Za volantem: Caterham 7 Roadsport

Za volantem: Caterham 7 Roadsport: titulní fotka Svezení v libovolném caterhamu navždycky změní vaše představy o tom, co je to nekompromisní sportovní auto.

Značka Caterham není v zemích Koruny české a na Slovensku rozhodně nijak známá a nebýt toho, že se o ní dá čas od času něco přečíst v českých derivátech britských automobilových časopisů, vědělo by se o ní možná tolik co o PGO. Pro většinu lidí je to prostě jen kuriózní firmička tvrdošíjně vyrábějící padesát let starý sporťák navržený sice geniálním konstruktérem Colinem Chapmanem, ovšem i přesto už beznadějně zastaralý. Ovšem pro řadu těch, kteří o autech něco vědí, má Caterham podobný zvuk jako Porsche či Ferrari, možná i lepší. Proč tomu tak je, jsem zjišťoval počátkem tohoto týdne na okruhu v Sosnové, kde jsem měl možnost vyzkoušet stopatnáctikoňový model Caterham Roadsport.

Můžete těm řečičkám o úchvatných caterhamech v nezřídka až nezdravě afektovaných britských časopisech stokrát věřit, ale nejlepší je stejně vlastní zkušenost. Vzhledem k tomu, že jsem už jezdil s replikou Lotusu 7 v podobě českého Kaipanu 57, měl jsem alespoň přibližnou představu o tom, co mě čeká. Ovšem když přede mnou řada úchvatně stylizovaných „sedmiček“ stojí, dostavuje se lehká nejistota v kolenou. Pak se nasoukám do nechutně úzkého kokpitu, nohy strčím kamsi do útrob karoserie do bezprostřední blízkosti upravené Fordovy šestnáctistovky řady Sigma a sedím v sedadle tak nízko nad zemí, že podezřívám ty zatracené Anglány, že ho zlomyslně přišroubovali rovnou k silnici. Přestože mám poměrně úzké boty (i když, pravda, nikoli závodní), dělá mi problémy najít jednotlivé pedály, které jsou tak blízko u sebe, že kdyby byly ještě blíž, už by asi tvořily jeden celek. Přede mnou trčí z karoserie absurdně malý volant a mně přestává být i přes sychravé počasí v kokpitu zima. Slabší povahy by určitě z auta vyděšeně utekly, já jsem ale za tvrďáka. Krásná prsatá grid girl v bikinách mi zapíná čtyřbodový pás a teď už je to jen na mě. No dobře, tak to nebyla ani krásná, ani prsatá, ale chlapík v zimní bundě a kulichu, ale to si se mnou můžete vyřídit, až jestli z toho vyváznu živý.

Proč by měl Caterham vzbuzovat takový respekt? Svým 115koňovým motůrkem? Přesně tak – nezapomínejte, že váží pouhých 550 kg a tak se může pochlubit poměrem výkon/váha 209 koní na tunu a stovku zvládne za 5,9 s (občas se píše i 6,4 s). K tomu si přidejte řízení bez posilovače a absenci ABS, o nějaké stabilizaci nemluvě. Tohle je skutečně jen a jen o řidiči a jeho schopnostech. Ale z rozjímání o nástrahách drsňácké zadokolky mě vytrhává pokyn ke startu. Miniaturní řadičkou s miniaturními (proč musí být v tomhle autě všechno miniaturní, když mám metr stotřiaosmdesát a dobře 95 kg?), ale hodně tuhými dráhami dávám za jedna a odlepuji se z roštu. Papírové údaje nelhaly, auto akceleruje fantasticky a tak vzápětí dávám dvojku a o chvilku později již brzdím před první zatáčkou. Decelerace je také velmi dobrá, nadšený jsem ale hlavně z ovladatelnosti.

Místo záludného auta, u něhož bych nevěděl, kdy mě předběhne zadek, mě čeká velmi poslušná, předvídavá a skvěle ovladatelná hračka. Po přidání plynu na výjezdu ze zatáček je krásně cítit, kdy jsou zadní kola tam, kde mají být, že už jdou trochu jinou cestou dávají najevo hučením pneumatiky a můj zadek současné vnímá (a pak že je dobrý akorát k sezení) každý centimetr pohybu zadní části auta. Ovšem buďte si jistí, že jakmile zaprší, půjde do tuhého… Na rovince při vyšší rychlosti pronikají do kabiny chráněné jen černím sklem, jehož rám mám přesně ve výšce očí, turbulence ledového vzduchu a já mám problémy se nadechnout a začínají mi slzet oči. Následně ale poryv větru ustává a já se v další pasáži osměluji a na výjezdu sešlapávám plyn intenzivněji. V tu chvíli přichází smyk zadní nápravy. Lehké kontra jako žiletka ostrým a strmým řízením a Road Sport pokračuje dál zvoleným směrem, přičemž pohyby kol vybavených decentními blatníčky můžete sledovat tam někde dáááleko vpředu vlastníma očima. Ovšem on by milý caterham asi pokračoval správným směrem v řadě případů i bez kontra. Stačí totiž uvolnit sevření volantu a auto se při méně komplikovaných manévrech, pokud tedy zrovna nemáte cihlu na plynu, srovná i samo. Na obrubnících se karoserie caterhamu vůbec nekroutí a překvapuje mě, jak je auto při takhle fantastických jízdních vlastnostech a ovladatelnosti na tlumičích Bilstein komfortní. Otázkou je, jak by se chovalo na rozbité okresce, ovšem troufám si odhadnout, že ani ta by mu nedělala velké problémy.

Nic ale netrvá věčně a tak počet kol, která mi byla přidělena, končí. Teď stojím za svodidly, sleduji ty šťastnější, kteří jízdu teprve absolvují a z odplavujícím se adrenalinem mám čas trochu si srovnat myšlenky. Největším handicapem caterhamu je rozhodně velikost prostoru pro posádku, ale to není neřešitelné. Můžete si pořídit model SV. Ten je o 25 kg těžší, širší, delší i vyšší a automobilka ho doporučuje řidičům s výškou nad 180 cm. Doufám, že má i trochu dál od sebe pedály… Vůči řízení, řazení a podvozku však nelze mít z čistě řidičského pohledu žádné výhrady, snad jen volant bych uvítal o něco větši, turbulence v kabině lze omezit nasazením bočnic. I přesto ale Caterham Roadsport, jenž je schopen jízdy na okruhu a zároveň má i silniční homologaci, autem především pro extremisty, vyhledávající ten typ řidičských zážitků, jaké asi ani ta nejlepší Ferrari, Porsche a Lamborghini nabídnout nemohou. A to za peníze, které vás bude stát třeba Mazda MX-5. Přitom je model Roadsport na spodním okraji nabídky Caterhamu a pokud by vám takovéhle auto přišlo slabé nebo pomalé, můžete si dopřát klidně něco ostřejšího, třeba CSR nebo R500. Na základě zkušeností ze sedadla spolujezdce v CSR ale musím varovat, že na to už byste měli být fakt dobří řidiči…

Na závěr se sluší poznamenat, že u nás dosud ojedinělou možnost vyzkoušet na okruhu vozy Caterham jsem měl díky tomu, že se v České republice chystá závodní série Caterham Race Academy určená pro zájemce z řad amatérů bez závodních zkušeností a licence. Více informací o ní najdete na našem mateřském auto.cz nebo přímo na stránkách Race Academy.

Fotogalerie

  • Za volantem: Caterham 7 Roadsport: fotka 1
  • Za volantem: Caterham 7 Roadsport: fotka 2
  • Za volantem: Caterham 7 Roadsport: fotka 3
  • Za volantem: Caterham 7 Roadsport: fotka 4
  • Za volantem: Caterham 7 Roadsport: fotka 5
  • Za volantem: Caterham 7 Roadsport: fotka 6
  • Za volantem: Caterham 7 Roadsport: fotka 7
  • Za volantem: Caterham 7 Roadsport: fotka 8
  • Za volantem: Caterham 7 Roadsport: fotka 9
  • Za volantem: Caterham 7 Roadsport: fotka 10
  • Za volantem: Caterham 7 Roadsport: fotka 11
  • Za volantem: Caterham 7 Roadsport: fotka 12
  • Za volantem: Caterham 7 Roadsport: fotka 13
  • Za volantem: Caterham 7 Roadsport: fotka 14
  • Za volantem: Caterham 7 Roadsport: fotka 15
  • Za volantem: Caterham 7 Roadsport: fotka 16
  • Za volantem: Caterham 7 Roadsport: fotka 17
  • Za volantem: Caterham 7 Roadsport: fotka 18
  • Za volantem: Caterham 7 Roadsport: fotka 19
  • Za volantem: Caterham 7 Roadsport: fotka 20
  • Za volantem: Caterham 7 Roadsport: fotka 21
  • Za volantem: Caterham 7 Roadsport: fotka 22
  • Za volantem: Caterham 7 Roadsport: fotka 23
  • Za volantem: Caterham 7 Roadsport: fotka 24
  • Za volantem: Caterham 7 Roadsport: fotka 25
  • Za volantem: Caterham 7 Roadsport: fotka 26
  • Za volantem: Caterham 7 Roadsport: fotka 27
  • Za volantem: Caterham 7 Roadsport: fotka 28
  • Za volantem: Caterham 7 Roadsport: fotka 29
  • Za volantem: Caterham 7 Roadsport: fotka 30
  • Za volantem: Caterham 7 Roadsport: fotka 31
  • Za volantem: Caterham 7 Roadsport: fotka 32
  • Za volantem: Caterham 7 Roadsport: fotka 33
  • Za volantem: Caterham 7 Roadsport: fotka 34
  • Za volantem: Caterham 7 Roadsport: fotka 35
  • Za volantem: Caterham 7 Roadsport: fotka 36
  • Za volantem: Caterham 7 Roadsport: fotka 37
  • Za volantem: Caterham 7 Roadsport: fotka 38
  • Za volantem: Caterham 7 Roadsport: fotka 39
  • Za volantem: Caterham 7 Roadsport: fotka 40

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
Re: pekny test, ale? babo83 20.09.2008  00:10
Re: pekny test, ale? Aleš 19.09.2008  23:13
Re: pekny test, ale? babo83 19.09.2008  19:31
Re: pekny test, ale? Michal Fokt 19.09.2008  06:19
pekny test, ale? %babo 19.09.2008  02:23
Vstoupit do diskuse ›
  • Přidat příspěvek: