Pod lupou: Jaguar XJ220 – nejrychlejší auto světa...na jeden rok

Pod lupou: Jaguar XJ220 – nejrychlejší auto světa...na jeden rok: titulní fotka Jaguar za více než 70 let své existence vyrobil jen tři auta s motorem uprostřed – prototyp XJ13, polozávodní XJR-15 a silniční model XJ220, který byl ve své době nejrychlejším autem světa.

Na počátku projektu, který vedl k výrobě nejrychlejšího auta světa a vítězství třídy GT v závodě 24 hodin Le Mans, byl plán vytvořit unikátní designovou studii. V prosinci 1984 přišel tehdejší šéfdesignér Jim Randle s návrhem postavit auto pro závodní skupinu B. Projekt XJ220 ale byl na začátku zamýšlen jen jako koncept, která má ukázat vývojový potenciál automobilky. Měl být odpovědí Jaguaru na supersporty jako Ferrari 288 GTO a F40 nebo Porsche 959

Práce na prototypu začaly hned zkraje roku 1985. V té době Jaguar vládl Evropskému šampionátu cestovních vozů a začínal působit v závodech skupiny C. A právě závodní speciály Jaguaru pro skupinu C s motorem uprostřed se staly základem pro XJ220. Tuctu návrhářů a konstruktérů, kteří se jeho vývojem zabývali, se začalo říkat „Saturday club“, protože většinu práce prováděli dobrovolně ve svém volném čase. Postupně ale získali podporu oficiálních vývojových kapacit a subdodavatelů.

Prototyp přichází

Prototyp XJ220 měl premiéru 18. října 1988 na International Motor Show v Birminghamu. Před zadní nápravu se dostal radikálně upravený motor celohliníkový Jaguar V12. Jeho objem vzrostl z 5,3 na 6,2 litru. Rozvod SOHC byl nahrazen DOHC se čtyřmi ventily na válec, další úpravy zahrnují například titanové ojnice pístů, mazání se suchou skříní a snížení kompresního poměru z 12,5:1 na 10:1.

Pětistupňová převodovka pohání všechna čtyři kola. Systém FF Developments rozděluje točivý moment v poměru 30:70, stejné je i rozložení hmotnosti. Odhadovaná maximální rychlost se udávala přes 200 mil v hodině (320 km/h), zrychlení z 0 na 160 km/h za 8 sekund.

Design vychází z dřívějších studií Jaguaru, ale i tak se hodně liší od starších modelů. Proporce karoserie jsou i dnes dechberoucí – délka 5,14 m, šířka 2,00 m a výška 1,15 m. K charakteristickým prvkům patří dveře, které se vyklápí směrem nahoru, nastavitelný zadní spoiler a velká prosklená plocha. Hliníkové povrchové díly karoserie jsou namontované na hliníkovém rámu, kolem prostoru pro cestující je přídavná ocelová klec. K lepší aerodynamice přispívá kompletně zakrytý spodek auta.

Ještě při představení Jaguar neuvažoval o výrobě. Obrovský zájem veřejnosti ale způsobil změnu tohoto rozhodnutí. Firma JaguarSport – společný podnik Jaguaru a závodního týmu Tom Walkinshaw Racing (TWR) – byla pověřena úpravou prototypu pro malosériovou výrobu.

Místo V12 přeplňovaný V6

Do konce roku 1989 vypracoval JaguarSport návrh změn pro produkční verzi. Tyto změny ale způsobily u řady zájemců zklamání, i když měly vést k lepším jízdním výkonům. Ukázalo se, že pohon 4×4 je pro takový typ auta zbytečně složitý, nákladný a těžký. Proto pohon všech kol a velký atmosférický dvanáctiválec nahradil lehčí dvakrát přeplňovaný šestiválec JV6 pohánějící zadní kola. V této fázi měl XJ220 mít výkon 500 koní (368 kW) a točivý moment 640 Nm.

Jaguar začal přijímat objednávky. Každý z plánovaných 220 kusů měl stát 290 tisíc liber plus daně, 50 tisíc bylo potřeba složit jako zálohu. V objednávce ale bylo vyhrazeno právo na změnu všech důležitých parametrů včetně ceny, počet vyrobených aut ale neměl přesáhnout 350 kusů. Termín dodání byl předběžně stanoven na roky 1992 až 1993.

Kombinace motoru 3,5 V6 Twin Turbo a pohonu zadních kol byla lehčí a rychlejší než původní koncepce. Přesto mnoho zákazníků ztratilo o takový XJ220 zájem.

Následovalo období intenzivního testování a dolaďování, kvůli kterému bylo vytvořeno samostatné vývojové oddělení JaguarSport v Bloxhamu nedaleko Oxfordu. Zatímco na konci roku 1990 první prototypy šestiválcového XJ220 jezdily 300 km/h, o rok později se v Nardo podařilo dosáhnout 347 km/h. Prostorový rám odvozený od závodních speciálů byl zesílen, takže při zkouškách auto vydrželo náraz do pevné překážky při rychlosti 50 km/h bez ohrožení prostoru pro cestující. Karoserie také vydržela postupné zvyšování svislého zatížení až na 10 tun. Ani při této hodnotě nedošlo k deformaci nebo rozbití laminovaných skel.

Výrazných změn se dočkala karoserie. Na první pohled vypadá stále stejně, ale motor o poloviční velikosti umožnil zkrátit délku o výrazných 22 cm na 4,93 m. Výška zůstala zachována, šířka narostla na impozantních 2,22 m. Vzhledu auta tyto změny jedině prospěly.

I úplný laik rozezná prototyp od produkční verze podle zpětných zrcátek. Původní byla umístěna co nejvíc vpředu a blízko bočních oken. Toto řešení nahradila asymetricky umístěná zrcátka (na straně řidiče a blatníku, na straně spolujezdce na dveřích), původem z Citroënu CX! Efektní výklopné dveře ustoupily klasické koncepci otevírání do boku, u sériového provedení jsou navíc vpředu kratší. I tak jsou dlouhé, ale úhel jejich otevření je překvapivě malý.

Motor Twin turbo V6 byl odvozen ze závodních speciálů XJR-10 a XJR-11. Nakonec se ho podařilo naladit místo původně plánovaných 500 koní na 542 koní, tedy 404 kW (plnící tlak turbodmychadel Garrett T3 je 1 bar). Lehký přeplňovaný motor tak nakonec překonal původní dvanáctiválec, mimo jiné díky závodnímu vstřikování a zapalování Zytek. Významná byla také úspora téměř 100 kg pohotovostní hmotnosti a mírné zlepšení aerodynamiky. Oficiálně udávaná maximální rychlost byla 343 km/h. Na oválu Nardo dosáhnul v roce 1993 Martin Brundle rychlosti 349,2 km/h, čímž získal pro XJ220 zápis v Guinessově knize rekordů. O rok později na stejném místě tento rekord překonal o 22 km/h McLaren F1.

Martin Brundle vytvořil s XJ220 na oválu v Nardo rychlostní rekord 349,2 km/h. To odpovídá rychlosti zhruba 359 km/h na rovné trati.

Vynikající výkony vedly k sebevědomému plánu. Místo původních 220 kusů chtěl Jaguar vyrobit všech 350, které stanovil jako maximum. První stovka měla opustit továrnu v Bloxhamu v roce 1992, zbývajících 250 v roce 1993. Realita ale za očekáváním zaostala, do konce roku 1994 se vyrobilo 281 kusů a poslední se prodávaly hluboko pod cenou ještě v roce 1996. Jedním z důvodů bylo zvýšení konečné ceny o třetinu na 403 tisíc liber, hlavní příčinou byla ale krize na trhu supersportů, která způsobila například konec konkurenčního Bugatti EB110.

Továrna JaguarSport v Bloxhamu byla ke konci produkce XJ220 přestavěna a až do roku 2003 se zde vyráběl Aston Martin DB7.

XJ220-C pro závody třídy GT

Časté změny pravidel závodní skupiny C na přelomu 80. a 90. let způsobily, že Jaguar musel své speciály prakticky každý rok přepracovat. Proto měla všechny závodní Jaguary nahradit XJ220-C upravená podle pravidel nově vypsané třídy GT. Karoserie byla kompletně vyrobena z kompozitních materiálů a měla pozměněný tvar přídě. Motor byl upraven v TWR, tak aby podával maximální výkon ve vytrvalostních závodech na 24 hodin a na 1000 km, další změny proběhly na zavěšení, brzdách a převodovce. Vyrobeno mělo být 20 kusů XJ220-C ročně, kromě nasazení v oficiálním týmu byly nabízeny k pronájmu soukromým týmům.

Hned při prvním závodním nasazení vyhrála XJ220-C v roce 1993 závod Britského šampionátu GT v Silverstone. Do vytrvalostního závodu 24 hodin Le Mans nasadil Jaguar ten samý rok tři vozy s tovární podporou. Dva odstoupily, ale vůz se startovním číslem 50, který řídili John Nielsen, David Brabham a David Coulthard, zvítězil v třídě GT. Po závodě však byl diskvalifikován kvůli nevyhovujícímu výfukovému potrubí.

Soukromé XJ220-C bez tovární podpory byly například nasazovány v Italském šampionátu GT, kde dosáhly několika pódiových umístění. XJ220 se ještě jednou vrátila do Le Mans v roce 1995. Ani jedno z obou aut týmu PC Automotive závod nedokončilo. I tentokrát ale nalezneme mezi jmény pilotů slavné jméno – jedním z řidičů vozu s číslem 57 byl Tiff Needell, který dnes moderuje pořad Fifth Gear.

S jako Special

Méně známá je verze XJ220S, která je vlastně závodním speciálem homologovaným pro silniční provoz. TWR provedl řadu změn. Hmotnost klesla proti normální XJ220 téměř o 200 kg. Z původních hliníkových dílů karoserie totiž zůstaly jen dveře, zbytek je vyroben z kompozitních materiálů. Záď je tvořena jediným dílem, na který je připevněno mohutné karbonové křídlo. Všechny úpravy jsou inspirovány závodním speciálem XJ220-C postaveným pro čtyřiadvectiho­dinovku v Le Mans. Zvenku se XJ220S dále odlišuje například čirými kryty světel. Z interiéru zmizely „zbytečnosti“ jako rádio a klimatizace, sedadla mají naopak pětibodové pásy.

Úpravami prošel také motor. Výkon vzrostl na rovných 500 kW (680 koní), točivý moment má maximum 714 Nm. Doba potřebná pro zrychlení z 0 na 96 km/h se zkrátila na 3,3 s a udávaná maximální rychlost vzrostla na 365 km/h. XJ220S nikdy neměl oficiální ceníkovou cenu, odhaduje se, že nový stál přes milion dolarů (běžná verze 650 tisíc dolarů). Vzhledem k tomu, že bylo vyrobeno jen pět kusů (a jeden si ponechal Tom Walkinshaw), spekuluje se, že dnešní hodnota by mohla být dvojnásobná. Toto auto je tak raritní, že ho nemá ani brunejský sultán, který se musí spokojit s „obyčejnou“ XJ220 a s…

XJ220 od Pininfariny

Slavná sbírka luxusních aut brunejského sultána obsahuje jeden nebo dva kusy XJ220 upravené na zakázku studiem Pininfarina. V jeho garážích tak někde vedle dvou McLarenů F1 LM, čtyř Ferrari FX a patnácti XJ220 stojí unikát s kompletně přepracovaným designem. Výklopná světla nahradila dvojice klasických agresivně tvarovaných světlometů. Nová karoserie je menší a štíhlejší, zadní část s integrovaným křídlem má úplně nový tvar.

Model XJ220 Prototype XJ220 sériová XJ220S (TWR)
Počet vyrobených kusů 1 281 5
Zdvihový objem [cm3] 6222 3498 3498
Válce/ventily 12/4 6/4 6/4
Kompresní poměr 10,0:1 8,3:1 -
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] > 368/7000 404/7200 500/-
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] > 542/5000 642/4500 714/-
Max. rychlost [km/h] > 320 343 365
Zrychlení 0–96 km/h [s] 3,5 3,8 3,3
Zrychlení 0–160 km/h [s] 8,0 7,3 -
Zrychlení 0–198 km/h [s] 12,0 - -
Hmotnost [kg] 1560 1470 1290

Jaguar XJ220 má v historii automobilky unikátní postavení. Byl prvním modelem s přeplňováním, s vidlicovým šestiválcem a s motorem uprostřed. A nebýt McLarenu F1, byl by s přehledem nejrychlejším britským autem všech dob.

Fotogalerie

  • Pod lupou: Jaguar XJ220 – nejrychlejší auto světa...na jeden rok: fotka 1
  • Pod lupou: Jaguar XJ220 – nejrychlejší auto světa...na jeden rok: fotka 2
  • Pod lupou: Jaguar XJ220 – nejrychlejší auto světa...na jeden rok: fotka 3
  • Pod lupou: Jaguar XJ220 – nejrychlejší auto světa...na jeden rok: fotka 4
  • Pod lupou: Jaguar XJ220 – nejrychlejší auto světa...na jeden rok: fotka 5
  • Pod lupou: Jaguar XJ220 – nejrychlejší auto světa...na jeden rok: fotka 6
  • Pod lupou: Jaguar XJ220 – nejrychlejší auto světa...na jeden rok: fotka 7
  • Pod lupou: Jaguar XJ220 – nejrychlejší auto světa...na jeden rok: fotka 8
  • Pod lupou: Jaguar XJ220 – nejrychlejší auto světa...na jeden rok: fotka 9
  • Pod lupou: Jaguar XJ220 – nejrychlejší auto světa...na jeden rok: fotka 10
  • Pod lupou: Jaguar XJ220 – nejrychlejší auto světa...na jeden rok: fotka 11
  • Pod lupou: Jaguar XJ220 – nejrychlejší auto světa...na jeden rok: fotka 12
  • Pod lupou: Jaguar XJ220 – nejrychlejší auto světa...na jeden rok: fotka 13
  • Pod lupou: Jaguar XJ220 – nejrychlejší auto světa...na jeden rok: fotka 14
  • Pod lupou: Jaguar XJ220 – nejrychlejší auto světa...na jeden rok: fotka 15
  • Pod lupou: Jaguar XJ220 – nejrychlejší auto světa...na jeden rok: fotka 16
  • Pod lupou: Jaguar XJ220 – nejrychlejší auto světa...na jeden rok: fotka 17
  • Pod lupou: Jaguar XJ220 – nejrychlejší auto světa...na jeden rok: fotka 18
  • Pod lupou: Jaguar XJ220 – nejrychlejší auto světa...na jeden rok: fotka 19
  • Pod lupou: Jaguar XJ220 – nejrychlejší auto světa...na jeden rok: fotka 20
  • Pod lupou: Jaguar XJ220 – nejrychlejší auto světa...na jeden rok: fotka 21
  • Pod lupou: Jaguar XJ220 – nejrychlejší auto světa...na jeden rok: fotka 22
  • Pod lupou: Jaguar XJ220 – nejrychlejší auto světa...na jeden rok: fotka 23
  • Pod lupou: Jaguar XJ220 – nejrychlejší auto světa...na jeden rok: fotka 24
  • Pod lupou: Jaguar XJ220 – nejrychlejší auto světa...na jeden rok: fotka 25
  • Pod lupou: Jaguar XJ220 – nejrychlejší auto světa...na jeden rok: fotka 26
  • Pod lupou: Jaguar XJ220 – nejrychlejší auto světa...na jeden rok: fotka 27
  • Pod lupou: Jaguar XJ220 – nejrychlejší auto světa...na jeden rok: fotka 28
  • Pod lupou: Jaguar XJ220 – nejrychlejší auto světa...na jeden rok: fotka 29
  • Pod lupou: Jaguar XJ220 – nejrychlejší auto světa...na jeden rok: fotka 30
  • Pod lupou: Jaguar XJ220 – nejrychlejší auto světa...na jeden rok: fotka 31
  • Pod lupou: Jaguar XJ220 – nejrychlejší auto světa...na jeden rok: fotka 32
  • Pod lupou: Jaguar XJ220 – nejrychlejší auto světa...na jeden rok: fotka 33
  • Pod lupou: Jaguar XJ220 – nejrychlejší auto světa...na jeden rok: fotka 34
  • Pod lupou: Jaguar XJ220 – nejrychlejší auto světa...na jeden rok: fotka 35
  • Pod lupou: Jaguar XJ220 – nejrychlejší auto světa...na jeden rok: fotka 36
  • Pod lupou: Jaguar XJ220 – nejrychlejší auto světa...na jeden rok: fotka 37
  • Pod lupou: Jaguar XJ220 – nejrychlejší auto světa...na jeden rok: fotka 38

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
McLaren F1 Danny0097 23.04.2013  18:16
Zajímavé... Weezr 09.11.2011  18:13
ze by ja ze by ja 02.02.2009  10:44
Tom DaewooMaster 27.11.2008  13:55
* * 5 01.10.2008  14:34
456456 656565 15.09.2008  20:12
řídil jsem ho MTP 08.09.2008  12:27
videl oz 05.09.2008  17:47
Re: No to mě mohlo napadnout.... martin67 05.09.2008  09:10
Re: Re: . lordlord 05.09.2008  07:49
Re: Dvěstědvacítka.... Tano 04.09.2008  18:24
Re: . anonym123456789 04.09.2008  17:11
Dvěstědvacítka.... Sleeper 04.09.2008  17:03
Re: nadseni %Vipi 04.09.2008  16:55
nadseni milous 04.09.2008  15:52
Re: Supr auto Golias 04.09.2008  12:47
Supr auto Pavel03 04.09.2008  12:23
. lordlord 04.09.2008  12:14
. lordlord 04.09.2008  12:10
Re: No to mě mohlo napadnout.... Aston M. 04.09.2008  11:10
No to mě mohlo napadnout.... Pekelná Micinka 04.09.2008  10:09
Vstoupit do diskuse ›
  • Přidat příspěvek: