KTM Test day 2008: "Malý Vévoda" dobyl Sosnovou

KTM Test day 2008: Letošní KTM den poprvé probíhal pod taktovkou firmy KTM CENTRAL EAST EUROPE a cílem akce bylo představit kompletní řadu silničních motocyklů. A taky si zařádit na okruhu v Sosnové...

Pozvánku na KTM Test day 2008 jsme vám prezentovali už koncem března a kdo se registroval na akci v ČR (byla možnost volby zúčastnit se akce na Slovensku, v ČR a v Polsku), jel v sobotu 3.5. na okruh v Sosnové u České Lípy, stejně jako my.

Po dlouhodobých zkušenostech s problémy z dálnice D1 jsme s kolegou Ondřejem Helešicem vyrazili z Brna už v nekřesťanskou dobu, před pátou hodinou ranní. Bez kafe, zrak ještě zalepený ospalkami, pytle pod očima… Celou dobu po cestě do Prahy jsem přemýšlel, zda má cenu kvůli jen jedné hodině jízd pro novináře absolvovat přes 650 km dlouhý výlet. Naštěstí byl Ondra taktní a celou dobu do mne klavíroval všechno možné, abych jednak neusnul a také zahnal moje chmury.

Bez kafe, zrak ještě zalepený ospalkami, pytle pod očima… Celou dobu jsem přemýšlel, zda má cenu kvůli jen jedné hodině jízd pro novináře absolvovat přes 650 km dlouhý výlet…

Celou cestu do Sosnové jsme nepotkali jediný problém na silnici, a protože jsme časovou rezervu silně předimenzovali, „šaškovali“ jsme v areálu už po osmé (začátek pro novináře byl „až“ v 9:30). Kluci od KTM pracovali na přípravách zázemí pilně, jak mravenečci, a my zase měli čas si v klidu všechno nafotit bez zbytečných „čumilů“ okolo.

Plán celé akce byl jasný: na asfaltové části okruhu v Sosnové se mělo jezdit s jednoválci (690 Duke, 690 SM, 690 Enduro …), dvouválcové stroje (990 SuperDuke, 990 SM, 990 Adventure …) byly určeny na cestování po okolí České Lípy s průvodcem od KTM a poslední možností „vyřádit se“ byla na offroadové trati s dvojicí čtyřkolek 450 XC a 525 XC.

Hlavním úkolem z naší strany bylo vyzkoušet novinky pro rok 2008: 690 Duke, 690 SM, 990 SM a RC8. Poslední jmenovaná, supersportovní oranžová ďáblice, byla bohužel jen vystavena na podestě a jedinou akci, kterou jste s ní mohli zkusit řešit, bylo vyfotit se s ní. Škoda. Na druhou stranu: malý okruh v Sosnové byste s ní odjeli na první rychlostní stupeň komplet celý a při venkovních jízdách za průvodcem by také neukázala, co skrývá pod sukněmi.

Jako první jsem si nechal zapsat KTM 990 Supermoto. Oproti předchozí verzi 950 SM poznáte rozdíly na masce, modifikace jsou na plastech okolo chladiče a na provedení zádě. Další rozdíl najdete na přístrojové desce, kde je modernější ukazatel, převzatý a otestovaný již loni v modelu 990 SuperDuke R.

Litrové Supermoto tahá jako rozzuřený býk, ale špičkové kotoučové brzdy se čtyřpístkovými radiálními třmeny dokážou tohoto divocha krotit do patřičných mezí.

Hlavní změna nastala v pohonné jednotce, 990 SM má nejnovější verzi litrového dvouválce LC8. Agregát o objemu 999 ccm má výkon naladěn na 85 kW (115 k) v 9 000 ot./min, což je o 20 k více, než z verze 950 SM. Maximální točivý moment je 97 Nm při 7 000 ot./min. Zajímavostí určitě je fakt, že suchá hmotnost zůstala stejná = 191 kg.

Při jízdě jsem neměl možnost nějak pořádně rvát fullgas, takže dojmy z nějakého valného rozdílu nemám. Litrové Supermoto tahá jako rozzuřený býk, ale špičkové kotoučové brzdy se čtyřpístkovými radiálními třmeny dokážou tohoto divocha krotit do patřičných mezí. Myslím, že konkurence v podobě Ducati Hypermotardu a BMW HP2 Megamoto se bude muset hodně snažit, aby tohoto „oranžového bouřliváka“ neztratili z dohledu.

Po kratičké přestávce sedám na KTM 690 Duke III. Základem motocyklu je rám z ocelových trubek (chrom-molybden), odpružení je tradičně od firmy White Power, kde vpředu je obrácená vidlice a vzadu kyvná vidlice s centrální tlumící jednotkou. Brzdový systém je od světoznámé společnosti Brembo, na přední ose je jeden kotouč o průměru 320 mm s radiálním čtyřpístkovým třmenem, vzadu je kotouč o průměru 240 mm.

Po kratičké přestávce sedám na KTM 690 Duke III a po opakovaném upozornění, že asfalt v Sosnové lehce klouže, jsem vyrazil na okruh…

Nová generace Duka má stejnou pohonnou jednotku, jako známe z modelů 690 SM a 690 Enduro. Čtyřtaktní, kapalinou chlazený jednoválec o objemu 654 cm má vrtání a zdvih 102×80 mm. Agregát s kompresním poměrem 11,8:1 je naladěn na výkon 48,5 kW (66 k) a maximální točivý moment dosahuje 67 Nm. Síla motoru je posílána přes šestistupňovou převodovku a řetěz na zadní kolo o rozměrech 160/60 ZR17, vpředu má pneumatika míry 120/70 ZR17. Za plus se dá považovat suchá hmotnost 148,5 kg, jako mínus bych odhadl nádrž jen na 13,5 l.

Po opakovaném upozornění, že asfalt v Sosnové lehce klouže, jsem vyrazil na okruh, který by se dal přirovnat ke zvětšené motokárové dráze. Nicméně pro motocykly typu motard (supermoto) ideální trať na „vyblbnutí“. Bohužel nejsem příznivcem motokrosového / supermoto stylu jízdy, kdy si jezdec vnitřní nataženou nohou hlídá náklon, a poslat cizí motorku driftem do zatáčky bych se taky neodvážil, jezdil jsem „klasicky“ okruhově = vysedání ze sedla a „na kolínko“.

„Malý Vévoda“ (Duke = angl. vévoda, pozn. redakce) je diametrálně jinde, než jeho předchůdce. Podvozek má tužší nastavení, což při jízdě na okruhu dávalo lepší odezvu. Přední brzda byla excelentní, rychlý a tvrdý nástup brzdného efektu se dal krásně dávkovat jedním prstem. Jednoválcové motory nejsou mým šálkem kávy, ale nová pohonná jednotka LC4 od KTM mě příjemně překvapila: bez problémů jde do otáček, výkon za všech podmínek víc než dostačující a vibrace minimální.

Závěrem akce jsme se posilnili na cestu domů pečeným kuřátkem, nafotili pár momentek z offroad trati, ale i z okruhu, následovalo rozloučení a předběžné domluvení si testů motocyklů KTM na letošní rok.

Poděkování za pozvání na akci KTM Test day 2008 patří Miroslavu Lackovi a KTM CENTRAL EAST EUROPE.

Fotogalerie

  • KTM Test day 2008:
  • KTM Test day 2008:
  • KTM Test day 2008:
  • KTM Test day 2008:
  • KTM Test day 2008:
  • KTM Test day 2008:
  • KTM Test day 2008:
  • KTM Test day 2008:
  • KTM Test day 2008:
  • KTM Test day 2008:
  • KTM Test day 2008:
  • KTM Test day 2008:
  • KTM Test day 2008:
  • KTM Test day 2008:
  • KTM Test day 2008:
  • KTM Test day 2008:
  • KTM Test day 2008:
  • KTM Test day 2008:
  • KTM Test day 2008:
  • KTM Test day 2008:
  • KTM Test day 2008:
  • KTM Test day 2008:
  • KTM Test day 2008:
  • KTM Test day 2008:
  • KTM Test day 2008:
  • KTM Test day 2008:
  • KTM Test day 2008:
  • KTM Test day 2008:
  • KTM Test day 2008:

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.

  • Přidat příspěvek: