Rinspeed sQuba: Doma ve třech živlech

Rinspeed sQuba: Doma ve třech živlech: titulní fotka Projekty pana Rinderknechta často hraničí s fantasmagorií. Přesněji, hraničily by, kdyby všechny ty neskutečné věci byly jen nefunkčními výplody. Ony však jezdí, plavou a v případě dnešní novinky se i potápí. Ano, sQuba bude trojživelné vozidlo.

Není to poprvé, jeden trojživelný samochod už ze švýcarských Alp mezi lid sjel v roce 2003. Rinspeed Splash tehdy uměl létat po zemi, po vodě i metr nad vodou. To vše velmi ekologicky, protože k nikoliv pomalému pohybu mu stačil přeplňovaný motorek 750 cm3 o výkonu plných 140 koní, poháněný zemním plynem. Exhalací tedy produkoval velmi málo, ovšem panu Rinderknechtovi to nestačilo…

Stejně jako před čtyřmi lety, ani teď se tvůrci netají inspirací slavnými bondovkami. A tak dobývat tři živly se tentokrát vydá vozidlo, inspirované třicet let starým dílem Špión, který mě miloval. Dva živly zůstaly, třetí místo pro neobvyklé výlety se tentokrát přesunulo na druhou stranu vodní hladiny. Model sQuba se, jak je koneckonců patrné i z názvu, dokáže během příjemného výletu vydat pod hladinu.

Za horkého letního dne si tedy lze prohlížet nejen květiny kolem cesty a racky, kroužící nad vodní hladinou, ale také podmořskou faunu a flóru až v desetimetrové hloubce. Takové ponoření totiž sQuba zvládne a veze si sebou i zásobu vzduchu ve dvou tlakových láhvích ScubaPro o celkovém objemu 33 litrů. Orientaci pomáhá laserový skener Ibeo a pohon pod vodou obstarává dvojice podvodních šroubů s elektrickým pohonem Rotinor 2×3,6 kW. Po návratu na hladinu se aktivuje klasický šroub, taktéž s elektrickým pohonem. A na silnici? Pro změnu elektřina, přesněji elektromotor o výkonu 37 kW (50 k) při 4500 otáčkách a 160 Nm při 1500 ot./min., pohánějící zadní osmnáctipalcová kola (vpředu jsou sedmnáctky). Zdrojem síly je čtveřice lithium-iontových akumulátorů 4×48 V a to znamená, že kreace se bude umět pohybovat nejen tiše, ale především zcela bez škodlivých exhalací.

Bez zajímavosti není ani konstrukce karosérie, kromě nezbytných ocelových součástí je totiž skelet stvořený z karbonových mikrovláken a díky tomu prázdný sQuba váží jen 920 kilogramů. Z výše uvedeného je jasné, že výrobní náklady nejsou nízké. To ale nevadí, protože sQuba vznikne v jediném exempláři, určeném především pro prezentaci na domácím ženevském autosalónu. Kdy vyjede poprvé na souši i vodu, není zatím jasné, stejně jako podrobnější technické údaje.

Rinspeed sQuba
Délka 3785 mm
Šířka 1820 mm
Výška 1117 mm
Rozvor 2300 mm
Rozchod přední 1470 mm
Rozchod zadní 1520 mm
Světlá výška 130 mm
Pohotovostní hmotnost 920 kg

Fotogalerie

  • Rinspeed sQuba: Doma ve třech živlech: fotka 1
  • Rinspeed sQuba: Doma ve třech živlech: fotka 2

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
Re: Pekné... chaos 20.12.2007  14:35
Pekné... Autom 20.12.2007  10:42
Vstoupit do diskuse ›
  • Přidat příspěvek: