TEST: Twingo Renault Sport - 3,6 metru radosti

TEST: Twingo Renault Sport - 3,6 metru radosti: titulní fotka Jste si opravdu jistí, že k tomu, abyste se skvěle svezli, potřebujete kompaktní hot-hatch?

Už jsem si zvykl, že v očích většiny lidí vypadám jako blázen, když zaníceně hovořím o tom, že k tomu, abych si užil jízdu na okreskách opravdu nepotřebuji hodně přes 1,5 tuny vážící BMW M3 nebo Lexus IS F, tím méně M5. Ale mohu snad za to, že si jízdu mnohem víc užiju v MX-5, Civicu Type R nebo Corse OPC? Kdy si zase lidé uvědomí, že úsloví „bigger is better“ prostě u sporťáků zas tak úplně neplatí? A teď vám musím potěšením oznámit, že seznam mých oblíbených sportovních aut se zase o jeden exemplář rozšířil – je jím Twingo Renault Sport.

Není twingo jako twingo

Než vůbec začnu o ostrém twingu (dále jen TRS) povídat, skočil bych úplně na konec. Že bude tohle auto dobré, jsem tak nějak očekával, protože už sériové twingo považuji za jedno z nejlepších miniaut. Ale přesto mě zajímalo, jak velký krok sportovní verze oproti standardnímu provedení urazila, takže jsem uvítal, když kolega Aleš Jungmann projevil zájem TRS si v rámci pondělního vracení aut vyzkoušet a na oplátku nabízel Twingo 1.2. Už po prvních stovkách metrů jsem běžné twingo vůbec nepoznával a po pár kilometrech jsem přestal chápat, jak se vůbec mohou tahle auta stejně jmenovat. Kluci z divize Renault Sport prostě zase odvedli pěkný kus práce…

…prostě miniauto

Ale pojďme se raději podívat, čím si malý renault ty oslavné ódy zasloužil. Posazem za volantem tedy rozhodně ne. Pozice je dost vysoká a kvůli nemožnosti podélného seřízení sloupku mám nohy pokrčené víc, než by mi vyhovovalo, volant má navíc nepříjemně autobusový odklon od svislé osy. Malou útěchou je alespoň jeho velikost a tloušťka – drží se opravdu parádně. A obrovskou pochvalu zaslouží i sedadla. Perfektně drží trup od kyčlí až pod lopatky a jejich profilování je tak výrazné, že mi nevadila ani absence vedení v oblasti ramen. Přitom ale sedadla nejsou nijak přehnaně tuhá, takže se v nich sedí velice pohodlně i pokud zrovna neřádíte v serpentinách. Víc toho ale v kabině sportovního nečekejte, tedy až na kovové pedály, Francouzi ponechali dokonce i hlavici řadicí páky ze sériového modelu.

Voila – atmosféra!

„Jak v tom funguje ta jednadvojka turbo?“, vyzvídá Aleš a já mu blahosklonně odpouštím, že si popletl verze GT a Renault Sport. Kdepak – žádné turbo. Na značce Renault fakt oceňuji, že nepodlehla lákadlu téměř bezpracného použití maloobjemového turbomotoru, ale stejně jako u většího Clia RS se rozhodla pro atmosféricky plněný motor. Twingo dostalo šestnáctistovku se znamenitými parametry: výkonem 133 koní (98 kW) při sympatických 6750 otáčkách a točivým momentem 160 Nm při 4400 otáčkách. Stovku sice udělá nejlépe za 8,7 s, ale věřte mi, že to o dynamice autíčka nevypovídá vůbec nic.

Motor je to jednoduše skvělý – už proto, že rozhýbává jen 1050 kg mrtvé (nebo spíš pěkně živé) váhy. Ať už ho nechávám povalovat kolem 2500 otáček, kdy disponuje znamenitou pružností, nebo ho držím nad 4500 otáčkami, kdy ze sebe dostává to nejlepší. Nemá sice tu výbušnost ve vysokých otáčkách, jakou by atmosféra měla mít (což ostatně platí i pro clio), ale i přesto mi činí potěšení vytočit motor až k omezovači v 7000 otáčkách. I tyhle výšiny zvládá s francouzskou noblesou – motor je totiž dost pečlivě odhlučněn a vůz by mohl být klidně o nějaké to kilo na tlumicích hmotách lehčí.

Bohužel žádný ze sportovních renaultů nemá řazení, které by odpovídalo kvalitám zbytku auta a TRS není výjimkou – pětistupňová kulisa má sice dráhy přesné a bez vůlí, a dokonce i délka drah je rozumná, ale gumové dorazy jednotlivých kvaltů, duté lupání z útrob auta a zadrhávání v neutrální poloze se se sportovním řazením prostě neslučují. Jenže jak mi na počítadle kilometrů naskakují další a další kilometry, zjišťuji, že mi to nevadí tak, jak jsem si původně myslel.

Jako motokára…

Jakmile se s twingem protáhnu prvními zatáčkami, rozpačité pocity z pozice za volantem a nepřesvědčivé převodovky se nějak začnou vytrácet. Krátký rozvor a vyšší stavba karoserie se přidávají na stranu kladů auta, protože lehký neklid vozu (typicky pro všechna miniauta) na nerovné silnici umocňuje dojem rychlosti a i když zatím nejedu naplno, perfektně se s autem a jeho reakcemi sžívám. Jenže kouzlo TRS nespočívá jen v tom, že se i pomalá jízda zdá být docela svižnou, malý renault umí jet i velmi ostře a přitom se nemění ve svéhlavou a neovladatelnou potvoru. Skvělé pérování, které dosud velmi schopně pohlcovalo rázy od nerovností, najednou začíná fungovat i jako sportovní.

Auto se v zatáčkách téměř nenaklání a do každé zatáčky se vrhá s obrovskou chutí a ochotou. Přitom se šasi autíčka velice komunikativní a tak mám neustále přehled o tom, co se s oběma nápravami děje. Díky tomu si mohu vybrat i jízdní styl – buď čistou stopu v méně ostrých zatáčkách, při níž se twingo drží zvoleného směru jako klíště, nebo mohu v těch ostrých využít nedotáčivosti, k níž mají sklony všechna miniauta – jakmile kola začnou naznačovat nedotáčivé hrnutí, stačí uvolnit tlak na plynový pedál a vůz přechází do krásně čitelné a kontrolovatelné přetáčivosti – prostě radost až na půdu. Jen systém jízdní stability nás trochu potrápil – občas to vypadalo, že zasahuje do řízení, i když byl vypnutý…

Po poněkud rozpačitých pocitech z řízení u Mégane RS a Clio RS mě to u twinga vysloveně nadchlo. Nepůsobí tak uměle, jako tomu je u jeho větších sourozenců, účinek posilovače je přiměřený a auto reaguje na každý pohyb volantem přesně. Hodně připomíná to v Laguně Coupe – také není tak ostré, jak by mohlo (a mělo) být, i přesto je však vedení vozu příjemné. S naladěním řízení jako by korespondovalo nastavení brzd – mají rychlý nástup a jsou účinné a docela dobře se dávkují, pedál ale působí trochu gumově.

Třída sama pro sebe

Když jsem psal o příchodu Twinga RS na český trh, spekuloval jsem, jak moc velká konkurence to bude pro Pandu 100HP. Teď je to jasné – Francouzi vymazali italské auto z mapy snad ve všech ohledech – tedy kromě stylu. Pandě dá teď prostě přednost jen ten, kdo z nějakého důvodu opravdu nechce twingo. A takových důvodů se bude hledat opravdu málo…

Technické údaje

Motor:
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (k (kW) / ot/min): 133 (98) / 6750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 166 / 4400
Dynamika a spotřeba
Maximální rychlost (km/h): 201
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 8,7
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 9,1 / 5,7 / 7,0
Rozměry a hmotnosti:
Velikost kufru (l): 423
Objem nádrže (l): 40
Provozní hm. / nosnost (kg): 1049 / 340
Rozměr pneu: 195/45 R 16

Hodnocení

Motor 2,43
Výkon $1$
Odezva plynu $2$
Zvuk motoru/výfuku $4$
Pružnost $2$
Rozložení pedálů $3$
Ochota vytáčet se $2$
Redline $3$
Převodovka 2,00
Přesnost řazení $2$
Snadnost řazení $4$
Vůle v kulise $2$
Délka drah $2$
Jízdní vlastnosti 2,00
Přilnavost přední/zadní nápravy $2$
Stabilita zadní nápravy $3$
Nedotáčivost/pře­táčivost $3$
Náklony v zatáčkách $1$
Chování na nerovnostech $1$
Strmost řízení $3$
Účinek posilovače $1$
Brzdy 2,25
Nástup $2$
Účinek $2$
Dávkování $2$
Stabilita zádě $2$
Komfort 1,50
Odhlučnění podvozku $1$
Aerodynamický hluk $2$
Tvrdost pérování $2$
Tlumení přejezdů nerovností $1$
Interiér 2,33
Velikost volantu $2$
Tloušťka věnce volantu $2$
Poloha za volantem $4$
Rozměry sedadel $2$
Boční vedení sedadel $1$
Tvar řadicí páky $3$
Fun faktor $1$
Výsledná známka 1,9

TIP: Jak hodnotíme na AUTOFUN auta a proč?

Fotogalerie

  • TEST: Twingo Renault Sport - 3,6 metru radosti: fotka 1
  • TEST: Twingo Renault Sport - 3,6 metru radosti: fotka 2
  • TEST: Twingo Renault Sport - 3,6 metru radosti: fotka 3
  • TEST: Twingo Renault Sport - 3,6 metru radosti: fotka 4
  • TEST: Twingo Renault Sport - 3,6 metru radosti: fotka 5
  • TEST: Twingo Renault Sport - 3,6 metru radosti: fotka 6
  • TEST: Twingo Renault Sport - 3,6 metru radosti: fotka 7
  • TEST: Twingo Renault Sport - 3,6 metru radosti: fotka 8
  • TEST: Twingo Renault Sport - 3,6 metru radosti: fotka 9
  • TEST: Twingo Renault Sport - 3,6 metru radosti: fotka 10
  • TEST: Twingo Renault Sport - 3,6 metru radosti: fotka 11
  • TEST: Twingo Renault Sport - 3,6 metru radosti: fotka 12
  • TEST: Twingo Renault Sport - 3,6 metru radosti: fotka 13
  • TEST: Twingo Renault Sport - 3,6 metru radosti: fotka 14
  • TEST: Twingo Renault Sport - 3,6 metru radosti: fotka 15
  • TEST: Twingo Renault Sport - 3,6 metru radosti: fotka 16
  • TEST: Twingo Renault Sport - 3,6 metru radosti: fotka 17
  • TEST: Twingo Renault Sport - 3,6 metru radosti: fotka 18
  • TEST: Twingo Renault Sport - 3,6 metru radosti: fotka 19
  • TEST: Twingo Renault Sport - 3,6 metru radosti: fotka 20
  • TEST: Twingo Renault Sport - 3,6 metru radosti: fotka 21
  • TEST: Twingo Renault Sport - 3,6 metru radosti: fotka 22
  • TEST: Twingo Renault Sport - 3,6 metru radosti: fotka 23
  • TEST: Twingo Renault Sport - 3,6 metru radosti: fotka 24
  • TEST: Twingo Renault Sport - 3,6 metru radosti: fotka 25
  • TEST: Twingo Renault Sport - 3,6 metru radosti: fotka 26
  • TEST: Twingo Renault Sport - 3,6 metru radosti: fotka 27
  • TEST: Twingo Renault Sport - 3,6 metru radosti: fotka 28
  • TEST: Twingo Renault Sport - 3,6 metru radosti: fotka 29
  • TEST: Twingo Renault Sport - 3,6 metru radosti: fotka 30
  • TEST: Twingo Renault Sport - 3,6 metru radosti: fotka 31
  • TEST: Twingo Renault Sport - 3,6 metru radosti: fotka 32
  • TEST: Twingo Renault Sport - 3,6 metru radosti: fotka 33
  • TEST: Twingo Renault Sport - 3,6 metru radosti: fotka 34
  • TEST: Twingo Renault Sport - 3,6 metru radosti: fotka 35
  • TEST: Twingo Renault Sport - 3,6 metru radosti: fotka 36
  • TEST: Twingo Renault Sport - 3,6 metru radosti: fotka 37
  • TEST: Twingo Renault Sport - 3,6 metru radosti: fotka 38

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
Twingo JVlasy 25.02.2009  10:26
Suzuki Swift Sport JVlasy 25.02.2009  10:24
Re: Twingo RS King 02.01.2009  15:58
Re: Twingo RS riderhenry 02.01.2009  15:13
Re: Twingo RS King 02.01.2009  14:27
Re: Twingo RS riderhenry 02.01.2009  13:43
Re: Twingo RS doomsnoopy 02.01.2009  13:26
Re: Twingo RS King 02.01.2009  13:01
Re: Twingo RS riderhenry 02.01.2009  12:33
Re: Twingo RS Doyle 02.01.2009  09:19
ESP stanci269 01.01.2009  23:43
Re: BMW daja23 01.01.2009  16:59
Re: 500 je 500 %babo 31.12.2008  23:06
500 je 500 695 31.12.2008  20:32
Re: BMW %babo 31.12.2008  16:08
Re: BMW Michal Fokt 31.12.2008  15:57
Re: BMW Michal Fokt 31.12.2008  15:40
Re: BMW %babo 31.12.2008  15:22
Re: BMW %Transporter 31.12.2008  14:59
BMW Daja23 31.12.2008  14:50
Twingo RS Vasek 31.12.2008  14:37
Twingo RS Vasek 31.12.2008  14:35
Twingo RS Vasek 31.12.2008  14:34
Re: twingo %babo 31.12.2008  13:24
twingo marsello 31.12.2008  13:17
Re: Twingo RS vs Clio 16V Michal Fokt 31.12.2008  13:17
Re: Jsem znicen %babo 31.12.2008  13:02
Re: Twingo RS vs Clio 16V %babo 31.12.2008  12:50
Re: Twingo RS vs Clio 16V %babo 31.12.2008  12:48
Re: Twingo RS vs Clio 16V TeeJay 31.12.2008  11:52
Vstoupit do diskuse ›
  • Přidat příspěvek:





Související články

Tato značka na Moje.auto

Nejčtenější

Plakát týdne

BMW M4 Cabrio

Anketa

Který nový supersport se vám líbí?
Počet hlasů: 11923 | Zobrazit seznam všech anket