Test: Aprilia NA850 Mana

Test: Aprilia NA850 Mana: titulní fotka Na tuhle motorku jsem se velmi těšil, protože přináší revoluční systém řazení a má řadu dalších vychytávek, jako je např. úložný prostor na helmu ve falešné nádrži.




Představení Aprilie NA850 Mana

Model NA850 Mana se představil na výstavě EICMA v Miláně již v roce 2006, ale na trh přijel až jako model 2008. Aprilia s nekonvenčním řešením u Many vyplňuje další skulinu na trhu a určitě přitahuje pozornost řady zákazníků. Motorka má vzhled klasického street-biku, masku tvoří jednoduchý oválný světlomet, přístrojový panel a přední obrácená vidlice. Při pohledu z profilu na kolemjdoucí vykukuje trubkový rám a ve falešné nádrži se ukrývá velký úložný prostor. Samotnou nádrž na 16 l paliva najdete v silnější zadní části motocyklu, hrdlo nádrže je pod sedadlem spolujezdce.

Manu pohání kapalinou chlazený čtyřtaktní dvouválec do L s objemem 839 cmm. Agregát je naladěn na výkon 56 kW (76 k) v 8 000 ot/min a maximální točivý moment 73 Nm nastupuje v 5 000 ot/min. Nižšímu výkonu motoru je přizpůsobena revoluční převodovka s elektronicky řízeným variátorem s možností automatického řazení nebo sekvenční volby rychlostního stupně. V automatickém režimu řazení si řidič může vybrat mezi módy Touring, Sport, Rain (cestovní, sportovní nebo déšť).

Vybavení je dost kvalitní: na trubkovém rámu je vpředu obrácená vidlice s průměrem trubek 43 mm a zdvihem 120 mm, vzadu je kyvná vidlice s tlumící jednotkou po levé straně. Brzdový systém obsahuje dvojici ocelových kotoučů o průměru 320 mm s radiálními brzdiči vpředu, vzadu je jeden menší kotouč. Motocykl bude jezdit po asfaltu na 17palcových kolech s pneumatikami 120/70 ZR17 a 180/55 ZR17.

Jízdní dojmy aneb Jak to funguje v praxi

V praxi má Mana ploché a dostatečně prostorné sedlo a široká řídítka jsou trochu níže položená, což sice přináší více váhy na rukou v zápěstí, ale jinak je jízdní pozice vzpřímená a pohodlná. Do osvětleného úložného prostoru v podobě falešné nádrže je možné se dostat pomocí tlačítka na levé straně řídítek nebo táhlem pod sedlem. Plynová vzpěra zajistí, že mě kryt neklepne přes prsty, když se budu hrabat ve věcech. Navíc je v úložném prostoru i 12V zásuvka. Prostě paráda.

Zdá se vám, že Mana má trochu silnější zadeček? Ano, má a je to logické, když místo standardního uložení nádrže je „kufr“. Jen řešení hrdla mohlo být nápaditěji řešené, umístnění pod sedlem spolujezdce není úplně to pravé ořechové. Proč se jen designér od Aprilie neinspiroval např. BMW F800, kde je hrdlo elegantně na boku sedla? Trochu přeskočím tradiční tok informací a dodám, že průměrná spotřeba v testu byla příjemných 6,36 l na 100 km, což s nádrží na 16 l naturalu 95 deklaruje dojezd okolo 250 km.

Plynová vzpěra zajistí, že mě kryt neklepne přes prsty, když se budu hrabat ve věcech. Navíc je v úložném prostoru i 12V zásuvka. Prostě paráda.

Ještě než to nastartuji, musím zmínit další odlišnost od standardní mašiny. Mana má na levé straně pod sedlem ruční brzdu. Je to např. kvůli stání v kopci. U motorky s běžnou převodovkou necháte zařazenou jedničku, vypnete motor, postavíte na stojan a šmitec. U Many zatáhnu ruční brzdu (jak u auta), hodím na stojan a odcházím.

Startovat se musí stejně jako u skútru, tzn. se zmáčknutou přední brzdou, pak už jen točíte plynem (bez řazení! Ha, ono to vlastně nemá spojkovou páčku :) ) a sledujete na displeji, jak tam skáčou jednotlivé kvalty sedmistupňové převodovky. Mana se celkem svižně a bez problémů dostane na rychlost 150 km/h, což je pro české silnice více než dostačující.

I změna režimu řazení je citelně znát, zkoušel jsem akceleraci na jedné delší rovince s letmým startem (cca v 50 km/h) a při variantě do deště (Rain) jsem měl na konci rovných 100 km/h. Při standardním řazení Touring jsem na stejném „cílovém“ místě měl rychlost cca 115 km/h a po přepnutí na Sport dosáhla Mana rychlosti 125 km/h.

Sekvenční řazení mi sedlo více pomocí tlačítek na řídítkách, nožní páka byla krátká a s mojí jedenáctkou nohou se mi špatně řadilo nahoru (špatně se mi podsouvala špička boty pod řadičku, což by samozřejmě šlo přenastavit, ale nebylo třeba, tlačítka fungovala bezchybně). Při sekvenčním řazení se daly sypat kvalty nahoru i pod plným plynem a o momentu přeřazení mě informovala postupně se rozsvěcující čtveřice diod. V tomto režimu jsem na své testovací rovince za stejných podmínek dosáhl rychlosti cca 135 km/h.

Další dobrá vlastnost nové převodovky: když frčíte pod 30 km/h, automaticky sama vyřazuje na neutrál, takže popojíždění v městských kolonách bylo na pohodu.

Další dobrá vlastnost nové převodovky: když frčíte pod 30 km/h, automaticky sama vyřazuje na neutrál, takže popojíždění v městských kolonách bylo na pohodu. A ještě jednu věc musím zmínit: i když jsem jezdil většinou v režimu Touring, před zatáčkou jsem si mohl pomocí tlačítka shodit jeden kvalt dolů, abych měl v oblouku a při výjezdu lepší otáčky a vyšší výkon. Režim Sport doporučím používat jen tam, kde si chcete jízdu řádně užít, jinak spálíte o dost více benzínu.

Něco málo k brzdám: radiální třmeny začínají být standardem u řady ne-supersportovních mašin, ale zrovna u Many bylo naladění spíše komfortní než progresivní. Přední brzda sice krotila motorku velmi dobře, ale od radiálů a oplétaných hadic bych čekal ještě o něco lepší výsledek. Prostě mám rád ostré brzdy. Možná bude stačit vyměnit špalky a hned to bude jiná kávička…

Pár slov závěrem

Aprilia Mana má novou technickou vychytávku v podobě revoluční převodovky s elektronicky řízeným variátorem. Nabízí možnost automatického řazení (volba ze 3 řežimů!) nebo sekvenční volby rychlostního stupně, a to pomocí tlačítek na levém řídítku či nožním pedálem. Osobně Manu považuji za jednu z nejlepších motorek do města. Pokud nemáte nervy přítelkyni vysvětlovat, jak řadit a k čemu je vlastně ta spojka, pak je Mana jasným řešením.

Plusy a minusy pro Aprilii NA850 Manu
+ revoluční převodovka
+ úložný prostor (plynová vzpěra víka, osvětlení, 12V zásuvka)
+ spotřeba
+ cena
- řešení hrdla nádrže pod sedlem
- progresivnější přední brzda

Technické údaje Aprilia NA850 Mana
Celkové rozměry 2 080×800×1 130 mm
Rozvor / výška sedla 1 463 mm / 800 mm
Motor, objem 4dobý vidlicový dvouválec L90, 839 cm3
Vrtání x zdvih 88×69 mm
Kompresní poměr 10:1
Počet ventilů / chlazení 8 / kapalina
Výkon 56 kW (76 k) v 8 000 ot./min
Točivý moment 73 Nm v 5 000 ot./min
Převod / převodovka řetěz / 7stupňová, variátor s elektrickým posunem
Rozměr a typ kol 17palcová, litá
Rozměr pneu (vpředu/vzadu) 120/70 ZR17, 180/55 ZR17
Brzdy vpředu 2× kotouč 320 mm, 4pístek, radiální
Brzdy vzadu 1× kotouč 260 mm, 1pístek
Rám rám z ocelových trubek
Přední vidlice USD vidlice, průměr 43 mm, zdvih 120 mm
Zadní odpružení kyvná vidlice, na lévé straně tlumič, zdvih 125 mm
Nádrž 16 l
Suchá hmotnost 203 kg
Spotřeba v testu 6,36 l na 100 km
Cena (červen 2009) 199 900 Kč

Foto: David Kárný.

Poděkování: za půjčení motocyklu děkujeme firmě Aspirit, a.s. (aspirit.cz) a za půjčení helem patří dík panu Mičánkovi (kbcbrno.cz).

Fotogalerie

  • Test: Aprilia NA850 Mana: fotka 1
  • Test: Aprilia NA850 Mana: fotka 2
  • Test: Aprilia NA850 Mana: fotka 3
  • Test: Aprilia NA850 Mana: fotka 4
  • Test: Aprilia NA850 Mana: fotka 5
  • Test: Aprilia NA850 Mana: fotka 6
  • Test: Aprilia NA850 Mana: fotka 7
  • Test: Aprilia NA850 Mana: fotka 8
  • Test: Aprilia NA850 Mana: fotka 9
  • Test: Aprilia NA850 Mana: fotka 10
  • Test: Aprilia NA850 Mana: fotka 11
  • Test: Aprilia NA850 Mana: fotka 12
  • Test: Aprilia NA850 Mana: fotka 13
  • Test: Aprilia NA850 Mana: fotka 14
  • Test: Aprilia NA850 Mana: fotka 15
  • Test: Aprilia NA850 Mana: fotka 16
  • Test: Aprilia NA850 Mana: fotka 17
  • Test: Aprilia NA850 Mana: fotka 18
  • Test: Aprilia NA850 Mana: fotka 19
  • Test: Aprilia NA850 Mana: fotka 20
  • Test: Aprilia NA850 Mana: fotka 21
  • Test: Aprilia NA850 Mana: fotka 22
  • Test: Aprilia NA850 Mana: fotka 23
  • Test: Aprilia NA850 Mana: fotka 24
  • Test: Aprilia NA850 Mana: fotka 25
  • Test: Aprilia NA850 Mana: fotka 26
  • Test: Aprilia NA850 Mana: fotka 27
  • Test: Aprilia NA850 Mana: fotka 28
  • Test: Aprilia NA850 Mana: fotka 29
  • Test: Aprilia NA850 Mana: fotka 30
  • Test: Aprilia NA850 Mana: fotka 31
  • Test: Aprilia NA850 Mana: fotka 32
  • Test: Aprilia NA850 Mana: fotka 33
  • Test: Aprilia NA850 Mana: fotka 34


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
:) Gringo 18.07.2009  23:45
Re: neutral Golias 17.06.2009  16:38
Re: neutral Doyle 17.06.2009  11:36
neutral Supertom 17.06.2009  08:01
Re: Převodovka Doyle 16.06.2009  17:00
akceleracia Me_Myself_and_I 16.06.2009  12:15
Převodovka Trodos 16.06.2009  09:03
Vstoupit do diskuse ›
  • Přidat příspěvek:





Související články

Nejčtenější

Plakát týdne

BMW M4 Cabrio

Anketa

Který nový supersport se vám líbí?
Počet hlasů: 11925 | Zobrazit seznam všech anket