Za volantem: Clio Renault Sport

Za volantem: Clio Renault Sport: titulní fotka Jako první v ČR vám přinášíme jízdní dojmy z omlazeného ostrého clia, které jsme prověřili na portugalském okruhu Braga. A fakt nás to bavilo.

Okruh v portugalském městě Braga patří mezi ty, o jejichž existenci jsem neměl ani tušení, ale soudě podle „síně slávy“ na stěně hlavní budovy areálu už jeho asfalt měla možnost okusit celá řádka známých automobilových závodníků. Jak můžete vidět, o Circuito Vasco Sameiro má určitě povědomí minimálně Lewis Hamilton, Fernando Alonso, Heiki Kovalainen, Robert Kubica, Nelson Piquet ml., Vitantonio Liuzzi, Adrian Sutil, Nico Rosberg a dokonce i Valentino Rossi.

A teď to čeká mě. Za safety carem je vyskládáno osm prapodivně zelených (ne náhodou se tenhle lak karoserie jmenuje Alien) hot-hatchů Clio Renault Sport ve verzi Cup s o 15 % tvrdším nastavením podvozku než má klasické RS, červenými brzdovými třmeny Brembo a výrazně profilovanými sedadly Recaro, která jsou skoro tak dobrá jako ta v Corse OPC. Spartánská verze Cup je dále charakterizována absencí rádia, klimatizace, měkkých plastů, ale co hůř, i podélně stavitelného sloupku volantu. Interiér samotný se ale od běžného Clia moc neliší. Hliníkové pedály můžete mít dneska u kdečeho a tak je asi největší markantou RS žlutý otáčkoměr, hlavice řadičky s logem sportovní divize Renaultu a tlustý volant, který se drží naprosto fantasticky.

Na pitlane svítí zelené světlo, na mě doléhá jemná tréma, kterou zažívám při prvním vyjetí na okruh snad pokaždé a kvarteto rákosníčků se vydává do zaváděcího kola. Po několika prvních volně projížděných zatáčkách se místní Bernd Maylander rozhodne předvést té bandičce pisálků, že má trať v malíku a přitápí pod kotlem. Spolu s dalším kolegou se nenecháme zaskočit, ale poslední dvojice aut už má z ukázky ideální stopy asi kulové. Zaváděcí kolo končí opět na pitlane a na okruh vyjíždíme sami s takovým odstupem, abychom se navzájem nedojeli, pokud tedy není některý z řidičů úplná lama. No co, alespoň potlačím své závodnické choutky a zbude v hlavě více místa pro vstřebávání dojmů. Vypínám stabilizaci a s lehkým kvíknutím pneumatik Conti Sport Contact 3 opouštím boxovou uličku vstříc neodpustitelně krátké testovací jízdě – čekají mě pouhá tři ostrá kola. Pár kolegům se povedlo v jedné rozjížďce dát čtyři, grrr…

Už po prvním vytočení motoru si nelze nevšimnout, že si kluci z Dieppe trochu pohráli s jeho zvukem – dává o sobě vědět hlubokým, nazlobeným vrčením. Přepracovaný dvoulitrový čtyřválec má teď také o chlup větší výkon. Výrobce uvádí 203 koní, ale francouzští hřebci asi spásají nějakou trávu z luk od Černobylu, protože 147,5 kW jsme si tak nějak zvykli přepočítávat na (necelých) 201 koní. Ale o to zas tak moc nejde. Už předfaceliftové clio sázelo spíš na opravdu nevídanou porci newtonmetrů, které propůjčují RS velmi působivou dynamiku ve středním pásmu otáček, zatímco kolem 7000 už jsem se zamýšlel nad tím, kolik čtvernožců bylo asi postiženo kulhavkou. Tenhle modernizovaný kousek je na tom dost podobně, má parametry 201 k při 7100 otáčkách a 215 Nm při 5400 ot/min, a i zde chybí citelná výkonová špička, dělající atmosféru atmosférou. Jenže vám ručím za to, že vám to určitě nijak zvlášť překážet nebude. V tomto případě je to prostě vlastnost, nikoli vada.

K přeřazení výš mě vybízí vizuální i akustický signál, řazení však zůstalo takové… renaultí . Má krátké a přesné dráhy, ale je stále trochu kostrbaté, trochu gumové a řadicí páka je strašidelně dlouhá. Jenže špičkových manuálních ústrojí je i mezi hot-hatchi nemnoho a buďte si jistí, že je tohle asi jediný kompromis, který budete muset u CRS udělat.

Blíží se první zatáčka, jdu ostře na brzdy a oceňuji jak účinek, tak dobrou dávkovatelnost účinku a v neposlední řadě i stabilitu zádě. Clio poslušně a téměř bez náklonu zatočí, sedadla podpírají tělo znamenitě a tak letím vstříc blížící se šikaně. První oblouk projíždí RS opět s naprostou suverenitou a překlopení do druhé zatáčky vyvolává lehké odlehčení zádě. S tímhle autem bude ještě sranda…

Clio má jen opravdu malou tendenci k nedotáčivosti, jeho charakteristika je příjemně neutrální a ovládá se opravdu snadno. Zásluhu na tom má přesné a přiměřeně ostré řízení, které se může pyšnit nejen sympaticky tuhým odporem posilovače, ale i absencí donedávna pro renaulty typickým „playstationovým“ projevem. Možná by mohlo být ještě preciznější kolem přímého směru, ale to už bych byl za hnidopicha, to už mi více vadí to chybějící podélné nastavení, potřeboval bych mít volant o trochu blíž tělu.

Ve snaze nasát co nejvíce dojmů z auta a přitom být co nejrychlejší dostává ideální stopa okruhu místy docela na frak. Na cílovku vyjíždím ve chvíli, kdy auto přede mnou jde na brzdy před první zatáčkou okruhu.

Ve druhém kole se už osměluji více a zajímá mě hlavně ta hravost naznačující zadní náprava. Zatáčky projíždím o něco rychleji a po překlopení auta v šikaně ostřeji sundávám nohu z plynu. V tu chvíli se záď odlehčuje, trhá a vydává se bokem vpřed – jako ve zpomaleném filmu. V sedadle cítím každý pohyb auta a tak se rozhoduji riskovat a dopřávám zadním kolům ještě chvilku, chvilku času. Těsně před přetočením (to si alespoň myslím) dávám lehké kontra a sešlapuji plynový pedál opět k podlaze. Auto se okamžitě rovná a vystřeluje vstříc další rovince. Nejsem sice drifterský typ a na okruhu dávám přednost čisté stopě, ale když řízení RS je taaak zábavné – proč si nezahřešit?

Najíždím na cílovou rovinku a s potěšením zjišťuji, že CRS přede mnou ještě nezačalo brzdit. A pak že si nezazávodíme, i když jen na dálku. :-) Jenže největším nepřítelem rychlé jízdy je přemíra motivace. Do druhé, nepříjemně utahující zatáčky okruhu se ženu příliš rychle a nedotáčivost mě žene vstříc kačírku. Rychlost je příliš velká, za pokus oblafnout fyziku přitažením volantu do zatáčky se mi „kontíky“ škodolibě vysmějí zahučením, tak nezbývá, než volant stočit do původního směru, vyšlápnout spojku a čekat, jestli to vyjde. Gumy získávají grip naštěstí ještě před obrubníkem, ale jedu snad krokem. „Pokaž si svezení školáckými chybami, troubo“, říkám si v duchu a snažím se plně se soustředit na zbývající část lehce přes dva kilometry dlouhé trati. Ale řízený smyk ve dvou šikanách okruhu si přesto neodpustím a daří se mi podržet záď vozu na limitu ještě o okamžik déle. Ovladatelnost clia je opravdu famózní! Jen na pravé noze už mám slušnou modřinu od vystupujícího středového panelu.

Řízení CRS mozkem a nikoli testosteronem se vyplatilo, vzdálenost od vpředu jedoucího auta se opět zkrátila. Na konci rovinky jdu ostře na brzdy a cítím, že tenhle velmi technický okruh už dal brzdám pěkně zabrat, bremba začínají trošku vadnout. Ale nemám jim to za zlé, žádné sériové brzdy na hot-hatchi řádění na okruhu neustojí a pokud se chcete oddávat podobným radovánkám častěji, nakonec stejně skončíte u polozávodních nebo dokonce závodních kotoučů a destiček. Mimochodem – Renault tvrdí, že i při desetinásobném brždění ze stovky zvládne clio zastavit na 35 metrech, stejně jako Porsche Cayman.

Poslední okruh se snažím dostat ze sebe maximum a poslední stovky metrů za volantem CRS si současně užít co nejvíce. S řazením jsme si sice nesedli, ale zbytek auta se už stává mojí součástí, asi jako v té TV reklamě na sportovní seaty. Řízení, řazení, brzdy, chování karoserie a podvozku, to vše představuje silně návykový komplet. Po jistém období nejistoty, zda si titul nejlepšího malého hot-hatche zaslouží CRS nebo Corsa OPC se mi preference asi zase přesouvají do země galského kohouta.

S velmi dobrým pocitem se vynořím na začátku cílové rovinky a tajně doufám, že došlo k nějakému časoprostorovému skoku. Nikoli. Na konci rovinky už škodolibě bliká safety car, s nímž dáváme ochlazovací kolo. Koho ksakru napadlo, že budou na seznámení se s Cliem Renault Sport stačit tři okruhy? Tak třeba já si za tu chvíli vůbec nestačil udělat na toho prcka žádný kloudný názor. $1$ Ehm… kdy už někdo postaví nějaký okruh poblíž Prahy?

Když už mi vlahý mořský vzduch vysušil slzy z loučení s CRS, zvládl jsem už nakouknout i do ceníku – a nevěřil vlastním očím. Donedávna těžce předražený francouzský hot-hatch nyní začíná na… Sedíte? Tak se posaďte. …na 549 900 korunách, za něj dostanete stovku za 6,9 s a maximálku 225 km/h, čtvrtmíli s pevným startem za 14,9 s a kilometr s pevným startem za 27,3 s. Clio RS je prostě těžké nemít rád.

Fotogalerie

  • Za volantem: Clio Renault Sport: fotka 1
  • Za volantem: Clio Renault Sport: fotka 2
  • Za volantem: Clio Renault Sport: fotka 3
  • Za volantem: Clio Renault Sport: fotka 4
  • Za volantem: Clio Renault Sport: fotka 5
  • Za volantem: Clio Renault Sport: fotka 6
  • Za volantem: Clio Renault Sport: fotka 7
  • Za volantem: Clio Renault Sport: fotka 8
  • Za volantem: Clio Renault Sport: fotka 9
  • Za volantem: Clio Renault Sport: fotka 10
  • Za volantem: Clio Renault Sport: fotka 11
  • Za volantem: Clio Renault Sport: fotka 12
  • Za volantem: Clio Renault Sport: fotka 13
  • Za volantem: Clio Renault Sport: fotka 14
  • Za volantem: Clio Renault Sport: fotka 15
  • Za volantem: Clio Renault Sport: fotka 16
  • Za volantem: Clio Renault Sport: fotka 17
  • Za volantem: Clio Renault Sport: fotka 18
  • Za volantem: Clio Renault Sport: fotka 19
  • Za volantem: Clio Renault Sport: fotka 20
  • Za volantem: Clio Renault Sport: fotka 21
  • Za volantem: Clio Renault Sport: fotka 22
  • Za volantem: Clio Renault Sport: fotka 23
  • Za volantem: Clio Renault Sport: fotka 24
  • Za volantem: Clio Renault Sport: fotka 25
  • Za volantem: Clio Renault Sport: fotka 26
  • Za volantem: Clio Renault Sport: fotka 27
  • Za volantem: Clio Renault Sport: fotka 28
  • Za volantem: Clio Renault Sport: fotka 29
  • Za volantem: Clio Renault Sport: fotka 30
  • Za volantem: Clio Renault Sport: fotka 31
  • Za volantem: Clio Renault Sport: fotka 32
  • Za volantem: Clio Renault Sport: fotka 33
  • Za volantem: Clio Renault Sport: fotka 34
  • Za volantem: Clio Renault Sport: fotka 35
  • Za volantem: Clio Renault Sport: fotka 36
  • Za volantem: Clio Renault Sport: fotka 37
  • Za volantem: Clio Renault Sport: fotka 38
  • Za volantem: Clio Renault Sport: fotka 39
  • Za volantem: Clio Renault Sport: fotka 40
  • Za volantem: Clio Renault Sport: fotka 41
  • Za volantem: Clio Renault Sport: fotka 42
  • Za volantem: Clio Renault Sport: fotka 43
  • Za volantem: Clio Renault Sport: fotka 44
  • Za volantem: Clio Renault Sport: fotka 45
  • Za volantem: Clio Renault Sport: fotka 46
  • Za volantem: Clio Renault Sport: fotka 47

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
RCS cup Tomáš 11.08.2009  09:28
a sak da sa stany 07.07.2009  10:08
Re: Řízení mozkem :)) babo83 18.05.2009  14:32
Řízení mozkem :)) Triple dot 15.05.2009  00:05
Re: nic osobne babo83 12.05.2009  23:14
nic osobne Rado_clio sport 09.05.2009  19:13
Re: co sa tu riesi babo83 07.05.2009  08:51
Re: co sa tu riesi doomsnoopy 05.05.2009  17:28
Re: co sa tu riesi %babo 05.05.2009  10:41
co sa tu riesi %babo 05.05.2009  10:39
Re: Chcio %babo 05.05.2009  10:34
Re: Chcio Ufounek 05.05.2009  08:48
Re: Chcio TeeJay 04.05.2009  21:52
Re: Chcio doomsnoop 03.05.2009  00:55
Re: 201 koní???!!! Brandon Walsh 03.05.2009  00:32
Re: Chcio Jakub - 02.05.2009  21:07
201 koní???!!! koníčky (ps) 02.05.2009  18:38
Skvělej test .Donovan 02.05.2009  12:10
Re: Chcio doomsnoop 02.05.2009  08:29
Re: clio doomsnoop 02.05.2009  08:27
Re: clio DL 01.05.2009  19:11
Re: zustal na pul cesty DL 01.05.2009  19:06
Re: Chcio Jakub - 01.05.2009  18:37
Re: clio mijunior 01.05.2009  10:07
Re: clio maross 01.05.2009  09:26
Re: clio %knuflhex 01.05.2009  06:09
Re: Skořepiny mijunior 30.04.2009  21:02
Skořepiny Mr. Green 30.04.2009  19:56
zustal na pul cesty mijunior 30.04.2009  17:53
clio RS šaib 30.04.2009  17:28
Vstoupit do diskuse ›
  • Přidat příspěvek: