Za volantem: Alfa Romeo MiTo

Za volantem: Alfa Romeo MiTo: titulní fotka V okolí Milána jsem vyzkoušel nejnovější přírůstek v segmentu malých aut. Jezdí malá alfa stejně dobře, jak vypadá?

Jsou mezinárodní prezentace, na nichž s novým autem najezdíme stovky kilometrů po všech typech silnic, z klikatých okresek se mi točí hlava (a žaludek) ještě na zpáteční cestě v letadle a po absolvování zkušební trasy bych mohl napsat detailní test. A pak jsou prezentace, na nichž ujedu s autem pár kilometrů a ještě většinu z nich po dálnici. A bohužel právě taková byla prezentace Alfy Romeo MiTo. Naplánovaná jízda v okolí Milána měla pouhých 106 km a to jsem se ještě (jako vždy) dělil o auto s kolegou z jednoho papírového časáku. Takže mě čekalo necelých 55 km a 30 (!) z nich po dálnici a 20 ve městech, vesničkách a hustém provozu plným nepřerušovaných dělících čar. Co byste asi čekali, že bych vám mohl o sportovně laděném hatchi napsat? Naštěstí se na trase vyskytla jediná (!) klikatá pasáž v délce asi kilometr. Tak jsem si ji dal znova. A znova. A pro jistotu ještě jednou. Uznávám, že 5 km zatáčkovité silnice je trochu málo na získání dojmů, tak mě omluvte, pokud by se třeba tyhle dojmy lišily od toho, co si někdy v budoucnu přečtete v regulérním testu. Ale k věci…

Mazlík

Mi.To oproti původním informacím oficiálně ztratilo tečku mezi Mi a To, značící město původu a výroby (Milano-Torino), takže mu říkejte prostě MiTo. Bez tečky. Ovšem při osobním setkání mu to určitě neubralo na atraktivitě, právě naopak, vidět malou alfu naživo znamená propadnout jí ještě víc. Tohle bejby 8C mě prostě bere svým moderním pojetím retra a říkejte si o chromu kolem světel co chcete. Udělat v tomhle segmentu pěkný sportovní interiér se zrovna moc nedaří, ovšem mito slib daný exteriérem plní i uvnitř. Kulaté výdechy ventilace, které už inspirovaly nejednoho výrobce, doplňuje efektní kaplička s přístroji, mladistvé tvary palubní desky a hezký volant. Snad jen ovladače ventilace a klimatizace jsou trochu (trochu víc) mimo zorné pole.

Pochvalu zaslouží nízký posaz na krátké ruce a dlouhé nohy, který umožňuje i vysokým řidičům najít optimální pozici..

Je úsměvné, že se Seatu v posledních letech vyčítá kopírování nápadů Alfy, ovšem když vidím šachovnicový motiv povrchu palubky mita, v tomhle případě se situace otočila. :-) Bohužel i tohle auto potvrzuje, že tak sportovní značka jako Alfa Romeo nechce (nebudu ji obviňovat z toho, že neumí) dělat sedadla s výrazným bočním vedením. Na pohled, jako vždy, hodně slíbí, po usednutí ale zjišťuji, že jsou hrozně široká a zcela jim chybí vedení v horní části zad. A to nejsem se 182 cm a téměř metrákem váhy rozhodně drobek. Pochvalu ale zaslouží perfektní nízký posaz na krátké ruce a dlouhé nohy, který umožňuje i vysokým řidičům najít optimální pozici. Také volant se dobře drží, i když ne tak dobře, jako ve 159. Vzadu jsem neseděl, ale potěšilo mě, že atraktivní vzhled neudělal z kufru jen položku v seznamu výbavy, jeho velikost (270 l) je na tuto třídu až překvapivě dobrá.

Optimální motorizace

K dispozici jsem měl jediný motor, zato momentálně rozhodně nejzajímavější – benzinovou oturbenou jednačtyřku o výkonu 155 koní (114 kW) a s točákem 206, respektive 230 Nm v módu Dynamic. A tenhle motor bude dle mého názoru pro mito optimální. Auto rozhodně nepůsobí přemotorovaně, ale pochopitelně ani podmotorovaně, prostě a jednoduše je těch 155 koní tak akorát, abyste dostáli agresivnímu vzhledu třídvířka a zároveň neměli problémy s krocením divokého stáda. Motor má pěkný zvuk a dobrý zátah od 2500 otáček, až k omezovači v 6900 „árpíem“. Bohužel si v Alfě moc nelámali hlavu s řazením šestistupňového manuálu, které je nachlup stejné jako u technicky spřízněného Fiatu Punto. To sice znamená, že rozhodně není špatné, ale bohužel ani špičkové a od AR bych čekal, že se v tomto ohledu posune o chloupek výš. Obzvláště bych uvítal potlačení odporu ústrojí při překonávání neutrální polohy, jenž znepříjemňuje rychlé řazení.

Já, robot

Alfa Romeo se chlubí tím, jak se jí podařilo do auta segmentu B nahustit mraky elektroniky. Tím nejzajímavějším systémem je rozhodně DNA, jenž umožňuje volit jízdní režimy auta mezi Dynamic, Normal a All-weather. Co si budeme povídat, většinou tyhle systémy moc nefungují a pokud ano, tak to poznáte pouze na tvrdosti podvozku. Ale to není případ AR MiTo. Sice jsem většinu jízdy strávil v režimu Dynamic, ale při přepnutí do této polohy z výchozí N bylo poznat nejen ztuhnutí posilovače, ale i zostření reakcí na pohyb plynového pedálu. Dokonce bych přísahal, že se trochu změnil i zvuk motoru. Na druhou stranu – naladění podvozku je jen jedno – mito nemá elektronicky ovládané pérování.

Většinou tyhle systémy moc nefungují a pokud ano, tak to poznáte pouze na tvrdosti podvozku. Ale to není případ Alfy Romeo MiTo. 

Další v této třídě inovativní „fičurou“ je elektronický LSD. Za slibným názvem ale očekávejte klasiku v podobě přibržďování vnitřního kola s malou trakcí na výjezdu ze zatáček. Po nějakém „limited“ nebo dokonce „slip“ nikde ani památka, a diferenciál je klasický otevřený. Na výjezdech ze zatáčky to pochopitelně trochu pomáhá, ale klasické mechanické LSD to není. Jak už jsem uvedl, řízení pracuje v závislosti na zvoleném režimu DNA, ovšem ani v jednom módu optimálně. Na „N“ je hodně přeposilované a připomíná City režim u Fiatů, na „D“ sice ztuhne, ale zároveň se stane gumovějším a kdovíjaký pocit kontroly nad vozem neposkytne. Paradoxně nejvíc mi vyhovovalo nastavení na „A“, kde byla gumovost trochu potlačena a míra přeposilování omezena. Na druhou stranu musím říct, že jsem po pár kilometrech nabyl dojmu, že jsem se s řízením v Dynamicu sžil, což se ne o všech řízeních v B segmentu dá říct.

Atak špičky

Na tiskové konferenci zazníval ve spojení s jízdními vlastnostmi a podvozkem alfičky možná až příliš často výraz „class leading“. Jak už jsem uvedl, na ověření tohoto smělého tvrzení jsem měl asi pět kilometrů, což není mnoho. Fakt je ten, že se mito sympaticky málo naklání v zatáčkách a vypadá to, že má na tuhle třídu opravdu hodně stabilní záď, která nemá při změně zatížení tendenci k přetáčivosti. Také se nenechá (i díky obutým Pirellkám P Zero Nero) rozhodit vlásenkou a malá je i míra nedotáčivosti. Potud rozhodně bude patřit mezi špičku. Ovšem pokud jste si oblíbili u dosluhující Alfy 147 fantastickou kombinaci jízdních vlastností a komfortu, tohle u mita nečekejte. Zdálo se mi totiž, že schopnost pérování novinky tlumit rázy není kdovíjak dobrá a současná špička segmentu B zvládne při podobných jízdních vlastnostech absorbovat přejezdy nerovností mnohem lépe.

Když jí miluješ…

..není co řešit. Z hlediska designu je dle mého skromného názoru Alfa Romeo MiTo naprostá špička, velmi dobrý je i motor a jízdní vlastnosti. Pár oblastí má novinka jen průměrných, ovšem to jejím majitelům rozhodně radost nezkazí, protože výběr tohoto auta bude spíš emotivní, než racionální volbou. Turbobenzinová verze v Itálii začíná na 18 000 euro, aktuálním kurzem tedy na nějakých 430 000 korunách. Je to sice na „béčkové“ auto dost peněz, ale když uvážíte, že Fiat Punto s T-Jetem o výkonu 120 koní stojí v plné výbavě 390 000, není rozdíl, vzhledem k exkluzivitě alfy, nijak propastný. Já osobně bych neváhal…

Fotogalerie

  • Za volantem: Alfa Romeo MiTo: fotka 1
  • Za volantem: Alfa Romeo MiTo: fotka 2
  • Za volantem: Alfa Romeo MiTo: fotka 3
  • Za volantem: Alfa Romeo MiTo: fotka 4
  • Za volantem: Alfa Romeo MiTo: fotka 5
  • Za volantem: Alfa Romeo MiTo: fotka 6
  • Za volantem: Alfa Romeo MiTo: fotka 7
  • Za volantem: Alfa Romeo MiTo: fotka 8
  • Za volantem: Alfa Romeo MiTo: fotka 9
  • Za volantem: Alfa Romeo MiTo: fotka 10
  • Za volantem: Alfa Romeo MiTo: fotka 11
  • Za volantem: Alfa Romeo MiTo: fotka 12
  • Za volantem: Alfa Romeo MiTo: fotka 13
  • Za volantem: Alfa Romeo MiTo: fotka 14
  • Za volantem: Alfa Romeo MiTo: fotka 15
  • Za volantem: Alfa Romeo MiTo: fotka 16
  • Za volantem: Alfa Romeo MiTo: fotka 17
  • Za volantem: Alfa Romeo MiTo: fotka 18
  • Za volantem: Alfa Romeo MiTo: fotka 19
  • Za volantem: Alfa Romeo MiTo: fotka 20
  • Za volantem: Alfa Romeo MiTo: fotka 21
  • Za volantem: Alfa Romeo MiTo: fotka 22
  • Za volantem: Alfa Romeo MiTo: fotka 23
  • Za volantem: Alfa Romeo MiTo: fotka 24
  • Za volantem: Alfa Romeo MiTo: fotka 25
  • Za volantem: Alfa Romeo MiTo: fotka 26
  • Za volantem: Alfa Romeo MiTo: fotka 27
  • Za volantem: Alfa Romeo MiTo: fotka 28
  • Za volantem: Alfa Romeo MiTo: fotka 29
  • Za volantem: Alfa Romeo MiTo: fotka 30
  • Za volantem: Alfa Romeo MiTo: fotka 31
  • Za volantem: Alfa Romeo MiTo: fotka 32
  • Za volantem: Alfa Romeo MiTo: fotka 33
  • Za volantem: Alfa Romeo MiTo: fotka 34
  • Za volantem: Alfa Romeo MiTo: fotka 35
  • Za volantem: Alfa Romeo MiTo: fotka 36
  • Za volantem: Alfa Romeo MiTo: fotka 37
  • Za volantem: Alfa Romeo MiTo: fotka 38
  • Za volantem: Alfa Romeo MiTo: fotka 39
  • Za volantem: Alfa Romeo MiTo: fotka 40
  • Za volantem: Alfa Romeo MiTo: fotka 41
  • Za volantem: Alfa Romeo MiTo: fotka 42
  • Za volantem: Alfa Romeo MiTo: fotka 43
  • Za volantem: Alfa Romeo MiTo: fotka 44
  • Za volantem: Alfa Romeo MiTo: fotka 45
  • Za volantem: Alfa Romeo MiTo: fotka 46
  • Za volantem: Alfa Romeo MiTo: fotka 47
  • Za volantem: Alfa Romeo MiTo: fotka 48
  • Za volantem: Alfa Romeo MiTo: fotka 49
  • Za volantem: Alfa Romeo MiTo: fotka 50

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
Re: není to špatný, ale %vasek88 02.12.2008  20:47
Re: 5 HVĚZDIČEK V EURONCAP %vasek88 27.11.2008  20:45
Re: 5 HVĚZDIČEK V EURONCAP %Tom81 27.11.2008  18:45
5 HVĚZDIČEK V EURONCAP %vasek88 26.11.2008  20:53
Re: pekne %Tom81 26.11.2008  18:02
Re: pekne %Tom81 26.11.2008  17:37
Re: pekne %Tom81 26.11.2008  17:23
pekne hjhjhjh 25.11.2008  16:42
Mini ma problem oTiM 21.09.2008  17:13
Re: není to špatný, ale Tommy Rezzo 02.07.2008  17:22
Re: není to špatný, ale babo8 02.07.2008  14:35
Re: není to špatný, ale King 02.07.2008  12:12
není to špatný, ale onofrey 02.07.2008  11:41
Re: AR 8C Competizione riderhenry 02.07.2008  00:55
AR 8C Competizione %nromeo 01.07.2008  18:08
posed %babo 01.07.2008  14:37
zaujiamve %babo 01.07.2008  14:36
Vstoupit do diskuse ›
  • Přidat příspěvek:





Související články

Tato značka na Moje.auto

Nejčtenější

Plakát týdne

BMW M4 Cabrio

Anketa

Který nový supersport se vám líbí?
Počet hlasů: 5339 | Zobrazit seznam všech anket