Pod lupou: Artega GT – německé emoce

Pod lupou: Artega GT – německé emoce: titulní fotka Vypadá trochu jako Porsche, ale není to Porsche. Seznamte se s německým malosériovým výrobcem Artega a jeho produktem označeným jednoduše GT.

Společnost Artega Automobil sídlí ve východovestfálském městě Delbrück a pokud si pod sídlem malé automobilové firmičky představujete jen nějakou potemnělou garáž v oprýskané a zchátralé tovární hale, budete překvapeni. Zakladatel firmy, obchodník Klaus Dieter Frers, postavil zcela nový areál zahrnující nejen výrobní prostory, dimenzované na produkci až 500 aut ročně, ale také reprezentativní prodejní centrum, restauraci a obchod. Vypadá to tedy, že má firma i díky pevnému finančnímu zázemí docela dobře našlápnuto a funkcionáři Artegy tvrdí, že nemají v plánu konkurovat zavedeným výrobcům aut, jde jim spíš o obohacení trhu sportovních vozů. Co ale vlastně může automobilovému světu nabídnout?

Prvním a zatím jediným modelem je kupátko Artega GT. Podobně jako vozy značky Porsche nesou ve svém logu znak města Stuttgartu, znak Artegy vychází z heraldiky rodného Delbrücku. Zepředu byste si možná mohli GT splést s některými výrobky nejmenovaného největšího výrobce sportovních aut na světě, profil těžící z linií zvýrazněných blatníků ale už nenechá nikoho na pochybách, že jde o svébytnou produkci. Tedy minimálně do chvíle, než objevíte na zádi jistou inspiraci vozem Mitsubishi Eclipse. Ale nebuďme rýpalové, Artega GT je rozhodně automobilovou individualitou a je dobře, že je trh o podobné kupé bohatší.

Kostra vozu je z větší části tvořena hliníkovým prostorovým trubkovým rámem, karoserie má panely z kompozitních materiálů.

Při vývoji firma prý využila vlastní technické know-how a pokud jí s ním někdo pomáhal, což se zdá být pravděpodobné, nechlubí se tím. Kostra vozu je z větší části tvořena hliníkovým prostorovým trubkovým rámem, v zadní části pak vysokopevnostní ocelí, karoserie se skládá z panelů z kompozitních materiálů vyztužených uhlíkovými vlákny. Použití lehkých materiálů se projevilo na velmi sympatické hmotnosti auta. Při délce 4010 mm, šířce 1880 mm a výšce 1180 mm se pohybuje kolem hodnoty 1100 kg. Podvozek má rozvor 2460 mm, poháněna jsou samozřejmě zadní kovaná kola z lehkých slitin o rozměru 19“ a tlumiče i pružiny mají výrazně sportovní nastavení.

Tohle kupé zvládne sprint na stovku pod 5 sekund a že jeho maximální rychlost přesáhne 270 km/h.

Vyvinout dobrý motor o slušném výkonu stojí spoustu peněz a času, proto byla využita pohonná jednotka od externího dodavatele. A jsme v Německu, takže jde tak nějak samozřejmě o německý motor, vidlicový šestiválec 3,6 l od Volkswagenu uložený před zadní nápravou vozu. Ti zběhlejší už mají v tuhle chvíli určitě jasno – jednotka disponuje přímým vstřikováním benzinu FSI a já dodávám, že pro potřeby GT dodává výkon 300 koní (220 kW). Tenhle údaj v současnosti považuje Artega za dostačující a přidává k němu ještě konstatování, že sprint na stovku absolvuje kupé pod 5 sekund a že zvládne maximální rychlost vyšší než 270 km/h. Co se převodového ústrojí týká, výrobce uvádí, že jde o šestistupňové ústrojí s přímým řazením a pod volantem jsou vidět pádla, půjde tedy s největší pravděpodobností o sekvenční převodovku.

Německá novinka nijak nezaostává za současnými standardy v automobilovém průmyslu, standardem jsou 4 airbagy a ABS, hi-fi audiosystém a široká škála příplatkových prvků výbavy. Zvolit je možné také ze šesti barev karoserie, šesti odstínů koberečků, čtyř variant koženého čalounění a stejného počtu barev mikroplyšového čalounění. Navíc si v obývacím pokoji můžete vystavit model Artegy GT od firmy Rewell v měřítku 1:18 v ceně 46 euro…

GT bude stát v přepočtu přibližně 2 miliony korun a do ČR ho bude dovážet společnost Charouz Motors, ovšem letošní plánovaná produkce cca 130 aut už je prodaná a počet volných aut z té pro příští rok se ztenčuje. V roce 2009 se výroba navýší na cca 320 aut a když vše dobře půjde, od roku 2010 by měla továrnička naběhnout na plné obrátky čítající již zmíněných 500 aut.

Artega GT
Délka (mm) 4010
Šířka (mm) 1880
Výška (mm) 1180
Rozvor (mm) 2460
Objem motoru (cm3) 3597
Uspořádání motoru V6
Výkon (k/kW) 300/220
Zrychlení pod 5 s
Max. rychlost více než 270 km/h
Pohon zadních kol
Převodovka 6st. s přímým řazením

Fotogalerie

  • Pod lupou: Artega GT – německé emoce: fotka 1
  • Pod lupou: Artega GT – německé emoce: fotka 2
  • Pod lupou: Artega GT – německé emoce: fotka 3
  • Pod lupou: Artega GT – německé emoce: fotka 4
  • Pod lupou: Artega GT – německé emoce: fotka 5
  • Pod lupou: Artega GT – německé emoce: fotka 6
  • Pod lupou: Artega GT – německé emoce: fotka 7
  • Pod lupou: Artega GT – německé emoce: fotka 8
  • Pod lupou: Artega GT – německé emoce: fotka 9
  • Pod lupou: Artega GT – německé emoce: fotka 10
  • Pod lupou: Artega GT – německé emoce: fotka 11
  • Pod lupou: Artega GT – německé emoce: fotka 12

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
. ??? 06.08.2010  16:54
Re: Krásné... Zio 19.08.2008  21:55
Krásné... %Vipi 07.04.2008  10:30
Vstoupit do diskuse ›
  • Přidat příspěvek: