Yamaha XT660Z Tenere a hurá na Dakar (představení)

Yamaha XT660Z Tenere a hurá na Dakar (představení): titulní fotka Japonský výrobce motocyklů, společnost Yamaha, představil na výstavě v Paříži nový model z rodinky XT660. Obratné cestovní enduro Tenere je připraveno na všechny typy cest a terénů.

Jméno motocyklu Tenere je vždy spojováno s dobrodružstvím, jaké může jen jízda za řídítky endura nabízet. První modely Tenere se na trhu objevily začátkem 80. let 20. století a využívaly technologií a materiálů ze závodních speciálů rally Paříž-Dakar. První sériové kousky si vybudovaly pověst motocyklů s kvalitním zpracováním a komfortním svezením i při dlouhých cestách.

Na tyto hodnoty navazuje i novinka pro rok 2008, Yamaha XT660Z Tenere. Motocykl pohání čtyřtaktní, kapalinou chlazený jednoválec o objemu 660 cm3. Agregát má čtyři ventily na válec, rozvod SOHC a přímé vstřikování paliva. Výkon pohonné jednotky se na zadní kolo přenáší pomocí pětistupňové převodovky a řetězu. Motor u Tenere by měl mít více síly v nižších a středních otáčkách, než mají jeho soukmenovci v modelové řadě XT660.

Základem celého motocyklu je odlehčený dvojitý kolébkový rám z ocelových trubek s dostatečnou tuhostí i v extrémně náročném terénu. Vpředu je teleskopická vidlice se zdvihem 210 mm, vzadu je nová hliníková kyvná vidlice s centrální tlumící jednotkou a zdvihem 200 mm. Brzdový systém má na přední ose dvojici kotoučů o průměru 298 mm, vzadu je jeden menší kotouč. Přední kolo s drátěným výpletem má rozměr 21 palců, vzadu je 17palcové. Pneumatiky mají rozměry 90/90 R21 vpředu a 130/80 R17 na zadním kole.

Na dlouhé trasy se určená i nádrž s objemem 22 l a z vlastní zkušenosti vím, že při rozumné cestovní rychlosti se s jednoválcem dá jezdit i kolem 5 l, což by předesílalo dojezd někde za hranicí 400 km. Ještě zmíním suchou hmotnost, která u Tenere je 183 kg.

Yamaha XT660Z Tenere ale nebude mít jednoduchou cestu, do opozice se staví dva evropští rivalové: KTM 640 Adventure a BMW F650 GS Dakar, a stranou jistě nebude stát ani např. Honda XL650V Transalp.

Technické informace

Technické údaje Yamaha XT660Z Tenere
Celkové rozměry 2 246×865×1 477 mm
Rozvor / výška sedla 1 505 mm / 895 mm
Motor, objem čtyřdobý jednoválec, 660 cm3
Vrtání x zdvih 100×84 mm
Kompresní poměr 10,0:1
Počet ventilů / chlazení 4 / kapalina
Převod / převodovka řetěz / 5stupňová
Rozměr a typ kol 21“ a 17“, drátěná
Rozměr pneu (vpředu/vzadu) 90/90 R21, 130/80 R17
Brzdy vpředu 2× kotouč 298 mm, 2pístek
Brzdy vzadu 1× kotouč 245 mm
Rám kolébkový rám z ocelových trubek
Přední vidlice teleskop. vidlice, zdvih 210 mm
Zadní odpružení kyvná vidlice, centrální tlumič, zdvih 200 mm
Nádrž 22 l
Suchá hmotnost 183 kg

Oficiální video

Fotogalerie

  • Yamaha XT660Z Tenere a hurá na Dakar (představení): fotka 1
  • Yamaha XT660Z Tenere a hurá na Dakar (představení): fotka 2
  • Yamaha XT660Z Tenere a hurá na Dakar (představení): fotka 3
  • Yamaha XT660Z Tenere a hurá na Dakar (představení): fotka 4
  • Yamaha XT660Z Tenere a hurá na Dakar (představení): fotka 5
  • Yamaha XT660Z Tenere a hurá na Dakar (představení): fotka 6
  • Yamaha XT660Z Tenere a hurá na Dakar (představení): fotka 7
  • Yamaha XT660Z Tenere a hurá na Dakar (představení): fotka 8
  • Yamaha XT660Z Tenere a hurá na Dakar (představení): fotka 9
  • Yamaha XT660Z Tenere a hurá na Dakar (představení): fotka 10
  • Yamaha XT660Z Tenere a hurá na Dakar (představení): fotka 11
  • Yamaha XT660Z Tenere a hurá na Dakar (představení): fotka 12
  • Yamaha XT660Z Tenere a hurá na Dakar (představení): fotka 13
  • Yamaha XT660Z Tenere a hurá na Dakar (představení): fotka 14
  • Yamaha XT660Z Tenere a hurá na Dakar (představení): fotka 15
  • Yamaha XT660Z Tenere a hurá na Dakar (představení): fotka 16
  • Yamaha XT660Z Tenere a hurá na Dakar (představení): fotka 17

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
mazel payaz 25.02.2008  12:36
XT660 Z TENERE Ritchi 16.02.2008  10:57
vstřik fd 15.01.2008  12:00
Ach jo! A'rčí 02.01.2008  14:49
Vstoupit do diskuse ›
  • Přidat příspěvek: