Test - KTM 990 Adventure ABS (1. část)

Test - KTM 990 Adventure ABS (1. část): titulní fotka Naplánovali jsme výlet na motocyklech do rakouských Alp, přesněji projet legendární Hochalpenstrasse u Grossglockneru. První část testu je o samotném motocyklu KTM 990 Adventure, druhá polovina článku bude reportáž z cesty.

Představení KTM 990 Adventure

Oranžovo-černé enduro svými barvami vzbuzuje řadu emocí a díky své robustnosti se stává nepřehlédnutelným strojem v každé situaci. Vysoká a štíhlá stavba motocyklu, silné trubky přední vidlice a velké 21palcové kolo předesílají, jaké má Adventure ambice. Jednoduchá kapotáž s ostrými rysy, dvě víčka velké dělené nádrže, závodní stupačky a dlouhé sedlo napovídají, že půjde o stroj na všechny možné typy cest. Téměř kolmý přední štítek umocňuje dojem z jeho velikosti. Již pří letmém pohledu budí motocykl obdiv i respekt. Jednoduchost a precizní zpracování pomáhají mašině dotvářet její drsný vzhled. Nehledejte žádné velké výstřelky či finesy, vše je podřízeno především funkčnosti.

Adventure má plno krásných detailů, trojúhelníkové blinkry budí dojem skrytého čertíka, dvojice koncovek výfukového potrubí připomínají armádní artilerii a vertikálně postavené přední světlo s vyboulenou optikou okomentovala přítelkyně slovy: „To enduro vypadá jak Kyklop z řeckých bájí…“

Cestovní enduro 990 Adventure navazuje na výbornou pověst předcházejícího modelu LC8 Adventure, kde byl agregát o objemu 942 cm3. Novější model má pod kapotáží pohonnou jednotku původem ze silničního motocyklu KTM Superdukeo objemu 999 cm3, která má mimo jiné přímé vstřikování paliva a oproti předchozímu motoru bez problémů splňuje emisní normu Euro 3. Čtyřtaktní, kapalinou chlazený vidlicový dvouválec má výkon 72 kW (98 k) v 8 500 ot/min a maximální točivý moment 95 Nm nastupuje v 6 500 ot. Osy válců svírají úhel 75 stupňů a díky své koncepci dává tušit, že potáhne pěkně odspodu. Síla agregátu se přenášena na zadní kolo pomocí šestistupňové převodovky a řetězu.

Adventure v řadě testů porazil nejednu ikonu kategorie cestovních endur a v současné době je mezi elitou. K těmto výsledkům, ale i k vyšší pořizovací ceně, pomohly špičkové komponenty, jako je podvozek z chrom-molybdenového mřížkového rámu z trubek a odpružení White Power, které má vpředu obrácenou vidlici s průměrem trubek 48 mm a vzadu je kyvná vidlice s centrální tlumící jednotkou. Nesmíme ani zapomenout na brzdový systém od společnosti Brembo s dvojicí kotoučů o průměru 300 mm, vzadu je menší kotouč.

Na vrcholu nádrže je praktická malá úložná schránka na doklady, popř. peněženku, mobil a další drobnosti. Pod víkem schránky je i pojistková skříň, oceňujeme přístupnost a praktické řešení. Palubní deska má velký analogový otáčkoměr a digitální multifunkční display s tachometrem, hodinami, celkovým počtem kilometrů, dvěma denními počítadly vzdálenosti (trip A/B) a ukazatelem teploty chladící kapaliny motoru. Malý žlutý trojúhelníček je tlačítko pro deaktivaci systému ABS a na pravě straně přístrojové desky je zdířka na 6V (např. na zapojení navigace).

Jízdní dojmy

Letošní model je vybaven novým přepracovaným sedlem, snížila se také jeho výška, což ocení jezdci menších postav. Jízdní poloha je vzpřímená, široká řídítka jsou umístěna v optimální výšce, stejně jako stupačky. Páčky spojky a brzdy jsou nastavitelné, takže si každý najde tu svoji optimální polohu za řidítky. Pochválit musím i velká kulatá zpětná zrcátka, ve kterých bylo díky velké rozteči vidět téměř vše za mými zády i v rychlostech kolem 130 km/h.

Elektrický startér nahodí litrový dvouválec a „probuzený obr“ se začíná rozehřívat. Z výfuků vyletí basové staccato, motor bez prodlení reaguje na každé lehké pootočení plynu a ručička otáčkoměru svižně stoupá. Elektronicky řízené vstřikování paliva od firmy Keihin funguje opravdu výborně. Po překročení hranice 5 000 otáček se žene stroj kupředu brutální silou. Velký točivý moment a široké spektrum otáček vás nenutí tak často řadit, Adventure by při dodržování rychlostních limitů v ČR mohl mít klidně jen čtyři rychlosti. Především šestý rychlostní stupeň je dobrý na dálnici, při rychlosti 130 km/h motor točí pouhých 4 700 ot/min.

Na rozbitých silnicích na většině okresek jsem velmi ocenil vysoký zdvih přední vidlice a díry v asfaltu, které dovádí řidiče silničních motorek k šílenství, jsem téměř necítil a užíval si komfortního svezení. Na dálnicích, tedy především na těch českých, je Adventure výborným společníkem a s nepřesnými spoji betonových segmentů se vypořádává s nadhledem anglického aristokrata. Bohužel jsem zažil i cestování v dešti, což na náladě nepřidá.

Asi vás překvapí, že cesta v dešti na enduru 990 Adventure nebyla utrpením. Zatím co jsem si to šupajdil levým pruhem D2 z Bratislavy do Brna a předjížděl jedno auto za druhým, přední štít při rychlosti cca 130 km/h buď pobral nebo alespoň rozptýlil velké množství vody mimo mne. A plastové kryty rukojetí rozrážely padající vodu, takže mi nebyla zima na prsty. Přední úzké kolo navíc dostatečně rozřezávalo vodu na silnici. Suma sumárum: nadšen jsem nebyl (v dešti asi nebude žádný jezdec po více než hodině v sedle jásat), ale kdybych měl jet dvakrát tak delší trasu za mokra, nevadilo by mi to.

Vzhledem k profilu trati jsme mimo asfaltky zamířili zcela výjimečně. Cestovní obutí motorky bez špuntů (drapáků) na mokré trávě či hlíně vyžaduje pekelné soustředění, protože plně naložený stroj s více než 250 kg vaše podklouznutí odmění tím, že si lehne na bok jedna dvě. Při neuváženém přidání plynu se okamžitě začíná protáčet zadní kolo, což profíkům umožňuje provádět dlouhé drifty, ale nezkušeným bikerům přináší krušné chvilky.

Brzdový systém Brembo nikdy nezklamal. Páčka sice měla měkčí nástup, ale šlo spíše o zvyk, protože v případech tvrdšího brzdění dvoupístkové třmeny na dvojici předních kotoučů nikdy nezaváhaly. My měli na test Adventure se systémem ABS. Na suchu se s funkcí tohoto „elektronického pomocníčka“ setkáte především na zadní ose, když se hmotnost při brzdění navalí na předek a odlehčené zadní kolo by šlo do smyku mnohem snáze. ABS se dá deaktivovat podržením trojúhelníkového tlačítka na palubní desce. Vypnutí poznáte, že žlutá kontrolka pod tlačítkem začne blikat. V praxi máme vyzkoušené, že bez ABS na suchu při rychlosti 100 km/h je brzdná dráha zhruba o 4 m kratší, ale za deště jsou brzdy s ABS k nezaplacení, protože při prudším chycení přední páčky se přední (popř. i zadní) kolo nezablokuje a tím eliminuje se podklouznutí předního kola (nebo smyk zadního kola).

Podvozek se pyšní nápisy White Power, je plně nastavitelný a můžete si být jistí, že snese opravdu hodně. Na silnici se chová výborně, stejně jako při jízdě v terénu, kde své limity odkryje dříve silniční pneumatika, než odpružení stroje. Při změně zatížení stroje (spolujezdec, plné cestovní kufry) můžete jednoduchým otočením kolečka přitvrdit zadní tlumící jednotku, skočit do sedla a dál vesele polykat kilometry.

Při jízdě ve dvou neprojevoval stroj tendence ke změně chování, ovladatelnost zůstala nadále perfektní. Prostoru má spolujezdec dost, stejně jako pohodlí. Přítelkyně ocenila komfortní sedlo a vzpřímenou pozici, protože prý mohla sledovat okolní krajinu. Navzdory blízkosti madel a koncovek výfuku si myslím, že nehrozí nějaké zvýšené nebezpečí popálení. Jistě bych ocenil jiný tvar madel a větší průměr trubek. Při současném provedení ruce při prudké akceleraci prokluzují a nezbývá, než se přidržet šíleného řidiče a důrazně mu naznačit, že by mohl ubrat plyn.

Testovací motocykl byl předem domluven na cestu do Alp a proto byl vybaven třemi kufry: vrchní Topcase 42 l (7 750 Kč + vnitřní brašna stojí 999 Kč) a boční kufry 2× 32 l (20 688 Kč). Bohužel jsem nenašel, zda uvedené ceny jsou včetně konstrukce držáků na zavazadla. Všechny tři kufry byly z velmi tvrdého a pevného plastu, do kterým nikdy nenatekla ani kapka, a to jsem jel ve vydatném dešti hned dvakrát, déle než hodinu. Dvojice bočních zavazadel měla navíc duté stěny a do každého jste mohli nalít až 3 l vody, horní kufr jsem dostal i s originální vnitřní taškou. Manipulace se zavazadly byla extrémně jednoduchá, protože kufry měly na vnitřní straně obdélníkový profil, který přesně zapadl do trubkového držáku a jednoduchou uzamykatelnou pojistkou se daný kufr zajistil.

Tip: Přečtěte si druhou část testu: KTM 990 Adventure a legendární Hochalpenstrasse, kde najdete popis cesty, jízdní dojmy, rady a praktické informace o cestě v okolí Grossglockneru.

Závěr, spotřeba, konkurence, plusy a mínusy

Kolega Ondřej Helešic přirovnal KTM 990 Adventure k velkým silničním SUV a já se k tomuto označení jednoznačně přikláním. Komfortním svezením, univerzálností a dynamickým motorem jistě osloví nejen dobrodružné cestovatele a jak dynamicky roste trh s vozy SUV, bude se dle mého soudu dařit i velkým cestovním endurům. Má slova podtrhuje nedávný článek o prodejích konkurenčního BMW R1200GS.

Během celého testu jsem s 990 Adventure najezdil přes 1 500 km, většinu trasy navíc s plnými kufry. Průměrná spotřeba paliva byla příjemných 6,45 l naturalu 95 na 100 km, což s nádrží o objemu 22 litrů nabízí teoretický dojezd kolem 340 km. Při rovnoměrné rychlosti si Adventure vzal 5,92 l / 100 km. Naopak při ostré jízdě ve vysokohorských utažených zatáčkách nebyl problém spálit 7,55 litrů na sto kilometrů. Spotřeba u Adventure mě příjemně překvapila, protože stejný motor u 990 Superduke R, jen naladěn na vyšší výkon, měl během týdenního testu o 2,3 l vyšší průměrnou spotřebu.

KTM si za motocykl 990 Adventure účtuje 369 tis. korun. Když byste si chtěli koupit více offroadovou verzi Adventure S, kde je malinko jiné odpružení, užší a vyšší sedlo a pár dalších doplňků, stálo by vás to stejně, 369 000 Kč. V kategorii velkých cestovních endur je pro KTM 990 Adventure (dvouválec do V, osy válců svírají 75 stupňů, 72 kW, 369 tis. Kč) pár konkurentů: klasika v podobě BMW R1200GS (plochý dvouválec = tzv. boxer, 74 kW, 343 300 Kč), dále sem zapadá Honda XL1000V Varadero (dvouválec do L, 90 stupňů, 69 kW, 279 900 Kč) a vzdáleně i např. Triumph 1050 Tiger (řadový tříválec, 84,5 kW, 319 000 Kč).

Plusy a mínusy pro KTM 990 Adventure
+ univerzálnost a praktičnost
+ spotřeba
+ zátah od spodních otáček
+ cestování ve dvou
- vyšší pořizovací cena

Naměřené hodnoty

Všechny naměřené hodnoty jsou pouze orientační. Koho zajímá, jak hodnoty do testu získáváme nebo co znamenají, přečtěte si moto.blog.auto.cz, kde najdete vysvětlení.

Převody
Rychlostní stupeň Rychlost (km/h) Naměřené ot./min
2. 50 3900
4. 90 4500
6. 130 4700
Omezovač 9 700 ot./min
Akcelerace
Rychlostní stupeň Měřená rychlost Změřený čas
3. 60–120 km/h 5,17 s
5. 90–150 km/h 9,97 s
Brzdy (s ABS)
První měření 100–0 km/h 36 m
Desáté měření 100–0 km/h 39 m

Redakční hodnocení

Hodnocení se vztahuje na redakcí testovaný motocykl a je hodnocen v kontextu s jeho konkurenty v dané třídě.

Motor je hodnocen v poměru k jeho konkurentům s přibližně stejnými parametry a objemem. Nelze proto z desetibodového hodnocení výkonu jednoválcového motoru s objemem 660 cm3 usuzovat, že se vyrovná litrovému řadovému čtyřválci se stejným hodnocením.

Pro všechny hodnocené parametry platí pravidlo, že vše je hodnoceno v kladném smyslu slova. (Např. hodnocení Ergonomie = 10 → velmi pohodlná pozice řidiče; naopak Spotřeba = 10 → velmi nízká spotřeba.)

Redakční hodnocení motocyklu
Design 7
Motor 8
Zvuk 9
Převodovka 8
Podvozek 9
Brzdy 8
Ergonomie 10
Spotřeba 9
Spolujezdec 9
Jízda městem 7
Delší trasy, dálnice 10
Sport 7
Celkové hodnocení – průměr: 8,42

Technické informace

Technické údaje KTM 990 Adventure
Rozvor / výška sedla 1 570 mm / 860 mm
Motor, objem 4dobý vidlicový 2válec, 999 cm3
Vrtání x zdvih 101×62,4 mm
Kompresní poměr 11,5:1
Počet ventilů / chlazení 8 / kapalina
Výkon 72 kW (98 k) v 8 500 ot./min
Točivý moment 95 Nm v 6 500 ot./min
Převod / převodovka řetěz / 6stupňová
Rozměr a typ kol 21“ vpředu a 17“ vzadu, drátěná
Rozměr pneu (vpředu/vzadu) 120/70 ZR17, 190/50 ZR17
Brzdy vpředu 2× kotouč 300 mm, 2pístek
Brzdy vzadu 1× kotouč 240 mm, 1pístek
Rám Chrom-molybdenový-mřížkový, trubkový rám
Přední vidlice USD vidlice, průměr 48 mm, zdvih 210 mm
Zadní odpružení kyvná vidlice, centrální tlumič, zdvih 210 mm
Nádrž 22 l
Průměr. spotřeba v testu 6,45 l na 100 km
Suchá hmotnost 199 kg
Cena (srpen 2007) 369 000 Kč

Poděkování za půjčení motocyklu na test patří Evě Mitsche, Managing Director, KTM Central East Europe s.r.o.

Fotogalerie

  • Test - KTM 990 Adventure ABS (1. část): fotka 1
  • Test - KTM 990 Adventure ABS (1. část): fotka 2
  • Test - KTM 990 Adventure ABS (1. část): fotka 3
  • Test - KTM 990 Adventure ABS (1. část): fotka 4
  • Test - KTM 990 Adventure ABS (1. část): fotka 5
  • Test - KTM 990 Adventure ABS (1. část): fotka 6
  • Test - KTM 990 Adventure ABS (1. část): fotka 7
  • Test - KTM 990 Adventure ABS (1. část): fotka 8
  • Test - KTM 990 Adventure ABS (1. část): fotka 9
  • Test - KTM 990 Adventure ABS (1. část): fotka 10
  • Test - KTM 990 Adventure ABS (1. část): fotka 11
  • Test - KTM 990 Adventure ABS (1. část): fotka 12
  • Test - KTM 990 Adventure ABS (1. část): fotka 13
  • Test - KTM 990 Adventure ABS (1. část): fotka 14
  • Test - KTM 990 Adventure ABS (1. část): fotka 15

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
KTM... sqwer 08.10.2007  20:44
Re: Re: Re: Re: naco to je? Petr KTM 13.09.2007  19:25
Re: Re: Re: naco to je? no importa 10.09.2007  14:16
Re: Re: naco to je? _Teddy_ 10.09.2007  13:23
Re: naco to je? j.Mitter 10.09.2007  11:43
naco to je? _Teddy_ 10.09.2007  08:25
Re: "neregistrovaný" 10.09.2007  08:15
Re: Re: tiez Roman Daněk (Autofun.cz) 10.09.2007  06:50
Re: Re: . no importa 09.09.2007  21:04
Re: Re: Re: Re: Re: . Roman Daněk (Autofun.cz) 09.09.2007  15:33
Re: tiez matuS 09.09.2007  14:42
tiez matuS 09.09.2007  14:31
Re: Re: Re: Re: . %CrazyJester 09.09.2007  14:21
komentar Tomas333 09.09.2007  13:52
Re: Re: Re: . Roman Daněk (Autofun.cz) 09.09.2007  11:56
Re: Re: . "neregistrovaný" 09.09.2007  11:23
Re: . Roman Daněk (Autofun.cz) 09.09.2007  10:16
. no importa 09.09.2007  01:17
Vstoupit do diskuse ›
  • Přidat příspěvek:





Související články

Nejčtenější

Plakát týdne

BMW M4 Cabrio

Anketa

Který nový supersport se vám líbí?
Počet hlasů: 4820 | Zobrazit seznam všech anket