víte. Ale nevíte asi, že GM spojuje svou další existenci se značkami Cadillac, Buick a Chevrolet. Taky vám ve výčtu chybí maličkost – Corvette? Ačkoli se o tom oficiálně nemluví, v kuloárech se spekuluje o tom, že by GM svou sportovní značku rádo prodalo. Radost, co?

Docela by mě zajímalo, jak se poslední 2–3 měsíce podepsaly na značkách Porsche a Lamborghini, ale Ferrari prý v současnosti registruje téměř nulovou poptávku po velkých modelech Fiorano a Scaglietti, přičemž pokles zaznamenalo i F430, což jde ale dílem na vrub novince California. Maranellští si naordinovali 20 dní celozávodní dovolené a příští rok propustí 300 svých zaměstnanců což je desetina celkového počtu.

České republiky se zatím dění v Americe a řadě evropských zemích prakticky nedotklo, takže by se mohlo zdát, že jde o nějakou mediální bublinu. Jenže nejde a následky dříve nebo později pocítíme. Můžeme jen doufat, že co nejméně. A musíme držet palce, aby k nám za pár let nejezdily Corvette se štítkem Made in China. Pokud vůbec nějaká Corvette bude…


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
krize "neregistrovaný" 12.12.2008  16:34
PANYCHIDA redaktora 507äää 10.12.2008  16:04
Krize HCHKRDTN 10.12.2008  15:42
Černej humor mustafa 10.12.2008  13:01
Vstoupit do diskuse ›
  • Přidat příspěvek:





Nejčtenější

Plakát týdne

BMW M4 Cabrio

Anketa

Který nový supersport se vám líbí?
Počet hlasů: 11928 | Zobrazit seznam všech anket