Pod lupou: BMW M1 – první a jedinečná

Pod lupou: BMW M1 – první a jedinečná: titulní fotka Letos je tomu 30 let, co spatřilo světlo světa kupé s označením BMW M1. Bylo prvním modelem z oddělení BMW M a snad proto, že byl první, byl i naprosto odlišný od všeho, co v budoucnosti divize M vyrobila.

Divize BMW M GmbH vznikla v květnu roku 1972 z původního BMW Motorsport GmbH, jenž se v šedesátých a sedmdesátých letech staral o závodní program automobilky. Dnes už se ani nechce věřit, že si ve svých počátcích mnichovský Motorsport vystačil s osmi zaměstnanci. Prvním dílem chlapců z divize M bylo BMW 3.0 CSL, držitel sedmi evropských titulů v závodech cestovních vozů a vítěz 24h Nürburgringu. Koncem sedmdesátých let však začali v eMku upravovat i automobily určené pro normální silniční provoz. Tyto vozy byly určeny pro závodníky jezdící za BMW.

Cestovní vozy tehdejší doby bojovaly o vavříny v tzv. skupině 5 (siluety), jejíž pravidla FIA v průběhu sedmdesátých letech několikrát změnila. Přes veškerou svou slávu model 3.0 CSL na Porsche 935 prostě nestačil a tak u BMW začali v roce 1975 pod vedením Jochena Neerpascha vyvíjet typ E26 světu známý pod označením M1. Tehdejší pravidla skupiny 5 omezovala zdvihový objem motoru na 3 litry, bez omezení v produkci. To se však změnilo v roce 1976, kdy bylo k homologaci zapotřebí minimálně 400 vyrobených kusů. Tento požadavek byl pro BMW takřka neřešitelný problém a tak hledala alternativního výrobce pro svůj první supersport. Volba padla na firmu Lamborghini, kde bylo v roce 1977 ručně vyrobeno několik prototypů, ale pak přišla krize a automobilka (i přes dotaci italské vlády) měla problém, aby se sama udržela nad vodou, natož aby se zabývala výrobou do jisté míry konkurenčního vozu. Výroba M1 byla nakonec přesunuta do firmy Baur ve Stuttgartu s tím, že rám a karoserie se vyráběly v Itálii u firem Marchesi a Ital Design.

Emjedničku měli původně vyrábět u Lamborghini, ale nakonec bylo z finančních potíží od spolupráce odstoupeno.

Na podzim roku 1978 byl vůz oficiálně představen na pařížském autosalonu. Design vozu, jehož autorem je Giorgetto Giugiaro, vycházel z prototypu vozu BMW Turbo (E25) z roku 1972, který navrhl Paul Bracq k příležitosti oslav letní olympiády v Mnichově téhož roku. Design neměl tak elegantní linie jako 512 Berlinetta Boxer, ale na druhou stranu nebyl ani tak extrémní jako Countach. Příď vozu nezapře inspiraci v Turbu a zbytek je mistrovským dílem Giugiara. Žebrování na bocích zádě, žaluziový překryv motoru, emblémy na zádi v rozích karoserie a ráfky Campagnolo prostě nemají chybu.

Pod slušivým kabátem se skrývala na tehdejší dobu velmi vyspělá technika. Základ vozu tvořil příhradový ocelový rám s nezávislým zavěšením všech kol, výškově stavitelnými tlumiči Bilstein a zkrutnými stabilizátory vpředu i vzadu. Tato konstrukce byla navržena Dallarou, která vytvořila také Miuru a Countach. Podvozek umožňoval použití tehdy revolučních nízkoprofilových pneumatik Pirelli P7 s šestnáctipal­covými ráfky šíře 7 a 8 palců. Brzdy byly kotoučové, doplněné o ABS, řízení bez posilovače.

S 3,5litrovým řadovým šestiválcem s čtyřventilovým rozvodem se mohl s úspěchem postavit proti dvanáctiválcům od Ferrari a Lamborghini.

K pohonu vozu byl použit před zadní nápravou uložený řadový šestiválec s čtyřventilovým rozvodem DOHC a zdvihovým objemem 3,5 l. Motor s označením M88/1, který vycházel z legendárního M88, měl nové písty, ojnice, kovanou klikovou hřídel, mechanické vstřikování Kugelfischer-Bosch a zapalování Magnetti Marelli. S kompresním poměrem 9.0:1 dosahoval maximálního výkonu 277 koní (204 kW) při 6500 ot/min a maximálního točivého momentu 324 Nm při 5000 otáčkách. S pětistupňovou převodovkou ZF dosáhnul vůz stokilometrové rychlosti za 5,6 s a dále pokračoval až na 262 km/h. Všechny vozy byly postaveny s levostranným řízením.

V porovnání s konkurencí pečlivě zpracovaný interiér byl vesměs poskládán z prvků tehdejší bavorácké produkce. Interiéry se u supersportů v sedmdesátých letech moc neřešily a M1 nebyla výjimkou. Ve voze jste mohli najít sedadla od Recara, tříramenný sportovní volant, klimatizaci, elektricky ovládaná zrcátka a stahování oken nebo vyhřívané zadní okno. Výroba modelu M1 probíhala od února 1979 do července 1981 a celkem bylo vyrobeno 456 exemplářů. Stejně tak, jak bylo těžké vůz vyrobit, bylo obtížné ho i prodat. Mnohé vozy zůstávaly ozdobou showroomů mnoho měsíců. Pro tehdejší zákazníky bylo BMW a jeho vysoká cena prostě nepřekousnutelná a nic na tom nezměnil fakt, že se mohla M1čka směle a s úspěchem postavit proti 512BB a Countachi. Čas však dokázal, že se investice do M1 vyplatila, neboť dnes patří k vyhledávaným veteránům.

Za volantem závodních BMW M1 se objevovala známá jména z Formule 1.

Model M1 byl, i přes počáteční problémy s uplatněním v závodní skupině 5 (ne vlastní vinou), úspěšným sportovním náčiním v různých sériích FIA. BMW M1 je spjato s takovými jmény jako Hans-Joachim Stuck, Niki Lauda, Clay Regazzoni, Alan Jones, Nelson Piquet, Marc Surer a další. Za zmínku stojí i představitel pop artu Andy Warhol, který sice s M1 nezávodil, ale barevně ho ztvárnil pro účast v prestižním závodě 24 hodin v Le Mans, kde nakonec skončil šestý celkově. Závodní historie M1 však svojí pestrostí přesahuje rámec tohoto článku.

BMW M1 navždy zůstane prvním modelem s označením M a v porovnání se svými nástupci je naprostou exotikou. Byla to první zkušenost BMW se supersportem, podpořená poměrně slušnými úspěchy na závodních tratích. Třicetileté výročí vzniku modelu M1 si v letošním roce automobilka připomenula designovou studií BMW M1 Hommage.

Fotogalerie

  • Pod lupou: BMW M1 – první a jedinečná: fotka 1
  • Pod lupou: BMW M1 – první a jedinečná: fotka 2
  • Pod lupou: BMW M1 – první a jedinečná: fotka 3
  • Pod lupou: BMW M1 – první a jedinečná: fotka 4
  • Pod lupou: BMW M1 – první a jedinečná: fotka 5
  • Pod lupou: BMW M1 – první a jedinečná: fotka 6
  • Pod lupou: BMW M1 – první a jedinečná: fotka 7
  • Pod lupou: BMW M1 – první a jedinečná: fotka 8
  • Pod lupou: BMW M1 – první a jedinečná: fotka 9
  • Pod lupou: BMW M1 – první a jedinečná: fotka 10
  • Pod lupou: BMW M1 – první a jedinečná: fotka 11
  • Pod lupou: BMW M1 – první a jedinečná: fotka 12
  • Pod lupou: BMW M1 – první a jedinečná: fotka 13
  • Pod lupou: BMW M1 – první a jedinečná: fotka 14
  • Pod lupou: BMW M1 – první a jedinečná: fotka 15
  • Pod lupou: BMW M1 – první a jedinečná: fotka 16
  • Pod lupou: BMW M1 – první a jedinečná: fotka 17
  • Pod lupou: BMW M1 – první a jedinečná: fotka 18
  • Pod lupou: BMW M1 – první a jedinečná: fotka 19
  • Pod lupou: BMW M1 – první a jedinečná: fotka 20
  • Pod lupou: BMW M1 – první a jedinečná: fotka 21
  • Pod lupou: BMW M1 – první a jedinečná: fotka 22
  • Pod lupou: BMW M1 – první a jedinečná: fotka 23
  • Pod lupou: BMW M1 – první a jedinečná: fotka 24
  • Pod lupou: BMW M1 – první a jedinečná: fotka 25
  • Pod lupou: BMW M1 – první a jedinečná: fotka 26
  • Pod lupou: BMW M1 – první a jedinečná: fotka 27
  • Pod lupou: BMW M1 – první a jedinečná: fotka 28
  • Pod lupou: BMW M1 – první a jedinečná: fotka 29
  • Pod lupou: BMW M1 – první a jedinečná: fotka 30
  • Pod lupou: BMW M1 – první a jedinečná: fotka 31
  • Pod lupou: BMW M1 – první a jedinečná: fotka 32
  • Pod lupou: BMW M1 – první a jedinečná: fotka 33
  • Pod lupou: BMW M1 – první a jedinečná: fotka 34
  • Pod lupou: BMW M1 – první a jedinečná: fotka 35
  • Pod lupou: BMW M1 – první a jedinečná: fotka 36

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
Re: Ať se daří! J@W 01.11.2012  17:36
Ať se daří! J@W 01.11.2012  17:23
Re: Predbehla dobu da_b0mb 10.06.2008  23:46
Re: Predbehla dobu DBS 10.06.2008  12:10
Predbehla dobu iudex 10.06.2008  12:00
Vstoupit do diskuse ›
  • Přidat příspěvek:





Související články

Tato značka na Moje.auto

Nejčtenější

Plakát týdne

BMW M4 Cabrio

Anketa

Který nový supersport se vám líbí?
Počet hlasů: 11697 | Zobrazit seznam všech anket