Pod lupou: Nissan GT-R – Megacloumák

Pod lupou: Nissan GT-R – Megacloumák: titulní fotka Nejdůležitější supersport naší dekády? Bezesporu. Kde jinde byste našli vůz, který si zjedná respekt ve zpětných zrcátkách aut, jako jsou Porsche Turbo i Ferrari F430, za téměř poloviční cenu.

Ikona. Fenomén. Co jiného vás ještě nenapadne, když přijde řeč na Nissan Skyline GT-R? Přitom v Evropě je rozšířený jako housle od Stradivariho a takové Porsche 911 je ve srovnání s ním konfekční záležitost. Není to tím, že by tenhle vůz stál majlant, ale jeho rozšíření zabránil fakt, že se nikdy nevyráběl s levostranným řízením, a tak si ho užívali jen v Anglii. Parchanti. Několik kusů s volantem na správné straně existuje, ale nenechte se zmást. To jen pár zámožných šejků z blízkého východu ukázalo, jak výnosná jsou jejich ropná pole.

Ani jeho vzácnost by ovšem nemohla způsobit tolik emocí. Tak proč se všichni zbláznili? Není to vzhled, Skyline byl vždycky spíše vulgární než krásný, ani jméno, Nissan přeci nemůže mít lesk vozů z Zuffenhausenu, ani kvalita interiéru, která byla minimálně pochybná. Jenže vyslovte ve správné společnosti slovo Skyline a všeobecné tlachy se změní na vzrušující debatu. Toto označení se stalo mýtem.

Nissan si váží té obrovské skupiny lidí, která vzhlíží k jejich pokladu se slinou v koutku úst, ale nic jí nedaroval zadarmo a zkoušel jejich trpělivost a oddanost s biblickým zápalem. Když před šesti lety odešel na věčnost model GT-R R34, který byl poháněný nezničitelným přeplňovaným řadovým šestiválcem o objemu 2568 cm3, ptali jsme se, co bude dál. Odpovědí byl Skyline 350 GT, což byl vlastně přestavěný Nissan 350Z, ale byl tak trochu nemastný neslaný. Chyběla turbodmychadla, pohon všech kol, řízení zadní nápravy a též kompletní telemetrie automobilu. „350 GT je skvělý vůz,“ říkali jsme sborově, jenže na jazyk se automaticky dralo „ale už ne tak výjimečný.“ A v tom spočívá tajemství úcty. Poslední Skyline 350 GT dokázal i bez přeplňování nabídnout 280 koní. To nebylo špatné, ale pro všechny, kteří jsou obrazu, ví, že u starého modelu GT-R R34 to byl jen začátek. O motoru RB26 se vypráví legendy a můžete vzít jed na to, že jsou pravdivé. Základ agregátu byl tak odolný, že dvounásobný výkon nepředstavoval skoro žádné komplikace a nebyl problém vymáčknout z něj až tisícovku koní.

V roce 2001 se pozornost obrátila na studii GT-R. Stala se předmětem spekulací o výkonu – všeobecně se šířilo, že bude mít 400koňový osmiválec – automobilka však dva roky čekala a poté oznámila, že sériový model bude na trhu až v roce 2007. Nic víc. Za tu dobu fanoušci nepřestali na internetu vyhledávat fotografie, pátrat po videonahrávkách a technických informacích. A všichni čekali a doufali. Ten správný čas nastal až teď.

Technologie ve službách perfekcionalizmu

Nové GT-R je pro automobilku tak důležité, že nevychází ze žádného jiného Nissanu (i proto ztratilo označení Skyline) a konečně dostane zplnomocnění rozdávat lásku k rychlosti celému světu bez ohledu na levo- či pravostranný provoz. Technika je nakonec lepší, než jsme doufali a má jasně namířeno zasadit pravý hák Porsche Turbo. Pod kapotou pracuje vidlicový šestiválec o objemu 3,8 l, vybavený dvojící turbodmychadel a poskytuje nejvyšší výkon 480 koní při 6400 ot./min. a maximální točivý moment 588 Nm od 3200 do 5200 ot./min. Agregát VR38DETT má několik zajímavých konstrukčních řešení, pojďme se na ně podívat.

Šestiválec se sestavuje ručně, o každou jednotku se stará pouze jeden člověk a celkově pracuje na montáži motorů pouze dvanáct zaměstnanců, ve speciálním, extrémně čistém provozu. 

Kupříkladu vložky válců mají tloušťku jen 0,15 mm a jejich stěny jsou kvůli maximální přesnosti opracovávané pomocí plazmy. Nejenže lépe odvádí teplo směrem k hliníkovému bloku, ale konstruktéři díky tomu ušetřili 3 kg. Pokud by vás to interesovalo, o mazání motoru se stará syntetický olej Mobil 1 se specifikací 0W-40. Japonci vám nezapomenou při každé příležitosti připomenout, že kromě skvělých výkonů byly důležité i emise. Kvůli nim byste u výfukového potrubí našli sekundární přívod vzduchu se samostatným čerpadlem, které pomáhá odvádět spaliny a urychlovat reakce v katalyzátoru. Turbodmychadla IHI jsou integrována do výfukového potrubí, čímž se zlepšili jejich reakce a zároveň snižují těžiště.

Šestiválec se sestavuje ručně, o každou jednotku se stará pouze jeden člověk a celkově pracuje na montáži motorů pouze dvanáct zaměstnanců, ve speciálním, extrémně čistém provozu. Osm dalších lidí zase ručně skládá 6stupňové dvouspojkové převodovky GR6, které se montují k zadnímu samosvornému diferenciálu. Řadí se pádly pod volantem nebo klasicky pákou a převodovka umí pracovat i v plně automatickém režimu. Točivý moment je rozdělován na všechna čtyři kola přes pravděpodobně nejkomplikovanější systém pohonu, který má označení ATTESA E-TS. Je velice podobný tomu, který Nissan montoval do modelu Skyline GT-R R34, ale je mnohem rychlejší a přesnější.

SUV by záviděly

Za normálních podmínek jde točivý moment pouze na zadní kola, v případě potřeby však může být 50 procent přesměrováno na přední nápravu. Tady stojí za zmínku, že kardanové hřídele jsou vyrobeny z karbonu! O tom, kolik momentu půjde dopředu nebo dozadu, rozhoduje elektronika, která sleduje rychlost, podélnou i příčnou akceleraci, úhel natočení volantu a prokluz kol. Nechybí ani snímač stáčivosti, který měří rozdíl mezi natočením volantu a skutečným zatáčením auta. Součástí systému pohonu všech kol je také stabilizace VDC (Vehicle Dynamic Control), která v případě smyku nejdříve změní rozdělení momentu a následně cíleně dávkuje výkon, respektive přibrzďuje kola. Pokud si majitel věří, může ji kdykoliv přepnout do benevolentnějšího režimu nebo zcela deaktivovat.

O vývoj a dodávku brzdového systému požádal Nissan renomovanou společnost Brembo. Ta dodala 380milimetrové odvrtávané kotouče ke každému kolu a skombinovala je s 6pístkovými třmeny vpředu a 4pístkovými vzadu. Podle zkoušek by měl Nissan GT-R zastavit z rychlosti 100 km/h na vzdálenost 36,9 m. To je samozřejmě i zásluha speciálně vyvinutých pneumatik, které bude dodávat Dunlop a Bridgestone. Run-flat pláště s asymetrickým vzorkem jsou plněné dusíkem, mají rozměry 255/40 ZR20 vpředu a 285/35 ZR20 vzadu.

Vývojový tým japonské automobilky se i proto může pochlubit tím, že rozmázli Porsche Turbo na domácí půdě, přesněji na severní smyčce Nürburgringu, když ho časem 7 minut a 38 sekund překonali o dvě sekundy.

Nissan GT-R je postavený na zcela nové platformě Premium Midship s nezávislým víceprvkovým zavěšením všech kol. Jejich pohyb kontrolují zakázkové elektronicky řízené tlumiče Bilstein DampTronic, jejichž účinek lze nastavovat v několika stupních: Comfort je na běžnou jízdu, Sport na vše rychlejší a R (jako Race) Nissan doporučuje při jízdě na okruhu. Mimochodem, když už jsme u závodní dráhy, prozradíme vám, že většinu z nich Nissan vyřadil z programu. „Byly příliš jednoduché,“ řekl Kazutoshi Mizuno, hlavní konstruktér GT-R. Vývojový tým japonské automobilky se i proto může pochlubit tím, že rozmázli Porsche Turbo na domácí půdě, přesněji na severní smyčce Nürburgringu, když ho časem 7 minut a 38 sekund překonali o dvě sekundy. A ještě něco, říká se, že testovací jezdci si brousí zuby na Carreru GT, exotický supersport s cenou přes deset milionů, který zde dosáhl čas 7 minut 28 sekund.

Koupíte ho také u nás!

Při srovnání ceny Nissanu GT-R, která by se měla pohybovat kolem 2 200 000 Kč, a Porsche Turbo za cca 4 miliony, se dostáváme k otázce, jestli tohle není už pádný důvod zapomenout na image. Proč uvádíme cenu v českých korunách? Ptali jsme se na GT-R v českém zastoupení Nissanu a dostali jsme následující odpověď: „Podle našich informací by GT-R mělo být představeno příští rok v Ženevě. Na evropský trh se dostane koncem roku 2008, možná začátkem 2009, a prodávat by se mělo i u nás. Pravděpodobně bude 1 dealer pro ČR a SR.“

Pokud se mezi vámi najde někdo s neodolatelným nutkáním mít tuhle káru v garáži, měli byste vědět, že každý model GT-R se před odevzdáním zákazníkovi podrobí náročnému testu. Auto se nejdříve kompletně zkontroluje a na zkušební dráze v Tochigi se několikrát vystaví maximální zátěži brzdy. Šťastnému majiteli následně vůz zkontrolují po prvních 1000 kilometrech a pak vždycky každých 12 měsíců, do dobu tří let zdarma. Je zajímavé, že mezi neobvyklé testy patří také ten, při kterém se vůz rozběhne na 300 km/h a pak se ověřuje, jestli můžou cestující mluvit mezi sebou bez toho, aby zvyšovali hlas. Může za to také perfektní aerodynamický odpor, Cx jen 0,27. „Nesnažili jsme se o hezké nebo elegantní tvary, chtěli jsme prostě originální auto,“ připomněl Kazutoshi Mizuno. „Předpokládáme, že náš vůz si klidně koupí i ti, kteří již vlastní Porsche nebo Ferrari a my jsme chtěli, aby se GT-R výrazně odlišovalo. Pokud bychom připustili, že italské vozy oplývají ženským půvabem, pak z GT-R vyzařuje mužská krása, svaly a vytrénovanost.“

Přestože zde máme skutečný supersport, umí být Nissan GT-R i praktický. Zavazadlový prostor má objem 315 litrů, což není běžné na auto schopné jezdit 307 km/h a akcelerovat na stovku za 3,5 s. Také interiér je stavěný s ohledem na fakt, že novinka půjde do celého světa. Kupříkladu sedadlo řidiče je možné nastavovat v podélném směru v rozsahu 240 mm a volant lze podélně i výškově nastavit o 60 mm. Nissan slibuje ideální pozici pro řidiče s výškou od 150 do 196 cm. Interiéru dominuje kůže a Alcantara, ale pokud bychom se zaměřili na nejzajímavější funkční prvky, skončili bychom u displeje na středové konzole. Stejně jako u předchozích modelů, zobrazuje spoustu provozních údajů: přetížení při akceleraci, brzdění a v zatáčkách, spotřebu, tlak turbodmychadla, tlak a teplotu vody, motorového oleje i oleje v převodovce, rozdělení točivého momentu mezi nápravami. Telemetrie dokonce umí zaznamenat tlak na plynový i brzdový pedál, takže dokonale zaznamená průběh jízdy na okruhu, což lze využít při zdokonalování svého stylu.

Multifunkční displej slouží také k zobrazení navigační mapy a díky TV tuneru lze koukat i na televizi. Data, včetně nových map a hudby, můžete ukládat na 30 GB hard disk, nechybí čtečka karet, hlasové ovládání nebo audio systém značky Bose s 11 reproduktory. Zvládá DVD, formát MP3 a WMA a pomocí technologie Bluetooth můžete bezdrátově připojit kromě telefonu i iPod.

Fotogalerie

  • Pod lupou: Nissan GT-R – Megacloumák: fotka 1
  • Pod lupou: Nissan GT-R – Megacloumák: fotka 2
  • Pod lupou: Nissan GT-R – Megacloumák: fotka 3
  • Pod lupou: Nissan GT-R – Megacloumák: fotka 4
  • Pod lupou: Nissan GT-R – Megacloumák: fotka 5
  • Pod lupou: Nissan GT-R – Megacloumák: fotka 6
  • Pod lupou: Nissan GT-R – Megacloumák: fotka 7
  • Pod lupou: Nissan GT-R – Megacloumák: fotka 8
  • Pod lupou: Nissan GT-R – Megacloumák: fotka 9
  • Pod lupou: Nissan GT-R – Megacloumák: fotka 10
  • Pod lupou: Nissan GT-R – Megacloumák: fotka 11
  • Pod lupou: Nissan GT-R – Megacloumák: fotka 12
  • Pod lupou: Nissan GT-R – Megacloumák: fotka 13
  • Pod lupou: Nissan GT-R – Megacloumák: fotka 14
  • Pod lupou: Nissan GT-R – Megacloumák: fotka 15
  • Pod lupou: Nissan GT-R – Megacloumák: fotka 16
  • Pod lupou: Nissan GT-R – Megacloumák: fotka 17
  • Pod lupou: Nissan GT-R – Megacloumák: fotka 18
  • Pod lupou: Nissan GT-R – Megacloumák: fotka 19
  • Pod lupou: Nissan GT-R – Megacloumák: fotka 20
  • Pod lupou: Nissan GT-R – Megacloumák: fotka 21
  • Pod lupou: Nissan GT-R – Megacloumák: fotka 22
  • Pod lupou: Nissan GT-R – Megacloumák: fotka 23
  • Pod lupou: Nissan GT-R – Megacloumák: fotka 24
  • Pod lupou: Nissan GT-R – Megacloumák: fotka 25
  • Pod lupou: Nissan GT-R – Megacloumák: fotka 26
  • Pod lupou: Nissan GT-R – Megacloumák: fotka 27
  • Pod lupou: Nissan GT-R – Megacloumák: fotka 28
  • Pod lupou: Nissan GT-R – Megacloumák: fotka 29
  • Pod lupou: Nissan GT-R – Megacloumák: fotka 30
  • Pod lupou: Nissan GT-R – Megacloumák: fotka 31
  • Pod lupou: Nissan GT-R – Megacloumák: fotka 32
  • Pod lupou: Nissan GT-R – Megacloumák: fotka 33
  • Pod lupou: Nissan GT-R – Megacloumák: fotka 34
  • Pod lupou: Nissan GT-R – Megacloumák: fotka 35
  • Pod lupou: Nissan GT-R – Megacloumák: fotka 36
  • Pod lupou: Nissan GT-R – Megacloumák: fotka 37
  • Pod lupou: Nissan GT-R – Megacloumák: fotka 38
  • Pod lupou: Nissan GT-R – Megacloumák: fotka 39
  • Pod lupou: Nissan GT-R – Megacloumák: fotka 40
  • Pod lupou: Nissan GT-R – Megacloumák: fotka 41
  • Pod lupou: Nissan GT-R – Megacloumák: fotka 42
  • Pod lupou: Nissan GT-R – Megacloumák: fotka 43
  • Pod lupou: Nissan GT-R – Megacloumák: fotka 44
  • Pod lupou: Nissan GT-R – Megacloumák: fotka 45
  • Pod lupou: Nissan GT-R – Megacloumák: fotka 46
  • Pod lupou: Nissan GT-R – Megacloumák: fotka 47

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
Michael Kors Michael Kors Skorpios Python Tote Michael Kors Michael Kors Skorpi 30.10.2014  06:32
Skyline live někdo 24.04.2010  21:54
Re: WOW Hardox 27.10.2008  11:39
Re: WOW florida4life 28.06.2008  20:00
WOW Slepý io 03.06.2008  19:40
Re: škoditel "neregistrovaný" 01.04.2008  08:50
přispějte na chudé %Yuri ´09 20.03.2008  21:26
Re: CHYBA %Stano68 15.02.2008  01:04
Lež ..... Brut 18.01.2008  11:50
Kvalitnejsie video %TheStig 09.01.2008  15:37
Sa pomylili Petto 28.12.2007  22:29
utiram sliny insider 28.12.2007  14:09
pecka snipp3r 26.12.2007  18:18
Re: CHYBA Nevr 21.12.2007  22:06
CHYBA Miso 19.12.2007  21:37
hrubost fuzzy 18.12.2007  13:23
2200000 Ferryy 15.12.2007  19:28
Som poctený! "neregistrovaný" 30.11.2007  14:35
mazlik Leilla 29.11.2007  15:28
mega motor BIZI12 28.11.2007  16:00
Vstoupit do diskuse ›
  • Přidat příspěvek:





Související články

Nejčtenější

Plakát týdne

BMW M4 Cabrio

Anketa

Který nový supersport se vám líbí?
Počet hlasů: 4820 | Zobrazit seznam všech anket