VW Lupo: Z beránka vlkem

VW Lupo: Z beránka vlkem: titulní fotka Majitele tohoto modrého volkswagenu, Honzu „Šmoula“ Míku, čtenáři Autofunu už dobře znají z představení jeho Fabie. Honza se ovšem pro letošek rozhodl soutěžit v Tuning Cupu s úplně jiným autem, které staví už od roku 2000.

Tehdy jej koupil za jedním jediným účelem – postavit z maličkého volkswagenu s ještě menším motorem pořádný show-car.

Od doby, kdy si devatenáctiletý Šmoula pořídil lehce ojeté Lupo v bezvadném stavu a s 20 000 km na tachometru, uplynulo již osm let. Neškodilo by možná, připomenout si, co se od té chvíle s Lupem vlastně dělo. Honzovi bylo už od počátku úplně jedno, že Lupo disponuje škodováckým hliníkovým motorem s objemem zmenšeným na jeden litr a o výkonu pouhých 50 koní. Tenhle motorek je vhodný leda tak na popojíždění po městě a nepomůže mu ani vzduchový filtr, ani hlasitý výfuk, natož pak nějaké turbonátory v podobě elektrického fénu v sacím potrubí. Lupo s ním vyvine 152 km/h v případě příznivého větru a osmnáctisekundové zrychlení z nuly na sto zachraňuje převodovka s krátkými prvními čtyřmi stupni…

Napadlo nás, proč si Šmoula vlastně vybral právě Lupo, nejmenší z volkswagenů. Honza na to říká: „Tenkrát ještě Lupo nebylo tolik známé, a na srazech nebylo skoro vidět. No a já jsem prostě chtěl mít něco extra.“ Hned počátkem sezóny 2001 Honza auto odhlásil (auto dostalo nové značky až nyní, po šesti letech) a úplně celé rozebral. Z celého auta nezůstal přeneseně kámen na kameni. Nebyla to totiž Honzova první tuningová přestavba a tak měl od začátku kecal jasnou vizi: extrémně zahlazení karosérie až na jednu jedinou věc – víčko na nádrž z VW Golf jedničkové řady, zamračená kapota, krásný lak, přestavba motoru a podvozku na 1.6 GTI, palubní deska z Audi TT, všechno potáhlé světlou kůží, leštěný rám v interiéru, krásná kola a pořádně položit až na zem. K tomu navíc zahlazený motorový prostor a chromovaný motor. A právě v motorovém prostoru Honza svou anabázi započal. Nejdřív bylo nutné seškrabat a vybrousit tmel ze všech svařovaných spár. Potom mohly být zavařeny všechny nadbytečné otvory (jak otvory pro úchyty příslušenství a kabeláže, tak i technologické-odlehčovací otvory držáků motoru, stěny mezi kabinou a motorem atp.), navařeny plechy tak, aby byly zakryty kapsy mezi podélnými nosníky a předními blatníky.

Zavařeny a následně i pocínovány byly také žlábky na okrajích střechy, kliky a vše ostatní. Honza si pak koupil víčko nádrže z jedničkového Golfu a sehnal si okolní plech. Ten pak navařil místo originálního víčka. To vše během roku 2003. Úspěšnou práci ovšem poté překazilo hned pár nešťastných událostí. V roce 2004 Míkovým vyhořel dům, který bylo nutné následně zbourat a postavit znovu. A tak muselo Lupo počkat v garáži skoro celý rok bez toho, aby na něj Honza sáhnul. K tomu se navíc přidaly potíže s kolenem, kdy byl Šmoula donucen absolvovat dvě operace. Až potom se bylo možné vrátit k rozpracovanému autu. Po pěti letech. Pustil se tedy do přizpůsobení palubní desky z Audi TT. Tu musel zkrátit jak na šířku (Lupo je samozřejmě o nějaký ten centimetr užší, než TT, postavené na mnohem větší platformě čtyřkového Golfu), tak i na délku. Vyrobit pak nové držáky palubní desky, to už byla maličkost. Horší to ovšem bylo s napasováním plastových dílů pod palubní deskou – to byl další problém, který se ovšem po hodinách řezání a lepení podařilo vyřešit.

Palubní deska z TT byla ovšem stále o něco větší, než ta originální a tak musel Honza upravit hliníkový rám, který měl v autě už na zkoušku zamontovaný. Ten následně asi po padesáti hodinách práce vyleštil do zrcadlového lesku. Protože chtěl mít Honza své auto stylizované do tzv. race-looku, rozhodl se rovněž pro zahlazení všech sloupků a vůbec všeho plechového. Také stropnice byla zahlazena – až na osvětlení interiéru. Nárazníky sice nyní už nejsou právě nejmodernější, ale ležely pět let v garáži a tak je Honza prostě musel nějak využít. Motor 1.6 GTI pak sehnal přes Internet, s převodovkou, příslušenstvím, kompletní kabeláží, přístroji i řídící jednotkou. Z motoru následně odpojil převodovku, odmontoval příslušenství a ventilové víko. Blok motoru s hlavou a převodovkou očistil a nechal nalakovat modrou metalízou, stejně jako poloosy, plastové kryty rozvodového řemenu a svíček a držáky motoru. Ventilové víko, sání, alternátor a několik drobnějších dílů pak nechal pochromovat. Veškerou kabeláž Šmoula prodloužil a natáhnul tak, že je téměř celá ukryta. Když se podíváte do motorového prostoru nyní, naleznete jen leštěnou rozpěru, chromované zámky, úchyty a modrou metalízou nalakované plechy. A uprostřed nich chromovaný motor, který pod kapotou jednoznačně dominuje.

Nejnáročnější karosářskou úpravou bylo zamračení kapoty. Světla a kapota jsou tak kulaté, že to byla práce na celý den, než se podařilo navařenou kapotu vyklepat do požadovaného tvaru tak, aby plynule navazovala na originální zakřivení kapoty a blatníků. Přístrojový štít s ukazateli z Lupo GTI Honza napasoval do „kapličky“ z Audi TT tak, že vypadá jako originální, a to včetně autentických kulatých clon. Ruční brzda pochází také z TT – pro její upevnění bylo nutné upravit její držák a napasovat na Lupo. Plastové části palubní desky a strop si nechal Šmoula potáhnout kůží u profesionála, zbytek si pak za pomocí kamarádů Ummische, Reného, Svena, Larse, Bambino. Ti pochopitelně nepomohli jenom s čalouněním, ale i s jinými předchozími úpravami. Poté už nezbývalo nic jiného, než doladit detaily, nechat přezkoušet a zapsat všechny úpravy do technického průkazu a vyrazit do světa na srazy. A také zamontovat novou muziku, opět v přísném race-looku, čili maximálně efektivní (a efektní) komponenty – to aby cesta po dálnici dobře ubíhala…

VW LUPO 1.0 (1.6 GTI)
rok výroby 2000
MOTOR
zážehový řadový čtyřválec, uložený vpředu napříč, pohon předních kol
Rozvod DOHC se čtyřmi ventily na válec
příprava směsi elektronické vstřikování benzínu
zdvihový objem 1 598 cm3
nejvyšší výkon 92 kW/125 k
při 6 500 ot/min
nejvyšší točivý moment 152 Nm
při 3 000 ot/min
Vmax 205 km/h
zrychlení 0–100 km/h 8,5 s
ÚPRAVY
výměna původního motoru 1.0 50 koní s 5 st. převodovkou za 1.6 GTI 125 koní 6 st., otevřený filtr K&N 57i, leštěný nerezový výfuk Jetex-Fortex s diesel koncovkou, sportovní spojka Sachs, chladič z VW Golf s integrovanou vyrovnávací nádržkou, kryt řemenu, svíček, převodovka, poloosy, blok a hlava motoru, držák na motor lakované do barvy karosérie, chromovaný spojovací materiál, sání, držák motoru, páčka řazení, alternátor, ventilové víko, vzpěra kapoty, otevíraní kapoty, zlacené šrouby na převodku a držáky motoru, kompletně zahlazený motorový prostor, zavařené všechny díry a otvory, odstraněná nádobka na chladící kapalinu a ostřikovačů (ta přemístěna před chladič), ventilátor SPAL – před chladičem, akumulátor v zavazadlovém prostoru, skrytá kabeláž, zavařené otvory na topení, stříbrně lakovaný startér a řízení, vyleštěná olejová vana a chladící člen, vyleštěná palivová lišta
PŘEVODOVKA
šestistupňová manuální
LITÁ KOLA
OZ 35th Anniversary 7,5×16 palců
PNEUMATIKY
Dunlop SP Sport 2000 195/40–16
PODVOZEK & BRZDY
stavitelný podvozek FK Highsport, snížení cca 90/80 mm, leštěná hliníková rozpěra mezi předními podběhy Wiechers, přední spodní rozpěra Wiechers, brzdy z Lupo GTI vpředu i vzadu: vpředu vnitřně chlazené kotouče 256 mm, vzadu jednoduché kotouče 232 mm, přední náprava nalakovaná do barvy karosérie, zadní a brzdy stříbrnou metalízou
KAROSÉRIE
zamračená kapota, zavařený znak VW, boční blikače, střešní žlábky a anténa, zavařené kliky, odstraněné boční lišty, zavařene 3. brzdové světlo, VW znak a klika na kufru, víčko nádrže z VW Golf I, přední nárazník Dietrich, zadní vlastní výroby z laminátu s otvory, zadní světla Hella Magic Module (u pravého zahlazený výklenek pro originální víčko nádrže), zpětná zrcátka Talbot Old-School na vlastnoručně vyrobených držácích
LAKOVÁNÍ
modrá metalíza
INTERIÉR
zavařené sloupky, sportovní sedačky Avus potažené světle šedou kůží, pásy Schroth Rallye, volant Raid 30 cm ve světle šedé barvě, se Šmoulíkem na místě klaksonu, řadička a ruční brzda Audi TT, potažená kůží, převařený držák, zahlazená stropnice bez otvorů na madla a sluneční clony potažená šedou koženkou, upravená palubní deska Audi TT, nastříkaná do světle šedé barvy, upravené plastové díly pod palubovkou potažené kůží, střední panel bez ovládání topení, vyleštěný zkrácený rám Wiechers, koberce a plocha místo zadní sedačky ušité z šedé koženky, výplně dveří v kůži, lakované plastové díky, držáky, páčky blikačů, tachometr z Lupa GTI do Audi TT přístrojové desky, upravená elektrická instalace na spínače z Audi TT

Fotogalerie

  • VW Lupo: Z beránka vlkem: fotka 1
  • VW Lupo: Z beránka vlkem: fotka 2
  • VW Lupo: Z beránka vlkem: fotka 3
  • VW Lupo: Z beránka vlkem: fotka 4
  • VW Lupo: Z beránka vlkem: fotka 5
  • VW Lupo: Z beránka vlkem: fotka 6
  • VW Lupo: Z beránka vlkem: fotka 7
  • VW Lupo: Z beránka vlkem: fotka 8
  • VW Lupo: Z beránka vlkem: fotka 9
  • VW Lupo: Z beránka vlkem: fotka 10
  • VW Lupo: Z beránka vlkem: fotka 11
  • VW Lupo: Z beránka vlkem: fotka 12
  • VW Lupo: Z beránka vlkem: fotka 13
  • VW Lupo: Z beránka vlkem: fotka 14
  • VW Lupo: Z beránka vlkem: fotka 15
  • VW Lupo: Z beránka vlkem: fotka 16
  • VW Lupo: Z beránka vlkem: fotka 17
  • VW Lupo: Z beránka vlkem: fotka 18
  • VW Lupo: Z beránka vlkem: fotka 19
  • VW Lupo: Z beránka vlkem: fotka 20
  • VW Lupo: Z beránka vlkem: fotka 21
  • VW Lupo: Z beránka vlkem: fotka 22
  • VW Lupo: Z beránka vlkem: fotka 23
  • VW Lupo: Z beránka vlkem: fotka 24
  • VW Lupo: Z beránka vlkem: fotka 25
  • VW Lupo: Z beránka vlkem: fotka 26
  • VW Lupo: Z beránka vlkem: fotka 27
  • VW Lupo: Z beránka vlkem: fotka 28
  • VW Lupo: Z beránka vlkem: fotka 29
  • VW Lupo: Z beránka vlkem: fotka 30
  • VW Lupo: Z beránka vlkem: fotka 31
  • VW Lupo: Z beránka vlkem: fotka 32
  • VW Lupo: Z beránka vlkem: fotka 33
  • VW Lupo: Z beránka vlkem: fotka 34
  • VW Lupo: Z beránka vlkem: fotka 35
  • VW Lupo: Z beránka vlkem: fotka 36
  • VW Lupo: Z beránka vlkem: fotka 37
  • VW Lupo: Z beránka vlkem: fotka 38
  • VW Lupo: Z beránka vlkem: fotka 39
  • VW Lupo: Z beránka vlkem: fotka 40
  • VW Lupo: Z beránka vlkem: fotka 41
  • VW Lupo: Z beránka vlkem: fotka 42
  • VW Lupo: Z beránka vlkem: fotka 43
  • VW Lupo: Z beránka vlkem: fotka 44

Tapety na plochu

  • VW Lupo
  • VW Lupo
  • VW Lupo

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
Lupínek Víťule 28.09.2010  22:06
paráda Mikyy 20.09.2008  15:49
Dvořis %Dvořis7 08.09.2008  21:04
pche chikinkera 29.08.2008  19:17
Re: :( Vrchní kritik 04.08.2008  12:19
Tohle auto žeru Tuningář-Radek 02.08.2008  17:22
:( m1na 01.08.2008  16:36
Re: To se povedlo staňa 01.08.2008  14:28
To se povedlo sladas 01.08.2008  12:25
Vstoupit do diskuse ›
  • Přidat příspěvek:





Související články

Tato značka na Moje.auto

Nejčtenější

Plakát týdne

BMW M4 Cabrio

Anketa

Který nový supersport se vám líbí?
Počet hlasů: 11919 | Zobrazit seznam všech anket