Volkswagen Golf 1.8 5V Turbo GTI

Volkswagen Golf 1.8 5V Turbo GTI: titulní fotka Asi každému fanouškovi čtyřkolových plechovek je jasné, co znamená symbol GTI. Slovní spojení gran turismo (injection) je obecně považováno za synonymum pro výkonný automobil koncipovaný pro cestování na dlouhé vzdálenosti. Jeden takový tu dnes máme.

Za gran turismo nebo grand tourer se obvykle počítá především tradiční silueta dvoudveřového kupé s dvěma sedadly, případně dalšími dvěma nouzovými místy pro složení nedospělých ratolestí nebo vaku na golfové hole. Ovšem takové kupé GT nebylo vždycky pro každého a ne každý si ho mohl dovolit. Idea našlapaného sportovního a přitom lidového auta se přitom narodila už před mnoha lety v hlavě jistého Johna Coopera, který v malosériové produkci ladil lidové Mini.

Osmdesátá léta, úspěšně překonaná ropná krize a hlad po výkonných automobilech za lidovou cenu si však žádal úplně jiný přístup. Této situace obratně využil koncern Volkswagen, který uvedl na trh VW Golf GTI, coby sportovní variantu všeobecně rozšířeného modelu hatchbacku nižší střední třídy. GTIčko se mělo už od samého začátku čile k světu a po dobu tří generací ukusovalo z prodejních koláčů tradičních sportovních kupé Scirocco a Corrado. Po zaříznutí posledně jmenovaného měl Golf GTI už zcela volné pole působnosti a po celých třináct let převzal spolu s modelem VR6/R32 roli nejsportovnějšího modelu značky Volkswagen.

A právě čtvrtá generace Golfu GTI se stala primárním cílem hlavního protagonisty následující tuningové seance, pražského rodáka Vlasty. Ten se poté, co vystřídal pěknou řádku více či méně výkonných a méně či více upravených aut (počítáno od Škody Felicia, přes Mazdu 323F, Seata Ibizu 1.8T až po VW Golf IV Variant), v roce 2006 rozhodl, že by to přece jen chtělo něco rychlejšího. S předchozím Golfem byl velmi spokojen, takže neměl důvod měnit. Tedy minimálně měnit model auta. Motorizace se však měla podstatně lišit…

Ti, co se o tuning volkswagenů zajímají, jistě vědí, že se 150k 1.8 20V dají dělat pomocí několika lehkých úprav doslova zázraky

Výběr byl v tomto případě víc než jasný. Relativně vzácný R32 byl téměř nedostupný a Vlasta by býval rád měl pod kapotou o mnoho lehčí hliníkovou „turbínu“, která by šla i lépe tunit. Logicky pak zůstal na výběr jediný kandidát, a to GTIčko. Zbytek už byl snadný, stačilo jen v inzerátech najít lehce jetý třídveřový Golf GTI stejné generace, jako byl jeho Variant. To se zanedlouho podařilo a tak se do Vlastovy garáže brzy nastěhoval jeden zachovalý kousek GTička z roku 2000. Nejednalo se sice o limitovanou šestirychlostní verzi Edition s 18palcovými koly BBS, ani o novější pětikvalt, ale ti, co se o tuning volkswagenů zajímají, jistě vědí, že se 150k 1.8 20V jsou dělat pomocí několika lehkých úprav doslova zázraky.

V prvé řadě se Vlasta soustředil na úpravy exteriéru. Sériový vzhled GTIčkového Volkswagenu mu připadal poněkud fádní, na druhou stranu nechtěl na auto „pověsit“ nic nápadného, potažmo nekvalitního. To protože jak sám říká, preferuje raději kvalitu před kvantitou. Dobrým nápadem se tak už dávno předtím ukázala koupě a pozdější montáž předního nárazníku Rieger, doplněného v tomto případě o nástavce prahů od téže firmy. Přední nárazník od Rieger Tuning měl Vlasta totiž už na svém předchozím upraveném Golfu Variant, ze kterého pro svého nového černého krasavce zkanibalizoval i další díly, jako třeba přední světla s projektory Hella. Zadní část auta Vlasta chtěl co nejvíce přiblížit modelu R32, což se mu pomocí originálního nárazníku a stříšky třetích dveří celkem úspěšně podařilo. Ani protažení kapoty motoru nebo zahlazení třetích dveří nebylo nic složitého, montáž malého levého zrcátka z verze s levostranným řízením nevyjímaje.

Firma 2M Motorsport, která Vlastovi výfuk stavěla, nakonec přišla s originálním řešením a duplexní výfuk byl rázem na světě

Největším problémem se tak stal dvojitý výfuk, který chtěl Vlasta vytvořit přesně podle vzoru R32 právě kvůli onomu symetrickému nárazníku. Řešení podobné Škodě Octavia Scout v tomto případě nepřipadalo v úvahu. Firma 2M Motorsport, která Vlastovi výfuk stavěla, nakonec přišla s originálním řešením a duplexní výfuk byl rázem na světě. Po lehké (chip)tuningové kúře motoru, kterou si vzal na starost především Igor Dymovský a jeho firma Sportmotor a po montáži Twin Port BOV ventilu od firmy Bidrin, který nahradil původní Bosch DV s vnitřní recirkulací, bylo Vlastovi jasné, že bude muset přiměřeně upravit i podvozek a brzdy.

Brzdy pocházejí od českého výrobce MD Components z Hradce Králové. Vpředu jsou namontovány dělené 330mm kotouče s duralovým středem a čtyřpístkovými třmeny, vzadu pak 312 mm kotouče s originálními třmeny, vysazenými pomocí duralových adaptérů. Použitím originálních třmenů vzadu nebylo tedy nutné řešit absenci ruční brzdy, jak je jinak v případě montáže brzdových kitů většinou potřeba, neboť ta zůstala plně zachována.

Snížení a přitvrzení podvozku dostal na starosti stavitelný kit tlumičů a pružin H&R StreetStyle, kterým Vlasta pro letošní rok nahradil původně namontované snížené pružiny H&R Comfort, a jehož leštěné tlumiče krásně prosvítají za 18palcovými koly OZ Ultraleggera. Snížení auta dosahuje proti původním 35 mm nyní 50 mm na přední a 60 mm na zadní nápravě. Mezi předním nárazníkem a asfaltem je aktuálně mezera cca 8 cm. Na zadní nápravě jsou navíc dodatečně strojově vyleštěné OZety s originálním zálisem 35 mm mírně vystaveny 10mm podložkami tak, aby lícovaly se zadními blatníky.

Vlastovi tak stačí „zaparkovat ve frontě na maso“ na Magistrále nebo před Baranďákem a rázem může spolu se svou manželkou Martinou sledovat třeba nejnovější 128. pokračování oblíbené venezuelské telenovely

Po otevření kufru v něm nalezneme nenápadně zabudovanou hifi aparaturu se dvěmi zesilovači Alpine PDX 4.100 a 1.600, subwoofer JBL a 2,2F kapacitor Rodek. Dno kufru je dvojité, takže lze v případě potřeby lehce vyjmout náhradní kolo. O multimédia se v tomto případě stará především 2DINová originální DX navigace, která je prostřednictvím RGB adaptéru napojena na externí DVD přehrávač Alpine DVE-5207. Aby toho nebylo dost, je v přihrádce spolujezdce zabudován i DVB-T tuner, což je s ohledem na postupující digitalizaci televizního vysílání do pražské dopravní zácpy perfektní věc.

Vlastovi tak stačí „zaparkovat ve frontě na maso“ na Magistrále nebo před Baranďákem a rázem může spolu se svou manželkou Martinou sledovat třeba nejnovější 128. pokračování oblíbené venezuelské telenovely. Anebo třeba jen videoklipy z Óčka. Při této příležitosti vyvstal jiný závažný problém: displej navigace byl na pohodlné sledování televize příliš malý, navíc těžko můžete mít zapnutou navigaci, když chcete sledovat televizi. A právě kvůli tomu byly do obou stínítek zabudovány přídavné 7palcové LCD monitory Alpine TME-M780. To proto, aby se ani řidič ani spolujezdkyně nehádali o to, kdo má lepší obraz…

Zdánlivě sériový interiér je ve skutečnosti úplně jiný, než když Vlasta auto koupil. Povšimnout si můžeme především čalounění, ruční brzdy, řadicí páky a volantu, pocházející z verze „337 Edition“, přestavené v roce 2002 v rámci 25. výročí uvedení VW Golf GTI na severoamerický trh. Červenou nití obšitý interiér pochází až na nově očalouněné kožené sedačky Recaro právě z této americké jubilejní verze. Interiér Vlasta doplnil autentickým hliníkovým obložením madel dveří a prostřední konzole, jinak společným s modelem R32.

Poslední úpravy na autě, které byly uskutečněny vlastně až po našem setkání, se udály ve znamení dalšího vylepšování motorového prostoru. BOV ventil od Bedřicha Půži alias Bidrina vystřídal hybridní SSQ ventil od japonské firmy HKS a také nově nalakovaný kryt motoru byl opatřen airbrushem. Veškeré úpravy na autě si Vlasta dělal především pro sebe a svou manželku, proto také tak trochu váhá s účastí v soutěži Tuning Cup, do níž ho jeho známý z VW Clubu poslední půlrok láme. Doufáme tedy, že přece jen najde čas i odvahu a do soutěžení se pustí, pokud si ovšem mezitím nepořídí vysněnou Imprezu STI. Právě takový vyvážený tuning, mix performance, designu i multimédií v autě, to je totiž moc dobrá cesta až na stupínky vítězů…

Volkswagen Golf 1.8 5V Turbo GTI
rok výroby 2000
MOTOR
zážehový řadový čtyřválec, uložený vpředu napříč, pohon předních kol
Rozvod DOHC s pěti ventily na válec
příprava směsi elektronické vstřikování benzínu
zdvihový objem 1 781 cm3
nejvyšší výkon 136 kW/186 k
při 5 800 ot/min
nejvyšší točivý moment 300 Nm
při 3 400 ot/min
Vmax 230 km/h
zrychlení 0–100 km/h 7,5 s
ÚPRAVY
sportovní zapalovací svíčky, nerezový výfuk s duplexním tlumičem 2M Motorsport, chiptuning Sportmotor, BOV ventil HKS
PŘEVODOVKA
pětistupňová manuální
LITÁ KOLA
OZ Ultraleggera 8×18 palců ET 35
PNEUMATIKY
Dunlop SP Sport vpředu 225/40–18
PODVOZEK & BRZDY
stavitelný podvozek H&R StreetStyle, snížení 50/60 mm, vzadu podložky H&R 10 mm, vpředu vnitřně chlazené dělené kotouče s duralovým středem 330 mm, 4pístkové třmeny Mari Design (MD Components), vzadu jednoduché dělené kotouče 312 mm s duralovým středem, ABS, EBD, EBA
KAROSÉRIE
protažená kapota, zahlazené zadní dveře, přední nárazník Rieger, prahy Rieger, zadní nárazník a stříška R32, levé zrcátko z anglické verze, projektorové světlomety Hella s xenony, zadní světla LED, krátká anténa VW Sharan, emblémy Rabitt GTI
LAKOVÁNÍ
originální lak, nově lakované upravené díly, červeně lakované brzdiče, dodatečně leštěná kola
INTERIÉR
nově čalouněné kožené sedačky Recaro, interiér (volant, řadička, ruční brzda, pedály) USA verze GTI „337 Edition“ s hliníkovými dekory R32, červenou kůží potažené výplně dveří, hifi zástavba z MDF v zavazadelníku
AUDIO & VIDEO
2DIN navigace DX s RGB adaptérem, 2× 7palcový LCD monitor Alpine TME-M780, DVD přehrávač Alpine DVE-5207, DBT-T tuner, 2×zesilovač Alpine PDX 4.100 a 1.600, komponentní reproduktory Emphaser a Alpine, subwoofer JBL, 2,2F kapacitor Rodek

Fotogalerie

  • Volkswagen Golf 1.8 5V Turbo GTI: fotka 1
  • Volkswagen Golf 1.8 5V Turbo GTI: fotka 2
  • Volkswagen Golf 1.8 5V Turbo GTI: fotka 3
  • Volkswagen Golf 1.8 5V Turbo GTI: fotka 4
  • Volkswagen Golf 1.8 5V Turbo GTI: fotka 5
  • Volkswagen Golf 1.8 5V Turbo GTI: fotka 6
  • Volkswagen Golf 1.8 5V Turbo GTI: fotka 7
  • Volkswagen Golf 1.8 5V Turbo GTI: fotka 8
  • Volkswagen Golf 1.8 5V Turbo GTI: fotka 9
  • Volkswagen Golf 1.8 5V Turbo GTI: fotka 10
  • Volkswagen Golf 1.8 5V Turbo GTI: fotka 11
  • Volkswagen Golf 1.8 5V Turbo GTI: fotka 12
  • Volkswagen Golf 1.8 5V Turbo GTI: fotka 13
  • Volkswagen Golf 1.8 5V Turbo GTI: fotka 14
  • Volkswagen Golf 1.8 5V Turbo GTI: fotka 15
  • Volkswagen Golf 1.8 5V Turbo GTI: fotka 16
  • Volkswagen Golf 1.8 5V Turbo GTI: fotka 17
  • Volkswagen Golf 1.8 5V Turbo GTI: fotka 18
  • Volkswagen Golf 1.8 5V Turbo GTI: fotka 19
  • Volkswagen Golf 1.8 5V Turbo GTI: fotka 20
  • Volkswagen Golf 1.8 5V Turbo GTI: fotka 21
  • Volkswagen Golf 1.8 5V Turbo GTI: fotka 22
  • Volkswagen Golf 1.8 5V Turbo GTI: fotka 23
  • Volkswagen Golf 1.8 5V Turbo GTI: fotka 24
  • Volkswagen Golf 1.8 5V Turbo GTI: fotka 25
  • Volkswagen Golf 1.8 5V Turbo GTI: fotka 26
  • Volkswagen Golf 1.8 5V Turbo GTI: fotka 27
  • Volkswagen Golf 1.8 5V Turbo GTI: fotka 28
  • Volkswagen Golf 1.8 5V Turbo GTI: fotka 29
  • Volkswagen Golf 1.8 5V Turbo GTI: fotka 30
  • Volkswagen Golf 1.8 5V Turbo GTI: fotka 31
  • Volkswagen Golf 1.8 5V Turbo GTI: fotka 32
  • Volkswagen Golf 1.8 5V Turbo GTI: fotka 33
  • Volkswagen Golf 1.8 5V Turbo GTI: fotka 34
  • Volkswagen Golf 1.8 5V Turbo GTI: fotka 35
  • Volkswagen Golf 1.8 5V Turbo GTI: fotka 36
  • Volkswagen Golf 1.8 5V Turbo GTI: fotka 37
  • Volkswagen Golf 1.8 5V Turbo GTI: fotka 38
  • Volkswagen Golf 1.8 5V Turbo GTI: fotka 39
  • Volkswagen Golf 1.8 5V Turbo GTI: fotka 40
  • Volkswagen Golf 1.8 5V Turbo GTI: fotka 41
  • Volkswagen Golf 1.8 5V Turbo GTI: fotka 42
  • Volkswagen Golf 1.8 5V Turbo GTI: fotka 43
  • Volkswagen Golf 1.8 5V Turbo GTI: fotka 44
  • Volkswagen Golf 1.8 5V Turbo GTI: fotka 45
  • Volkswagen Golf 1.8 5V Turbo GTI: fotka 46

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
hezke ale... rooby 27.01.2009  18:19
Re: Ráfky OPRAVDU snižující unsprung.. %Transporter 08.01.2009  15:44
thak toto je ppč Matkoo 07.01.2009  10:38
Re: Pánové a co ty brzdy MD Components? riderhenry 06.01.2009  06:15
Pánové a co ty brzdy MD Components? oIoo 06.01.2009  00:11
Re: Ráfky OPRAVDU snižující unsprung.. oIoo 06.01.2009  00:06
Re: Ráfky OPRAVDU snižující unsprung.. riderhenry 05.01.2009  23:33
Re: Ráfky OPRAVDU snižující unsprung.. oIoo 05.01.2009  22:29
Re: Ráfky OPRAVDU snižující unsprung.. riderhenry 05.01.2009  21:34
Ráfky OPRAVDU snižující unsprung.. oIoo 05.01.2009  21:11
Re: Super riderhenry 05.01.2009  13:54
Re: Super riderhenry 05.01.2009  13:30
Re: Super Alessio.. 05.01.2009  13:18
Re: Super King 05.01.2009  12:49
Re: Super King 05.01.2009  12:42
Re: Super riderhenry 05.01.2009  12:36
Re: Super riderhenry 05.01.2009  12:34
Re: Super King 05.01.2009  12:10
Re: Super riderhenry 05.01.2009  11:45
Edice Jerry11 05.01.2009  11:44
Re: Super King 05.01.2009  11:21
Re: Super riderhenry 05.01.2009  10:36
Re: Super King 05.01.2009  10:15
k takovymu mamlasovi cosworth 05.01.2009  07:07
německej styl v3jc3 04.01.2009  22:13
motor mustafa 04.01.2009  15:49
Tuning na efekt %Donovan 04.01.2009  14:03
To muselo dát práce! VDC___ 04.01.2009  12:55
Re: Super riderhenry 04.01.2009  11:53
Super Zio 04.01.2009  10:34
Vstoupit do diskuse ›
  • Přidat příspěvek:





Související články

Tato značka na Moje.auto

Nejčtenější

Plakát týdne

BMW M4 Cabrio

Anketa

Který nový supersport se vám líbí?
Počet hlasů: 11923 | Zobrazit seznam všech anket