Za volantem: Lamborghini Gallardo LP560-4

Za volantem: Lamborghini Gallardo LP560-4: titulní fotka Dost možná poslední pěkný podzimní den jsme využili k projížďce s faceliftovanou verzí uhrančivého modelu Lamborghini Gallardo.

Celé to bylo tak trochu jako z pohádky. Zámek nedaleko Mladé Boleslavi, až podezřele krásné podzimní dopoledne a venku čekající zástup supersportů. Ranní mlha se pomalu rozpouští a můj navigátor pro dnešní den, italský profesionál ze Sant´Agaty Bolognese, do mě na dálku zabořuje prst a ve druhé ruce svírá klíčky od jednoho z Gallard LP560–4. Tak tedy vyrážíme…

Sněhobílé Gallardo se otevírá a já usedám za volant. Krátký briefing, nastartovat (Gallardo si krásně odfrkne!), nastavit sedadlo, nohu na brzdu a přitáhnout pravé pádlo – jednička je zařazena. S vědomím, že mi za lopatkami trůní atmosférický vidlicový desetiválec o objemu 5204 cm3 s nejvyšším výkonem 560 koní při 8000 ot./min. a maximálním točivým momentem 540 Nm jen pomalinku pouštím brzdu, nic se ale neděje. No jasně, vzpomínám si že v předchozím Gallardu fungovala převodovka e-gear stejně a lehce přidávám plyn. Projíždíme zámeckým parčíkem a následně i bránou a najíždíme na okresku. Show začíná.

Trasa vede po okreskách a proplétá se malými vesničkami, což je docela dobrý test schopností Gallarda v praxi. Na okruhu opravdu nepotkáte zanedbaný železniční přejezd nebo opilého cyklistu. Hned na prvních metrech mě upoutá poměrně komfortní podvozek vozu. O nějakých náklonech nebo potápění přídě při brzdění nemůže být řeč, přesto se Gallardo vyrovnává se záplatovanými silničkami překvapivě dobře. Žádné rázy ani kopance do ledvin se nekonají a to mě jen utvrzuje v mém přesvědčení, že Gallardo je patrně nejlepší supersport dneška „pro všední den“. Ve srovnání s „ostrými“ hot-hatchi a jejich někdy až absurdně tvrdými podvozky (které ale nikdy nemůžou fungovat jako ten v Gallardu) vypadají tyto „lidové sporťáčky“ spíš jako prkenná šidítka. Tužší šasi Gallarda spolu s nově nastavenými tlumiči posunulo tenhle vůz jízdně zase o kus dál.

Na mokré silnici je co chvíli nějaká nečistota v podobně bahna nebo něčeho mírně voňavějšího, přesto nemám pocit, že bych měl jet nějak opatrněji. Jen občas navigátor upozorní na nepříjemnou zatáčku, kterou radno projíždět pomaleji. Tuhé, přesné řízení a motor pohánějící všechna čtyři kola mají zkrátka své kouzlo a dávají vám pořádnou porci jistoty a gripu za všech okolností. Rozložení hmotnosti je takřka ideální, 43:57 ve prospěch zadní nápravy a nutno říct, že je to na agilitě a lehkosti, s jakou Gallardo vykružuje zatáčky poznat. To nejlepší ale přichází v okamžiku přitáhnutí levého pádla – převodovka e-gear podřadí (zvládá prý přeřazení o 40% rychleji než dříve) a s mírným cuknutím se řev za našimi zády o kvartu zvýší. Celé auto je jakoby přikrčené ke skoku, číhá na sebemenší pohyb plynového pedálu. Zašlápnout plyn do země na vytočenou dvojku znamená dostat se do role artisty, kterého škodolibý principál právě nechal vystřelit z kanónu. Motor rozzuřeně sípá a dere se do otáček. Rovinka nekončí a tak řadím trojku a užívám si pokračující lifting obličeje. Do čtyř tisíc otáček se motor chová zhruba tak, jak čekáte – jede ďábelsky a svůj výkon doprovází charakterním chraplavým barytonem. Nad čtyřmi tisíci otáček se ale otevírá doslova třináctá komnata, jako by někdo desetiválci narychlo ještě několik válců domontoval. Ručička letí nahoru, ve zpětném zrcátku registruji vysunující se spojler, pět, šest, sedm…osm tisíc! Z chraplavého barytonu se hlas změnil na prvotřídní dramatický tenor, který se nyní rozléhá po sluncem zalité krajině. Co chtít víc?

Snad možná…zastavit. S akcelerací není problém, motor funguje jako špičkový mechanický symfonický orchestr, ale bojím se, že brzdy zůstaly o krůček pozadu. U minulého Gallarda mi to tak u ocelových kotoučů přišlo a nedokázal jsem pochopit, proč někdo chce ušetřit a nepřiplatí si za špičkové, nevadnoucí keramické kotouče. Vždyť tohle auto umí z klidu na 100 km/h za 3,7 sekundy a dvoustovkou uhání za celkem 11,8 sekundy (to je ještě Fabia HTP někde u sedmdesátky). S trochou napětí se pravá noha přesouvá z plynu na pedál brzdový a ten míří k zemi. S potěšením můžu konstatovat, že lidé v Sant´Agatě zapracovali a i klasické ocelové kotouče jsou pro běžné, nezávodní použití naprosto dostačující a nejde jim nic vytknout. Zavěšen v pásech tiše lituji spolujezdce…sle­dovat itinerář a přitom být spolujezdcem trhlému novináři není asi zrovna ideální náplň klidného dopoledne.

Jízda končí, přijíždíme zpět k zámečku a já potají přemýšlím, jak dlouho by asi trvalo, než by mě v kradeném Gallardu naše policie dopadla. Skoro si říkám, že by to za to stálo… Rozzuřený býk se mi (opět) dostal pod kůži a bojím se, že se tam zabydlí nadobro. Pánové, buon lavoro!

Fotogalerie

  • Za volantem: Lamborghini Gallardo LP560-4: fotka 1
  • Za volantem: Lamborghini Gallardo LP560-4: fotka 2
  • Za volantem: Lamborghini Gallardo LP560-4: fotka 3
  • Za volantem: Lamborghini Gallardo LP560-4: fotka 4
  • Za volantem: Lamborghini Gallardo LP560-4: fotka 5
  • Za volantem: Lamborghini Gallardo LP560-4: fotka 6
  • Za volantem: Lamborghini Gallardo LP560-4: fotka 7
  • Za volantem: Lamborghini Gallardo LP560-4: fotka 8
  • Za volantem: Lamborghini Gallardo LP560-4: fotka 9
  • Za volantem: Lamborghini Gallardo LP560-4: fotka 10
  • Za volantem: Lamborghini Gallardo LP560-4: fotka 11
  • Za volantem: Lamborghini Gallardo LP560-4: fotka 12
  • Za volantem: Lamborghini Gallardo LP560-4: fotka 13
  • Za volantem: Lamborghini Gallardo LP560-4: fotka 14
  • Za volantem: Lamborghini Gallardo LP560-4: fotka 15

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
skveleee kja 04.09.2009  20:54
Re: opravdu pouzitelne? Aleš Jungmann (Auto.cz) 27.07.2009  09:34
opravdu pouzitelne? jaccub 09.02.2009  12:00
Re: ideální rozložení váhy misoo 02.11.2008  11:54
Re: ideální rozložení váhy BaracudaJ 30.10.2008  14:41
Re: ideální rozložení váhy oIoo 30.10.2008  14:34
Re: ideální rozložení váhy delph 30.10.2008  13:48
Re: ideální rozložení váhy BaracudaJ 29.10.2008  17:18
Re: ideální rozložení váhy babo83 29.10.2008  11:39
Re: ideální rozložení váhy delph 29.10.2008  10:55
jo deto navim 29.10.2008  10:32
Re: ideální rozložení váhy King 29.10.2008  09:52
Re: ideální rozložení váhy babo83 29.10.2008  09:26
Re: Komfortní supersport babo83 29.10.2008  09:23
ideální rozložení váhy delph 29.10.2008  09:10
Komfortní supersport Doyle 29.10.2008  08:28
Re: no babo83 28.10.2008  22:41
clanok misoo 28.10.2008  21:54
no Vajtus 28.10.2008  21:14
Re: Pěkné babo83 28.10.2008  12:55
Re: Pěkné Aleš 28.10.2008  12:22
Re: Pěkné da_b0mb 28.10.2008  12:20
Re: Pěkné Aleš 28.10.2008  12:01
Pěkné Tomáš 28.10.2008  11:49
.. jkjk 28.10.2008  11:16
bordel adc 28.10.2008  11:09
Vstoupit do diskuse ›
  • Přidat příspěvek:





Související články

Nejčtenější

Plakát týdne

BMW M4 Cabrio

Anketa

Který nový supersport se vám líbí?
Počet hlasů: 11919 | Zobrazit seznam všech anket