TEST: Renault Laguna Coupe V6 3.5 - Vyladěno Alonsem?

TEST: Renault Laguna Coupe V6 3.5 - Vyladěno Alonsem?: titulní fotka Vrcholný model kupátka střední třídy od Renaultu se chová jinak, než byste od francouzského auta téhle kategorie a typu karoserie čekali. Má v tom snad prsty pilot formule 1 týmu Renault Fernando Alonso?

Vzpomínám si, že když se objevily první snímky současné generace liftbacku Laguna, na pár fotkách si s ním zapózoval také dvojnásobný mistr světa formule 1 Fernando Alonso. V diskuzi pod článkem se to odbylo pár komentáři ve stylu „chudák Alík“ a život šel dál. Jenže pak se objevila verze Laguna GT s pozoruhodnými schopnostmi podvozku se systémem natáčení kol zadní nápravy. A teď je tu skutečně vrcholný model řady: kupé s vidlicovým šestiválcem o objemu 3,5 litru a stejnou vychytávkou na podvozku. Elita střední třídy by se měla s křikem budit ze spaní. Nebo snad ne?

Piha na kráse

Sedím v klidné, tiché kavárně u okna tak, abych měl Lagunu Coupe stále na očích a snažím se najít pár pádných důvodů, proč bych si ji neměl chtít koupit. Kvůli designu to rozhodně nebude, tohle auto je stylisticky hodně povedené. Ale nenapadá mě nic tak zásadního, abych se mohl ušklíbnout, mávnout rukou a říct: „Kupé od Renaultu? Ani náhodou“. A to se pohybujeme v kategorii, v níž operuje v Evropě pouze vybraná společnost v podobě Alfy Brera, Audi A5, BMW 3, Mercedesu CLK a Peugeotu 407. Vlastně mě u „rencka“ vysloveně pije krev jen jedna věc: posaz za volantem. Kdybych si lagunu koupil, první, co bych udělal, by bylo zakoupení tmavých fólií na boční skla, abych nepůsobil v tomhle krásném a elegantním autě kvůli hlavě zaražené téměř do střechy poněkud nepříslušně. Nebo bych nechal nějakou tuningovou firmu posadit sedadlo o nějaký ten decimetr níž. Tohle auto totiž bohužel patří k těm, v nichž se sedí ne v interiéru, ale na něm, přičemž je volant někde dole mezi koleny, je to jako sedět u jídelního stolu na barové židličce.

Škoda, protože jinak je palubní deska perfektně zpracovaná a vyrobená z velice příjemných materiálů. Sedadla mají sice málo výrazné boční vedení, ale třeba ve srovnání s Alfou Brera, která se mi v době testu dostala krátkodobě do spárů též, podpírají tělo z zatáčkách ještě parádně. Volant se dobře drží a nabízí široký rozsah nastavení, kdybych chtěl být hnidopich, mohl bych se „opřít“ do tenkých a subtilně působících opěradel, která působí tak nějak neluxusně, ale je to jen čistě subjektivní záležitost. Odměnou za to je slušná nabídka místa pro kolena vzadu, což se hodí kvůli nutnosti v sedadle se trochu sesunout, aby mi na nějakém hupu nerozbilo zadní okno hlavu. Nebo obráceně…

Klidná nátura

Šestiválec o objemu nad 3 litry je pro každé auto střední, a vlastně i vyšší střední třídy naprosto dostačující motorizace. Laguna má pod kapotou V6 o objemu dokonce 3,5 l, přestože dynamikou bych ho odhadoval na nějaký lepší třílitr. Ostatně není divu – jeho maximální výkon činí jen 238 koní (175 kW). To na tuhle kubaturu opravdu není žádný zázrak, ale jak už bylo řečeno, dynamicky není důvod ke stížnostem. Při klidné jízdě ho můžete nechat převalovat kolem 3000 otáček a nabídne vám dobrou pružnost, to nejlepší ze sebe ale vydává od 4500 do 6200 otáček, kdy přeřazuje automat. Je znát, že Renault naladil coupé spíš jako GT než jako sporťák, motor je v celém spektru dobře odhlučněný (tedy spíš až moc dobře) a akustický projev V6 je takový bez šťávy. Největším problémem pohonného ústrojí je ale šestistupňový automat, jenž pracuje dost pomalu, což ale posádce vykompenzuje alespoň plynulými změnami kvaltů s absencí cukání.

Vorsprung durch Technik…

…jak říkáme my franštináři, to je to, co odlišuje běžnou předokolku od Laguny Coupé. Tedy přesněji řečeno, je to spíš dobrý nápad, než špičková technika. Dát autu střední třídy tuhou zadní nápravu bylo od Renaultu dost troufalé, jenže k tomuhle kroku se Francouzi rozhodli proto, aby mohli na zadní kola aplikovat pozapomenutý nápad: natáčení kol. Díky torzní příčce je systém konstrukčně velmi jednoduchý a přitom velmi účinný. Díky tomu, že zadní náprava pomáhá zatáčet, byla výrazně potlačena nedotáčivost auta daná koncepcí „vše vpředu“, umocněná těžkým motorem. Přestože se mi zdálo, že je nedotáčivost coupé o něco větší než u Laguny GT s dvoulitrovým turbodieselem, i tak ale zůstává velmi malá. Ale zatímco chuť čumáku vypochodovat po tečně ze zatáčky byla potlačena, došlo ve srovnání s již zmíněným liftbackem GT u kupé k určitému zhoršení agility. V některých zatáčkách jako by si předek auta, volant a zadek vozu nějak nerozuměly – někdy byla nedotáčivost větší, než bych čekal, jinde zase jako by záď zatáčela moc a já za volantem ztrácel jistotu. To se však dělo při velmi ostrém jízdním stylu, na který možná ani kupé nebylo zamýšleno. Jsem ale přesvědčen o tom, že by verze s menším benziňákem nebo slabším dieselem tenhle problém neměla.

Systém 4Control má ale ještě další výhodu – řízení je neskutečně strmé a i ostré zatáčky tak mohu řešit jen docela malým pootočením volantu, zde již jednou zmíněná Alfa Brera s velmi strmým řízením působí dojmem, že jsem přesedl do autobusu. Řízení laguny není sice tak ostré a komunikativní, ale není problém dát autu potřebný směr, navíc je posilovač velice dobře vyvážený a má příjemný odpor.

Dobré jízdní vlastnosti doplňuje famózní schopnost podvozku poskytnout při minimálních náklonech v zatáčce zároveň výborné tlumení rázů od kol, v tomto ohledu patří Laguna Coupé ve třídě k naprosté špičce, skvělé je i odhlučnění kol a nejvíce je tak v kabině slyšet aerodynamický hluk.

Bezkonkurenční auto

Uvažuji, komu by asi tak mohla Laguna Coupé ve své nevelké kategorii zkomplikovat život. Zadokolkáři s BMW a Mercedesy asi do předokolky, byť s aktivními zadními koly, nepůjdou. Peugeot 407 Coupe se snad už víc od svého francouzského rivala ani lišit nemůže. Mohl by snad Renault odloudit nějakého zájemce o Audi A5 s pohonem předních kol? Ideově k sobě budou mít asi nejblíž, nemyslím si ale, že by si konkurovaly. A zájemce o sportovní styling Alfy Brera na prudce elegantního Francouze ani nepomyslí, přestože svým chování na silnici k sobě mají obě auta asi nejblíž. Laguna Coupé asi nebude přímo konkurovat žádnému z uvedených aut. Koupí si ji zájemci o exkluzivní model Renaultu a ti, kterým se její schopnosti dostanou pod kůži. Výhoda pár desítek tisíc v téhle třídě (Coupé V6 3.5 stojí 899 900 Kč) asi nebude nejdůležitějším argumentem.

Motor:
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 3498
Nejvyšší výkon (k (kW) / ot/min): 238 (175) / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 330 / 4400
Dynamika a spotřeba
Maximální rychlost (km/h): 244
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 7,4
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 15,0 / 7,4 / 10
Rozměry a hmotnosti:
Velikost kufru (l): 423
Objem nádrže (l): 66
Provozní hm. / nosnost (kg): 1522 / 430
Rozměr pneu: 225/45 R 18
  Laguna Coupé
Motor 3,50
Výkon $4$
Odezva plynu $3$
Zvuk motoru/výfuku $4$
Pružnost $2$
Ochota vytáčet se $4$
Redline $4$
Převodovka 3,00
Rychlost přeřazování (AT) $3$
Rychlost podřazování (AT) $4$
Logika řazení (AT) $2$
Jízdní vlastnosti 1,71
Přilnavost přední/zadní nápravy $3$
Stabilita zadní nápravy $2$
Nedotáčivost/pře­táčivost $1$
Náklony v zatáčkách $1$
Chování na nerovnostech $2$
Strmost řízení $1$
Účinek posilovače $2$
Brzdy 2,00
Nástup $2$
Účinek $2$
Dávkování $2$
Stabilita zádě $2$
Komfort 1,25
Odhlučnění podvozku $1$
Aerodynamický hluk $2$
Tvrdost pérování $1$
Tlumení přejezdů nerovností $1$
Interiér 2,50
Velikost volantu $2$
Tloušťka věnce volantu $2$
Poloha za volantem $4$
Rozměry sedadel $2$
Boční vedení sedadel $3$
Tvar řadicí páky $2$
Fun faktor $3$
Výsledná známka 2,4

Děkujeme Hotelu Čertousy za poskytnutí místa k vyfocení vozu.

TIP: Jak hodnotíme na AUTOFUN auta a proč?

Fotogalerie

  • TEST: Renault Laguna Coupe V6 3.5 - Vyladěno Alonsem?: fotka 1
  • TEST: Renault Laguna Coupe V6 3.5 - Vyladěno Alonsem?: fotka 2
  • TEST: Renault Laguna Coupe V6 3.5 - Vyladěno Alonsem?: fotka 3
  • TEST: Renault Laguna Coupe V6 3.5 - Vyladěno Alonsem?: fotka 4
  • TEST: Renault Laguna Coupe V6 3.5 - Vyladěno Alonsem?: fotka 5
  • TEST: Renault Laguna Coupe V6 3.5 - Vyladěno Alonsem?: fotka 6
  • TEST: Renault Laguna Coupe V6 3.5 - Vyladěno Alonsem?: fotka 7
  • TEST: Renault Laguna Coupe V6 3.5 - Vyladěno Alonsem?: fotka 8
  • TEST: Renault Laguna Coupe V6 3.5 - Vyladěno Alonsem?: fotka 9
  • TEST: Renault Laguna Coupe V6 3.5 - Vyladěno Alonsem?: fotka 10
  • TEST: Renault Laguna Coupe V6 3.5 - Vyladěno Alonsem?: fotka 11
  • TEST: Renault Laguna Coupe V6 3.5 - Vyladěno Alonsem?: fotka 12
  • TEST: Renault Laguna Coupe V6 3.5 - Vyladěno Alonsem?: fotka 13
  • TEST: Renault Laguna Coupe V6 3.5 - Vyladěno Alonsem?: fotka 14
  • TEST: Renault Laguna Coupe V6 3.5 - Vyladěno Alonsem?: fotka 15
  • TEST: Renault Laguna Coupe V6 3.5 - Vyladěno Alonsem?: fotka 16
  • TEST: Renault Laguna Coupe V6 3.5 - Vyladěno Alonsem?: fotka 17
  • TEST: Renault Laguna Coupe V6 3.5 - Vyladěno Alonsem?: fotka 18
  • TEST: Renault Laguna Coupe V6 3.5 - Vyladěno Alonsem?: fotka 19
  • TEST: Renault Laguna Coupe V6 3.5 - Vyladěno Alonsem?: fotka 20
  • TEST: Renault Laguna Coupe V6 3.5 - Vyladěno Alonsem?: fotka 21
  • TEST: Renault Laguna Coupe V6 3.5 - Vyladěno Alonsem?: fotka 22
  • TEST: Renault Laguna Coupe V6 3.5 - Vyladěno Alonsem?: fotka 23
  • TEST: Renault Laguna Coupe V6 3.5 - Vyladěno Alonsem?: fotka 24
  • TEST: Renault Laguna Coupe V6 3.5 - Vyladěno Alonsem?: fotka 25
  • TEST: Renault Laguna Coupe V6 3.5 - Vyladěno Alonsem?: fotka 26
  • TEST: Renault Laguna Coupe V6 3.5 - Vyladěno Alonsem?: fotka 27
  • TEST: Renault Laguna Coupe V6 3.5 - Vyladěno Alonsem?: fotka 28
  • TEST: Renault Laguna Coupe V6 3.5 - Vyladěno Alonsem?: fotka 29
  • TEST: Renault Laguna Coupe V6 3.5 - Vyladěno Alonsem?: fotka 30
  • TEST: Renault Laguna Coupe V6 3.5 - Vyladěno Alonsem?: fotka 31
  • TEST: Renault Laguna Coupe V6 3.5 - Vyladěno Alonsem?: fotka 32
  • TEST: Renault Laguna Coupe V6 3.5 - Vyladěno Alonsem?: fotka 33
  • TEST: Renault Laguna Coupe V6 3.5 - Vyladěno Alonsem?: fotka 34
  • TEST: Renault Laguna Coupe V6 3.5 - Vyladěno Alonsem?: fotka 35

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
laguna Redmex 07.12.2008  20:32
Re: Astonek Aston Martin 07.12.2008  16:27
Pro srovnani - Renault jzr 07.12.2008  00:16
DSKLF MARTINSDD 06.12.2008  23:25
Re: leto, cafe, cigarko babo83 06.12.2008  21:44
Re: leto, cafe, cigarko Doyle 06.12.2008  19:37
leto, cafe, cigarko folo 05.12.2008  23:29
Re: Ale ta Alfa %babo 05.12.2008  23:06
porovnavam Astonek 05.12.2008  22:33
Re: Astonek Aston ? 05.12.2008  22:29
Astonek Martin FC 05.12.2008  22:03
hranoklovač Martin FC 05.12.2008  21:56
Ale ta Alfa Vajtus 05.12.2008  21:29
Renault se vytáhl Vajtus 05.12.2008  21:21
design oxi 05.12.2008  20:08
Re: nienienie doomsnoopy 05.12.2008  18:50
Re: nienienie %babo 05.12.2008  18:13
Re: dobrý Michal Fokt 05.12.2008  18:03
Re: Laguna Michal Fokt 05.12.2008  18:01
Re: nienienie Michal Fokt 05.12.2008  17:59
dobrý zmulin 05.12.2008  16:22
Ach jo kuko 05.12.2008  16:19
Re: Lidové kupátko snů mustafa 05.12.2008  15:05
Laguna %Transporter 05.12.2008  14:23
Re: nienienie %babo 05.12.2008  13:42
Lidové kupátko snů Culdaraztriptaco 05.12.2008  13:13
nienienie amo 05.12.2008  13:12
Re: autofun saib 05.12.2008  12:47
Skvělý test %Donovan 05.12.2008  12:09
Re: autofun %Donovan 05.12.2008  12:06
Vstoupit do diskuse ›
  • Přidat příspěvek:





Související články

Tato značka na Moje.auto

Nejčtenější

Plakát týdne

BMW M4 Cabrio

Anketa

Který nový supersport se vám líbí?
Počet hlasů: 11928 | Zobrazit seznam všech anket