Za volantem: Renault Laguna Active Drive

Za volantem: Renault Laguna Active Drive: titulní fotka Vyzkoušel jsem nejsportovnější verzi Laguny s aktivním řízením všech kol. Francouzi zase jednou konkurenci pěkně vypálili rybník.

Letos bylo jen málo dní, které by lákaly k prvnímu svezení s novým, sportovně laděným modelem, než ten páteční z minulého týdne. Z oblohy bez ustání visely provazy vody a mě neznámé silničky v okolí slapské přehrady tedy hrozily, že z auta vystoupím s obligátním a politicky nezávadným „Hm, dobrý," na rtech. Ale možná právě tahle slota umožnila vyzkoušet potenciál Laguny GT naplno.

Aby bylo hned na počátku jasno – tohle auto odlišuje od běžných Lagun jedna dost podstatná maličkost – aktivní řízení zadních kol. Ta jsou na základě údajů vyhodnocovaných řídicí jednotkou (úhel natočení volantu a rychlost vozu) natáčena ve smyslu, nebo proti smyslu jízdy, a to v rozsahu až 3,5°. To nezní jako kdovíjaký zázrak, Honda Prelude se systémem 4WS blahé paměti natáčela kola mnohem více a tento rozsah se spíš blíží tomu, čeho je pasivně schopno nezávislé zavěšení. Ale všechno je trochu jinak, než se zdálo…

Aby bylo hned na počátku jasno – tohle auto odlišuje od běžných Lagun jedna dost podstatná maličkost – aktivní řízení zadních kol.

Už posaz za volantem je hodně příjemný. Sice stále trochu vyšší, než by se mi líbilo, ovšem sedadla velmi solidně drží tělo a volant má vhodnou tloušťku věnce. Jinak je palubní deska pohříchu stejná, trochu výraznější sportovní flair by se rozhodně nemusel omezit jen na kovové pedály z Méganu RenaultSport. Bohužel sedím ve verzi se 180k turbodieselem se šestistupňovým manuálem, což není právě nejsportovnější možná kombinace, ale dvěstěpětikoňový dvoulitrový turbomotor bude k dispozici na test až v létě. No, co se dá dělat.

Řazení s vůlemi v kulise a odpory na neutrálu ale bude vyžadovat velkou shovívavost sportovněji založeného řidiče.

Diesel je, jak už u Renaultů bývá v posledních letech zvykem, velmi dobře odhlučněný, má malou prodlevu mezi sešlápnutím plynového pedálu a reakcí a rozbíhá se plynule. Řazení s vůlemi v kulise a odpory na neutrálu ale bude vyžadovat velkou shovívavost sportovněji založeného řidiče. Ale kdo tady vlastně říkal, že by tohle auto mělo oslovit především řidiče s kdovíjakými sportovními ambicemi? Podvozek auta se schopností absorbovat nerovnosti od běžné, standardně sportovněji orientované laguny zas tak moc neliší. To znamená, že většinu děr a hrbolů pohltí bez větších problémů, ty větší se ale projevují výraznějšími rázy a na pokud není v zatáčce rovný povrch, má auto občas tendenci se rozskákat. Takže celkově vzato, Laguna GT je v tomto ohledu skutečně spíš Gran Turismo než sporťák. Ovšem již zmíněný systém Active Drive s natáčením kol zadní nápravy umožní i takto nastavenému autu podávat v zatáčkách vynikající výkony.

Pohyby volantem jsou i ve vracečkách potřeba překvapivě malé, je to dost podobné tomu, co svého času předváděla Alfa 147 GTA.

První, čeho si všímám už v prvních vykružovaných obloucích, je mně velmi příjemná strmost řízení. Auto sice nereaguje na řidičovy povely kdovíjak precizně, ale přesto přesně vím, kam má vůz namířeno a pohyby volantem jsou i ve vracečkách potřeba překvapivě malé, je to dost podobné tomu, co svého času předváděla Alfa 147 GTA se svými 1,9 otáčkami mezi dorazy, ovšem bez přílišného účinku posilovače. Výhody systému 4WS oceňuji i při otáčení do protisměru, protože jednomu člověku se špatně řídí a zároveň naviguje… Podle továrních údajů potřebuje k otočení Laguna stejně místa jako malé Clio – a rozhodně si nevymýšlejí. Ovšem hlavní výhody Laguny vyplynou na povrch až v zatáčkách.

Aktivita zadních kol způsobuje, že vrozená nedotáčivost auta (v tomto případě navíc s těžkým dieselem) byla potlačena na minimum – v tomto ohledu při pomalé jízdě a ve vracečkách překonává Laguna i čtyřkolky a zadokolky, protože zatímco ty si při tomto jízdním stylu nemohou pomoci točivým momentem na zadních kolech a nezřídka vyžadují ručkování po volantu, Laguna se tudy protáhne jako by nic. Ale výborně funguje i při vysloveně sportovní jízdě. Zatáčkami se protahuje s obrovskou lehkostí a chutí a dovoluje v obloucích přidávat plyn o něco dříve, než by bylo jinak u předokolky žádoucí. Naprosto fantastický je francouzský vůz zejména v tradiční předokolkové pasti – v zatáčce, která utahuje.

Zatáčkami se protahuje s obrovskou lehkostí a chutí a dovoluje v obloucích přidávat plyn o něco dříve, než by bylo jinak u předokolky žádoucí.

Tam, kde bych už raději ubíral plyn, není u Laguny třeba měnit jeho polohu a stačí pouze přitáhnout volant více do zatáčky a milý liftback prostě zatočí. Jedinou jeho potenciální slabinu cítím na rozbité silnici, kde jeho sportovně orientovaní soupeři s nezávislým zavěšením vykazují přece jen větší stabilitu. Brzdy se sametovým nástupem ale fungují znamenitě na všech površích a za všech podmínek. Laguna GT jízdními vlastnostmi rozhodně patří ke špičce současné střední třídy. Jak moc vysoko si stojí, to si netroufám po mokrém svezení odhadovat, faktem ale zůstává, že se Renaultu zase jednou povedlo konkurenci pěkně doběhnout a přestože si tohle auto nedělá ambice být sportovním sedanem, tedy vlastně liftbackem, respektive kombíkem, může se majiteli nejednoho sportovně laděného prémiového, či subprémiového vozu stát, že na okresce nebude schopen setřást s prstem v nose jedoucího řidiče auta s kosočtvercem na přídi.

Fotogalerie

  • Za volantem: Renault Laguna Active Drive: fotka 1
  • Za volantem: Renault Laguna Active Drive: fotka 2
  • Za volantem: Renault Laguna Active Drive: fotka 3
  • Za volantem: Renault Laguna Active Drive: fotka 4
  • Za volantem: Renault Laguna Active Drive: fotka 5
  • Za volantem: Renault Laguna Active Drive: fotka 6
  • Za volantem: Renault Laguna Active Drive: fotka 7
  • Za volantem: Renault Laguna Active Drive: fotka 8
  • Za volantem: Renault Laguna Active Drive: fotka 9
  • Za volantem: Renault Laguna Active Drive: fotka 10
  • Za volantem: Renault Laguna Active Drive: fotka 11
  • Za volantem: Renault Laguna Active Drive: fotka 12
  • Za volantem: Renault Laguna Active Drive: fotka 13
  • Za volantem: Renault Laguna Active Drive: fotka 14
  • Za volantem: Renault Laguna Active Drive: fotka 15
  • Za volantem: Renault Laguna Active Drive: fotka 16
  • Za volantem: Renault Laguna Active Drive: fotka 17
  • Za volantem: Renault Laguna Active Drive: fotka 18
  • Za volantem: Renault Laguna Active Drive: fotka 19
  • Za volantem: Renault Laguna Active Drive: fotka 20
  • Za volantem: Renault Laguna Active Drive: fotka 21
  • Za volantem: Renault Laguna Active Drive: fotka 22
  • Za volantem: Renault Laguna Active Drive: fotka 23
  • Za volantem: Renault Laguna Active Drive: fotka 24

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
GT Klick 30.11.2008  10:07
osobni zkusenost majitel lagunz gt 12.11.2008  22:02
Laguna III GT toryu1 01.08.2008  14:56
Re: GT Langusta toryu1 07.05.2008  12:13
Konkuretům... Edwardson 06.05.2008  18:57
Re: GT Langusta AldaMore 05.05.2008  15:07
Re: TGV Culdaraztriptaco 30.04.2008  21:34
Re: frantík %babo 30.04.2008  20:07
Re: Fokte ty d.... %babo 30.04.2008  13:37
Re: Fokte ty d.... pozorovatel1 30.04.2008  13:35
Re: Fokte ty d.... Michal Fokt 30.04.2008  08:07
Re: Fokte ty d.... Roman Daněk (Autofun.cz) 30.04.2008  07:21
Fokte ty d.... Tomáš Marný 29.04.2008  23:59
frantík matheus 29.04.2008  23:37
Laguna %Well 29.04.2008  20:00
Re: TGV delph 29.04.2008  17:42
GT Langusta toryu1 29.04.2008  12:41
TGV Culdaraztriptaco 29.04.2008  11:23
Vstoupit do diskuse ›
  • Přidat příspěvek:





Související články

Tato značka na Moje.auto

Nejčtenější

Plakát týdne

BMW M4 Cabrio

Anketa

Který nový supersport se vám líbí?
Počet hlasů: 5339 | Zobrazit seznam všech anket