Pod lupou: Ferrari 288 GTO – Podruhé a naposled

Pod lupou: Ferrari 288 GTO – Podruhé a naposled: titulní fotka GTO je magické spojení písmen, které se v označení modelu vyskytlo za dlouhodobou historii Ferrari jen dvakrát. My si připomeneme ten poslední model pocházející z osmdesátých let, kdy světu supersportů vládlo přeplňování.

Poprvé Ferrari použilo označení GTO v roce 1962, kdy spatřil světlo světa model 250 GTO, bezpochyby jedno z nejkrásnějších a nejdražších ferrari vůbec. Podruhé ho nesl silniční model 288 GTO, jenž vznikl počátkem osmdesátých let jako nezbytná podmínka pro možnost účasti automobilky v závodech vypsaných pro tehdejší skupinu B. Paradoxem zůstává, že tento model prakticky nikdy nezávodil. Naštěstí však nebyl pohřben a zůstal v podobě silničního modelu, který se zcela jistě řadí mezi nejkrásnější a nejcennější ferrari všech dob. Vůz byl představen 28 února 1984 v Ženevě, vyráběl se v následujících dvou letech a tehdy stál 260 000 marek.

Podobně jako u 250 GTO, znamená O – Omologato – čili homologovaný pro silniční provoz. Základní regulí skupiny B byl počet vyrobených kusů 200 a model 288 GTO nakonec vznikl v 272 exemplářích (nejčastěji uváděný údaj). Číslo 288 v označení v sobě nese hodnotu zdvihového objemu motoru 2,8 l a počet válců, čili osm. Vůz vycházel z úspěšného „baby“ Ferrari 308, s nímž sdílel mnoho komponentů. Základem šasi je tubulární příhradový rám s pomocnými rámy pro podvozek a řízení. Rám je doplněn o díly z kevlaru a nomexu, což byly v té době doslova kosmické materiály. Podlahu vozu tvoří sklolaminát, přepážka mezi motorem a kokpitem je z kevlaru, z něhož byl zhotoven také odnímatelný panel za sedadly, jenž umožňoval přístup k motoru.

Označení GTO použili u Ferrari podruhé v historii a podobně jako původní 250 GTO se i 288 GTO stalo legendou.

Podvozkové skupiny byly víceméně převzaty z modelu 308. GTO mělo speciální dvoudílná šroubovaná šestnáctipalcová kola Speedline v rozměrech 8×16 a 10×16 palců, pod kterými se ukrývaly ventilované kotouče o průměru 306, respektive 310 mm. Vzhledem k homologačním požadavkům bylo nutné prodloužit rozvor o plných 110 mm na 2451 mm, celková délka vozu se však v porovnání s 308čkou zkrátila o 5 mm. GTO bylo osazeno podélně uloženým motorem Tipo F114B 90° V8. Osmiválcový agregát o zdvihovém objemu 2855 ccm s vrtáním a zdvihem 80 mm x 71 mm dával výkon 400 k (294 kW) při 7000 ot/min, přičemž omezovač zasahoval při 7700 otáčkách. Kompresní poměr motoru byl 7.6:1 a jednotka byla osazena dvojicí japonských turbodmychadel IHI s plnícím tlakem 0,8 barů s mezichladiči od firmy Behr. Zapalování a vstřikování dodala společnost Weber-Marelli IAW, tedy stejná značka, jakou používaly tehdejší vozy Ferrari F1.

Vidlicový osmiválec s objemem 2.8 l dopovaný dvěma turbodmychadly dokázal vyprodukovat na svoji dobu maniakální výkon 400 k.

Základní tvar siluety vozu vycházel z původního Pininfarinova 308 GTB z roku 1977, který však Leonardo Fioravanti dotáhl téměř k dokonalosti. Vůz dostal nové nárazníky, přídavné aerodynamické prvky, nasávací otvory a čtyři doplňková světla, která byla zakomponovaná do předního spoileru. Přední kapota byla vyrobena z kompozitu kevlar-nomex, kompozit Nomex-GRP se stal základem pro přední partie vozu, sloupky, střechu a kryt motoru, zatímco prahy, dveře, spoilery a blatníky byly z skelných vláken. Podobně jako původní 250 GTO se vůz honosil třemi vertikálními průduchy, v případě 288 GTO však jsou umístěny na zadním blatníku a doplněny opravdu sexy vyhlížejícím spoilerem na zádi. Vůz byl nabízen pouze v červené barvě Rosso Corsa a s levostranným řízením. Interiér, obdobně jako všechna tehdejší Ferrari (a supersporty), byl nesmírně spartánský. Jednoduchá palubní deska s zakomponovanými přístroji Veglia, byla doplněna kůží potaženým tříramenným volantem Momo, zatímco sedadla měla stejný design, jako ta z původní Daytony. Ovládací prvky z Fiatu asi nikoho nepřekvapí, vůz se však pyšnil mnohými komfortními prvky jakými tehdy byla klimatizace, elektricky stahovatelná okénka a autorádio s přehrávačem ka­zet.

S maximální rychlostí 304 km/h se stal nejrychlejším sériově vyráběným vozem světa. Countach nechává pozdravovat.

Na základě modelu GTO postavili u Ferrari celkem pět vozů Evoluzione. Původně se mělo jednat o zkušebnu pro skupinu B, ale historie rozhodla, že se Evoluzione stane testovací laboratoří pro nově vyvíjený supersport namířený proti vozu Porsche 959. Prvním motorem použitým v Evoluzione byl Tipo F114 CR, navržený pro závody rallye, jenž díky zvýšenému kompresnímu poměru na 7,8:1 a plnícímu tlaku 1,4 baru dosahoval výkonu 530 k (390 kW) při 7500 ot/min. Další vývojovou variantou byl Tipo F114CK (K znamenalo okruhovou verzi), který především díky větším turbodmychadlům IHI atakoval výkony motorů velkých cen a dosahoval skvělých 650 k (478 kW) při 7800 otáčkách. Tato hodnota byla v kombinaci s muší váhou 940 kg doslova zabijáckou kombinací, s tímto nádobíčkem dosahoval vůz maximální rychlosti 362 km/h a z 0 na 200 km/h akceleroval za méně než 10 s. Šasi a kokpit Evoluzione byly z velké části postaveny z kompozitních materiálů.

Model 288 GTO se stal základem pro vůz Evoluzione, který byl testovací laboratoří modelu F40, posledního Ferrari, které vzniklo pod taktovkou velkého Enza.

Samotná příď vozu připomínala 308 GTB postavenou firmou Michelotti pro sérii LM. Karoserie byla doplněna o velké množství nasávacích otvorů, které lze později vystopovat i v modelu F40, stejně jako žaluziový překryv motoru. Ferrari původně plánovalo vyrobit celkem 25 kusů tohoto monstra, ale po zrušení skupiny B bylo od celého projektu upuštěno a konečný počet se zastavil na pěti a není bez zajímavosti, že jeden z nich má v garáži i brunejský sultán.

Vůz Ferrari 288 GTO se stal jedním z nejžádanějších a nejexluzivnějších modelů Ferrari všech dob. Není sice tak známý jako F40, kterého byl předchůdcem, ale jeho přitažlivý design, nesoucí v sobě určitý druh elegance společně s brutálním projevem přeplňovaného motoru ho vynesly do první desítky vozů z Maranella. V mém žebříčku svádí neustálý boj o první místo, právě s modelem F40. A jak jste na tom vy?

Typové označení vozu 288 GTO 2S FHC
Motor V8-DOHC-24V-Twin Turbo
Vrtání a zdvih (mm) 80×71
Zdvihový objem (cm3) 2855
Kompresní poměr 7.6:1
Maximální výkon (k/ot./min) 400/7000
Maximální točivý moment (Nm/ot./min) 495/3800
Převodovka pětistupňová manuální
Rozměry (d/š/v) (mm) 4290×1910×1120
Hmotnost (kg) 1160
Pneumatiky a kola 225/55VR16 a 265/50VR16
Maximální rychlost (km/h) 304
Zrychlení 0–100 km/h (s) 4.8
Zrychlení 0–200 km/h (s) 16.2

Fotogalerie

  • Pod lupou: Ferrari 288 GTO – Podruhé a naposled: fotka 1
  • Pod lupou: Ferrari 288 GTO – Podruhé a naposled: fotka 2
  • Pod lupou: Ferrari 288 GTO – Podruhé a naposled: fotka 3
  • Pod lupou: Ferrari 288 GTO – Podruhé a naposled: fotka 4
  • Pod lupou: Ferrari 288 GTO – Podruhé a naposled: fotka 5
  • Pod lupou: Ferrari 288 GTO – Podruhé a naposled: fotka 6
  • Pod lupou: Ferrari 288 GTO – Podruhé a naposled: fotka 7
  • Pod lupou: Ferrari 288 GTO – Podruhé a naposled: fotka 8
  • Pod lupou: Ferrari 288 GTO – Podruhé a naposled: fotka 9
  • Pod lupou: Ferrari 288 GTO – Podruhé a naposled: fotka 10
  • Pod lupou: Ferrari 288 GTO – Podruhé a naposled: fotka 11
  • Pod lupou: Ferrari 288 GTO – Podruhé a naposled: fotka 12
  • Pod lupou: Ferrari 288 GTO – Podruhé a naposled: fotka 13
  • Pod lupou: Ferrari 288 GTO – Podruhé a naposled: fotka 14
  • Pod lupou: Ferrari 288 GTO – Podruhé a naposled: fotka 15
  • Pod lupou: Ferrari 288 GTO – Podruhé a naposled: fotka 16
  • Pod lupou: Ferrari 288 GTO – Podruhé a naposled: fotka 17
  • Pod lupou: Ferrari 288 GTO – Podruhé a naposled: fotka 18
  • Pod lupou: Ferrari 288 GTO – Podruhé a naposled: fotka 19
  • Pod lupou: Ferrari 288 GTO – Podruhé a naposled: fotka 20
  • Pod lupou: Ferrari 288 GTO – Podruhé a naposled: fotka 21
  • Pod lupou: Ferrari 288 GTO – Podruhé a naposled: fotka 22
  • Pod lupou: Ferrari 288 GTO – Podruhé a naposled: fotka 23
  • Pod lupou: Ferrari 288 GTO – Podruhé a naposled: fotka 24
  • Pod lupou: Ferrari 288 GTO – Podruhé a naposled: fotka 25
  • Pod lupou: Ferrari 288 GTO – Podruhé a naposled: fotka 26
  • Pod lupou: Ferrari 288 GTO – Podruhé a naposled: fotka 27
  • Pod lupou: Ferrari 288 GTO – Podruhé a naposled: fotka 28
  • Pod lupou: Ferrari 288 GTO – Podruhé a naposled: fotka 29
  • Pod lupou: Ferrari 288 GTO – Podruhé a naposled: fotka 30
  • Pod lupou: Ferrari 288 GTO – Podruhé a naposled: fotka 31
  • Pod lupou: Ferrari 288 GTO – Podruhé a naposled: fotka 32
  • Pod lupou: Ferrari 288 GTO – Podruhé a naposled: fotka 33
  • Pod lupou: Ferrari 288 GTO – Podruhé a naposled: fotka 34
  • Pod lupou: Ferrari 288 GTO – Podruhé a naposled: fotka 35
  • Pod lupou: Ferrari 288 GTO – Podruhé a naposled: fotka 36
  • Pod lupou: Ferrari 288 GTO – Podruhé a naposled: fotka 37
  • Pod lupou: Ferrari 288 GTO – Podruhé a naposled: fotka 38
  • Pod lupou: Ferrari 288 GTO – Podruhé a naposled: fotka 39
  • Pod lupou: Ferrari 288 GTO – Podruhé a naposled: fotka 40
  • Pod lupou: Ferrari 288 GTO – Podruhé a naposled: fotka 41
  • Pod lupou: Ferrari 288 GTO – Podruhé a naposled: fotka 42
  • Pod lupou: Ferrari 288 GTO – Podruhé a naposled: fotka 43
  • Pod lupou: Ferrari 288 GTO – Podruhé a naposled: fotka 44
  • Pod lupou: Ferrari 288 GTO – Podruhé a naposled: fotka 45
  • Pod lupou: Ferrari 288 GTO – Podruhé a naposled: fotka 46
  • Pod lupou: Ferrari 288 GTO – Podruhé a naposled: fotka 47
  • Pod lupou: Ferrari 288 GTO – Podruhé a naposled: fotka 48
  • Pod lupou: Ferrari 288 GTO – Podruhé a naposled: fotka 49
  • Pod lupou: Ferrari 288 GTO – Podruhé a naposled: fotka 50
  • Pod lupou: Ferrari 288 GTO – Podruhé a naposled: fotka 51
  • Pod lupou: Ferrari 288 GTO – Podruhé a naposled: fotka 52
  • Pod lupou: Ferrari 288 GTO – Podruhé a naposled: fotka 53
  • Pod lupou: Ferrari 288 GTO – Podruhé a naposled: fotka 54
  • Pod lupou: Ferrari 288 GTO – Podruhé a naposled: fotka 55
  • Pod lupou: Ferrari 288 GTO – Podruhé a naposled: fotka 56
  • Pod lupou: Ferrari 288 GTO – Podruhé a naposled: fotka 57
  • Pod lupou: Ferrari 288 GTO – Podruhé a naposled: fotka 58
  • Pod lupou: Ferrari 288 GTO – Podruhé a naposled: fotka 59
  • Pod lupou: Ferrari 288 GTO – Podruhé a naposled: fotka 60
  • Pod lupou: Ferrari 288 GTO – Podruhé a naposled: fotka 61
  • Pod lupou: Ferrari 288 GTO – Podruhé a naposled: fotka 62
  • Pod lupou: Ferrari 288 GTO – Podruhé a naposled: fotka 63
  • Pod lupou: Ferrari 288 GTO – Podruhé a naposled: fotka 64
  • Pod lupou: Ferrari 288 GTO – Podruhé a naposled: fotka 65
  • Pod lupou: Ferrari 288 GTO – Podruhé a naposled: fotka 66
  • Pod lupou: Ferrari 288 GTO – Podruhé a naposled: fotka 67
  • Pod lupou: Ferrari 288 GTO – Podruhé a naposled: fotka 68
  • Pod lupou: Ferrari 288 GTO – Podruhé a naposled: fotka 69
  • Pod lupou: Ferrari 288 GTO – Podruhé a naposled: fotka 70
  • Pod lupou: Ferrari 288 GTO – Podruhé a naposled: fotka 71
  • Pod lupou: Ferrari 288 GTO – Podruhé a naposled: fotka 72
  • Pod lupou: Ferrari 288 GTO – Podruhé a naposled: fotka 73
  • Pod lupou: Ferrari 288 GTO – Podruhé a naposled: fotka 74
  • Pod lupou: Ferrari 288 GTO – Podruhé a naposled: fotka 75
  • Pod lupou: Ferrari 288 GTO – Podruhé a naposled: fotka 76
  • Pod lupou: Ferrari 288 GTO – Podruhé a naposled: fotka 77
  • Pod lupou: Ferrari 288 GTO – Podruhé a naposled: fotka 78
  • Pod lupou: Ferrari 288 GTO – Podruhé a naposled: fotka 79
  • Pod lupou: Ferrari 288 GTO – Podruhé a naposled: fotka 80
  • Pod lupou: Ferrari 288 GTO – Podruhé a naposled: fotka 81
  • Pod lupou: Ferrari 288 GTO – Podruhé a naposled: fotka 82
  • Pod lupou: Ferrari 288 GTO – Podruhé a naposled: fotka 83
  • Pod lupou: Ferrari 288 GTO – Podruhé a naposled: fotka 84
  • Pod lupou: Ferrari 288 GTO – Podruhé a naposled: fotka 85
  • Pod lupou: Ferrari 288 GTO – Podruhé a naposled: fotka 86
  • Pod lupou: Ferrari 288 GTO – Podruhé a naposled: fotka 87
  • Pod lupou: Ferrari 288 GTO – Podruhé a naposled: fotka 88
  • Pod lupou: Ferrari 288 GTO – Podruhé a naposled: fotka 89

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
WoWoW 288 GTO 18.08.2009  22:48
Testarossa KITTbx 22.06.2009  08:05
KONEČNĚ e- go 06.05.2009  22:06
F40 žába 05.11.2008  15:55
kyptak %kyptak 07.09.2008  21:56
kyptak %kyptak 07.09.2008  21:55
Rosso %Transporter 07.08.2008  20:58
Barvy JIKAK 31.07.2008  10:01
Re: Dvakrát? Loky 25.07.2008  18:48
288 Gétéóčko Zetec 25.07.2008  10:18
kraska... %moltom 24.07.2008  13:39
oho! Madish 24.07.2008  09:33
Krása Rotikus 23.07.2008  22:49
Nadherny design 5ko 23.07.2008  21:08
THE BEST OF FOR EVER yrka. 23.07.2008  21:03
Re: 288 GTO da_b0mb 23.07.2008  16:33
Re: Dvakrát? da_b0mb 23.07.2008  16:32
Re: 288 GTO Ricardo 23.07.2008  16:27
Re: Dvakrát? Humprey 23.07.2008  16:24
Re: Dvakrát? da_b0mb 23.07.2008  16:18
Dvakrát? Humprey 23.07.2008  16:11
Re: 288 GTO da_b0mb 23.07.2008  16:09
Re: 288 GTO Ricardo 23.07.2008  15:33
288 GTO da_b0mb 23.07.2008  13:41
Vstoupit do diskuse ›
  • Přidat příspěvek:





Související články

Nejčtenější

Plakát týdne

BMW M4 Cabrio

Anketa

Který nový supersport se vám líbí?
Počet hlasů: 11923 | Zobrazit seznam všech anket