Za volantem: Fiat Punto Abarth

Za volantem: Fiat Punto Abarth: titulní fotka Jako zřejmě první český novinář jsem vyzkoušel kvality sportovní verze Fiatu Punto se škorpionem ve znaku.

„Tady si radši trochu přibrzděte, takhle zatáčka docela vynáší“, slyším ze sedadla spolujezdce. „Blbost“, myslím si v duchu, „tahle kára ještě není na limitu ani omylem“, ale pro klid duše mého spolujezdce a současně majitele auta nepatrně povoluji tlak na pedál plynu tak, abych neztratil téměř nic ze své rychlosti, ale aby to zároveň vypadalo, že beru varování vážně. Odtamtud vypadá vždycky všechno mnohem hůř, než za volantem.

Ale to už sedmnáctipalcové Pirelli P Zero Nero v oblouku pohvizdují (a věřte mi, že rozpískat nera nejde zrovna lehce), Punto Abarth se za asistence téměř nezaznamenatelného náklonu tvrdošíjně drží zvoleného směru a nedotáčivost je sympaticky malá. V následující ostré zatáčce se pokouším třídveřový hatchback zaskočit a uprostřed oblouku sundávám nohu z plynu, ťuknu do brzdy a čekám přetáčivý smyk, jak už to u ostrých aut segmentu B bývá. Ale to jsem se přepočítal. Auto jen lehce odlehčí vnitřní zadní kolo, na stabilitu to ale nemá žádný vliv. Znovu přidávám plyn, vůz se protáhne zbytkem zatáčky a s obrovskou chutí se žene k té další. Tvrdé pérování dává perfektní přehled o tom, co se děje s předními a zadními koly, přejezdy děr se ale v kabině projevují poměrně výraznými rázy a záď na nich trochu znervózní, na stabilitu auta to ale nemá pražádný vliv. Komunikativnost podvozku je více než žádoucí, aby měl řidič přehled o chování auta, z volantu se totiž nic nedozví. Stejně jako u běžných sériových punt není úplně nejpřímější, takže si na povely volantem reaguje tak trochu po svém. Po pár (desítkách) kilometrech se na to dá zvyknout, ale pochvalu za něj Fiat rozhodně nezaslouží, problémy by totiž mohlo způsobovat v krizových situacích. V normálním režimu je totiž zároveň zbytečně lehké, čehož si byl Abarth asi vědom a tak je na palubce tlačítko Sport, po jehož stisku dojde ke zvýšení odporu posilovače, řízení však komunikuje ještě méně, takže mi bylo příjemnější přece jen v režimu Normal.

Bohužel dotyčný čudlík neupravuje pouze odpor posilovače, ale také elektroniku motoru. Za běžných podmínek má totiž přeplňovaný motor 1.4 T-Jet výkon 155 koní (114 kW) při 5500 otáčkách a točivý moment 201 Nm při 5000 otáčkách, přepnutí do sportu ale točák upravuje na 230 Nm při 3000 otáčkách. A v praxi je to opravdu znát. Tedy ne že by byl krotčí režim nějaký seškrcený, ovšem ve sportu s puntem motor cvičí opravdu slušně. Spolupracuje již od 2500 otáček, ta správná dynamika ale přichází až ve 3000 a přestože omezovač zasahuje až při 6500 otáčkách, nemá velký smysl točit přes 6000, po překročení této hranice už motor lehce uvadá. Prodleva turbodmychadla je malá a nárůst dynamiky plynulý a bez kopanců, přesto ale síla čtyřválce dokáže slušně vtisknout do opěradel. Rozhodně jde o jeden z nejlepších maloobjemových benzinových turbomotorů. Proč bohužel? Je tady totiž to dilema – jet rychleji s horším řízením, nebo méně dynamicky s pocitem lepší kontroly nad autem? Ale nedá se stále jet na plný plyn – je čas brzdit do plných a nezbývá, než uznale pokyvovat hlavou, jak rychlý nástup brzdy mají (fiatí klasika) a jak efektivně dokáží auto zkrotit.

Svezení mám za sebou a tak zbývá jen rozhlédnout se po kabině. Kolem dokola je známý interiér, jenž ale přináší velmi příjemné překvapení v podobě předních sedadel. Italofilové mi mohou spílat, jak chtějí, ale podle mě kdovíjaké boční vedení sedadla koncernu Fiat nemívají. Ani u těch v abarthu sice nevýskám nadšením, moje tělo však dokáží ve spodní části zad podržet docela dobře. Posaz je shodný s puntem, což znamená že je nízký, s velkým rozsahem nastavení volantu s výrazným profilováním, které neumožňuje moc velkou variabilitu úchopu. Ten se taky shoduje s výchozím modelem, jen jeho logo vystřídal efektní emblém se štírem.

Věřím tomu, že už se vám znovuoživené označení Abarth dostalo (alespoň platonicky) pod kůži, ale pro jistotu – co tím vlastně Fiat sledoval? Italský výrobce patří k těm, kteří mají odedávna určitý sportovní náboj, což se mimo jiné odráželo v tom, že v jeho nabídce nikdy nechyběly sportovní verze nosných modelů, ať už nesly označení Sporting nebo HGT. A nyní se prostě jen vrátilo tradiční pojmenování Abarth, které už ani zdaleka není jen jednou z verzí výbavy, jak tomu bylo před pár lety, ale sportovní značkou, jakou byl Abarth kdysi. A právě Punto od Abarthu v bílé barvě a s originálními polepy je tím fešákem, za jehož volantem jsem měl možnost strávit pár kilometrů.

Asi se ptáte, jak je to možné – vždyť na český trh zatím Abarth nebyl uveden. Tohle auto si totiž dovezl přímo z Itálie jeden nadšenec z týmu firmy Bitpower a nabídl nám ho k vyzkoušení, což je něco, co nelze odmítnout. Jméno Bitpower vám určitě něco říká, jde o společnost, která na českém trhu funguje již 12 let, byť současné jméno nese až od roku 2004. Zprvu se specializovala na servis a diagnostiku motorových vozidel, v současnosti se věnuje především chiptuningu. Většině z vás asi nemusíme vysvětlovat, o co jde – jedná se o úpravu softwaru řídící jednotky. Bit Power je softwarová aplikace ke zvyšování výkonu motoru. Princip této úpravy spočívá v modifikaci originálních datových polí pro ovládání a řízení chodu motoru. Tato data se instalují do paměti řídící jednotky motoru. Úpravu lze instalovat několika způsoby.

Pokud je řídící jednotka vybavena diagnostickou sběrnicí OBD II nebo EOBD, je možno provést tuto úpravu přímo ve vozidle, bez zásahu do řídící jednotky. U vozidel, které nemají tyto možnosti, je úprava provedena přímým přepisem datové paměti v programátoru. Podle tvrzení firmy zvýší modifikovaná data v řídící jednotce výkon vznětového i zážehového přeplňovaného motoru až o 30 %, přičemž dojde i k navýšení točivého momentu až o 35 %. Hodnoty u motorů bez přeplňování se zvýší většinou (orientačně) o 10 %. Účinnost úpravy systému je podmíněna dobrým technickým stavem motoru a jeho komponentů. Dotyčné punto už prý prošlo úpravou také, ale pro naše potřeby bylo navráceno do původního stavu, abychom mohli vyzkoušet, jak funguje tovární úprava Abarth jako celek. Mimochodem, tohle auto prý není u nás jediné, ví se minimálně o jednom dalším.

Fotogalerie

  • Za volantem: Fiat Punto Abarth: fotka 1
  • Za volantem: Fiat Punto Abarth: fotka 2
  • Za volantem: Fiat Punto Abarth: fotka 3
  • Za volantem: Fiat Punto Abarth: fotka 4
  • Za volantem: Fiat Punto Abarth: fotka 5
  • Za volantem: Fiat Punto Abarth: fotka 6
  • Za volantem: Fiat Punto Abarth: fotka 7
  • Za volantem: Fiat Punto Abarth: fotka 8
  • Za volantem: Fiat Punto Abarth: fotka 9
  • Za volantem: Fiat Punto Abarth: fotka 10
  • Za volantem: Fiat Punto Abarth: fotka 11
  • Za volantem: Fiat Punto Abarth: fotka 12
  • Za volantem: Fiat Punto Abarth: fotka 13
  • Za volantem: Fiat Punto Abarth: fotka 14
  • Za volantem: Fiat Punto Abarth: fotka 15
  • Za volantem: Fiat Punto Abarth: fotka 16
  • Za volantem: Fiat Punto Abarth: fotka 17
  • Za volantem: Fiat Punto Abarth: fotka 18
  • Za volantem: Fiat Punto Abarth: fotka 19
  • Za volantem: Fiat Punto Abarth: fotka 20
  • Za volantem: Fiat Punto Abarth: fotka 21
  • Za volantem: Fiat Punto Abarth: fotka 22
  • Za volantem: Fiat Punto Abarth: fotka 23
  • Za volantem: Fiat Punto Abarth: fotka 24
  • Za volantem: Fiat Punto Abarth: fotka 25
  • Za volantem: Fiat Punto Abarth: fotka 26
  • Za volantem: Fiat Punto Abarth: fotka 27
  • Za volantem: Fiat Punto Abarth: fotka 28
  • Za volantem: Fiat Punto Abarth: fotka 29
  • Za volantem: Fiat Punto Abarth: fotka 30
  • Za volantem: Fiat Punto Abarth: fotka 31
  • Za volantem: Fiat Punto Abarth: fotka 32
  • Za volantem: Fiat Punto Abarth: fotka 33
  • Za volantem: Fiat Punto Abarth: fotka 34
  • Za volantem: Fiat Punto Abarth: fotka 35
  • Za volantem: Fiat Punto Abarth: fotka 36
  • Za volantem: Fiat Punto Abarth: fotka 37
  • Za volantem: Fiat Punto Abarth: fotka 38
  • Za volantem: Fiat Punto Abarth: fotka 39
  • Za volantem: Fiat Punto Abarth: fotka 40
  • Za volantem: Fiat Punto Abarth: fotka 41
  • Za volantem: Fiat Punto Abarth: fotka 42
  • Za volantem: Fiat Punto Abarth: fotka 43
  • Za volantem: Fiat Punto Abarth: fotka 44
  • Za volantem: Fiat Punto Abarth: fotka 45
  • Za volantem: Fiat Punto Abarth: fotka 46
  • Za volantem: Fiat Punto Abarth: fotka 47
  • Za volantem: Fiat Punto Abarth: fotka 48
  • Za volantem: Fiat Punto Abarth: fotka 49
  • Za volantem: Fiat Punto Abarth: fotka 50
  • Za volantem: Fiat Punto Abarth: fotka 51
  • Za volantem: Fiat Punto Abarth: fotka 52
  • Za volantem: Fiat Punto Abarth: fotka 53
  • Za volantem: Fiat Punto Abarth: fotka 54
  • Za volantem: Fiat Punto Abarth: fotka 55
  • Za volantem: Fiat Punto Abarth: fotka 56
  • Za volantem: Fiat Punto Abarth: fotka 57
  • Za volantem: Fiat Punto Abarth: fotka 58
  • Za volantem: Fiat Punto Abarth: fotka 59

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
Re: Zdenda156 23.10.2008  09:00
Re ice_man 20.10.2008  22:29
Re: GP abarth vs MITO Michal Fokt 15.10.2008  08:22
všichni jste hňupové hňup 14.10.2008  13:35
GP abarth vs MITO asdfg 14.10.2008  09:41
Re: Paráda. babo83 13.10.2008  17:50
Re: Paráda. pretekar 13.10.2008  17:16
Re: Paráda. Apja 13.10.2008  16:27
Re: Paráda. Michal Fokt 13.10.2008  11:16
Paráda. Laconi 13.10.2008  11:10
Vstoupit do diskuse ›
  • Přidat příspěvek:





Související články

Tato značka na Moje.auto

Nejčtenější

Plakát týdne

BMW M4 Cabrio

Anketa

Který nový supersport se vám líbí?
Počet hlasů: 11919 | Zobrazit seznam všech anket