Pod lupou: Lancia Delta Integrale - postrach supersportů

Pod lupou: Lancia Delta Integrale - postrach supersportů: titulní fotka Pojďme si připomenout doby poměrně nedávno minulé, kdy nebyla značka Lancia považována za výrobce módních a luxusních aut, ale byla přímo synonymem pro nekompromisní sportovní auto.

Pětidveřový hatchback Delta první generace, vyráběný v letech 1979 až 1994, by se na stránkách AutoFunu pravděpodobně nikdy neobjevil, nebýt jeho úspěšné verze Integrale, která se stala základem pro závodní ralyové speciály. V letech 1987 –1992 získal vůz tohoto jména šest titulů mistra světa a celkově dosáhl 46 vítězství v automobilových soutěžích, což je, jak sami uznáte, naprosto fenomenální bilance.

Původní design dnes již klasické hranaté karoserie navrhl slavný Giorgetto Giugiaro, zakladatel stylistického studia Italdesign. Hned po svém debutu model Delta přesvědčil o svých kvalitách evropské novináře a stal se Autem roku 1980. Ale i přesto asi tehdy málokdo tušil, jak úspěšná budoucnost tento vůz čeká.

Na přelomu osmdesátých let minulého století dosahovaly rallyové speciály skupiny B takových výkonů, že je FISA z bezpečnostních důvodů raději zrušila.

Delta HF 4WD

Na přelomu osmdesátých let minulého století dosahovaly rallyové speciály skupiny B takových výkonů, že je FISA z bezpečnostních důvodů raději zrušila. Tehdejší Lancia S4 se rázem stala muzejním exponátem a bylo třeba sehnat náhradu. Zcela logicky byl vybrán model Delta a v květnu roku 1986 byla představena verze Delta HF 4WD, tedy kompaktní hatchback s pohonem všech kol a turbodmychadlem přeplňovaným dvoulitrovým čtyřválcem o výkonu 165 koní (123 kW) při 5500 ot/min. Síla motoru byla na vozovku přenášena přes pětistupňovou manuální převodovku.

Mezinápravový diferenciál Ferguson rozdělil točivý moment motoru v poměru 56:44 ve prospěch přední nápravy, přičemž byl vpředu namontován samosvorný diferenciál a vzadu diferenciál typu Torsen. Podvozkové skupiny byly tvořeny nezávislým zavěšením, vpředu konstrukce McPherson, vzadu dvojitá příčná ramena, pérování zajišťovaly vinuté pružiny a nechyběly ani zkrutné stabilizátory. Vůz o hmotnosti pouhých 1190 kg dosáhl maximální rychlosti 208 km/h a za hodnotu zrychlení z 0–100 km/h za 7,8 s by se nemusel stydět ani dnes.

Integrale 8V se od své předchůdkyně z roku 1986 mimo jiné lišila i modifikovanou brzdovou soustavou, rozšířenou karoserií a čtveřicí hlavních světlometů.

Delta Integrale

O rok později uvedli Italové na trh modifikovanou verzi označenou Integrale 8V. Ta měla stále hlavu válců s dvouventilovým rozvodem, ale v kombinaci s novým turbodmychadlem Garrett T3 dosahoval motor výkonu 185 k (136 kW) při 5300 otáčkách za minutu, což vozu umožňovalo zrychlit z 0–100 km/h za 6,6 s a dosáhnout maximálky okolo 215 km/h. Integrale 8V se od své předchůdkyně z roku 1986 mimo jiné lišila i modifikovanou brzdovou soustavou, rozšířenou karoserií a čtveřicí hlavních světlometů.

Dalším vývojovým stupněm byl model s označením Integrale 16V. Motor doznal značných změn, z nichž nejvýznamnější bylo, jak název napovídá, osazení hliníkovou hlavou s šestnáctiven­tilovým rozvodem. Za zmínku ale stojí i použití nových vstřikovacích trysek, turba Garrett T3 s mezichladičem a regulovatelným plnicím tlakem. K hladkému chodu motoru napomáhala dvojice vyvažovacích hřídelů. Výkon motoru tak opět stoupl, tentokrát na rovných 200 koní (147 kW) při 5500 ot/min. Maximální hodnotu točivého momentu 298 Nm rozděloval diferenciál v novém poměru 47:53 (přední:zadní), zrychlením z 0–100 km/h za 5.7 trumfla Delta nejeden supersport té doby a maximální rychlost 220 km/h byla více než dostačující.

Dva roky po 16V přišla na trh verze Evoluzione u které se veškeré úsilí soustředilo na zlepšení jízdních vlastností.

Delta Integrale Evoluzione

Dva roky po 16V přišla na trh verze Evoluzione u které se veškeré úsilí soustředilo na zlepšení jízdních vlastností. Vůz měl rozšířen rozchod vpředu i vzadu a ním pochopitelně i karoserii. Poddimenzované patnáctipalcové ráfky s pneumatikami o rozměru 205/50 ZR 15 ukrývaly nové, větší čtyřpístkové přední brzdy s hliníkovými třmeny doplněné o systém ABS. Výkon motoru byl navýšen na 210 k při 5750 otáčkách. Poslední verzí byla Evoluzione II s výkonem 215 k, jejíž motor měl mimo jiné upravené vstřikování, nové turbo a třícestný katalyzátor s lambda sondou. Rozšířila se i nabídka příplatkové výbavy a vůz jezdil na 16" hliníkových discích s pneumatikami o rozměru 205/45 ZR 16. Poměrně hranatému interiéru dominovaly alcantarou potažená sportovní sedadla Recaro a volant Momo. Poslední Delta Integrale opustila brány automobilky v listopadu 1994 a jejímu následníkovi Deltě druhé generace se nikdy nepodařilo dosáhnout úspěchů předchůdce.

Model HF4WD HF Integ.
8v
HF integ.
16V
HF integ.
„Evo1“
HF integ.
„Evo2“
Počátek
výroby
1986 1987 1989 1991 1993
Zdvihový
objem (cm3)
1995 1995 1995 1995 1995
Výkon
(PS)
165 185 200 210 215
Výkon
(kW)
121 136 150 154 158
při otáčkách
(1/min)
5500 5300 5500 5750 5750
Toč. mom.
(Nm)
285 304 298 300 310
při otáčkách
(1/min)
2750 2500 3000 3500 2500
Zrychlení
(0–100 km/h)
7,8 6,6 5,7 5,7 5,7
Max. rychlost
(km/h)
208 215 220 220 220
Hmotnost
(kg)
1200 1267 1292 1300 1340

Fotogalerie

  • Pod lupou: Lancia Delta Integrale - postrach supersportů: fotka 1
  • Pod lupou: Lancia Delta Integrale - postrach supersportů: fotka 2
  • Pod lupou: Lancia Delta Integrale - postrach supersportů: fotka 3
  • Pod lupou: Lancia Delta Integrale - postrach supersportů: fotka 4
  • Pod lupou: Lancia Delta Integrale - postrach supersportů: fotka 5
  • Pod lupou: Lancia Delta Integrale - postrach supersportů: fotka 6
  • Pod lupou: Lancia Delta Integrale - postrach supersportů: fotka 7
  • Pod lupou: Lancia Delta Integrale - postrach supersportů: fotka 8
  • Pod lupou: Lancia Delta Integrale - postrach supersportů: fotka 9
  • Pod lupou: Lancia Delta Integrale - postrach supersportů: fotka 10
  • Pod lupou: Lancia Delta Integrale - postrach supersportů: fotka 11
  • Pod lupou: Lancia Delta Integrale - postrach supersportů: fotka 12
  • Pod lupou: Lancia Delta Integrale - postrach supersportů: fotka 13
  • Pod lupou: Lancia Delta Integrale - postrach supersportů: fotka 14
  • Pod lupou: Lancia Delta Integrale - postrach supersportů: fotka 15
  • Pod lupou: Lancia Delta Integrale - postrach supersportů: fotka 16
  • Pod lupou: Lancia Delta Integrale - postrach supersportů: fotka 17
  • Pod lupou: Lancia Delta Integrale - postrach supersportů: fotka 18
  • Pod lupou: Lancia Delta Integrale - postrach supersportů: fotka 19
  • Pod lupou: Lancia Delta Integrale - postrach supersportů: fotka 20
  • Pod lupou: Lancia Delta Integrale - postrach supersportů: fotka 21
  • Pod lupou: Lancia Delta Integrale - postrach supersportů: fotka 22
  • Pod lupou: Lancia Delta Integrale - postrach supersportů: fotka 23
  • Pod lupou: Lancia Delta Integrale - postrach supersportů: fotka 24

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
kamarad duci23 19.12.2011  17:12
Lancia Delta S4 Tomigun 05.08.2010  19:05
Re: co teprve s4 Integrale+ 07.09.2009  11:23
Něco málo k anketě.... Jizzy 04.04.2008  10:12
Evo 1 smrtak 01.04.2008  17:15
Group B Who else? 31.03.2008  04:38
co teprve s4 moose 30.03.2008  18:37
madar s hebrejskym trickom riso 29.03.2008  12:33
Re: Integrale SS MarauderZ28 28.03.2008  21:47
Re: Pod lupou Delta 28.03.2008  09:15
Re: Pod lupou delta 28.03.2008  09:11
Re: Pod lupou King 27.03.2008  17:56
Pod lupou Hfko 27.03.2008  17:01
Re: Lancia l@bus 26.03.2008  22:57
Lancia Citroenjehistorie 26.03.2008  22:06
Re: Integrale SS em.ix 26.03.2008  13:56
:-) maska007 26.03.2008  13:40
Integrale SS delta 26.03.2008  13:13
integrale em.ix 26.03.2008  13:02
Hezké, škoda jen... Hfko 26.03.2008  10:11
Vstoupit do diskuse ›
  • Přidat příspěvek:





Související články

Nejčtenější

Plakát týdne

BMW M4 Cabrio

Anketa

Který nový supersport se vám líbí?
Počet hlasů: 11919 | Zobrazit seznam všech anket