Pod lupou: Mitsubishi Lancer EVO X – Vysoké napětí

Pod lupou: Mitsubishi Lancer EVO X – Vysoké napětí: titulní fotka Je čas podívat se japonskému bojovníkovi pod kimono a odhalit jeho zbraně. Po premiéře na autosalonu v Bologni je totiž Lancer Evolution X oficiálně v Evropě. A překvapivě není úplně stejný, jako model představený před pár týdny v Tokiu.

Žádná generace rozzlobeného Lanceru nebyla o sexy designu, ani vzdychání nad ladnými křivkami, snad se proto nebudete zlobit, když přejdeme rovnou k věci. Desítka dostala pod kapotu úplně nový přeplňovaný motor 4B11 s objemem 2,0 l, čtyřventilovým rozvodem a variabilním časováním nasávacích i výfukových ventilů MIVEC. Ve srovnání s předchůdcem 4G63 je o 12 kg lehčí, což je zásluha celohliníkové konstrukce (předchozí model měl litinový blok). Zvláštní přitom je, jak výrazně se liší parametry vozu připraveného pro domácí trh, od modelu, který dorazí zákazníkům na starý kontinent. Japonská specifikace má výkon 280 koní při 6500 ot./min. a 422 Nm při 3500 ot./min. Evropský model má sice o 15 koní více, ale na druhou stranu ztrácí 56 Nm (obě hodnoty při stejných otáčkách).

Základ motoru vychází z jednotky, kterou Mitsubishi montuje do své verze Lanceru, která se doma prodává pod jménem Galant Fortis – v atmosférické verzi má 154 koní a 198 Nm. EVO X opět dostalo turbodmychadlo poháněné výfukovými plyny, přičemž turbínové kolo je vyrobené z titanalu (slitina titanu a hliníku) a kompresorové kolo z aluminia. Turbodmychadlo v Mitsubishi sice nemá variabilní natáčení lopatek, jako Porsche Turbo, ale tvar kompresorového kola byl modifikován tak, aby se zlepšila odezva v nízkých a středních otáčkách. Změny na výfukovém potrubí umožnily namontovat motor o kousek níž a srazit tím těžiště zase o kousek blíže k silnici.

SST – místo pedálu dvě spojky

Ačkoliv může pro někoho znamenat výměna litiny za hliník jako výrazná změna, mnohem větší překvapení se ukrývá hned vedle motoru. Mitsubishi Lancer Evolution X může mít jen dva pedály. Naštěstí se nejedná o špatný vtip v podobě automatické převodovky, ale čtyřválec spolupracuje se 6stupňovou dvouspojkovou převodovkou SST (Sport Shift Transmission), která je hodně podobná systému DSG, používaném ve Volkswagenech (nebo jako S tronic v Audi). Liché a sudé převody používají samostatné hřídele i vlastní spojky a v momentě, kdy elektronika zaregistruje vhodný okamžik řazení, dochází k rozpojení aktivního převodu a zároveň ke spojení následujícího (vyššího nebo nižšího) stupně. Řidič bude mít k dispozici plně automatický režim nebo jeden ze tří programů řazení, Normal, Sport a Super Sport. Modely vybavené převodovkami SST budou mít standardně pod volantem hořčíková pádla řazení.

Pro řidiče, kteří, jak říká Mitsubishi, „chtějí mít auto více pod kontrolou“, bude k mání i 5stupňová manuální převodovka se zkráceným prvním až čtvrtým převodem. Kvůli lepší akceleraci z místa je jednička kratší než u minulého modelu, naopak pětka je delší, kvůli komfortnějšímu cestování na dlouhé vzdálenosti. Jinak, klasický manuál překovává dvouspojkovou převodovku při akceleraci z 0 na 100 km/h o 0,9 s (5,4 vs. 6,3 s), naopak maximální rychlost je o kousek lepší u modelu bez spojkového pedálu (242 vs. 240 km/h). I když modely VW, vybavené převodovkami DSG, vykazují lepší průměrnou spotřebu, než ty samé vozy s manuálem, u Mitsubishi je to naopak. SST potřebuje na 100 km 10,5 l 98oktanového benzinu, s 5stupňovou manuální převodovkou činí spotřeba 10,2 l. Jen by nás zajímalo, komu se s takovým potenciálem povede zmiňovanou spotřebu dosáhnout…

Pevné základy

Lancer Evolution stojí na nové platformě, která má o 40 procent vyšší torzní tuhost. A jak víme, odolnost karoserie vůči kroucení a vibracím je nezbytný základ při stavbě auta, které má mít opět lepší jízdní vlastnosti, ovladatelnost a stabilitu. Tu vylepšuje také delší rozvor i rozchod, nižší těžiště a konstruktéři použili pár cílených triků, aby lépe rozložili hmotnost mezi nápravami – kvůli tomu je například přední převis kratší o 20 mm a akumulátor putoval do prostoru pod zavazadelníkem. O redukci váhy se postaraly hliníkové panely, z tohoto materiálu jsou vyrobené panely střechy, přední kapota, přední blatníky nebo rámová konstrukce zadního spoileru.

Zavěšení kol vychází z konstrukce, která se osvědčila u předchozích modelů EVO. Vpředu byste našli vzpěry MacPherson, zadní nápravu tvoří víceprvkové závěsy. Mitsubishi uvádí, že kvůli pevnější struktuře karoserie mohli částečně upravit geometrii tak, aby auto dokázalo při jízdě v zatáčkách ještě lépe číst přání řidiče a přitom zůstávalo lehce pod kontrolou. Model s označením GSR stojí na standardně montovaných 18palcových kolech značky Enkei a pneumatikách o rozměru 245/40 R18. Pod nimi jsou ukryté brzdy Brembo s průměrem kotoučů 350 mm vpředu a 330 mm vzadu. Na přání bude k mání balíček High Performance Package, který obsahuje ještě ostřejší řízení, tlumiče Bilstein, pružiny Eibach a 18palcové disky BBS– společně s upravenými brzdami Brembo ušetří v každém rohu 1,3 kg neodpružené hmotnosti.

Neznáme samoúčelnost

Před rozpitváním nejdůležitějšího systému ve voze, pohonu všech kol S-AWC (Super All Wheel Control), se podíváme ještě na aerodynamiku a do interiéru. Jak se dá od špičkově postaveného japonského vozu očekávat, velkou roli při designu sehrála aerodynamika. Designéři sice tvrdí, že vzhled ovlivnily animované filmy manga, bojové stíhačky a, samozřejmě, odkaz předchozích generací EVO, poslední slovo ovšem měla funkčnost. I proto jsou všechny průduchy, díry a nasávací otvory vytvořené ne pro parádu, ale mají svůj skutečný význam. Například zadeklování podvozku nejenže přisává auto k silnici, ale také pomáhá chladit systémy pohonu. Zadní křídlo má zase po celé délce několik úhlů náběhu a jeho profil ještě účinněji odvádí proud vzduchu mimo zadní část karoserie.

Stejný přístup k funkčnosti a kudrlinkám použili designéři také při návrhu interiéru. Ovladače, jejich dosažitelnost a celková ergonomie vznikly kvůli řidiči a ne proto, aby dobře vypadaly (od dramatických italských interiérů má EVO opravdu daleko). Kabině dominují sportovní sedadla Recaro, doplněné bočními airbagy. Mimochodem, v oblasti bezpečnosti Mitsubishi nepřistoupilo na kompromisy, nechybí ani kolenní airbag (celkově jich může být na palubě až 9). Lancer Evolution X umí, v případě zájmu, nabídnout i slušnou porci komfortu. Do vozu si můžete objednat audio systém Rockford Fosgate o výkonu 650 W, hard disk na ukládání hudebních souborů, připojení Bluetooth, 7palcový monitor, dešťový senzor nebo adaptivní světlomety, i když ty už můžeme zařadit mezi prvky aktivní bezpečnosti, stejně jako malý ovladač na volantu. Ovladač S-AWC, který mění vaše auto z Dr. Jekylla na Mr. Hyda.

Podstata charakteru

Systém kontroly dynamiky S-AWC (Super All Wheel Control) reguluje individuální přísun točivého momentu zvlášť ke každému kolu. Není to autonomní jednotka řízení, ale skládá se z několika podsystémů. ASC (Active Stability Control) je v podstatě klasický stabilizační program ESP, který pomocí regulace výkonu motoru a přibrzďování kol udržuje automobil stabilizovaný kolem svislé osy. Mitsubishi však má u každého kola snímač brzdového tlaku, kvůli preciznější kontrole a dávkování brzdné síly. ASC zlepšuje trakci při akceleraci na kluzkém povrchu a dokáže řešit i krizové situace při neočekávaném vyhýbacím manévru. ACD (Active Center Differential), aktivní centrální diferenciál, řídí tok točivého momentu mezi přední a zadní nápravou pomocí hydraulicky ovládané vícelamelové spojky. Elektronika udržuje náležitý poměr mezi trakcí a ovladatelností tak, že variabilně reguluje závěrný účinek diferenciálu. Díky tomu si vede EVO X tak dobře na jakémkoliv povrchu – od hladkého asfaltu po šotolinu.

AYC (Active Yaw Control) je technický zázrak, aktivně kontrolující stáčivost. Pracující na principu variabilního přenosu točivého momentu mezi jednotlivými koly na zadní nápravě. Poprvé byl tenhle sofistikovaný systém použitý na Lanceru EVO IV (v roce 1996) a zásadní změnou prošel až v roce 2003. Lancer Evolution VIII tehdy dostal místo kuželového ozubení planetový převod a nové jméno Super AYC. V novém modelu má tento systém senzory, které jsou základem bleskové zpětné vazby, takže auto teď dokáže rychleji reagovat na povely řidiče a vymazává i poslední zbytky nedotáčivost. Dále tady máme Sport ABS, které snad nemusíme překládat. Tenhle protiblokovací systém umožní řidičovi udržet pod kontrolou řízení i automobil v situacích, kdy dochází k prudkému brzdění nebo masivnímu zpomalení na kluzkém povrchu. Zlepšení brzdného účinku jde na společné konto senzorů stáčivosti a ASC. Jakkoliv může komplikovaný systém S-AWC vyvolávat nedůvěru nebo nás navádět na myšlenky, že nové EVO bude přetechnizované, ve skutečnosti slouží tato technologie k dokonalé distribuci každého newtonmetru. Řidič bude mít prostě dojem, že auto přesně reaguje na pohyby volantu a pedálů. Integrovaný management opět umožní ovladačem nastavit chování automobilu ve třech stupních (TARMAC – asfalt, GRAVEL – štěrk, šotolina, SNOW – sníh) tak, aby řidič přenesl na silnici s různým stupněm adheze co nejvíce výkonu.

Pepsi nebo Coca-Cola? PC nebo Mac? Impreza STI nebo Lancer EVO? Tyhle souboje by měly trvat ve prospěch zákazníků věčně. Je skvělé, že nám Subaru a Mitsubishi nabízí možnost vybrat si, a ještě neuvěřitelnější je, že své supernovy dokážou neustále vylepšovat a zrychlovat. Pokud je však pro vás synonymem japonského bojového vozu relativně nenápadný sedan s instinkty zabijáka, má Mitsubishi Lancer Evolution X navrch. Stačí se podívat, jaký typ karoserie má poslední Impreza WRX STI. Uvidíme, jak na to zareaguje klientela.

Mitsubishi Lancer Evolution X
Rozměry 4495×1810×1480 mm
Motor 4B11 MIVEC 2.0 l, R4, turbodmychadlo
Výkon (kW/k) 217 kW (295 k) při 6500 ot./min.
Kroutící moment 366 Nm při 3500 ot./min.
0–100 km/h 5.4/6.3 s
0–400 m 13.7 (14.6) s
Maximální rychlost 240 (242) km/h
Kombinovaná spotřeba 10.2 (10.5) l/100 km
Emise 243 (250) g CO2/km

údaje v závorce platí pro převodovku SST

Fotogalerie

  • Pod lupou: Mitsubishi Lancer EVO X – Vysoké napětí: fotka 1
  • Pod lupou: Mitsubishi Lancer EVO X – Vysoké napětí: fotka 2
  • Pod lupou: Mitsubishi Lancer EVO X – Vysoké napětí: fotka 3
  • Pod lupou: Mitsubishi Lancer EVO X – Vysoké napětí: fotka 4
  • Pod lupou: Mitsubishi Lancer EVO X – Vysoké napětí: fotka 5
  • Pod lupou: Mitsubishi Lancer EVO X – Vysoké napětí: fotka 6
  • Pod lupou: Mitsubishi Lancer EVO X – Vysoké napětí: fotka 7
  • Pod lupou: Mitsubishi Lancer EVO X – Vysoké napětí: fotka 8
  • Pod lupou: Mitsubishi Lancer EVO X – Vysoké napětí: fotka 9
  • Pod lupou: Mitsubishi Lancer EVO X – Vysoké napětí: fotka 10
  • Pod lupou: Mitsubishi Lancer EVO X – Vysoké napětí: fotka 11
  • Pod lupou: Mitsubishi Lancer EVO X – Vysoké napětí: fotka 12
  • Pod lupou: Mitsubishi Lancer EVO X – Vysoké napětí: fotka 13
  • Pod lupou: Mitsubishi Lancer EVO X – Vysoké napětí: fotka 14
  • Pod lupou: Mitsubishi Lancer EVO X – Vysoké napětí: fotka 15
  • Pod lupou: Mitsubishi Lancer EVO X – Vysoké napětí: fotka 16
  • Pod lupou: Mitsubishi Lancer EVO X – Vysoké napětí: fotka 17
  • Pod lupou: Mitsubishi Lancer EVO X – Vysoké napětí: fotka 18
  • Pod lupou: Mitsubishi Lancer EVO X – Vysoké napětí: fotka 19
  • Pod lupou: Mitsubishi Lancer EVO X – Vysoké napětí: fotka 20
  • Pod lupou: Mitsubishi Lancer EVO X – Vysoké napětí: fotka 21
  • Pod lupou: Mitsubishi Lancer EVO X – Vysoké napětí: fotka 22
  • Pod lupou: Mitsubishi Lancer EVO X – Vysoké napětí: fotka 23
  • Pod lupou: Mitsubishi Lancer EVO X – Vysoké napětí: fotka 24
  • Pod lupou: Mitsubishi Lancer EVO X – Vysoké napětí: fotka 25
  • Pod lupou: Mitsubishi Lancer EVO X – Vysoké napětí: fotka 26
  • Pod lupou: Mitsubishi Lancer EVO X – Vysoké napětí: fotka 27
  • Pod lupou: Mitsubishi Lancer EVO X – Vysoké napětí: fotka 28
  • Pod lupou: Mitsubishi Lancer EVO X – Vysoké napětí: fotka 29
  • Pod lupou: Mitsubishi Lancer EVO X – Vysoké napětí: fotka 30
  • Pod lupou: Mitsubishi Lancer EVO X – Vysoké napětí: fotka 31
  • Pod lupou: Mitsubishi Lancer EVO X – Vysoké napětí: fotka 32
  • Pod lupou: Mitsubishi Lancer EVO X – Vysoké napětí: fotka 33
  • Pod lupou: Mitsubishi Lancer EVO X – Vysoké napětí: fotka 34
  • Pod lupou: Mitsubishi Lancer EVO X – Vysoké napětí: fotka 35
  • Pod lupou: Mitsubishi Lancer EVO X – Vysoké napětí: fotka 36
  • Pod lupou: Mitsubishi Lancer EVO X – Vysoké napětí: fotka 37
  • Pod lupou: Mitsubishi Lancer EVO X – Vysoké napětí: fotka 38
  • Pod lupou: Mitsubishi Lancer EVO X – Vysoké napětí: fotka 39
  • Pod lupou: Mitsubishi Lancer EVO X – Vysoké napětí: fotka 40
  • Pod lupou: Mitsubishi Lancer EVO X – Vysoké napětí: fotka 41
  • Pod lupou: Mitsubishi Lancer EVO X – Vysoké napětí: fotka 42
  • Pod lupou: Mitsubishi Lancer EVO X – Vysoké napětí: fotka 43
  • Pod lupou: Mitsubishi Lancer EVO X – Vysoké napětí: fotka 44
  • Pod lupou: Mitsubishi Lancer EVO X – Vysoké napětí: fotka 45
  • Pod lupou: Mitsubishi Lancer EVO X – Vysoké napětí: fotka 46
  • Pod lupou: Mitsubishi Lancer EVO X – Vysoké napětí: fotka 47
  • Pod lupou: Mitsubishi Lancer EVO X – Vysoké napětí: fotka 48
  • Pod lupou: Mitsubishi Lancer EVO X – Vysoké napětí: fotka 49
  • Pod lupou: Mitsubishi Lancer EVO X – Vysoké napětí: fotka 50
  • Pod lupou: Mitsubishi Lancer EVO X – Vysoké napětí: fotka 51
  • Pod lupou: Mitsubishi Lancer EVO X – Vysoké napětí: fotka 52
  • Pod lupou: Mitsubishi Lancer EVO X – Vysoké napětí: fotka 53
  • Pod lupou: Mitsubishi Lancer EVO X – Vysoké napětí: fotka 54
  • Pod lupou: Mitsubishi Lancer EVO X – Vysoké napětí: fotka 55
  • Pod lupou: Mitsubishi Lancer EVO X – Vysoké napětí: fotka 56
  • Pod lupou: Mitsubishi Lancer EVO X – Vysoké napětí: fotka 57
  • Pod lupou: Mitsubishi Lancer EVO X – Vysoké napětí: fotka 58

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
Re: Lze drifotva s automatem? "neregistrovaný" 06.04.2012  08:35
Re: Lze drifotva s automatem? DjPooh 26.07.2008  23:19
best Kysi 05.07.2008  22:20
Lze drifotva s automatem? Lord Mystic 04.07.2008  22:27
EVO x breyza 08.06.2008  02:15
"KOMPRESOROVÉ KOLO" Junek 28.04.2008  15:52
Nechal WerWolf 14.03.2008  20:07
Re: filip "neregistrovaný" 13.03.2008  17:44
filip 2000 13.03.2008  17:40
mzz mzzm 07.03.2008  13:05
niconkosttrer kolka 14.02.2008  11:10
ok r 01.02.2008  14:18
Krasa w1Nd 26.01.2008  18:39
Re: je nejlepsi fofer 21.01.2008  22:11
Re: je nejlepsi kubo 12.01.2008  21:07
je nejlepsi koudal 30.12.2007  21:38
EVO X Skunk666 28.12.2007  20:22
. Zolko 28.12.2007  15:03
Re: EVO %MMorgan 16.12.2007  16:35
Re: EVO %MMorgan 16.12.2007  16:32
EVO Linus 16.12.2007  15:23
Manual vs. Automat %ex_midla 15.12.2007  07:04
Re: EVO X "neregistrovaný" 13.12.2007  18:32
Re: EVO X toxic 12.12.2007  19:40
EVO X %MMorgan 12.12.2007  18:32
evo je evo pe3k69 12.12.2007  17:08
S temi Newttt....... tudydudy 11.12.2007  17:59
Re: HMMM Ambrose 11.12.2007  09:07
Re: HMMM Skidd 10.12.2007  19:01
HMMM Venc@ 10.12.2007  17:08
Vstoupit do diskuse ›
  • Přidat příspěvek:





Související články

Tato značka na Moje.auto

Nejčtenější

Plakát týdne

BMW M4 Cabrio

Anketa

Který nový supersport se vám líbí?
Počet hlasů: 4803 | Zobrazit seznam všech anket