Pod lupou: Lamborghini Murciélago a všechny jeho verze

Pod lupou: Lamborghini Murciélago a všechny jeho verze: titulní fotka Seznamte se s rozzuřenými italskými býky, kteří mají před zadní nápravou dvanáctiválec o výkonu 580, 640 a 680 koní a jejich maximální rychlost je daleko za hranicí 300 km/h.

Lamborghini Murciélago

Koncem odpoledne 5. října 1879, po divokém boji ve slavné aréně ve španělské Cordobě, byl býk se jménem Murciélago z chovu Jaquina del Val di Navarra ušetřen fenomenálním matadorem, kterým nebyl nikdo jiný, než Rafael Molina „Lagartijo“. Ušetření života byl velmi vzácný výskyt v býčích zápasech a zvířeti se uděloval pouze v případech, kdy býci prokázali v aréně výjimečnou kuráž a bojovnost. Murciélaga poté odkoupil don Antonio Miura a založil slavný chov, ze kterého vzešlo plno dalších silných a bojovných býků.

Ferruccio Lamborghini, zakladatel prestižní italské automobilky Automobili Lamborghini, dal symbol býka do loga své firmy. Supersportovní dvousedadlové kupé s dvanáctiválcovým motorem nese jméno po zmiňovaném slavném býkovi Murciélagovi. Vůz nahradil model Diablo, který si po 11 letech zasloužil pořádný odpočinek.

Murciélago má pohonnou jednotku pro ideální rozložení hmotnosti před zadní nápravou. Monstrózní výkon motoru 6.2 l V12 je 426 kW (580 k) v 7500 ot/min je na všechna čtyři kola rozložen v poměru 42 % na přední nápravu a 58 % na zadní nápravu. Maximální kroutící moment 650 Nm je k dispozici od 5400 ot/min. O potřebnou trakci se starají velké pneumatiky Pirelli o rozměrech 245/35 ZR18 vpředu a 335/30 ZR18 vzadu. Nejvyšší udávaná rychlost překračuje hranici 330 km/h a sprint z 0 km/h na 100 km/h vůz s přehledem zvládá za 3,8 s. Externí karosářské panely jsou z karbonových dílů, s výjimkou ocelové střechy a dveřních výplní.

Zádi dominují dva aktivní vtoky vzduchu do motoru (VACS – Variable Air-flow Cooling System), které se přizpůsobují rychlosti vozu. Dalším technologickým prvkem je zadní přítlačné křídlo, které má hned tři pozice: v rychlostech od 0 do 130 km/h je zavřené, mezi 130 km/h až 220 km/h se částečně vysune a lišta má sklon mezi 50 až 60 stupni a při jízdě nad 220 km/h se křídlo nakloní pod úhlem 70 stupňů, aby maximalizovalo přítlak pro zadní nápravu. V závislosti na pozici křídla a otvorech pro přísun vzduchu do motoru je součinitel odporu vzduchu Cx 0,33 až 0,36. Palivová nádrž pojme rovných 100 litrů pohonných hmot.

Murciélago není jako řada konkurenčních supersportovních vozů prošpikován pomocnou elektronikou, řidiči pomáhá pouze systém kontroly prokluzu a ABS při dupnutí na brzdy.

Lamborghini Murciélago LP640

Italská automobilka Lamborghini přivezla na ženevský autosalon 2006 Murciélago LP640. Sériové Murciélago má výkon 580 koní, novinka přinesla 60 koňských sil navíc. Doping přineslo zvýšení objemu vidlicového dvanáctiválce z 6.2 na 6.5 litru. Točivý moment díky tomu vyšplhal na hodnotu 660 Nm při 6 000 ot/min. Úpravou prošlo i sání, hlava válců, výfukový systém a elektronická převodovka. Ta nyní nabízí elektronický systém „Thrust“, který sleduje trakci při akceleraci.

Údaje o akceleraci dokazují, že nejde v případě tohoto systému o zbytečný přepych: z nuly na stovku se tohle Lambo rozletí za 3,4 sekundy. Maximální rychlost je 338 km/h. O bezpečné zastavení se starají keramické brzdy s kotouči o průměru 380 mm, které byly u základního modelu za příplatek. Výkon je přenášen na všechna čtyři kola v poměru 30:70, která jsou o obuta do pneumatik Pirelli P Zero „Rosso“ o stejných rozměrech, jako u základní verze.

Pokud si myslíte, že jde o ryzí supersport, který nemá s pohodlím nic společného, tak vás musíme vyvést z omylu. Interiér je polstrován kůží a o příjemnou atmosféru se jistě postará i audio systém Kenwood s monitorem o úhlopříčce 6.5 palců a přehrávačem DVD, MP3 a WMA.

Lamborghini Murciélago Reventon

Na letošním Pebble Beach Concours d´Elegance v Kalifornii se dealerům a vybraným klientům představil model a také video o projektu nového supersportu s býkem ve znaku. Později se na výstavě IAA ve Frankfurtu představilo nové Lamborghini Reventon.

Na první pohled je sice jasné, že pod povrchovými panely karoserie se ukrývá Murciélago, ale automobilka u tohoto modelu sází především na jeho exkluzivitu a chystá se vyrobit sérii pouhých dvaceti vozů, jejichž ceny mají začínat na 1 milionu Euro.

Tým designérů Lamborghini se při navrhování tohoto modelu inspiroval bojovými letouny. Podle prohlášení automobilky jsou všechny povrchové díly zcela nové. Pro výrobu karoserie posloužil sklolaminát (přední i zadní kapota) a kompozitní materiály. Zadní svítilny využívají světelných diod, vpředu jsou použity bi-xenony a světelné diody jsou určeny pro denní a směrová světla.

I v interiéru je poznat, že dárcem orgánů je Murciélago a největší novinkou je použití nového přístrojového panelu, který je podobně jako v některých letadlech sestaven ze tří displejů z tekutých krystalů. Zajímavý prvkem, který také pochází z letectví je ukazatel přetížení.

Před zadní nápravou je uložen dvanáctiválec do V o objemu 6,5 litru, pocházející z modelu Murciélago LP640, který poskytuje výkon 471 kW (640 k) a točivý moment 660 Nm. Prostřednictvím převodovky e-gear s řazením pádly pod volantem jsou poháněna všechna čtyři kola. Stejně jako Murciélago LP640 i Reventon dosahuje maximální rychlosti 340 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,4 s.

Lamborghini Murciélago SV

Odlehčená verze pravděpodobně nedostane označení Superleggera, jako v případě menšího modelu Gallardo, ale Italové vzkřísí zkratku SV (Sport Veloce), která se poprvé objevila na modelu Miura P400 a pamatujeme si ji také z Diabla. Poslední a nejlepší Muciélago SV bude mít pod kapotou dvanáctiválec o objemu 6,5 l, tedy základ z verze LP640, jeho výkon však bude zvýšen z 640 na 680 koní. Maximální točivý moment činí 660 Nm, ale nějakým zázrakem se konstruktérům povedlo vylepšit i tuhle hodnotu na rovných 700 Nm.

Nejen divočejší motor bude poznávacím znamením. Dramaticky by se měla zlepšit výkonová hmotnost díky radikální dietě. Kde to jen půjde, vymění standardní materiály karbon, do popelnice poletí také rádio a hlavně přední diferenciál a systémy pohonu 4×4 – SV by totiž mělo mít pouze pohon zadních kol. Tyhle změny ušetří 100 až 136 kg, takže ve výsledku bude mít poslední Murciélago váhu kolem 1,5 tuny. Koně tedy budou táhnout významně menší zátěž – 2,6 kg/k vs. 2,24 kg/k. Mimochodem, kvůli snížení neodpružené hmoty se povedlo srazit hmotnost každého disku o 5,9 kg.

Kvůli významnému zásahu do konstrukce auta se na zádi objeví zdvojené karbonové křídlo, které bude mít za úkol tlačit jedinou poháněnou nápravu co nejvíce k silnici. Ze stejného důvodu bude nutné nově nastavit i trakční kontrolu, navíc automatizovaná převodovka e-gear zkrátí dobu řazení na 0,2 s.

Technické informace

Lamborghini Murciélago – kupé Murciélago LP640 Murciélago SV
Rozměry (mm) 4536×2027×1125
Rozvor (mm) 2665 2665 2665
Motor 6.2 l V12 6.5 l V12 6.5 l V12
Výkon kW(k) 426 (580)/7500 471 (640)/8000 500 (680)
Kroutící moment 650 Nm/5400 660 Nm/6000 700 Nm
Hmotnost 1650 kg nz cca 1 500 kg
0–100 km/h 3,8 s 3,4 s 3,4 s
Maximální rychlost >330 km/h 338 km/h >340 km/h

Oficiální video

Fotogalerie

  • Pod lupou: Lamborghini Murciélago a všechny jeho verze: fotka 1
  • Pod lupou: Lamborghini Murciélago a všechny jeho verze: fotka 2
  • Pod lupou: Lamborghini Murciélago a všechny jeho verze: fotka 3
  • Pod lupou: Lamborghini Murciélago a všechny jeho verze: fotka 4
  • Pod lupou: Lamborghini Murciélago a všechny jeho verze: fotka 5
  • Pod lupou: Lamborghini Murciélago a všechny jeho verze: fotka 6
  • Pod lupou: Lamborghini Murciélago a všechny jeho verze: fotka 7
  • Pod lupou: Lamborghini Murciélago a všechny jeho verze: fotka 8
  • Pod lupou: Lamborghini Murciélago a všechny jeho verze: fotka 9
  • Pod lupou: Lamborghini Murciélago a všechny jeho verze: fotka 10
  • Pod lupou: Lamborghini Murciélago a všechny jeho verze: fotka 11
  • Pod lupou: Lamborghini Murciélago a všechny jeho verze: fotka 12
  • Pod lupou: Lamborghini Murciélago a všechny jeho verze: fotka 13
  • Pod lupou: Lamborghini Murciélago a všechny jeho verze: fotka 14
  • Pod lupou: Lamborghini Murciélago a všechny jeho verze: fotka 15
  • Pod lupou: Lamborghini Murciélago a všechny jeho verze: fotka 16
  • Pod lupou: Lamborghini Murciélago a všechny jeho verze: fotka 17
  • Pod lupou: Lamborghini Murciélago a všechny jeho verze: fotka 18
  • Pod lupou: Lamborghini Murciélago a všechny jeho verze: fotka 19
  • Pod lupou: Lamborghini Murciélago a všechny jeho verze: fotka 20
  • Pod lupou: Lamborghini Murciélago a všechny jeho verze: fotka 21
  • Pod lupou: Lamborghini Murciélago a všechny jeho verze: fotka 22
  • Pod lupou: Lamborghini Murciélago a všechny jeho verze: fotka 23
  • Pod lupou: Lamborghini Murciélago a všechny jeho verze: fotka 24
  • Pod lupou: Lamborghini Murciélago a všechny jeho verze: fotka 25
  • Pod lupou: Lamborghini Murciélago a všechny jeho verze: fotka 26
  • Pod lupou: Lamborghini Murciélago a všechny jeho verze: fotka 27
  • Pod lupou: Lamborghini Murciélago a všechny jeho verze: fotka 28
  • Pod lupou: Lamborghini Murciélago a všechny jeho verze: fotka 29
  • Pod lupou: Lamborghini Murciélago a všechny jeho verze: fotka 30
  • Pod lupou: Lamborghini Murciélago a všechny jeho verze: fotka 31
  • Pod lupou: Lamborghini Murciélago a všechny jeho verze: fotka 32
  • Pod lupou: Lamborghini Murciélago a všechny jeho verze: fotka 33
  • Pod lupou: Lamborghini Murciélago a všechny jeho verze: fotka 34
  • Pod lupou: Lamborghini Murciélago a všechny jeho verze: fotka 35
  • Pod lupou: Lamborghini Murciélago a všechny jeho verze: fotka 36
  • Pod lupou: Lamborghini Murciélago a všechny jeho verze: fotka 37
  • Pod lupou: Lamborghini Murciélago a všechny jeho verze: fotka 38
  • Pod lupou: Lamborghini Murciélago a všechny jeho verze: fotka 39
  • Pod lupou: Lamborghini Murciélago a všechny jeho verze: fotka 40
  • Pod lupou: Lamborghini Murciélago a všechny jeho verze: fotka 41
  • Pod lupou: Lamborghini Murciélago a všechny jeho verze: fotka 42
  • Pod lupou: Lamborghini Murciélago a všechny jeho verze: fotka 43
  • Pod lupou: Lamborghini Murciélago a všechny jeho verze: fotka 44
  • Pod lupou: Lamborghini Murciélago a všechny jeho verze: fotka 45
  • Pod lupou: Lamborghini Murciélago a všechny jeho verze: fotka 46
  • Pod lupou: Lamborghini Murciélago a všechny jeho verze: fotka 47
  • Pod lupou: Lamborghini Murciélago a všechny jeho verze: fotka 48
  • Pod lupou: Lamborghini Murciélago a všechny jeho verze: fotka 49
  • Pod lupou: Lamborghini Murciélago a všechny jeho verze: fotka 50
  • Pod lupou: Lamborghini Murciélago a všechny jeho verze: fotka 51
  • Pod lupou: Lamborghini Murciélago a všechny jeho verze: fotka 52
  • Pod lupou: Lamborghini Murciélago a všechny jeho verze: fotka 53
  • Pod lupou: Lamborghini Murciélago a všechny jeho verze: fotka 54
  • Pod lupou: Lamborghini Murciélago a všechny jeho verze: fotka 55
  • Pod lupou: Lamborghini Murciélago a všechny jeho verze: fotka 56
  • Pod lupou: Lamborghini Murciélago a všechny jeho verze: fotka 57
  • Pod lupou: Lamborghini Murciélago a všechny jeho verze: fotka 58
  • Pod lupou: Lamborghini Murciélago a všechny jeho verze: fotka 59
  • Pod lupou: Lamborghini Murciélago a všechny jeho verze: fotka 60
  • Pod lupou: Lamborghini Murciélago a všechny jeho verze: fotka 61
  • Pod lupou: Lamborghini Murciélago a všechny jeho verze: fotka 62
  • Pod lupou: Lamborghini Murciélago a všechny jeho verze: fotka 63
  • Pod lupou: Lamborghini Murciélago a všechny jeho verze: fotka 64
  • Pod lupou: Lamborghini Murciélago a všechny jeho verze: fotka 65
  • Pod lupou: Lamborghini Murciélago a všechny jeho verze: fotka 66
  • Pod lupou: Lamborghini Murciélago a všechny jeho verze: fotka 67
  • Pod lupou: Lamborghini Murciélago a všechny jeho verze: fotka 68
  • Pod lupou: Lamborghini Murciélago a všechny jeho verze: fotka 69
  • Pod lupou: Lamborghini Murciélago a všechny jeho verze: fotka 70
  • Pod lupou: Lamborghini Murciélago a všechny jeho verze: fotka 71
  • Pod lupou: Lamborghini Murciélago a všechny jeho verze: fotka 72
  • Pod lupou: Lamborghini Murciélago a všechny jeho verze: fotka 73
  • Pod lupou: Lamborghini Murciélago a všechny jeho verze: fotka 74
  • Pod lupou: Lamborghini Murciélago a všechny jeho verze: fotka 75
  • Pod lupou: Lamborghini Murciélago a všechny jeho verze: fotka 76
  • Pod lupou: Lamborghini Murciélago a všechny jeho verze: fotka 77
  • Pod lupou: Lamborghini Murciélago a všechny jeho verze: fotka 78
  • Pod lupou: Lamborghini Murciélago a všechny jeho verze: fotka 79
  • Pod lupou: Lamborghini Murciélago a všechny jeho verze: fotka 80
  • Pod lupou: Lamborghini Murciélago a všechny jeho verze: fotka 81
  • Pod lupou: Lamborghini Murciélago a všechny jeho verze: fotka 82
  • Pod lupou: Lamborghini Murciélago a všechny jeho verze: fotka 83
  • Pod lupou: Lamborghini Murciélago a všechny jeho verze: fotka 84
  • Pod lupou: Lamborghini Murciélago a všechny jeho verze: fotka 85
  • Pod lupou: Lamborghini Murciélago a všechny jeho verze: fotka 86
  • Pod lupou: Lamborghini Murciélago a všechny jeho verze: fotka 87
  • Pod lupou: Lamborghini Murciélago a všechny jeho verze: fotka 88
  • Pod lupou: Lamborghini Murciélago a všechny jeho verze: fotka 89
  • Pod lupou: Lamborghini Murciélago a všechny jeho verze: fotka 90

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
martin rulik30@seznam.cz 11.06.2008  20:05
novalue sdycWlz 31.05.2008  20:14
Cena Lenka Drobílková 25.03.2008  21:37
Reventón TDUmaniak 13.02.2008  20:27
Re: BORA BORA WHITE Fumija Tannkaa 10.02.2008  14:12
BORA BORA WHITE LUBOS BorhianO 17.01.2008  18:49
Všechny verze? jakubsallieri 08.01.2008  17:01
vbyv dfmxs 07.01.2008  19:02
Re: Re: žádné pomocné systémy? Honza21 07.01.2008  18:18
Re: Re: žádné pomocné systémy? Kert Pinx 07.01.2008  12:08
Re: žádné pomocné systémy? Roman Daněk (Autofun.cz) 07.01.2008  07:12
žádné pomocné systémy? chali 07.01.2008  05:00
Vstoupit do diskuse ›
  • Přidat příspěvek:





Související články

Nejčtenější

Plakát týdne

BMW M4 Cabrio

Anketa

Který nový supersport se vám líbí?
Počet hlasů: 5362 | Zobrazit seznam všech anket