Nissan: nevypínejte u GT-R elektroniku, nebo přijdete o záruku

Nissan: nevypínejte u GT-R elektroniku, nebo přijdete o záruku: titulní fotka Nissanu GT-R odcházejí při jízdě bez kontroly trakce převodovky. Je na vině automobilka nebo majitelé?

Někdo už by to mohl považovat za spiknutí proti konkurencí asi nejobávanějšímu supersportu – Nissanu GT-R. Ale poté, co Porsche zpochybnilo férovost času dosaženého na Nordschleife je zaděláno na další skandál.

Několika majitelům Nissanů GT-R v Americe totiž automobilka odmítla uznat záruku na poškození převodovky a diferenciálu, k němuž došlo podle tvrzení automobilky příliš častou jízdou s deaktivovaným elektronickým systémem VDC a používáním systému launch control v tomto režimu, což návod k obsluze zakazuje. V čem je vlastně problém?

Systém Launch control je nejnovějším hitem u supersportovních aut. Elektronika v tomto režimu umožňuje maximální možnou akceleraci z klidu a tedy dosažení takového času ve sprintu 0-cokoli, jakého by bylo schopno jen minimum špičkových profesionálních závodníků. Toho lze využít zejména při závodech ve sprintu; vlastně mě ani jiné využití nenapadá, nějaký bezmozek by to ještě mohl využívat na rozjezdech z křižovatek. Snad každé malé dítě ví, že tento způsob akcelerace představuje extrémní zátěž pro pohonné ústrojí – spojku, převodovku a diferenciály a výrobci, kteří tuto funkci nabízejí, před tím varují a používat launch control nedoporučují, případně požadují jeho použití v kombinaci se systémy prokluzu. A toto činí i Nissan v případě GT-R. Není tedy divu, že když při zkoumání záznamů elektroniky vozu vyjde najevo, že byl používán v rozporu s podmínkami garance, neuzná záruku a majitel bude muset do opravy převodovky investovat 20 000 dolarů (za to se dá v USA koupit slušné nové kompaktní auto). Na druhou stranu ovšem výrobce tvrdí, že občasné použití launch control vozu neuškodí. Jak ale posoudit, co je ještě „občas“ a co už je „příliš často“?

V tomto ohledu je tedy právo asi na straně Nissanu a majitelé mají smůlu. Je tu ovšem i druhý aspekt, řekněme morální. Zákazník kupující tento typ auta ho zřejmě nebude mít na lovení dlouhonohých prsatých blondýn (zas takový krasavec to není), ale na to, aby z něj dostal (byť třeba jako amatérský nadšenec) maximum na okruzích. A tam se většinou jezdívá (nebo alespoň zkušení řidiči to dělají) s vypnutou elektronikou, ať už jde o kontrolu trakce nebo systémy jízdní stability. Říká tedy Nissan, že není dobré používat jejich supersport jako supersport? A je fér prodávat auto, u něhož dosáhnete udávaného zrychlení jen tehdy, když riskujete poškození auta a ztrátu záruky? Posouzení těchto otázek asi ponecháme na amerických technicích a právnících, jimž majitelé GT-R hodlají celou záležitost postoupit, my k rozuzlení nemáme dostatek věrohodných informací z jedné ani druhé strany. Jaký ale máte na tuto situaci názor vy?

Fotogalerie

  • Nissan: nevypínejte u GT-R elektroniku, nebo přijdete o záruku: fotka 1
  • Nissan: nevypínejte u GT-R elektroniku, nebo přijdete o záruku: fotka 2
  • Nissan: nevypínejte u GT-R elektroniku, nebo přijdete o záruku: fotka 3
  • Nissan: nevypínejte u GT-R elektroniku, nebo přijdete o záruku: fotka 4
  • Nissan: nevypínejte u GT-R elektroniku, nebo přijdete o záruku: fotka 5
  • Nissan: nevypínejte u GT-R elektroniku, nebo přijdete o záruku: fotka 6
  • Nissan: nevypínejte u GT-R elektroniku, nebo přijdete o záruku: fotka 7
  • Nissan: nevypínejte u GT-R elektroniku, nebo přijdete o záruku: fotka 8
  • Nissan: nevypínejte u GT-R elektroniku, nebo přijdete o záruku: fotka 9
  • Nissan: nevypínejte u GT-R elektroniku, nebo přijdete o záruku: fotka 10
  • Nissan: nevypínejte u GT-R elektroniku, nebo přijdete o záruku: fotka 11
  • Nissan: nevypínejte u GT-R elektroniku, nebo přijdete o záruku: fotka 12
  • Nissan: nevypínejte u GT-R elektroniku, nebo přijdete o záruku: fotka 13
  • Nissan: nevypínejte u GT-R elektroniku, nebo přijdete o záruku: fotka 14
  • Nissan: nevypínejte u GT-R elektroniku, nebo přijdete o záruku: fotka 15
  • Nissan: nevypínejte u GT-R elektroniku, nebo přijdete o záruku: fotka 16
  • Nissan: nevypínejte u GT-R elektroniku, nebo přijdete o záruku: fotka 17
  • Nissan: nevypínejte u GT-R elektroniku, nebo přijdete o záruku: fotka 18
  • Nissan: nevypínejte u GT-R elektroniku, nebo přijdete o záruku: fotka 19
  • Nissan: nevypínejte u GT-R elektroniku, nebo přijdete o záruku: fotka 20
  • Nissan: nevypínejte u GT-R elektroniku, nebo přijdete o záruku: fotka 21
  • Nissan: nevypínejte u GT-R elektroniku, nebo přijdete o záruku: fotka 22
  • Nissan: nevypínejte u GT-R elektroniku, nebo přijdete o záruku: fotka 23
  • Nissan: nevypínejte u GT-R elektroniku, nebo přijdete o záruku: fotka 24
  • Nissan: nevypínejte u GT-R elektroniku, nebo přijdete o záruku: fotka 25
  • Nissan: nevypínejte u GT-R elektroniku, nebo přijdete o záruku: fotka 26
  • Nissan: nevypínejte u GT-R elektroniku, nebo přijdete o záruku: fotka 27
  • Nissan: nevypínejte u GT-R elektroniku, nebo přijdete o záruku: fotka 28
  • Nissan: nevypínejte u GT-R elektroniku, nebo přijdete o záruku: fotka 29
  • Nissan: nevypínejte u GT-R elektroniku, nebo přijdete o záruku: fotka 30
  • Nissan: nevypínejte u GT-R elektroniku, nebo přijdete o záruku: fotka 31
  • Nissan: nevypínejte u GT-R elektroniku, nebo přijdete o záruku: fotka 32
  • Nissan: nevypínejte u GT-R elektroniku, nebo přijdete o záruku: fotka 33
  • Nissan: nevypínejte u GT-R elektroniku, nebo přijdete o záruku: fotka 34
  • Nissan: nevypínejte u GT-R elektroniku, nebo přijdete o záruku: fotka 35
  • Nissan: nevypínejte u GT-R elektroniku, nebo přijdete o záruku: fotka 36
  • Nissan: nevypínejte u GT-R elektroniku, nebo přijdete o záruku: fotka 37
  • Nissan: nevypínejte u GT-R elektroniku, nebo přijdete o záruku: fotka 38
  • Nissan: nevypínejte u GT-R elektroniku, nebo přijdete o záruku: fotka 39
  • Nissan: nevypínejte u GT-R elektroniku, nebo přijdete o záruku: fotka 40
  • Nissan: nevypínejte u GT-R elektroniku, nebo přijdete o záruku: fotka 41
  • Nissan: nevypínejte u GT-R elektroniku, nebo přijdete o záruku: fotka 42
  • Nissan: nevypínejte u GT-R elektroniku, nebo přijdete o záruku: fotka 43
  • Nissan: nevypínejte u GT-R elektroniku, nebo přijdete o záruku: fotka 44
  • Nissan: nevypínejte u GT-R elektroniku, nebo přijdete o záruku: fotka 45
  • Nissan: nevypínejte u GT-R elektroniku, nebo přijdete o záruku: fotka 46
  • Nissan: nevypínejte u GT-R elektroniku, nebo přijdete o záruku: fotka 47

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
Re: rider King 22.10.2008  12:37
Re: A zase ty navody ! davy 22.10.2008  09:38
Re: A zase ty navody ! Nazir 21.10.2008  12:03
speed Hardox 20.10.2008  21:02
Re: rider riderhenry 18.10.2008  22:35
A zase ty navody ! %razzorr23 18.10.2008  22:08
zkusenost davy 18.10.2008  00:53
Re: rider %babo 18.10.2008  00:26
je to v manuálu...je %rotachi 17.10.2008  22:27
Re: Nic moc Entrix 17.10.2008  21:16
Re: rider riderhenry 17.10.2008  13:59
Re: rider oIoo 17.10.2008  11:40
Re: Clanek je hruza riderhenry 17.10.2008  11:02
servis apredol 17.10.2008  08:18
Re: Clanek je hruza %babo 16.10.2008  23:51
Re: Clanek je hruza riderhenry 16.10.2008  18:27
Re: Clanek je hruza babo83 16.10.2008  15:00
Re: Clanek je hruza babo83 16.10.2008  14:56
Re: Clanek je hruza Michal Fokt 16.10.2008  13:50
Clanek je hruza MikyJ 16.10.2008  13:10
Klídek figurka 16.10.2008  10:00
No... %Elfer911 16.10.2008  08:28
Re: Spojení protikladů riderhenry 15.10.2008  23:19
bmw m5 e60 vé desítka 15.10.2008  23:04
Spojení protikladů 300zx 15.10.2008  22:16
Re: nevim co si o tom mam myslet... tortola 15.10.2008  20:57
nevim co si o tom mam myslet... Autom 15.10.2008  20:14
No ono to nebude tak horký oIoo 15.10.2008  19:55
nevadi rmcccx 15.10.2008  17:57
Re: Nic moc Doyle 15.10.2008  17:37
Vstoupit do diskuse ›
  • Přidat příspěvek: