Paříž 2008 - Lotus Evora

Paříž 2008 - Lotus Evora: titulní fotka Vše, co se dalo o novém kupé od Lotusu zjistit z oficiálních materiálů, získaných na pařížském autosalonu.

Když se před dvěma lety na autosalonu v Ženevě představilo kupé Europa, stál jsem chvíli na nevelkém stánku Lotusu a přemýšlel, kdeže ta novinka vlastně stojí. OK, stane se, přece jen je to jen další derivát dvojice Elise/Exige. Ovšem i teď se mi málem stalo, že jsem kolem stánku Lotusu prošel bez povšimnutí – a to do Paříže automobilka přivezla svou nejnovější kreaci Evora, což by mělo být zbrusu nové auto, navíc vážný konkurent Porsche Boxster. Ještě že kupé rotovalo na točně – umístění na tomto místě je jasným signálem, že půjde asi o nějakou novinku.

Chápu snahu Lotusu vytvořit si brand image, jakou mají ostatní slavné světové sportovní značky, ale zdá se mi, že snaha o stylistické sjednocení spíš přerostla do uniformity, přičemž charakteristické tvary ustrnuly tam, kde před více než třinácti lety začínal roadster Elise. Někomu to možná přijde v pořádku, podle mého ale rozhodnutí Lotusu vyrábět tři vzhledově téměř totožná kupé, lišící se pouze rozměry, není to, co by Colin Chapman ocenil, byť se zbytkem vozu by asi spokojen byl.

Evora je totiž navržená podle hlavní filozofie Lotusu, a tou je co nejnižší hmotnost. Hliníková konstrukce je lehká, snadno opravitelná a poskytuje vysokou úroveň bezpečnosti. Díky tomu má 2+2místná Evora i navzdory použití V6 pohotovostní hmotnost jen 1350 kg.

Vidlicový šestiválec má objem 3,5 litru, proměnné časování ventilů a vychází z pohonné jednotky Toyota. Doznal však mnoha úprav, aby zvládl svou roli pohonné jednotky největšího v současnosti vyráběného Lotusu. Nejvyšší výkon motoru činí 280 koní (206 kW) při 6400 otáčkách, točivý moment má maximum 342 Nm při 4700 otáčkách. Lotus uvádí, že zvládne maximální rychlost nad 250 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h pod 5 sekund. S evorou však budete muset asi jezdit dost často k pumpě, protože nádrž má objemu pouze 55 l. Manuální převodovka vycházející opět z ústrojí Toyoty disponuje šesti rychlostními stupni. Lotus také připravuje verzi s kratším zpřevodováním, která bude alternativou pro sportovněji založené řidiče, kteří budou moci sáhnout i po o něco lehčí variantě evory, která bude mít místo symbolických zadních sedadel pouze prostor pro zavazadla.

Brzdovou soustavu tvoří odvětrávané vrtané kotouče (průměr 350 mm předu a 322 vzadu) a čtyřpístkové brzdiče AP Racing, na přední nápravě jsou kola o rozměru 225/40 R18, vzadu pak lehké ráfky obouvají 19“ Yokohamy 255/35. Vůz má rozložení hmotnosti 39:61, karoserie s délkou 4342 mm, výškou 1223 mm a neudávanou šířkou má součinitel odporu vzduchu Cd=0,33. Rozvor náprav činí 2575 mm, rozchod vpředu a vzadu 1565, respektive 1557 mm.

Roční produkce těchto vozů by měla činit 2000 kusů.

Fotogalerie

  • Paříž 2008 - Lotus Evora: fotka 1
  • Paříž 2008 - Lotus Evora: fotka 2
  • Paříž 2008 - Lotus Evora: fotka 3
  • Paříž 2008 - Lotus Evora: fotka 4
  • Paříž 2008 - Lotus Evora: fotka 5
  • Paříž 2008 - Lotus Evora: fotka 6
  • Paříž 2008 - Lotus Evora: fotka 7
  • Paříž 2008 - Lotus Evora: fotka 8
  • Paříž 2008 - Lotus Evora: fotka 9
  • Paříž 2008 - Lotus Evora: fotka 10
  • Paříž 2008 - Lotus Evora: fotka 11
  • Paříž 2008 - Lotus Evora: fotka 12
  • Paříž 2008 - Lotus Evora: fotka 13
  • Paříž 2008 - Lotus Evora: fotka 14
  • Paříž 2008 - Lotus Evora: fotka 15
  • Paříž 2008 - Lotus Evora: fotka 16
  • Paříž 2008 - Lotus Evora: fotka 17
  • Paříž 2008 - Lotus Evora: fotka 18
  • Paříž 2008 - Lotus Evora: fotka 19
  • Paříž 2008 - Lotus Evora: fotka 20
  • Paříž 2008 - Lotus Evora: fotka 21
  • Paříž 2008 - Lotus Evora: fotka 22
  • Paříž 2008 - Lotus Evora: fotka 23
  • Paříž 2008 - Lotus Evora: fotka 24
  • Paříž 2008 - Lotus Evora: fotka 25
  • Paříž 2008 - Lotus Evora: fotka 26
  • Paříž 2008 - Lotus Evora: fotka 27
  • Paříž 2008 - Lotus Evora: fotka 28
  • Paříž 2008 - Lotus Evora: fotka 29
  • Paříž 2008 - Lotus Evora: fotka 30

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
Re: Vseved Michal Fokt 07.10.2008  08:05
mene je nekdy vice riderhenry 07.10.2008  00:07
ano oz 06.10.2008  23:51
Vseved Pavlisek 06.10.2008  21:46
Vstoupit do diskuse ›
  • Přidat příspěvek:





Související články

Tato značka na Moje.auto

Nejčtenější

Plakát týdne

BMW M4 Cabrio

Anketa

Který nový supersport se vám líbí?
Počet hlasů: 11925 | Zobrazit seznam všech anket