Škoda 105: užovka, nebo eMko?

Škoda 105: užovka, nebo eMko?: titulní fotka Narozdíl od minulého článku o VT si tentokrát povíme něco o projektu, který se netváří nijak nabušeně, ale pokud jde o styl, ten z něj přímo srší. A to vše made in Czechoslovakia.

Ačkoliv jej autor nazval „Einhundertfünf“, čili „sto pět“, na fotografii, která posloužila jako základ, stojí Škoda 120 v dřívějším provedení s úzkými nápravami, takzvaná užovka. O důvodu změny pojmenování můžeme možná tak polemizovat, protože výsledek je všechno, jenom ne běžná Škoda 105/120, i když se po zběžném průzkumu nezdá, že by někdo něco příliš dramaticky měnil. O to tu totiž ani nejde.

Měl bych to vzít trochu po pořádku. Tvůrce této práce většinou vystupuje pod přezdívkami Cuba nebo Jackob a stejně jako Bobiman z předchozího článku se řadí ke špičce československé VT scény. K této škodovce se dostal vcelku běžným způsobem – na internetu byla vyhlášena soutěž, jejíž účastníci mohli virtuálně vytunit jakékoliv auto značky Škoda.

A tak se začal psát příběh téhle krásky. Současné tuningové trendy řadí na první místo kola a Cuba sám od sebe tento přístup preferuje také. Hned na začátku šoupnul na užovku kola (hádám, že ze známého VW Typ 3 Karla Josla), jejichž tvary automaticky vyvolávají dojem, že tohle auto bude retro. Neříkej hop, dokud jsi nepřeskočil, některé později vytvořené (a odebrané) prvky karoserie odkazují spíše na závodní okruh. Už jen samotný fakt, že nárazníky jaksi nahlásily áčko, je značně racing, mysl mate také rudé tažné oko trčící z otvoru v předním spoileru. A smysl bytelné mřížky, spíše perforovaného kusu plechu, který zakrývá celou masku včetně světel, mi jednoduše uchází (snad ochrana před odletujícími kameny a pískem, že by rallyekros?), což však nic nemění na tom, že „zaslepení“ škodovce sluší a dává jí sebevědomý vzhled. Jen přes ni světla asi zrovna moc nesvítí. I ze zbytku karoserie nepřestává dýchat atmosféra retro-racingu. Velmi pěkné červené pruhy táhnoucí se přes kapotu do boků a nakonec naprosto mistrovský racingový kousek, a sice přední spoiler. Jeho tvary jsou původcem dilematu, který mě trápí od prvního okamžiku, kdy jsem tohle auto spatřil. Ksakru, je to užovka, nebo eMko? Ani jedno, ani druhé, zní odpověď. Tedy alespoň zepředu. Malý pruh kastle pod přední maskou s osmi mrňavými otvory pochází ještě z „origa“, tedy původní fotky. Zbytek je již zdařilým plodem zkušené ruky a „pochází“ (tvarově) z novějšího typu – M – který byl v nabídce AZNP Mladá Boleslav od roku 1983.

Interiér je již čistokrevné zpátečnictví. Jak je vidět na obrázcích z vývoje projektu, autor eliminoval opěrky hlav na předních sedadlech a s tím se na okruh fakt jet nedá. Vnitřek auta velmi hezky kopíruje styl i motivy karoserie, červené pruhy na světlých středech sedaček jsou toho důkazem.

Opravdu nevím, co Jakubovi vytknout. Možná to bude tím, že se mi prostě strefil do vkusu. Z grafické stránky je tento projekt zcela profesionální, nedokážu najít jedinou chybičku. Na druhé straně je i technicky vyspělý a reálný. Úžasné, vpředu možná lehce přehnané odklony, které škodovácké nápravy při takovém snížení prostě mají, žádné šílené karosářské kreace, věrnost v detailu (všimněte si prohnutí červené horizontální linky na zadním sedadle přesně v místech, kde jsou opěradla rozdělená a zaoblená). Pozastavil bych se jen nad nerealistickým chromovaným rámečkem předního okna v místech, kde se normálně nachází těsnění. Pokud má Cuba virtuálně vyřešený nějaký žlábek s těsnící vrstvou uvnitř, beru vše zpět. Tahle Škoda 105, která je vlastně 120, zároveň užovka a také eMko, mě prostě vzala u srdce. Osobně dávám deset bodů z deseti, co vy?

Rozhovor

1. Proč zrovna VT, co třeba graffitti?

  • Mám rád auta a dalo by se říct, že virtuální tuning nemá hranice. Díky tomu můžu upravovat jakékoliv auto nebo i tvořit vlastní…

2. Co na to říkají Vaše oči, zápěstí a zadnice?

  • Vím že všeho moc škodí, takže to nepřeháním a mám pohodlnou židli.

3. Jak dlouho se téhle záležitosti věnujete?

  • Přes tři roky.

4. Chtěl byste se profesionálně věnovat designu?

  • Grafickému designu ano, ten zbývající pro mě zůstane i nadále pouze jako zábava.

Fotogalerie

  • Škoda 105: užovka, nebo eMko?: fotka 1
  • Škoda 105: užovka, nebo eMko?: fotka 2
  • Škoda 105: užovka, nebo eMko?: fotka 3
  • Škoda 105: užovka, nebo eMko?: fotka 4

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
skoda105gl@freemail.hu "neregistrovaný" 28.11.2010  02:44
skoda105gl@freemail.hu Skoda 120 LSE Super Estelle 17.10.2010  01:26
skoda105gl@freemail.hu Skoda105GL 02.05.2009  15:05
Vstoupit do diskuse ›
  • Přidat příspěvek:





Související články

Tato značka na Moje.auto

Nejčtenější

Plakát týdne

BMW M4 Cabrio

Anketa

Který nový supersport se vám líbí?
Počet hlasů: 11923 | Zobrazit seznam všech anket