Tuning Cup: Golf čtyřikrát jinak

Tuning Cup: Golf čtyřikrát jinak: titulní fotka VW Golf bývá s pojmem tuning zmiňován coby typické auto mladého frajírka, jehož hlavní prioritou jsou hlučný výfuk, zběsilé křídlo a světelný park rozsahu Matějské pouti. Jde to ale i jinak.

Ondrova fascinace hranatým Volkswagenem

Nastal čas zbořit tyto mýty a vypoklonkovat úpravy typu „Pat-a-Mat” do patřičných mezí. Na téhle červené káře zvoucí VW Golf druhé generace se přesvědčíme, že existuje i jiná, než výše zmíněná cesta podle animovaného seriálu „A je to“. „Wannabe driftery“ a „liketobe tunery“ necháme na jejich parkovišti u místního hypershopu a podíváme se do Jablonce nad Nisou, odkud pochází její majitel a úpravce. Říkejme mu třeba Ondra, protože je to ostatně jeho křestní jméno, příjmení není důležité. Ondřej je možná trochu mladý frajírek, ale spíš určitě je to člověk, který má v hlavě naprosto jasno, tím spíš ohledně tuningu svého auta. A co víc, díky slabosti svého táty pro automobily a automobilový sport všeho druhu, má i ty správné technické geny.

Takže se ptáte, co je tak zvláštního na tomhle obyčejném dvojkovém golfu, krom výrazně červeného laku a 16palcových kol Keskin KT4? Možná víc, než si myslíte. Jistě, pokud postavíme vedle něj úplnou sériovku v témže provedení, můžeme si už zpočátku povšimnout jistých změn na karosérii, které by normálně patřily spíš do kolonky designových úprav. Zavařené a zahlazené zbytečnosti, nenápadné spoilery od německých firem Rieger a Mattig a čirá optika, to vše by se, až na to precizní zpracování, zřejmě dalo zařadit mezi běžnou tuningovou konfekci, kterou ti bystřejší z nás vídají dnes a denně. Ten pravý poklad, gró téhle úpravy, spočívá ovšem pod kapotou, na podvozku a také v interiéru.

„Wannabe driftery a liketobe tunery necháme na jejich parkovišti u místního hypershopu a podíváme se do Jablonce nad Nisou.“

A přitom je to tak snadné: vezmete dvojkový golf, vybavíte jej turbomotorem, velkými brzdami z audi, sportovním podvozkem od H&R a navíc přidáte kompletní čalounění červenou a černou kůží od zkušeného profesionála… a je to „Golf čtyřikrát jinak“. Kdepak, to by bylo moc jednoduché. Pokud bychom chtěli pátrat po historii některých komponentů, jež se na Ondrově golfu vyskytují, museli bychom se vrátit šest let nazpátek, do doby, kdy koupil bílé GTI s osmiventilovým motorem pod kapotou. Ondřej postupně k autu přilnul a poté, co navštívil svou první Tuning Party v Hradci, se jej rozhodl kompletně demontovat a zrenovovat.

V té chvíli by se mohlo zdát, že to bude pěkná selanka. Auto se rozebere, očistí, vyspraví, udělá se GO motoru a zase se pěkně všechno složí. A jako bonus si jeho majitel osahá každý šroubek, každý díl. Takový byl sen, horší byla suchá realita. Přivolaný karosář vyřkl ortel nad jinak vizuálně pěknou karosérií: sešrotovat a koupit jinou, zachovalejší – vyjde to mnohem levněji. Zhruba v roce 2004 se Ondrovi podařilo v jednom z místních bazarů, specializovaných na dovoz aut, objevit červený Golf z roku 1989. Auto mělo sice jeden z nejslabších motorů, jaký se do něj montoval, nicméně to nebylo důležité. Karosérie se zdála jako velmi zachovalá, což později potvrdil i autoklempíř, který koupi doporučil.

Konečně snad solidní základ

V tu chvíli stál v Ondrově garáži bytelný základ, na kterém už bylo možné něco postavit. Slabý 55kW motor byl nejprve vyměněn za silnější z původního GTI, a to včetně náprav, nový motor byl oživen a pak už se auta ujal zkušený karosář. Ten vyspravil všechny vady na karosérii a za vydatné asistence Ondřeje zrealizoval i některé již zmíněné designové úpravy. K nim později Ondřej přidal i plastové díly, zakoupené od renomovaných německých značek, případně použité ze sportovních verzí. Auto nechal nalakovat do červeného laku ze vzorníku Alfa Romeo, osadil jej kompletním podvozkem od H&R a nasadil nová límcová litá kola Dezent, typického „VW Cult“ rozměru: 9×16 palců. V tomto stavu auto absolvovalo sezónu roku 2005. Následující zimu se na řadu dostal interiér, který Ondra opět kompletně rozebral a upravil. Vyhnul se přitom experimentům, jako je zaoblená palubní deska z golfu trojky, a naopak zachoval původní neotesaný ráz. Ten ovšem značně vylepšil do tzv. „race looku“, navíc s patřičnou dávkou exkluzivity. Tu mohla zajistit pouze houževnatá a trvanlivá pravá kůže, žádné flokování nebo podobné náhražky. Ondřej se proto obrátil na profesionálního čalouníka z Hradce Králové, který se svého úkolu zhostil s bravurou sobě vlastní a kůží obšil celou palubní desku, středový tunel, volant, řadičku a madlo ruční brzdy.

„Ondřej se proto obrátil na profesionálního čalouníka z Hradce Králové, který se svého úkolu zhostil s bravurou sobě vlastní a kůží obšil celý interiér.”

Později se k čalounění přidaly i použité sedačky z peugeotu 206 WRC, které Ondra čirou náhodou koupil od závodníka Štěpána Vojtěcha, a které prošly stejnou procedurou. Příslušenství, jako volant, řadicí páka a pásy od zvučných italských značek Victor a Sparco – to vše je jaksi už samozřejmostí. Pár měsíců nato se v interiéru ocitá i vlastnoručně vyrobená audio zástavba. Podle Ondřejových slov decentní.

Decentní určitě, alespoň v rámci vizáže, sladěné červenou a černou kůží dohromady s interiérem. Ne už tak decentní svým provedením (precizně a bytelně provedené výplně dveří i konstrukce z MDF v zavazadelníku) a už vůbec ne silou, kterou disponuje. Marně byste hledali nějaké „tuc-tuc“ bedny, tuby či deset tisíc wattů PMPO od značek jako McFun či Raveland. Tady vládnou pevné basy a precizní výšky od dinosaurů v oboru autohifi, jako jsou amerikáni z Rockford Fosgate, nebo od renomovaných značek švýcarského koncernu ACR. Řada XT3 od Emphaseru je pojem, obzvlášť když zahraje v kombu komponentního 6,5palcového setu, 10palcových oválů a dvojice 12palcových subwooferů. Zkrátka nic pro chraplavou exhibici techna u hypermarketu: tahle sestava zvládne Gilmourovy kytarové riffy i sóla levou zadní.

Tuning motoru? Něco víc

Protože se Ondra začal aktivně věnovat soutěžení v soutěži Tuning Cup, přemýšlel během roku 2006 o tom, jak celou úpravu posunout ještě o kus dál. Původně uvažoval o tom, že by původní motor vymontoval za auta ven a za pomocí leštícího kotouče, případně nějaké galvanovny jej esteticky vylepšil. Šponovat dvacet let starý osmiventil se 79 kW do nějakých extrémních výkonů montáží ostrých vaček a dvojice karburátorů Weber se mu moc nechtělo, nehledě na ekologické aspekty takové úpravy. V tomto okamžiku ovšem opět sehrála svou roli náhoda. Ondra se jednoho dne bavil se svým kamarádem a skvělým mechanikem Radkem a na přetřes přišlo samozřejmě i Ondřejovo červené žihadlo. Radek Ondrovi nabídl, že by mu pomohl dostat pod kapotu konstrukčně podobnou, avšak mnohem modernější, turbem přeplňovanou variantu aktuálního motoru ze Škody Octavia. Protože v té době žádný podobný golf s motorem 1.8 turbo po tuningových srazech nejezdil, Ondra se pro celou věc samozřejmě ihned nadchnul.

Nadšení je věc jedna, realizace věc druhá. Před Ondřejovým golfem jsem viděl už několik podobných zástaveb tohoto motoru do starších volkswagenů a moc dobře vím, že zejména zástavba novější verze (z Octavie) s elektronickým plynem a veškerou OBD II diagnostikou, imobilizérem atd. není legrace. Známe dokonce člověka, který tento problém vyřešil ve svém corradu tak, že použil kompletní vstřikování Digifant z G60 s vlastním programem a na nový motor namontoval klasický rozdělovač. Před Ondrou tak stál nelehký úkol, a protože neznal nikoho, od koho by mohl získat potřebné know-how, vše se vymýšlelo a zkoušelo takřka za pochodu.

„Protože v té době žádný podobný golf s motorem 1.8 turbo po tuningových srazech nejezdil, Ondra se pro celou věc samozřejmě ihned nadchnul.“

Nejprve začal Ondřej hledat potřebný agregát s veškerým příslušenstvím a kompletní kabeláží. Mezitím vymontoval starý motor opět ven a pustil se do zušlechtění motorového prostoru, který později nalakoval do barvy karosérie. Když se podařilo sehnat ten správný motor, byl tento usazen na původní převodovku z GTI. Pokud se divíte, že to šlo tak snadno, tak se nedivte. Volkswageny jsou prostě stavebnice: tu a tam něco přibrousíte, použijete jiný držák, vyvrtáte správný otvor a díly do sebe zapadnou, jakoby se nechumelilo. Toto platí ovšem pouze pro mechanické úpravy – s přizpůsobením elektroniky je to horší. V té chvíli musí na scénu nastoupit šikovný odborník a improvizace. Aby se nemuselo zasahovat do původních přístrojů, bylo nutné někam schovat část nové kabeláže s modulem elektronického tachometru a imobilizéru. Se vším pomohl Ondrovi jeho známý, autoelektrikář, a po eliminaci několika chyb fungují tachometr, otáčkoměr, kontrolky i ovládání tak, jak mají. Jako poslední přišel na řadu brzdový systém. V sériovém stavu disponuje Volkswagen Golf GTI druhé generace kotoučovými brzdami vpředu i vzadu, avšak použité kotouče jsou ve srovnání s dnešními automobily dost malé. Jistě, souvisí to s celkovou hmotností plně naloženého automobilu, která v sérii dosahuje cca 1400 kg, ale mít rezervu, obzvlášť s 30 kW navíc, určitě neuškodí. Přesně tak uvažovali Ondřej s Radkem už při plánování zástavby turbomotoru. Díky modularitě bylo možné bez větších problémů použít velké brzdové kotouče spolu s brzdiči z Audi A4. Původně to měly být brzdy z corrada, ale Ondra se rozhodl pro přestavbu na nové náboje s pěti otvory. S tím souvisela i výměna zadních kotoučů s náboji za kotouče a třmeny ze Škody Octavia.

Precizní cizelování nakonec

Vybrat a nakoupit ta pravá kola se správnou roztečí, to byla v porovnání s předchozím výkonem skutečně pouze maličkost. Keskiny KT4 klasického límcového střihu autu vyloženě sedí a připomínají nedostatkové disky BBS RM z exkluzivní verze golfu GTI Edition, ovšem s tím rozdílem, že jsou 9 krát 16palcové. Mezitím, co Ondřej čekal na kurýra s koly, pustil se do zušlechtění motorového prostoru pomocí leštičky tak, aby každé nahlédnutí pod kapotu stálo skutečně zato. A že za to stojí, o tom není žádných pochyb, protože nad tou nádherou si člověk ani nepovšimne spousty dalších komponentů, které by měl Ondra jako každý správný „wannabe tuner“ už dávno vyjmenované na předních dveřích. Že je nemá? Ondřej není „wannabe“, je zatraceně „real“ …

Fotogalerie

  • Tuning Cup: Golf čtyřikrát jinak: fotka 1
  • Tuning Cup: Golf čtyřikrát jinak: fotka 2
  • Tuning Cup: Golf čtyřikrát jinak: fotka 3
  • Tuning Cup: Golf čtyřikrát jinak: fotka 4
  • Tuning Cup: Golf čtyřikrát jinak: fotka 5
  • Tuning Cup: Golf čtyřikrát jinak: fotka 6
  • Tuning Cup: Golf čtyřikrát jinak: fotka 7
  • Tuning Cup: Golf čtyřikrát jinak: fotka 8
  • Tuning Cup: Golf čtyřikrát jinak: fotka 9
  • Tuning Cup: Golf čtyřikrát jinak: fotka 10
  • Tuning Cup: Golf čtyřikrát jinak: fotka 11
  • Tuning Cup: Golf čtyřikrát jinak: fotka 12
  • Tuning Cup: Golf čtyřikrát jinak: fotka 13
  • Tuning Cup: Golf čtyřikrát jinak: fotka 14
  • Tuning Cup: Golf čtyřikrát jinak: fotka 15
  • Tuning Cup: Golf čtyřikrát jinak: fotka 16
  • Tuning Cup: Golf čtyřikrát jinak: fotka 17
  • Tuning Cup: Golf čtyřikrát jinak: fotka 18
  • Tuning Cup: Golf čtyřikrát jinak: fotka 19
  • Tuning Cup: Golf čtyřikrát jinak: fotka 20
  • Tuning Cup: Golf čtyřikrát jinak: fotka 21
  • Tuning Cup: Golf čtyřikrát jinak: fotka 22
  • Tuning Cup: Golf čtyřikrát jinak: fotka 23
  • Tuning Cup: Golf čtyřikrát jinak: fotka 24
  • Tuning Cup: Golf čtyřikrát jinak: fotka 25
  • Tuning Cup: Golf čtyřikrát jinak: fotka 26
  • Tuning Cup: Golf čtyřikrát jinak: fotka 27
  • Tuning Cup: Golf čtyřikrát jinak: fotka 28
  • Tuning Cup: Golf čtyřikrát jinak: fotka 29
  • Tuning Cup: Golf čtyřikrát jinak: fotka 30
  • Tuning Cup: Golf čtyřikrát jinak: fotka 31
  • Tuning Cup: Golf čtyřikrát jinak: fotka 32
  • Tuning Cup: Golf čtyřikrát jinak: fotka 33
  • Tuning Cup: Golf čtyřikrát jinak: fotka 34
  • Tuning Cup: Golf čtyřikrát jinak: fotka 35
  • Tuning Cup: Golf čtyřikrát jinak: fotka 36
  • Tuning Cup: Golf čtyřikrát jinak: fotka 37
  • Tuning Cup: Golf čtyřikrát jinak: fotka 38
  • Tuning Cup: Golf čtyřikrát jinak: fotka 39
  • Tuning Cup: Golf čtyřikrát jinak: fotka 40
  • Tuning Cup: Golf čtyřikrát jinak: fotka 41
  • Tuning Cup: Golf čtyřikrát jinak: fotka 42
  • Tuning Cup: Golf čtyřikrát jinak: fotka 43
  • Tuning Cup: Golf čtyřikrát jinak: fotka 44
  • Tuning Cup: Golf čtyřikrát jinak: fotka 45
  • Tuning Cup: Golf čtyřikrát jinak: fotka 46
  • Tuning Cup: Golf čtyřikrát jinak: fotka 47
  • Tuning Cup: Golf čtyřikrát jinak: fotka 48
  • Tuning Cup: Golf čtyřikrát jinak: fotka 49
  • Tuning Cup: Golf čtyřikrát jinak: fotka 50

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
krasavec! %mekányk 22.06.2008  00:34
sit muka 17.06.2008  19:47
Stahovačky Liboa 15.05.2008  10:41
slintám SiMák 02.05.2008  09:07
nádhera jarin malina 18.04.2008  20:37
luxusní kára Lawor 18.04.2008  14:57
Muj vzor THOMASLO 02.04.2008  17:53
vw style vw style 30.03.2008  22:51
Golfik mikosoft 25.03.2008  19:20
moooc dobrý! fanda_vw 20.02.2008  14:33
zbytečné to prodávat Dukem 19.02.2008  15:19
super dvojka Anthonin K. 18.02.2008  18:24
Re: golf 2 ? coolR 18.02.2008  13:47
Re: golf 2 ? Tuzing 18.02.2008  11:49
Re: golf 2 ? vwčkář 18.02.2008  08:26
golf 2 ? RH 407 18.02.2008  00:34
Pekna praca Chris K. 17.02.2008  23:30
Re: To se mi zda... Shr3k 17.02.2008  23:00
pecka balúmek 17.02.2008  20:21
To se mi zda... Dagoush 17.02.2008  19:03
Bomba! Kulih 17.02.2008  18:49
Re: design a prevedenie vwčkář 17.02.2008  13:09
design a prevedenie vidlicovy kluc 130 17.02.2008  01:43
Re: poklona marpoone 17.02.2008  00:08
poklona berunák 16.02.2008  20:35
Zlaté ručičky %GreenGIII 16.02.2008  20:10
krásny Hana Marcolini 16.02.2008  19:40
super OctavianKaja 16.02.2008  17:44
Golf 2 Andrea 44 16.02.2008  12:42
Re: A za kolik to bylo? honzin_KL 16.02.2008  09:33
Vstoupit do diskuse ›
  • Přidat příspěvek:





Související články

Tato značka na Moje.auto

Nejčtenější

Plakát týdne

BMW M4 Cabrio

Anketa

Který nový supersport se vám líbí?
Počet hlasů: 11684 | Zobrazit seznam všech anket