TEST: Volkswagen Scirocco -: Krotitel duchů

TEST: Volkswagen Scirocco -: Krotitel duchů: titulní fotka Nejnovější sporťák od Volkswagenu dokázal rázně zatočit s několika automobilovými strašáky. Už to by z něj mělo dělat respektované auto. Jenže tím to všechno teprve začíná...

Už jsem pomalu začínal propadat beznaději. Od chvíle, kdy Renault oprášil pár desetiletí starý nápad Japonců a začal dělat auta, která jsou skoro stejně vysoká jako široká, děje se i s ostatními vozy něco špatného. Rostou, nafukují se a výška i proporce u sportovně orientovaných aut začínají být poněkud nesportovní. „Můžou za to přísné nároky na bezpečnost“, tvrdí bez uzardění všichni výrobci jako jeden muž. Hmmm, už jsem jim to pomalu začínal věřit, jenže teď je tady stará dobrá placka se starým dobrým jménem – Scirocco. Ale bubák Euro NCAP není jediný, s nímž tohle kupátko rázně skoncovalo. Od teď už nikdo nemůže tvrdit, že VW snad ani nedokáže udělat sportovní, emotivní design. Třetí automobilový běs nám našeptával, že s technikou golfu nelze udělat auto, které je potěšení řídit a teď se dá i dlouze diskutovat o tom, jestli opravdu musí být každá předokolka téhle velikosti nedotáčivá.

Asi bych teď mohl napsat, že je scirocco vlastně takové hezké gétéíčko, s nímž je mnohem zábavnější jezdit. Neřekl bych nic, co není pravda, ale zní to asi stejně zajímavě, jako dostat nabídku zúčastnit se mnichovského Oktoberfestu jako řidič. Takže asi nezbude nic jiného, než tuhle základní myšlenku trochu rozvést.

To koukáte, co?

Připadám si za volantem široka asi podobně, jak by se cítila Jessica Alba ve výkladní skříni obchodu na Rodeo Drive jen ve spodním prádle. Pochopil bych, že se za mnou budou řidiči takhle otáčet, když si to po silnici budu korzovat v otevřeném lambu, ale vždyť proboha jedu v sice hezkém, ale relativně obyčejném kupé od VW. Přitom ale nebudím pozornost jen u prošedivělých tatíků za volantem kombíkových passatů, cítím i pátravé pohledy zpoza skel slunečných ray-banů řidičů BMW, zájem však projevují i lidé za volanty sporťáků všech značek a tvarů a školáci s batohy kvapně sahají po mobilu s vestavěným foťákem. Asi nezbývá, než se smířit s tím, že tohle kupé asi nebude zas tak obyčejné. Design se stylistům z Wolfsburgu prostě povedl. Jen se musíte smířit s tím, že po otevření dlouhých bezrámových dveří usednete do interiéru, který jako by z oka vypadl tomu v golfu. Což o to, z hlediska funkčnosti mu nelze nic vytknout, posaz je nízký a volant má široký rozsah nastavení, ale chybí mu ten šmrnc, který má scirocco zvenku. Některé věci se asi u Volkswagenu nikdy nezmění.

Kompresor? Je tam!

Testovaný exemplář je vybaven motorem TSI. Tedy tím prapůvodním TSI z doby, než se začaly motory u koncernu dělit na ty co nesou tuhle zkratku a na ty, co jsou označovány TDI. Má objem 1,4 l a dvoustupňové přeplňování – v nízkých otáčkách kompresorem, ve vyšších turbodmychadlem. Tohle sice není ta nejsilnější varianta (ta se do scirocca vůbec nedává), má „jen“ 160 koní, ale to mi náladu fakt nezkazí, tím spíš, že je to vůbec první motor, u kterého nemusím přemýšlet, jestli tam náhodou ve fabrice nezapomněli ten kompresor namontovat. V nízkých otáčkách se ozývá jeho charakteristické kovové cvrlikání a vůz jako by se rozbíhal o chloupek ochotněji, než tomu bývalo u dříve testovaných téesíček. Možná za to může jen ten zvuk… ale možná že ne. Trochu se totiž změnil i charakter motoru. Nárůst dynamiky a síly je pochopitelně plynulý, akcelerace ale není ve spodní části spektra tak intenzivní, jak bych čekal. Solidní dynamiku vlastně poskytuje až od 4500 otáček, přičemž v 6500 je, jak se sluší na turbomotory koncernu, po všem. Ne, nemusíte si rvát vlasy, má tady snad někdo něco proti projevu podobnému atmosférám, byť pochopitelně s mnohem zajímavější pružností v nízkých otáčkách?

Možná vás to namíchne, ale právě tahle vlastnost zkoušeného téesíčka je jedním z klíčů k jeho zábavnosti. Nutnost motor točit souvisí pochopitelně s potřebou poměrně častého řazení. To už ale taková zábava není, ústrojí je totiž převzato z golfu a tak se sice mohu těšit z přesných a docela krátkých drah, rychlou změnu kvaltů ale opět sabotuje odpor středové polohy. Meziplyny moc nepomáhají a zápěstí mě od rázů při sportovním stylu řazení bolelo ještě týden. Ale věděl jsem, do čeho jdu, jen jsem si prostě nemohl pomoct…

To je jízda!

Protahuju „šíro“ sérií zatáček a nestačím se divit. Auto se naklání jen minimálně a i přesto podvozek poskytuje velmi slušný komfort jízdy. Naladění je sice logicky docela tuhé, ale nedochází ke kmitání karoserie a natřásání (nebo spíš vytřásání) na sérii nerovností a do kabiny pronikají rázy jen od opravdu velkých děr. Vliv na to mají nepochybně i pouze sedmnáctipalcová kola s pneumatikami 225/45, na sporťák kompaktní třídy v dnešní době už dost neobvyklé obutí. O to překvapující je, že to nemá pražádný vliv na jízdní vlastnosti. Scirocco se vrhá do zatáček nejen s obrovskou chutí, ale i nečekanou jistotou. Zaklekává jen minimálně a já mám přitom perfektní přehled o tom, co se právě děje s předními koly, a to nepřetržitě. Díky minimálním pohybům karoserie je i překlápění auta ze zatáčky do zatáčky snadné a bezproblémové. Největší překvapení ale nastává v okamžiku, kdy už jsem připraven na to, že budu nucen provést nápravu vrozené nedotáčivosti přitažením volantu do směru jízdy. Jaké je ale mé překvapení, když se očekávaná nedotáčivost nedostavuje!

Kupátko se tváří, jako by bylo čtyřkolka a je tak dlouho neutrální, až se to vymyká běžnému chápání – tohle neumí ani GTI, ani Cupra, a dokonce ani TTčko. Navíc příď za všech okolností působí dojmem, že nese jen minimum váhy auta a nedělají jí problémy ani dodatečné korekce směru jízdy, každý pohyb vozu je ochotný a tak nějak samozřejmý… Ale uznání nezaslouží jen stabilita přední nápravy. Ani záď není tak chladně netečná jako u Golfu GTI, kde tvrdošíjně odmítá ztratit grip a pokud k tomu náhodou přece jen dojde, přetáčivý smyk je poměrně náhlý a není úplně snadné jej ustát bez asistence elektroniky. Když mám chuť, sciroccu v zatáčce sundám nohu z plynu a jen si užívám, jak dochází k plynulému přenosu váhy na předek auta, zatímco odlehčená záď začne kontrolovatelně a plynule přecházet do lehké přetáčivosti. Lze si tím docela dobře zpestřit svezení ve chvíli, kdy mi zrovna nezáleží na nejrychlejším průjezdu zatáčkou a chci se zrovna jen bavit. Ano, zábava za volantem – to je to, co tenhle vůz jako jediný z koncernových předokolek dokáže nabídnout v dostatečném množství. Naladění koncernového šasi je prostě konečně takové, jaké jsem ho chtěl vždycky mít.

Bohužel zatímco podvozek je vypiplán téměř k dokonalosti, řízení si může podat ruku s tím u GTI. Stále je zbytečně lehké, mrtvé kolem středové polohy dost málo strmé, o poněkud nesportovních rozměrech volantu ( z GTI) nemluvě. Jasně, po pár desítkách kilometrů si zvykám a podvozek mi dává najevo, co je s volantem třeba udělat, aby auto jelo tam, kam chci, ale to neznamená, že je tohle řízení v pořádku. V jednu chvíli jsem sice zaznamenal dokonce cosi jako náznak zpětné vazby od kol, ale komunikace přední nápravy s volantem se poté už neopakovala a šlo tedy patrně spíš o jev vyvolaný určitou souhrou okolností. Stále si tedy stojím za názorem, že koncernové řízení vyladili inženýři nejlépe Leon Cupra, i když ani tam nejde o optimální stav, jenž lze najít u Civicu Type R nebo Focusu ST. Co se brzd týče, *šíro *zdědilo soustavu s rychlým nástupem a dobrým dávkováním účinku, směrovou stabilitou …a lehkou tendencí k vadnutí při opravdu nekompromisním jízdním stylu. I v téhle disciplíně tedy obstálo se ctí a brzdy jen doplňují povedený komplet.

Otazníky na závěr

Nalijme si čistého motorového oleje: Volkswagen Scirocco patří, co se zábavnosti týče, spolu s již zmíněnou ostrou hondou k naprosté špičce kompaktní třídy, byť i nadále mezi charaktery obou vozů zůstávají obrovské rozdíly. Ale už samotný fakt, že při koupi široka budou hrát role emoce, a ne chladný kalkul, jako v případě staršího bráchy GTI, si zasluhuje, abychom kolem nového německého kupé chodili s respektem a po špičkách. Scirocco oprášilo starou pravdu, že výkon není všechno, na druhou stranu ale vyvolává otázky, na které zatím nejsem schopen odpovědět. Bude podvozek stejně suverénní i u verze s výkonnějším, silnějším, ale těžším přeplňovaným dvoulitrem? Nepramení vyváženost auta z toho, že podvozek nemusí zápolit s nadbytkem točáku? Na tyhle otázky odpoví až test verze s 2.0 TSI, který se mi snad podaří v dohledné době zrealizovat. Bez ohledu na jeho výsledek ale musím znovu zopakovat, že Scirocco 1.4 TSI je vážně skvělé auto. A dělá se i s černým stropem…

Technické údaje

Motor:
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1390
Nejvyšší výkon (k (kW) / ot/min): 160 (118) / 5800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 240 / 1500–4500
Dynamika a spotřeba
Maximální rychlost (km/h): 218
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 8,0
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 8,7 / 5,4 / 6,6
Rozměry a hmotnosti:
Velikost kufru (l): 312
Objem nádrže (l): 50
Provozní hm. / nosnost (kg): 1319 / 371
Rozměr pneu: 225/45 R 17

Hodnocení

Motor 2,71
Výkon $3$
Odezva plynu $2$
Zvuk motoru/výfuku $3$
Pružnost $2$
Rozložení pedálů $2$
Ochota vytáčet se $3$
Redline $4$
Převodovka 2,25
Přesnost řazení $2$
Snadnost řazení $4$
Vůle v kulise $1$
Délka drah $2$
Jízdní vlastnosti 1,86
Přilnavost přední/zadní nápravy $1$
Stabilita zadní nápravy $2$
Nedotáčivost/pře­táčivost $1$
Náklony v zatáčkách $1$
Chování na nerovnostech $1$
Strmost řízení $4$
Účinek posilovače $3$
Brzdy 1,50
Nástup $2$
Účinek $1$
Dávkování $1$
Stabilita zádě $2$
Komfort 1,50
Odhlučnění podvozku $2$
Aerodynamický hluk $2$
Tvrdost pérování $1$
Tlumení přejezdů nerovností $1$
Interiér 1,67
Velikost volantu $3$
Tloušťka věnce volantu $2$
Poloha za volantem $1$
Rozměry sedadel $1$
Boční vedení sedadel $2$
Tvar řadicí páky $1$
Fun faktor $2$
Výsledná známka 1,9

Tip: Jak hodnotíme na AUTOFUN auta a proč?

Fotogalerie

  • TEST: Volkswagen Scirocco -: Krotitel duchů: fotka 1
  • TEST: Volkswagen Scirocco -: Krotitel duchů: fotka 2
  • TEST: Volkswagen Scirocco -: Krotitel duchů: fotka 3
  • TEST: Volkswagen Scirocco -: Krotitel duchů: fotka 4
  • TEST: Volkswagen Scirocco -: Krotitel duchů: fotka 5
  • TEST: Volkswagen Scirocco -: Krotitel duchů: fotka 6
  • TEST: Volkswagen Scirocco -: Krotitel duchů: fotka 7
  • TEST: Volkswagen Scirocco -: Krotitel duchů: fotka 8
  • TEST: Volkswagen Scirocco -: Krotitel duchů: fotka 9
  • TEST: Volkswagen Scirocco -: Krotitel duchů: fotka 10
  • TEST: Volkswagen Scirocco -: Krotitel duchů: fotka 11
  • TEST: Volkswagen Scirocco -: Krotitel duchů: fotka 12
  • TEST: Volkswagen Scirocco -: Krotitel duchů: fotka 13
  • TEST: Volkswagen Scirocco -: Krotitel duchů: fotka 14
  • TEST: Volkswagen Scirocco -: Krotitel duchů: fotka 15
  • TEST: Volkswagen Scirocco -: Krotitel duchů: fotka 16
  • TEST: Volkswagen Scirocco -: Krotitel duchů: fotka 17
  • TEST: Volkswagen Scirocco -: Krotitel duchů: fotka 18
  • TEST: Volkswagen Scirocco -: Krotitel duchů: fotka 19
  • TEST: Volkswagen Scirocco -: Krotitel duchů: fotka 20
  • TEST: Volkswagen Scirocco -: Krotitel duchů: fotka 21
  • TEST: Volkswagen Scirocco -: Krotitel duchů: fotka 22
  • TEST: Volkswagen Scirocco -: Krotitel duchů: fotka 23
  • TEST: Volkswagen Scirocco -: Krotitel duchů: fotka 24
  • TEST: Volkswagen Scirocco -: Krotitel duchů: fotka 25
  • TEST: Volkswagen Scirocco -: Krotitel duchů: fotka 26
  • TEST: Volkswagen Scirocco -: Krotitel duchů: fotka 27
  • TEST: Volkswagen Scirocco -: Krotitel duchů: fotka 28
  • TEST: Volkswagen Scirocco -: Krotitel duchů: fotka 29
  • TEST: Volkswagen Scirocco -: Krotitel duchů: fotka 30
  • TEST: Volkswagen Scirocco -: Krotitel duchů: fotka 31
  • TEST: Volkswagen Scirocco -: Krotitel duchů: fotka 32
  • TEST: Volkswagen Scirocco -: Krotitel duchů: fotka 33
  • TEST: Volkswagen Scirocco -: Krotitel duchů: fotka 34
  • TEST: Volkswagen Scirocco -: Krotitel duchů: fotka 35
  • TEST: Volkswagen Scirocco -: Krotitel duchů: fotka 36
  • TEST: Volkswagen Scirocco -: Krotitel duchů: fotka 37
  • TEST: Volkswagen Scirocco -: Krotitel duchů: fotka 38
  • TEST: Volkswagen Scirocco -: Krotitel duchů: fotka 39
  • TEST: Volkswagen Scirocco -: Krotitel duchů: fotka 40
  • TEST: Volkswagen Scirocco -: Krotitel duchů: fotka 41

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
Re: Diskuze riderhenry 18.11.2008  22:43
Re: Diskuze babo83 18.11.2008  10:50
Re: Diskuze Michal Fokt 18.11.2008  07:58
Re: Diskuze riderhenry 16.11.2008  02:58
Re: Diskuze babo83 16.11.2008  00:10
Re: Diskuze King 15.11.2008  23:50
Re: Diskuze babo83 15.11.2008  21:28
Re: Diskuze riderhenry 15.11.2008  15:36
Re: Diskuze babo83 15.11.2008  12:44
Re: Diskuze %babo 15.11.2008  12:38
ooooou jeeee MáraVW 15.11.2008  12:30
Re: Diskuze riderhenry 15.11.2008  11:37
Re: Diskuze riderhenry 15.11.2008  11:36
Re: Diskuze %babo 15.11.2008  01:42
Re: Diskuze riderhenry 15.11.2008  01:03
Re: Diskuze riderhenry 15.11.2008  01:02
Redakcia %babo 15.11.2008  00:38
Re: Babo %babo 14.11.2008  22:39
Re: šíro Michal Fokt 14.11.2008  21:21
Re: Laguna Coupe Michal Fokt 14.11.2008  21:14
Re: Diskuze Michal Fokt Michal Fokt 14.11.2008  21:12
Babo Babo000000 14.11.2008  20:24
Re: Laguna Coupe %babo 14.11.2008  19:40
Re: Diskuze Michal Fokt %babo 14.11.2008  19:38
Laguna Coupe Jandacek 14.11.2008  19:24
Re: Diskuze Michal Fokt %babo 14.11.2008  18:16
Re: Diskuze Michal Fokt Deadlift 14.11.2008  17:59
Re: Diskuze Michal Fokt fordlift 14.11.2008  17:37
Re: Diskuze Michal Fokt Deadlift 14.11.2008  17:00
Re: Diskuze %babo 14.11.2008  16:39
Vstoupit do diskuse ›
  • Přidat příspěvek:





Související články

Tato značka na Moje.auto

Nejčtenější

Plakát týdne

BMW M4 Cabrio

Anketa

Který nový supersport se vám líbí?
Počet hlasů: 11919 | Zobrazit seznam všech anket