Test - Piaggio Vespa ET4 125: italská klasika

Test - Piaggio Vespa ET4 125: italská klasika: titulní fotka Piaggio Vespa dobře klame tělem, pod klasickými tvary skútru z let dávno minulých se ukrývá moderní technika. Jednoválec s objemem 125 ccm má výkon 7 kW. Jaké dojmy v nás zanechala italská klasika?

Jaké je Piaggio Vespa ET4

Název „Vespa“, kterým se tento stroj pyšní, vznikl již v roce 1946, kdy bylo v Oddělení patentů a vynálezů Ministerstva průmyslu ve Florencii zaregistrováno jednostopé vozidlo se zakrytou mechanickou částí a blatníky. Tímto rokem odstartovala velice úspěšná éra strojů, které se postupem času začaly vyrábět postupně v Německu, Anglii i Francii. Celkem se za dobu své existence prodalo více než 16 milionů těchto skútrů po celém světě.

Na začátku výroby uviděl Enrico Piaggio prototyp tehdejšího modelu MP6 a prohlásil: „Sembra una vespa“, což v překladu znamená: „vypadá jako vosa“. Právě tento vosí design zůstal Vespě dodnes a zachycuje charakteristické prvky, jako je např. oválné přední světlo, úzké ale komfortní sedlo a v neposlední řadě široké zadní blatníky.

Současný model ET4, což je prozatím poslední vyráběný model, má již moderní, vzduchem chlazený čtyřtaktní motor o obsahu 125 cm3, který má výkon 7 kW při 7 700 ot/min. a točivý moment 4,9 Nm v 5 850 ot/min. O přívod paliva se stará karburátor, který při dobrém seřízení zajišťuje výbornou spotřebu tohoto městského žihadla. Přenos hnací síly na zadní kolo o rozměrech 120/70 R10 má na starosti klasický variátor. Na předním kole o rozměrech 100/80 R10 najdete kotoučovou brzdu o průměru 200 mm, vzadu je buben s průměrem 110 mm. Celkové rozměry Vespy jsou 1 780×710×1 100 mm a suchá hmotnost 101 kg.

Ještě před usednutím za řidítka je potřeba zmínit úložný prostor pod sedlem, do kterého bez problému schováte integrální přilbu, a zadní nosič, kam můžete upevnit např. menší nákup. Velice praktické přihrádky jsou také před nohama řidiče, do kterých mimo jiné perfektně zapadnou dva velké nápojové kelímky s víčkem. Přihrádka pod řídítky se otevírá jednoduchým stiskem klíče v zapalování, ale stalo se mi, že jsem si párkrát při startování nechtěně přitlačil na klíč a během jízdy se mi víko od přihrádky vyklopilo na nohy. V momentě, když jsem usedl za řidítka, uchvátila mne přehledná a elegantní přístrojová deska, na které jsem našel všechny potřebné údaje: od ukazatele stavu paliva, přes tachometr, až po kontrolky blinkrů, světel, oleje atd…

Sedám na Vespu a startuji. Po chvilce přemlouvání studeného motoru přichází odměna v podobě lahodného „drmlání“ jednoválcového čtyřtaktu. Pomalu vyrážím a již při prvním přidání plynu zjišťuji jednu velkou negativní vlastnost, kterou je „přehmaťák“. V praxi to znamená, že nejde otočit plný plyn bez posunutí ruky na řidítku. Velice brzy si zvykám a začínám se soustředit na další jízdní vlastnosti. Mezi příjemné vlastnosti bezesporu patří naprosto špičkový podvozek a spíše nízký, sportovní posez. I přesto, že se Vespa řítí vstříc osudu na 10palcových kolech, je neuvěřitelně ovladatelná a to i při vyšších rychlostech na okresních silnicích, kde už se začínám poohlížet po nějakém, alespoň menším, větrném štítku… bohužel marně.

Další pochvalu zaslouží brzdy, které svoji činnost plní na výbornou a jedinou jejich vadou na kráse je, že při tvrdším brzdění se projeví dost znatelné vibrace do řidítek, které mohou mnohdy zkomplikovat život. V případě, že se vám protáhne odpolední setkání s přáteli a budete se muset vracet domů za tmy, zcela jistě oceníte perfektně svítící světlomety, se kterými se stoprocentně neztratíte ani v té nejtemnější noci.

Závěr, plusy a mínusy

Tento malý kompaktní skůtr potěší především sportovní charakteristikou podvozku i motoru oblečených do v dnešní době nazývaného retro kabátku. S příjemnou spotřebou 3,5 l naturalu na 100 km vám bude dělat denního společníka na proplétání se městskými zácpami do školy či do práce.

Plusy a mínusy pro Piaggio Vespa ET4
+ podvozek
+ světla
+ brzdy
- „přehmaťák“ na plynové rukojeti
- design

Zkušenosti majitele servisu Scootland.cz

Hynek Přidal: „U tohoto skútru nejde ani tak o rychlost, ale o požitek z jízdy. Ano, Vespa ET4 nepatří mezi skútry vhodné pro tuning, ale její silnou stránkou jsou naopak minimální požadavky na údržbu a nízká spotřeba. Její majitelé tak spíše ocení množství doplňků, které mohou zpříjemnit každodenní užívání, mezi ně patří například cestovní plexi, chromované padací rámy, nebo velký nosič“.

„Servisní prohlídka je doporučená po 3–5 tis. km a znamená výměnu oleje a kontrolu variátoru. Celkově vyjde na cca 1 000 Kč. Každých 10 000 km bude také třeba měnit řemen ve variátoru, který stojí příjemných 550Kč. Výměnu rozvodového řetězu očekávejte kolem 40,000km a pokud bude skútr kvalitně servisován, dokáže najezdit bez dalších závažných investic klidně i 80,000km. Rozumné jsou i ceny náhradních dílů Piaggio, potěší také dostupnost, která se pohybuje kolem 2–3 týdnů i na originální náhradní díly, které se objednávají z Itálie.“

Technické informace

Technické údaje Piaggio Vespa ET4
Rok výroby 2000
Celkové rozměry 1 780×710×1100 mm
Rozvor / výška sedla 1 270 mm / nz
Motor, objem 4dobý jednoválec, 124 cm3
Počet ventilů / chlazení nz / vzduch
Výkon 7 kW (9,5 k) v 7 700 ot./min
Točivý moment 4,9 Nm v 5 850 ot./min
Převodovka variátor
Kola (vpředu/vzadu) 100/80 R10, 120/70 R10
Brzdy (vpředu/vzadu) 1× kotouč 190 mm / buben 110 mm
Přední vidlice teleskopická vidlice
Zadní odpružení jednoramenná kyvná vidlice
Nádrž 7 l
Spotřeba v testu 3,5 l
Suchá hmotnost 101 kg
Cena testovaného skútru 37 000 Kč

Autor textu a fotografií: David Kárný; za půjčení skútru děkujeme firmě Scootland.cz.

Fotogalerie

  • Test - Piaggio Vespa ET4 125: italská klasika: fotka 1
  • Test - Piaggio Vespa ET4 125: italská klasika: fotka 2
  • Test - Piaggio Vespa ET4 125: italská klasika: fotka 3
  • Test - Piaggio Vespa ET4 125: italská klasika: fotka 4
  • Test - Piaggio Vespa ET4 125: italská klasika: fotka 5
  • Test - Piaggio Vespa ET4 125: italská klasika: fotka 6
  • Test - Piaggio Vespa ET4 125: italská klasika: fotka 7
  • Test - Piaggio Vespa ET4 125: italská klasika: fotka 8
  • Test - Piaggio Vespa ET4 125: italská klasika: fotka 9
  • Test - Piaggio Vespa ET4 125: italská klasika: fotka 10
  • Test - Piaggio Vespa ET4 125: italská klasika: fotka 11
  • Test - Piaggio Vespa ET4 125: italská klasika: fotka 12
  • Test - Piaggio Vespa ET4 125: italská klasika: fotka 13
  • Test - Piaggio Vespa ET4 125: italská klasika: fotka 14
  • Test - Piaggio Vespa ET4 125: italská klasika: fotka 15
  • Test - Piaggio Vespa ET4 125: italská klasika: fotka 16
  • Test - Piaggio Vespa ET4 125: italská klasika: fotka 17
  • Test - Piaggio Vespa ET4 125: italská klasika: fotka 18
  • Test - Piaggio Vespa ET4 125: italská klasika: fotka 19
  • Test - Piaggio Vespa ET4 125: italská klasika: fotka 20
  • Test - Piaggio Vespa ET4 125: italská klasika: fotka 21
  • Test - Piaggio Vespa ET4 125: italská klasika: fotka 22
  • Test - Piaggio Vespa ET4 125: italská klasika: fotka 23

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
super koomaar 20.05.2009  12:28
Velký plus... Mati.pc 25.08.2008  09:43
. mar-sel 03.03.2008  11:10
Re: Itálie pavel.tenista 07.10.2007  22:52
Itálie Roma 07.10.2007  20:48
Re: mínus %sepo 07.10.2007  19:00
Re: Re: Re: zkušenosti wochomurka 07.10.2007  15:50
Re: Re: zkušenosti Roman Daněk (Autofun.cz) 07.10.2007  14:46
Re: zkušenosti pavel.tenista 07.10.2007  13:13
zkušenosti wochomurka 07.10.2007  12:58
design M111 07.10.2007  07:52
nadherne %zezulka 07.10.2007  02:34
Re: mínus lukas_ 06.10.2007  23:12
Re: Re: mínus David Kárný 06.10.2007  22:55
Re: mínus Kvasoň 06.10.2007  21:21
mínus jaromil- 06.10.2007  20:57
Vstoupit do diskuse ›
  • Přidat příspěvek: