Tuning Cup: Fabia Šmouline

Tuning Cup: Fabia Šmouline: titulní fotka Mít motor 1.8 turbo ve Fabii je nesplněným snem mnoha fanoušků tuzemské značky, toužících po skutečně sportovním modelu škodovky s benzínovým motorem a nikoliv s klapajícím turbodieselem s omezeným rozsahem použitelných otáček.

Nenaplněné sny o benzínové Fabii RS

Někteří z vás si určitě vzpomenou na fámy, které v době uvedení „sportovní“ Fabie RS 1.9 TDI věštily do roka a do dne Fabii RS s motorem 1.8 Turbo. Rok se sešel s rokem a po benzínovém „eresu“ nebylo ani vidu ani slechu. Některé zdroje potvrdily jakési interní testování 110 kW motoru pod kapotou Fabie, ale také zmiňovaly i problémy s chlazením, které u takto upravené Škody Fabia nastaly. Zároveň s tím se objevily i první amatérské zástavby motoru 1.8 turbo, víceméně bez příslušného úředního štemplu. Některé z nich jsou dokonce úspěšně používány v rallyekrosovém sportu, ale troufám si tvrdit (a doufám, že se mi nějaký případný majitel ozve), že u nás na Škodu Fabia s oficiálně vestavěným motorem 1.8 Turbo (navíc se 132 kW verzí) prostě nenarazíte. A přitom například s Německem, kde jsou podobné přestavby zcela běžné, máme podmínky pro schválení takového úkonu zcela shodné. Problém tedy možná nebude v legislativě a v počtu pověřených zkušeben, schopných podobnou přestavbu otestovat, ale ve schopnostech tuzemského úpravce, dotáhnout celou věc technicky i papírově do úspěšného konce.

Možná by se tak dalo tuto Fabii „Šmoula Line“ (zkráceně „Šmouline“) považovat za jakousi první vlašťovku, která sice jaro nedělá, ale ukazuje jasně směr, kterým by se měl případný zájemce o podobnou úpravu ubírat. Pokud se podíváte do detailů na registrační značku i prostředí, v jakém byla Fabča vyfotografována, bude vám jasné, že v tomto případě jde o v Německu upravené a také schválené auto.

„U nás na Škodu Fabia s oficiálně vestavěným motorem 1.8 Turbo prostě nenarazíte.“

Jeho majitelem je syn českých emigrantů, Honza, který zůstal i přes to, že v Německu prožil valnou většinu svého života, tím správným národním patriotem. V této souvislosti se taky nedá ani tak psát o „zlatých českých ručičkách“, ale o spojení české improvizace s německým smyslem pro pořádek a technickou dokonalost.

Jak se stát tunerem bez příčiny

Honza, kterému bůhvíproč jeho kámoši neřeknou jinak než Šmoula, koupil tuto škodovku z první ruky a s 8000 km na tachometru na podzim roku 2004 jako sériové auto, které potřeboval na zimu, na ježdění do práce. V té době totiž už „tunil“ jiný projekt na bázi malého VW Lupo (na který jistě také dojde na těchto stránkách řada) a s nablýskanou leštěnkou prostě v zimě jezdit nelze. Rodičům musel slíbit, že tohle auto zůstane na věky originálem a žádný tuning se konat nebude. Ale znáte to, člověk míní a okolnosti mění. Asi týden poté nestačil za Šmoulou dobrzdit nepozorný řidič a nejenže Fabii poškodil zadní nárazník, ale navíc i ji natlačil na auto vpředu. To mělo naneštěstí závěs, takže oba nárazníky byly na odpis. To se ovšem nemělo přihodit. „Proč mám kupovat nové sériové nárazníky, když můžu mít za stejné peníze „tuningové“ od Axonu,“ zdůvodňoval sobě a rodičům změny na lahvově zeleném autě Šmoulík.

„Rodičům musel slíbit, že tohle auto zůstane na věky originálem a žádný tuning se konat nebude.“

Masku bez znaku, od Milotecu, pak už pořídil Honza potají, a stejně tak i prahy od Axonu, které bylo nutné nasadit kvůli optickému sjednocení přední a zadní části. A když opravujeme to pomačkané víko kufru, proč přitom také nezavařit zadní znak Škoda, když se to bude stejně lakovat? Jenže to už na dveře garáže klepala tuningová sezóna a auto bylo podle Honzových slov „vysoké jak dodávka“. No a s takovým autem se prostě Honza styděl někam jet. Jedinou možností, jak vybřednout z takové šlamastyky, bylo koupit výškově stavitelný podvozek od FK Automotive a auto pěkně posadit na zem. No a taky kola, sedmnáctipalcové „Turbo“ ala Porsche, od německé firmy RH. Marně přemýšlím nad tím, kam se tehdy podělo Honzovo předsevzetí a jak tyto všechny výdaje zdůvodnil doma. A to měl vrchol celé úpravy teprve před sebou.

Turbo do Fabie: Vyhraná sázka

S novými spoilery, koly a se sníženým podvozkem se Honza konečně mohl vypravit do rodné vlasti a postavit se na Mimoňských válkách mezi tzv. libovky. Auto se v Mimoni vcelku líbilo a tak měl rázem Honza potřebnou motivaci provést s ním něco dalšího. S kamarádem Reném, který už má také za sebou nejednu tuningovou přestavbu, diskutovali o možnosti napasovat na stávající 100k čtrnáctistovku nějaké turbodmychadlo. René jen tak z legrace nadhodil, že pokud Honza někde sežene správné vodou chlazené turbo, pomůže mu jej namontovat. Sám tomu moc nevěřil, ale Šmoulík to považoval za uzavřenou sázku a naschvál začal pátrat po inzerátech po nějakém vhodném dárci. A nezačal shánět jenom turbodmychadlo, nýbrž kompletní motor z Octavie RS. V tu dobu také nastartoval na tuzemském škodováckém fóru diskuzi o plánované přestavbě. Nikdo mu tehdy nevěřil, že celou věc dotáhne až do konce.

„René z legrace nadhodil, že pokud Honza někde sežene správné turbo, pomůže mu jej namontovat.“

Zanedlouho Honza vyrazil do Čech pro kompletní 132kW motor s příslušenstvím, převodovkou, kabeláží a nápravami z Octavie RS. A aby toho nebylo málo, po cestě zpět navíc naložil anatomické sedačky ze sportovní výbavy Fabie. Jako Tatort, čili místo činu – demontáže starého a implantace nového motoru, byla vybrána garáž kamarádů Reného a Heika. U toho ovšem nemohl chybět ani další člen Honzovy party jménem Männer Runde, Ummisch. Se zapojením elektroniky motoru si kluci, a zejména pak kouzelník René, hráli cca týden. Hliníkový agregát s převodovkou se podařilo usadit perfektně, velké brzdy také. Jako intercooler použili kluci mezichladič z dieselové Fabie RS a na vstup turbodmychadla připojili vyleštěné přímé sání, zakončené otevřeným filtrem K&N. Výfukové potrubí je složené částečně ze sériových dílů, doplněných o modul velkého katalyzátoru z 225k verze Audi TT a zakončené vyleštěným tlumičem Jetex-Fortex. Nezbývalo nic jiného, než zapojený motor oživit.

Přibývající benzín? Perpetuum mobile!

To se ale nejprve ne a ne podařit, motor stále nechtěl naskočit. Nakonec byl problém v imobilizéru, který bylo nutné znovu nakódovat. Šmoulík se v tu chvíli už těšil, že bude mít v Německu první Fabii s motorem z Octavie RS. Celou věc se zatím dařilo držet v tajnosti – taťka a mamka Šmoulovic si stále ještě v té době mysleli, že Honza auto opravuje po havárii. Však jim také přece slíbil, že Fabii žádný tuning nepotká. První testovací jízda ovšem nebyla dlouhá. Stačilo popojet s autem pár metrů, teplota motoru se brzy vyšplhala až k bodu varu a chladící kapalina se začala někam ztrácet. Hledání příčiny trvalo celý den. Kluci jezdili, vařili, dolévali a zase jezdili a tak pořád dokola. Voda se pořád někam ztrácela, ale nevypadalo to, že by bylo špatné těsnění, olej byl stále čistý. Pak si někdo všimnul, že ačkoliv auto jezdí skoro celý den, benzínu z nádrže pořád nějak ne a ne ubýt. Že by sestrojili perpetuum mobile? Jak vzápětí kluci zjistili, při montáži se podařilo přehodit dvě hadice s přepadem benzínu a vody, takže se tyto kapaliny postupně mísily v nádrži.

„Fabia prošla testováním stability na dálnici, brzdnými zkouškami, měřením hluku a kontrolou elektromagnetického rušení.“

Po úspěšném zprovoznění motoru a doladění podvozku (dopředu bylo nutné kvůli těžšímu motoru nasadit tvrdší pružiny) a osazení náprav kotouči a brzdiči z Octavie RS přistavil Honza v květnu roku 2006 Fabii na technickou kontrolu. Fabia prošla testováním stability na dálnici, brzdnými zkouškami, měřením hluku a kontrolou elektromagnetického rušení – za to všechno Šmoula zaplatil tolik éček, že by za ně mohl jet na týden někam k moři. Konečně měl v ruce potřebný protokol, ze kterého mu všechny potřebné údaje o přestavbě přepsali na místním úřadě do technického průkazu. Nový motor lákal k měření sil na sprintech a tak Šmoula honem spěchal do Čech, poměřit si síly s ostatními v Mimoni. Celkem se tak ukázal na šesti tuning srazech, čtyřech u nás a dvou v Německu.

Hlavně nenápadně

Hned v září 2006 se Honza rozhodl, že se pustí do dalších úprav tak, aby celou úpravu posunul ještě o kus dál. Původní zelený lak už nestál za moc, taky bylo jasné, že je potřeba auto přelakovat. Bylo to jasné především tedy Honzovi, zatímco jeho taťkovi to nesmělo být jasné vůbec (jak Šmoula říká, býval by ho taťka tenkrát asi zastřelil). A před každým lakováním je samozřejmě prostor na úpravy karosérie. Ke slovu se tak opět dostala rozbrušovačka, svářečka a pájedlo. Šmoula koupil na vrakovišti náhradní víko kufru a začal s ním experimentovat. Zavařil opět znak a zmenšil prostor pro registrační značku přesně na její rozměr. Také pořídil nová 18palcová kola, auto snížil na maximum a podle potřeby mírně vytáhnul zaklepané lemy blatníků. Zavařil též otvory po blikačích ve předních blatnících i kliky zadních dveří. Přední kliky měly být specialitou – Honza koupil a vestavěl vyklápěcí kliky s tlačítkem, z Fiatu Barchetta. To vše za vydatné pomoci nejen kamarádů, ale i přítelkyně – Šmoulinky.

Motorový prostor prošel revizí, při které se přestěhovaly do blatníků téměř všechny viditelné kabely. Hadice byly vyměněny za leštěné a pochromované trubičky a pochromován byl všechen spojovací materiál. Počátkem prosince se pak ven podíval i celý motor, který Honza demontoval kvůli zahlazení motorového prostoru a jeho nalakování. Mezitím stihl ještě pořídit krásné kožené sedačky Recaro z VW Golf IV GTI, které do úzké Fabie ovšem vůbec nepasovaly. Zadní sedačky přišly tedy rozebrat a zúžit. Pro přední pak musel Honza vyrobit nové konzole. Stříkací kyt připravil ještě ve své garáži, plnič už nastříkal a obrousil v lakovně u svého známého, pana Bambergera. Koncem února 2007 už pak auto stojí připravené na lak, to však ještě stačil vzít za své původní tvar kapoty, kterou Šmoula lehce zamračil. Pak už se ujal auta sám lakýrník a padlo definitivní rozhodnutí: auto přijde nalakovat do modré metalízy s krycím lakem se zlatými třpytkami Ice Pearls.

„Cesta do Rakouska s provizorní opravou utrženého stěrače a nežádoucí pozorností rakouské Gendarmerie si nezadala s putováním Odyssea.“

Polovina dubna už Šmoulu a jeho Fabii zastihla v plné práci při strojení auta. Kapota je prozatím ještě bílá, ale motor běží, interiér je ustrojený a všechny plastové díly jakbysmet. Fabii se podařilo dokončit a dostrojit cca týden před srazem na Wörthersee, na který vzápětí Šmoula odjel i se svými kámoši. Cesta do Rakouska s provizorní opravou utrženého stěrače a nežádoucí pozorností rakouské Gendarmerie si nezadala s putováním Odyssea. Po příjezdu stíhá Honza upgradovat brzdový systém (kotouče Zimmermann, destičky Ferodo a kovové vedení Goodridge), přepracovat do té doby sériový kufr, kde dostávají svůj prostor jak malí šmoulíci, tak hlavně přepracovaná muzika. První sraz v Čechách absolvuje Honza ještě s bílou kapotou, ale v půlce června už je nastříkaná a Šmoula se může plně zapojit do klání v Tuning Cupu, navíc v čerstvě zřízené kategorii Škoda Fabia Scene. Během následujícího léta pak stihl Honza ještě nalakovat některé díly podvozku a převodovku. Průběžně piloval i vzhled interiéru, který očalounil do modra. To už se však pomalu blížil konec sezóny a s ním i završení všeho úsilí: 1. místo v kategorii Škoda Fabia Scene na finále v Českých Budějovicích.

ŠKODA FABIA 1.4 16V (1.8 TURBO)
Rok výroby 2002
Motor zážehový řadový čtyřválec, uložený vpředu napříč, pohon předních kol
Rozvod DOHC s pěti ventily na válec
Příprava směsi elektronické vstřikování benzínu
Zdvihový objem 1 781 cm3
Nejvyšší výkon 132 kW/180 k
Při 5 700 ot/min
Nejvyšší točivý moment 235 Nm
Při 1 950 ot/min
Vmax cca 240 km/h
Zrychlení 0–100 km/h cca 7 s
Úpravy motoru zástavba motoru z Octavie RS místo původního 1.4 16V 100 k, vyleštěné přímé sání s filtrem K&N, vyleštěný nerezový výfuk Jetex-Fortex Special Edition, koncovka zahnutá dolu ala diesel, spojka Sachs, převodovka Octavia RS, velký chladič se saharou, mezichladič s Fabie RS, katalyzátor z Audi TT, vzpěry na kapotu Milotec, odstraněný držák na kapotu a nádobka ostřikovačů, zahlazený motorový prostor (zavařené díry, nerovnosti, nalepené plechy), kabeláž prodloužená a schovaná v blatníku, akumulátor v kufru, chromovaný držák motoru, spojovací materiál, svody od turbodmychadla k mezichladiči
Převodovka pětistupňová manuální
Litá kola VIA, chromovaná, 7,5×18 palců
Pneumatiky Nankang Ultra Sport II, 215/35–18
Úpravy podvozku stavitelný podvozek FK Automotive, vpředu tvrdší pružiny kvůli těžšímu motoru, snížení vpředu cca 90 mm, vzadu cca 85mm, 5mm rozšiřovací podložky na zadní nápravě, vpředu leštěná rozpěrná tyč Wiechers, vpředu i vzadu vnitřně chlazené děrované kotouče Zimmermann s brzdiči – rozměr Octavia RS, brzdové destičky Ferodo, ABS, podběhy nalakované v bílé barvě, brzdy v barvě auta
Úpravy karoserie zamračená kapota s chladícím otvorem, vytažené lemy blatníků vpředu a vzadu, odstraněné boční blikače, vpředu kliky dveří Fiat Barchetta, zadní zavařené, odstraněné boční lišty, zmenšené vybrání na registrační značku, odstraněný znak Škoda a zadní stěrač, přední nárazník Axon s otvorem na mezichladič stlačeného vzduchu, maska Milotec s nerez příčkami, prahy Axon, zadní nárazník Axon, přední světla originální, zadní facelift, dodělávané střešní okno
Povrchové úpravy modrá metalíza se zlatými Ice Pearls v bezbarvém laku, chromované stěrače Bosch Aero Twin, nalakovaná převodovka, držáky motoru, nádobky na chladicí kapalinu, posilovač brzd a zbylé plasty; airbrush Šmoulík na krytu motoru
Úpravy interiéru sedačky vpředu Recaro v černé kůži z VW Golf IV GTI, vzadu také, vpředu konzole vlastní výroby, vzadu zúžené, palubní deska čalouněná modrou koženkou, spodní díly a plastové díly v interiéru čalouněné černou koženkou, výplně dveří černo-modrou koženkou, pedály Fabia RS, řadička Fabia RS, loketní opěrka Milotec, výplně zadních dveří s kastlíkem pro Šmoulíky pod plexisklem, plastové díly a stropnice v černé barvě s z modelu RS, přídavné ukazatele na tlak turba, tlak a teplotu oleje, modro-červené podsvícení tachometru, koberečky z alcantary, u spolujezdce s Šmoulíky pod plexisklem, v zavazadlovém prostoru zástavba muziky se subwooferem, zesilovač pod plexisklem, Šmoulíci jako zadní plato, mřížky na zadní reproduktory zahlazeny a potaženy koženkou
Car entertaiment DVD moniceiver, v kufru zabudovaný notebook Toshiba, dvoukanálový zesilovač Crunch Drive, monoblok Lightning Audio, vpředu komponentní reproduktory Canton QS, vzadu Syrincs, výškové reproduktory Fenner, subwoofer Lightning Audio XL, 1F kapacitor

AZ Pneu Tuning Cup

Fotogalerie

  • Tuning Cup: Fabia Šmouline: fotka 1
  • Tuning Cup: Fabia Šmouline: fotka 2
  • Tuning Cup: Fabia Šmouline: fotka 3
  • Tuning Cup: Fabia Šmouline: fotka 4
  • Tuning Cup: Fabia Šmouline: fotka 5
  • Tuning Cup: Fabia Šmouline: fotka 6
  • Tuning Cup: Fabia Šmouline: fotka 7
  • Tuning Cup: Fabia Šmouline: fotka 8
  • Tuning Cup: Fabia Šmouline: fotka 9
  • Tuning Cup: Fabia Šmouline: fotka 10
  • Tuning Cup: Fabia Šmouline: fotka 11
  • Tuning Cup: Fabia Šmouline: fotka 12
  • Tuning Cup: Fabia Šmouline: fotka 13
  • Tuning Cup: Fabia Šmouline: fotka 14
  • Tuning Cup: Fabia Šmouline: fotka 15
  • Tuning Cup: Fabia Šmouline: fotka 16
  • Tuning Cup: Fabia Šmouline: fotka 17
  • Tuning Cup: Fabia Šmouline: fotka 18
  • Tuning Cup: Fabia Šmouline: fotka 19
  • Tuning Cup: Fabia Šmouline: fotka 20
  • Tuning Cup: Fabia Šmouline: fotka 21
  • Tuning Cup: Fabia Šmouline: fotka 22
  • Tuning Cup: Fabia Šmouline: fotka 23
  • Tuning Cup: Fabia Šmouline: fotka 24
  • Tuning Cup: Fabia Šmouline: fotka 25
  • Tuning Cup: Fabia Šmouline: fotka 26
  • Tuning Cup: Fabia Šmouline: fotka 27
  • Tuning Cup: Fabia Šmouline: fotka 28
  • Tuning Cup: Fabia Šmouline: fotka 29
  • Tuning Cup: Fabia Šmouline: fotka 30
  • Tuning Cup: Fabia Šmouline: fotka 31
  • Tuning Cup: Fabia Šmouline: fotka 32
  • Tuning Cup: Fabia Šmouline: fotka 33
  • Tuning Cup: Fabia Šmouline: fotka 34
  • Tuning Cup: Fabia Šmouline: fotka 35
  • Tuning Cup: Fabia Šmouline: fotka 36
  • Tuning Cup: Fabia Šmouline: fotka 37
  • Tuning Cup: Fabia Šmouline: fotka 38
  • Tuning Cup: Fabia Šmouline: fotka 39
  • Tuning Cup: Fabia Šmouline: fotka 40
  • Tuning Cup: Fabia Šmouline: fotka 41
  • Tuning Cup: Fabia Šmouline: fotka 42
  • Tuning Cup: Fabia Šmouline: fotka 43
  • Tuning Cup: Fabia Šmouline: fotka 44
  • Tuning Cup: Fabia Šmouline: fotka 45
  • Tuning Cup: Fabia Šmouline: fotka 46
  • Tuning Cup: Fabia Šmouline: fotka 47
  • Tuning Cup: Fabia Šmouline: fotka 48

Tapety na plochu

  • Škoda Fabia Šmouline
  • Škoda Fabia Šmouline
  • Škoda Fabia Šmouline


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
Šmoula a jeho autí Hanka Šavrňová 22.05.2011  22:36
:-) SKODA man 12.10.2008  00:28
Re: Blbouni "neregistrovaný" 10.04.2008  11:21
Re: Blbouni komar Tuning Sokolov 04.04.2008  00:47
Re: Blbouni %Pegas Sokolov 03.04.2008  20:32
Re: Re: ... "neregistrovaný" 01.04.2008  16:24
Re: Blbouni "neregistrovaný" 01.04.2008  16:12
Aerodynamika Flanky 31.03.2008  19:51
. Alessio. 30.03.2008  12:44
Re: ... Alesh 29.03.2008  23:59
... Alessio. 29.03.2008  22:36
super martin33 28.03.2008  22:25
Re: Re: Špatný bez nápadu ! komar Tuning Sokolov 27.03.2008  01:06
Re: Špatný bez nápadu ! Hlemejzd 26.03.2008  19:55
kamarád raceday 26.03.2008  08:42
Re: Slusnej zacatek Shr3k 26.03.2008  01:26
Blbouni komar Tuning Sokolov 25.03.2008  21:59
Re: Špatný bez nápadu ! Smoulinka 25.03.2008  20:25
Slusnej zacatek samuraj.T 25.03.2008  19:31
Fabia mikosoft 25.03.2008  18:47
luxus..... parba 25.03.2008  15:08
Pěkný! STANDA007 24.03.2008  19:23
zadek jo, ale tenčumák... cubanec 24.03.2008  13:52
Špatný bez nápadu ! Mark 2.0 20VT 310HP 23.03.2008  17:44
ehm swifty 23.03.2008  14:51
Re: HNUS Honza21 23.03.2008  12:56
Re: HNUS "neregistrovaný" 23.03.2008  11:43
no páni McZerro 22.03.2008  22:21
Re: Humus! Slušňák 22.03.2008  19:26
Re: Re: :) Slušňák 22.03.2008  19:24
Vstoupit do diskuse ›
  • Přidat příspěvek:






Související články


Tato značka na Moje.auto

Nejčtenější

Plakát týdne

BMW i8

Anketa

Kdo podle vás bude v roce 2015 držet rekord mezi předokolkami na Severní smyčce?
Počet hlasů: 1500 | Zobrazit seznam všech anket