Supermoto Honda den 2008 v Brně

Supermoto Honda den 2008 v Brně: titulní fotka Jedno "Plamenné ostří" za druhým... I tak by se dal popsat první dojem z okruhu, kde byla v hlavní roli samozřejmě novinka tohoto roku, Honda CBR1000RR Fireblade.

Pozvánka na Supermoto Honda dny mi přišla už někdy v květnu, ale byl jsem smutný, protože se první akce (první den) se konal na okruhu v Mostě. Následovala výměna mailu a PR manažer Hondy, pan Hubáček, mě uklidnil: v červnu bude druhý Honda-den v na brněnském Automotodromu.

Je to tu. Ve čtvrtek ráno si balím věci do kufru auta a už nemohu se dočkat, až na okruhu pořádně otočím plynem. Po cestě nabírám kolegu Ondru Helešice, který hned zvesela rozvíjí téma: jaký bude nový asfalt na okruhu, jak mu asi sedne letošní Fireblade, a že máme štěstí, že svítí slunce a budou dobře zahřáté pneumatiky… No prostě tlacháme o „normálních“ věcech, které asi probírají téměř všichni motorkáři, když se chystají na okruh (např. na volné jízdy).

V paddocku brněnského okruhu se potkáváme a zdravíme s kolegy novináři z ostatním redakcí. V boxové uličce stojí krásně vyrovnaná řada motocyklů, především je tu hned pět kousků největší novinky tohoto roku, Hondy CBR1000RR Fireblade. Nechybí ani menší sestřička, Honda CBR600RR, nebo naked bike CB600F Hornet. Kdo ale měl zálusk na „Velkého Horneta“, druhou letošní novinku v podobě CB1000R, měl bohužel smůlu… ten mezi testovacími motocykly chyběl, byl k vidění pouze před boxy spolu s futuristickým bikem, Hondou DN-01.

Tip: Přečtěte si redakční testy Hondy CBR600RR nebo CB600F Hornet.

Honda CBR1000RR Fireblade na okruhu

Po drobném šachování s motocykly a redaktory máme přislíbeny tři jízdy ze čtyř na „Fárošovi“. Šestkového Horneta a CBR600RR jsme měli v Brně na okruhu loni, takže jsme se soustředili především na litrový supersport.

CBR1000RR Fireblade má nový odlehčený páteřový rám z hliníkové slitiny, ve kterém je usazen řadový čtyřválec o objemu 999,8 cmm. Kapalinou chlazený, čtyřdobý agregát s 16 ventily má řadu technologických prvků ze závodního stroje šampionátu MotoGP a Superbike. Při podrobném zkoumání byste zjistili, že je např. o 15 mm užší, o 2,5 kg lehčí, hlavy válců mají přepracovaný tvar, výfukové kanály mají větší velikost nebo byl zvýšen kompresní poměr na 12,3:1.

Celkovému výkonu 131 kW (178 k) v 12 000 ot./min také přispěly nové duální kónické ventilové pružiny instalované na sacích ventilech nebo modifikovaná řídící jednotka. Maximálního točivého momentu 114 Nm dosahuje Fireblade už v 8 500 ot/min. Výkon se na asfalt přenáší pomocí šestistupňové převodovky, řetězu a zadního kola o rozměrech 190/50 ZR17, vpředu je pneumatika 120/70 ZR17.

Jezdec dále pocítí ostřejší a výkonnější přední brzdy od firmy Tokico, kde kotouče mají rozměry 320×4,5 mm a svírají je čtyřpístkové radiální třmeny. O odpružení se stará přední obrácená vidlice s trubkami o průměru 43 mm a zdvihem 120 mm, vzadu je kyvná vidlice s centrální tlumí, který nabízí 13 poloh nastavení předpětí.

Tím výčet technických informací končí, jdeme jezdit. Sedám na Firebladea a překvapuje mě, že si mohu nastavit jen páčku přední brzdy. Naopak plus má nová přepracovaná palubka, které dominuje velký analogový otáčkoměr. V pravé dolní čtvrtině budíku je digitální tachometr, hodiny a tripmastery. Ergonomie posezu – řídítka, stupačky, sedlo – mi vyhovuje i přes fakt, že jsem vyšší postavy. Řadím první rychlostní stupeň a vyrážím na okruh.

Automotodrom v Brně má od jara nový asfalt, který si jezdci pochvalují. Uvidíme, jaké bude mít vlastnosti, až bude při závodech pršet… To nám ale na Honda dni nehrozí, slunce pálí už v 9h ráno pěkně zostra a já věřím, že po prvním seznamovacím kole a zahřátí pneumatik si mohu dovolit více. Před cílovou rovinkou se už rozjíždím, abych se do první zatáčky řítil rychlostí přes 250 km/h. Brzdy, zlomení motorky doprava a v druhé polovině zatáčky už jdu opět po plynu. Následuje levá, pravá, a už přijíždím dolů na stadion, na „céčko“.

Fireblade se nechá výborně vést, poslouchá všechny moje příkazy s přesností švýcarských hodinek, ale pořád toho umí víc, než já. Síla agregátu je kolosální a ostrost je znát ve výjezdu z každé zatáčky. Beru trochu rychleji plyn a odlehčené přední kolo začíná korigovat elektronický tlumič řízení. V druhé jízdě jsem jednou šel dříve za plynem a ve výjezdu jsem cítil, že jsem už za limitem adheze zadního kola. Nebyl z toho žádné divoký drift nebo vykopnutí ze sedla v podobě highsideru, tolik zkušeností nebo nervů nemám, prostě jsem jen ubral a motorka se bez problémů srovnala.

Abych ale jen nechválil, setkal jsem se s jednou drobností: jel jsem dvě dvacetiminutové jízdy, pokaždé na jiném „Fárošovi“ a u obou mi ke konci lehce změkla přední brzda, takový drobný náznak vadnutí. Kolega Ondřej Helešic nic podobného nezaznamenal, je tedy možné to přičíst mojí vyšší hmotnosti a také velkému vedru, které ten den panovalo. Dovolím si odhadnout, že stačí zainvestovat do oplétaných hadic a je po problému.

Povinnosti nás odvolaly z akce celkem brzy po jízdách na okruhu, ale program pokračoval dál. Pro účastníky Honda dne byla mimo jiné nachystána výuka bezpečné jízdy na motocyklu pod vedením motocyklového závodníka Ondřeje Lelka, volné jízdy na okruhu nebo půjčování skútrů a motocyklu o objemu do 125 cmm. Děkujeme společnosti Honda Česká republika spol. s.r.o. a panu Hubáčkovi za pozvání na akci.

Fotogalerie

  • Supermoto Honda den 2008 v Brně: fotka 1
  • Supermoto Honda den 2008 v Brně: fotka 2
  • Supermoto Honda den 2008 v Brně: fotka 3
  • Supermoto Honda den 2008 v Brně: fotka 4
  • Supermoto Honda den 2008 v Brně: fotka 5
  • Supermoto Honda den 2008 v Brně: fotka 6
  • Supermoto Honda den 2008 v Brně: fotka 7
  • Supermoto Honda den 2008 v Brně: fotka 8
  • Supermoto Honda den 2008 v Brně: fotka 9
  • Supermoto Honda den 2008 v Brně: fotka 10
  • Supermoto Honda den 2008 v Brně: fotka 11
  • Supermoto Honda den 2008 v Brně: fotka 12
  • Supermoto Honda den 2008 v Brně: fotka 13
  • Supermoto Honda den 2008 v Brně: fotka 14
  • Supermoto Honda den 2008 v Brně: fotka 15
  • Supermoto Honda den 2008 v Brně: fotka 16
  • Supermoto Honda den 2008 v Brně: fotka 17
  • Supermoto Honda den 2008 v Brně: fotka 18
  • Supermoto Honda den 2008 v Brně: fotka 19
  • Supermoto Honda den 2008 v Brně: fotka 20
  • Supermoto Honda den 2008 v Brně: fotka 21
  • Supermoto Honda den 2008 v Brně: fotka 22
  • Supermoto Honda den 2008 v Brně: fotka 23
  • Supermoto Honda den 2008 v Brně: fotka 24
  • Supermoto Honda den 2008 v Brně: fotka 25
  • Supermoto Honda den 2008 v Brně: fotka 26
  • Supermoto Honda den 2008 v Brně: fotka 27
  • Supermoto Honda den 2008 v Brně: fotka 28
  • Supermoto Honda den 2008 v Brně: fotka 29
  • Supermoto Honda den 2008 v Brně: fotka 30
  • Supermoto Honda den 2008 v Brně: fotka 31
  • Supermoto Honda den 2008 v Brně: fotka 32
  • Supermoto Honda den 2008 v Brně: fotka 33


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.

  • Přidat příspěvek:





Související články

Tato značka na Moje.auto

Nejčtenější

Plakát týdne

BMW M4 Cabrio

Anketa

Který nový supersport se vám líbí?
Počet hlasů: 5986 | Zobrazit seznam všech anket