Pod Lupou: Honda NSX – supersport ze země vycházejícího slunce

Pod Lupou: Honda NSX – supersport ze země vycházejícího slunce: titulní fotka Počátkem devadesátých let uvedla Honda na trh model NSX. Svět supersportů se tehdy změnil na období před a po NSX. Říkalo se, že model NSX přinutil Ferrari a Porsche změnit postoj ke svým produktům. Dnes víme, že je to fakt.

V devadesátých letech se s japonskými sportovními kupé doslova roztrhl pytel. Nissan měl zbrusu nové 300 ZX Twin Turbo, Mazda svojí v mnoha ohledech dodnes nepřekonanou RX7 a Toyota rychlou a zběsilou Supru. Všechna tato auta měla jedno společné – přeplňovaný motor vpředu a pohon zadních kol. Pro Hondu vždy bylo, je a bude typické jít svojí vlastní cestou a NSX nebyla výjimkou. Proto koncepce motoru uprostřed v celohliníkové karoserii snad ani nepřekvapí.

Honda koketovala s supersportem již v roce 1984 když představila koncept HP-X (Honda Pininfarina Xperimental) s designem od renomovaného italského stylistického studia. Design NSX však nakonec navrhl Ken Okuyama a za technickou stránku byl odpovědný Shigeru Uehara, který později postavil i skvělou Hondu S2000.

Honda svým modelem NSX postavila Ferrari a Porsche do role outsiderů a upozornila svět, že supersport se staví jinak.

Model NSX byl představen v roce 1989 a za jeho vývojem stojí taková jména, jako Satoru Nakajima, Bobby Rahal a legendární Ayrton Senna. Není tedy divu, že třeba i sám Gordon Murray uplatnil při konstrukci fenomenálního McLarenu F1 určité postřehy z NSX. Model přišel do výroby v roce 1990 a sjížděl z linky v prestižním závodě Hondy v Tochigi. V roce 2004 byla výroba přesunuta do továrny v Suzuce, odkud také v roce 2005 vyjel poslední model.

Design NSX je nadčasový a dá se předpokládat, že i za dalších deset let bude stále sexy. Karoserie je vyrobena z hliníku a těží ze všech výhod této konstrukce, tedy nízké hmotnosti a opravdu excelentní tuhosti celého monokoku. V porovnání se stejnou karoserií vyrobenou z oceli je o cca 177 kg lehčí. Kliky dveří byly zakomponovány do sloupku dveří – ne, Alfa 156 opravdu nebyla první. Vůz dostal motor V6 o zdvihovém objemu 3.0 l s čtyřventilovým rozvodem doplněným o systém VTEC. Motor byl uložen napříč před zadní nápravou a přes přímo řazenou pětistupňovou převodovku (automat byl za příplatek) poháněl zadní kola.

V Hondě původně uvažovali o použití velkého motoru V8 nebo V12, ale nakonec sáhli k kompaktnímu točivému vidlicovému šestiválci. Prostě Honda…

Celohliníkový motor s úhlem rozevření válců 90° měl kovanou klikovou hřídel, titanové ojnice a další technické finesy, díky nimž dosahoval maximálního výkonu 274 k (201 kW) a točivého momentu 284 Nm, přičemž 90% jeho maxima bylo k dispozici mezi 2500 a 7500 ot/min. Systém VTEC přepnul na ostrou vačku při 4800 ot/min a dál hnal ručičku otáčkoměru až k excelentním 8300 otáčkám. Na tehdejší dobu docela výkonnému motoru sekundoval výtečně naladěný podvozek. Zavěšení kol bylo vyrobeno pro změnu z hliníku, všechna kola byla nezávisle zavěšena. Brzdy byly kotoučové, ventilované, doplněné o ABS. Vůz dostal i kontrolu trakce TCS a samosvorný diferenciál, díky čemuž vystačil s poměrně skromným rozměrem speciálních pneumatik Yokohama A-022 – 205/55 ZR 15 vpředu a 225/50 ZR 16 vzadu. Řízení NSX je považováno za jedno z nejlepších vůbec a v případě verze s manuální převodovkou nemělo ani posilovač.

Kvalitně zpracovaný, ergonomický, kůží čalouněný a plně elektrifikovaný interiér stavěl tehdejší konkurenci od Ferrari a Porsche do role naprostých outsiderů. Podobně tomu bylo i v oblasti jízdních výkonů a ovladatelnosti, zvláště v porovnání s Ferrari 348. A tyhle řádky se mi nepíší vůbec lehce, protože Ferrari mám opravdu rád.

Renomovaný motoristický tisk mnohokrát dokázal, že model NSX byl zdatným konkurentem pro Ferrari 355 a Porsche Turbo (996).

NSX měla za svoji velmi dlouhou kariéru několik verzí. Za všechny jmenujme NSX-T, čili Targa s odnímatelnou střechou a v důsledku zvýšení tuhosti hmotností vyšší o cca 45 kg. V roce 1997 byl zvětšen objem motoru na 3.2 l a výkon 292 k (215 kW) byl přenášen na vozovku pomocí šestistupňové převodovky, která se spolu s výkonnějším motorem zasloužila o zlepšení akcelerace. Vylepšeny byly také brzy, jejich kotouče měly větší průměr a umožnily montáž větších 17“ disků a širších pneumatik. Verze vybavená automatem se ale i nadále musela spokojit s třílitrem. V Japonsku byly populární verze NSX S a NSX S–Zero, které se vyznačovaly sníženou hmotností, tvrdším nastavením podvozku a lepšími dynamickými parametry. U těchto modelů museli zákazníci upustit od klimatizace, audiosoupravy a navigace. Model Type S používal stejný podvozek jako první NSX-R. Úspěchy v seriálu CART Champ Car v letech 1997 a 1998 oslavila Honda speciální edicí Alex Zanardi Edition NSX, určenou výlučně pro americký trh. Tato verze byla vyrobena v celkem 51 exemplářích a to pouze v červené barvě Formula Red. Konstrukčně byla Zanardi Edition „obyčejná“ Type S s volantem na té správné straně…

Své postřehy při vývoji vozu přidal i fenomenální Ayrton Senna, co k tomu více dodat.

V roce 2002 přišel optický facelift, který mimo jiné poslal výklopné světlomety k ledu a nahradil je klasickými. NSX byla nabízena se širším barevným spektrem karoserií a interiérů. Honda také vyrobila dvě generace NSX v verzi Type R, kterými světu ukázala, jak si představuje závodní stroj určený pro použití v běžném provozu a na závodním okruhu. Již teď Vám můžeme slíbit, že se k TypeRům brzo vrátíme v samostatném článku.

Honda NSX byla jistým milníkem pro japonskou automobilku a pro svět supersportů vůbec. Bylo to auto, které přes své nesporné civilní kvality dokázalo určitým způsobem uspět i na závodních okruzích (24hrs Le Mans, GT series). Bylo to auto, které bylo safetycarem při formulové Grand Prix Japonska v Suzuce před tím, než tuto roli monopolně schramstnul Mercedes. NSX ukázalo světu, jak má vypadat moderní supersport a v tom tkví jeho největší síla a kouzlo. Díky pane Hondo.

TIP: Detroit 2012: Acura NSX Concept – legenda se vrací

Technické údaje 3.0 MT 3.0 AT 3.2 MT
Motor V6 DOHC 24V VTEC V6 DOHC 24V VTEC V6 DOHC 24V VTEC
Vrtání a zdvih (mm) 90×78 90×78 93×78
Zdvihový objem (cm3) 2977 2977 3179
Kompresní poměr 10.2:1 10.2:1 10,2:1
Maximální výkon (kW/ot/min) 201/7300 188/6800 206/7300
Max. toč. moment (Nm/ot/min) 284/5400 284/5400 298/5300
Převodovka 5stupňová manuální 4stupňová automatická 6stupňová manuální
Rozměry d/š/v (mm) 4430/1810/1170 4430/1810/1170 4430/1810/1170
Hmotnost (kg) 1370 1410 1410
Pneumatiky a kola vpředu 205/55 ZR 15 205/55 ZR15 215/40 ZR 17
Pneumatiky a kola vzadu 225/50 ZR 16 225/50 ZR16 225/40 ZR 17
Maximální rychlost (km/h) 270 260 270
Zrychlení 0–100 km/h pod 6 s 6,5 s 5,7
Objem palivové nádrže (l) 70 70 70
Objem kufru (l) 155 155 155

Fotogalerie

  • Pod Lupou: Honda NSX – supersport ze země vycházejícího slunce: fotka 1
  • Pod Lupou: Honda NSX – supersport ze země vycházejícího slunce: fotka 2
  • Pod Lupou: Honda NSX – supersport ze země vycházejícího slunce: fotka 3
  • Pod Lupou: Honda NSX – supersport ze země vycházejícího slunce: fotka 4
  • Pod Lupou: Honda NSX – supersport ze země vycházejícího slunce: fotka 5
  • Pod Lupou: Honda NSX – supersport ze země vycházejícího slunce: fotka 6
  • Pod Lupou: Honda NSX – supersport ze země vycházejícího slunce: fotka 7
  • Pod Lupou: Honda NSX – supersport ze země vycházejícího slunce: fotka 8
  • Pod Lupou: Honda NSX – supersport ze země vycházejícího slunce: fotka 9
  • Pod Lupou: Honda NSX – supersport ze země vycházejícího slunce: fotka 10
  • Pod Lupou: Honda NSX – supersport ze země vycházejícího slunce: fotka 11
  • Pod Lupou: Honda NSX – supersport ze země vycházejícího slunce: fotka 12
  • Pod Lupou: Honda NSX – supersport ze země vycházejícího slunce: fotka 13
  • Pod Lupou: Honda NSX – supersport ze země vycházejícího slunce: fotka 14
  • Pod Lupou: Honda NSX – supersport ze země vycházejícího slunce: fotka 15
  • Pod Lupou: Honda NSX – supersport ze země vycházejícího slunce: fotka 16
  • Pod Lupou: Honda NSX – supersport ze země vycházejícího slunce: fotka 17
  • Pod Lupou: Honda NSX – supersport ze země vycházejícího slunce: fotka 18
  • Pod Lupou: Honda NSX – supersport ze země vycházejícího slunce: fotka 19
  • Pod Lupou: Honda NSX – supersport ze země vycházejícího slunce: fotka 20
  • Pod Lupou: Honda NSX – supersport ze země vycházejícího slunce: fotka 21
  • Pod Lupou: Honda NSX – supersport ze země vycházejícího slunce: fotka 22
  • Pod Lupou: Honda NSX – supersport ze země vycházejícího slunce: fotka 23
  • Pod Lupou: Honda NSX – supersport ze země vycházejícího slunce: fotka 24
  • Pod Lupou: Honda NSX – supersport ze země vycházejícího slunce: fotka 25
  • Pod Lupou: Honda NSX – supersport ze země vycházejícího slunce: fotka 26
  • Pod Lupou: Honda NSX – supersport ze země vycházejícího slunce: fotka 27
  • Pod Lupou: Honda NSX – supersport ze země vycházejícího slunce: fotka 28
  • Pod Lupou: Honda NSX – supersport ze země vycházejícího slunce: fotka 29
  • Pod Lupou: Honda NSX – supersport ze země vycházejícího slunce: fotka 30
  • Pod Lupou: Honda NSX – supersport ze země vycházejícího slunce: fotka 31
  • Pod Lupou: Honda NSX – supersport ze země vycházejícího slunce: fotka 32
  • Pod Lupou: Honda NSX – supersport ze země vycházejícího slunce: fotka 33
  • Pod Lupou: Honda NSX – supersport ze země vycházejícího slunce: fotka 34
  • Pod Lupou: Honda NSX – supersport ze země vycházejícího slunce: fotka 35
  • Pod Lupou: Honda NSX – supersport ze země vycházejícího slunce: fotka 36
  • Pod Lupou: Honda NSX – supersport ze země vycházejícího slunce: fotka 37
  • Pod Lupou: Honda NSX – supersport ze země vycházejícího slunce: fotka 38
  • Pod Lupou: Honda NSX – supersport ze země vycházejícího slunce: fotka 39
  • Pod Lupou: Honda NSX – supersport ze země vycházejícího slunce: fotka 40
  • Pod Lupou: Honda NSX – supersport ze země vycházejícího slunce: fotka 41
  • Pod Lupou: Honda NSX – supersport ze země vycházejícího slunce: fotka 42
  • Pod Lupou: Honda NSX – supersport ze země vycházejícího slunce: fotka 43
  • Pod Lupou: Honda NSX – supersport ze země vycházejícího slunce: fotka 44
  • Pod Lupou: Honda NSX – supersport ze země vycházejícího slunce: fotka 45
  • Pod Lupou: Honda NSX – supersport ze země vycházejícího slunce: fotka 46
  • Pod Lupou: Honda NSX – supersport ze země vycházejícího slunce: fotka 47
  • Pod Lupou: Honda NSX – supersport ze země vycházejícího slunce: fotka 48
  • Pod Lupou: Honda NSX – supersport ze země vycházejícího slunce: fotka 49
  • Pod Lupou: Honda NSX – supersport ze země vycházejícího slunce: fotka 50
  • Pod Lupou: Honda NSX – supersport ze země vycházejícího slunce: fotka 51
  • Pod Lupou: Honda NSX – supersport ze země vycházejícího slunce: fotka 52
  • Pod Lupou: Honda NSX – supersport ze země vycházejícího slunce: fotka 53
  • Pod Lupou: Honda NSX – supersport ze země vycházejícího slunce: fotka 54
  • Pod Lupou: Honda NSX – supersport ze země vycházejícího slunce: fotka 55
  • Pod Lupou: Honda NSX – supersport ze země vycházejícího slunce: fotka 56
  • Pod Lupou: Honda NSX – supersport ze země vycházejícího slunce: fotka 57
  • Pod Lupou: Honda NSX – supersport ze země vycházejícího slunce: fotka 58
  • Pod Lupou: Honda NSX – supersport ze země vycházejícího slunce: fotka 59
  • Pod Lupou: Honda NSX – supersport ze země vycházejícího slunce: fotka 60
  • Pod Lupou: Honda NSX – supersport ze země vycházejícího slunce: fotka 61
  • Pod Lupou: Honda NSX – supersport ze země vycházejícího slunce: fotka 62
  • Pod Lupou: Honda NSX – supersport ze země vycházejícího slunce: fotka 63
  • Pod Lupou: Honda NSX – supersport ze země vycházejícího slunce: fotka 64
  • Pod Lupou: Honda NSX – supersport ze země vycházejícího slunce: fotka 65
  • Pod Lupou: Honda NSX – supersport ze země vycházejícího slunce: fotka 66
  • Pod Lupou: Honda NSX – supersport ze země vycházejícího slunce: fotka 67
  • Pod Lupou: Honda NSX – supersport ze země vycházejícího slunce: fotka 68
  • Pod Lupou: Honda NSX – supersport ze země vycházejícího slunce: fotka 69
  • Pod Lupou: Honda NSX – supersport ze země vycházejícího slunce: fotka 70
  • Pod Lupou: Honda NSX – supersport ze země vycházejícího slunce: fotka 71
  • Pod Lupou: Honda NSX – supersport ze země vycházejícího slunce: fotka 72
  • Pod Lupou: Honda NSX – supersport ze země vycházejícího slunce: fotka 73
  • Pod Lupou: Honda NSX – supersport ze země vycházejícího slunce: fotka 74
  • Pod Lupou: Honda NSX – supersport ze země vycházejícího slunce: fotka 75
  • Pod Lupou: Honda NSX – supersport ze země vycházejícího slunce: fotka 76

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
ywwtwewp Pharmd752 14.08.2010  01:30
3000 GT Mr. Jan Hus 21.05.2009  17:34
Re: hmm matvo 09.04.2009  08:03
Síň Slávy %PepekVyskoč 16.01.2009  19:36
Re: BMW? "neregistrovaný" 20.08.2008  22:02
BMW? HFE 13.06.2008  13:45
Re: hmm pet1p 29.05.2008  16:08
spravne Type-RR 27.05.2008  21:13
legenda %babo 12.05.2008  14:13
Re: hmm Maco-mac 12.05.2008  11:31
Re: jojo sdsss 12.05.2008  11:06
Re: jojo 125S 12.05.2008  09:51
Re: Koľko to išlo 125S 12.05.2008  09:45
Re: jojo Jirik H 12.05.2008  09:43
Re: jojo Jirik H 12.05.2008  09:42
Re: hmm Jirik H 12.05.2008  09:40
Re: jojo 507 11.05.2008  19:39
Re: jojo King 11.05.2008  19:35
Re: jojo 507 11.05.2008  10:03
Re: jojo %Koenigsegg <3 11.05.2008  09:13
Re: jojo King 11.05.2008  08:40
hmm maco-mac 10.05.2008  23:40
Koľko to išlo 507 10.05.2008  20:37
jojo %Koenigsegg <3 10.05.2008  10:00
Dokonalý celek 125S 09.05.2008  22:15
kočka je tu %e)voVIII® 09.05.2008  21:42
king lordlord 09.05.2008  17:06
muj sen riderhenry 09.05.2008  12:06
Pěkney článek! oda 09.05.2008  10:39
legenda toy 09.05.2008  10:06
Vstoupit do diskuse ›
  • Přidat příspěvek:





Související články

Tato značka na Moje.auto

Nejčtenější

Plakát týdne

BMW M4 Cabrio

Anketa

Který nový supersport se vám líbí?
Počet hlasů: 5904 | Zobrazit seznam všech anket